Gå til innhold

Nvidia Beta 301.24 for GTX 5xx osv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fxaa funket helt fint for meg da jeg prøvde 301.10 driveren for mitt GTX 570. Testet i Oblivion (AA har ikke funka der på veldig lenge) og der funket fxaa bra. Også i Borderlands

 

Har du prøvd adaptiv Vsync?

 

Nei, kan du forklare hva det er?

 

"Many gamers enable Vertical Synchronization (VSync) to prevent screen-tearing, an unsightly occurrence caused by frame rates exceeding a monitor’s refresh rate. The downside is the occasional and equally annoying stutter when frame rates drop below the locked VSync frame rate, and again when they return to the locked rate.

 

To fix the problem, the GeForce 301.24 beta drivers come loaded with NVIDIA Adaptive VSync, an automated technique that disables VSync when frame rates fall below the locked rate, and re-enables it when they return to the locked rate, significantly reducing stuttering whilst still preventing tearing."

 

Du kan lese mer om det her.

Lenke til kommentar

fxaa funket helt fint for meg da jeg prøvde 301.10 driveren for mitt GTX 570. Testet i Oblivion (AA har ikke funka der på veldig lenge) og der funket fxaa bra. Også i Borderlands

 

Har du prøvd adaptiv Vsync?

 

Nei, kan du forklare hva det er?

 

"Many gamers enable Vertical Synchronization (VSync) to prevent screen-tearing, an unsightly occurrence caused by frame rates exceeding a monitor’s refresh rate. The downside is the occasional and equally annoying stutter when frame rates drop below the locked VSync frame rate, and again when they return to the locked rate.

 

To fix the problem, the GeForce 301.24 beta drivers come loaded with NVIDIA Adaptive VSync, an automated technique that disables VSync when frame rates fall below the locked rate, and re-enables it when they return to the locked rate, significantly reducing stuttering whilst still preventing tearing."

 

Du kan lese mer om det her.

 

Ahh! Dette har jeg ventet lenge på. Har lagt merke til at når man bruker Vsync og ramler under 60 bilder i sekundet så får man stuttering/micro lag.

 

Testet det nå i Oblivion, på en plass der jeg ramler under 60 bilder i sekundet. aktiverte adaptive Vsync, men fikk dessverre fortsatt stuttering :nei:

 

Deaktiverte også Oblivion's egen Vsync.

 

Går også ann å velge Adaptive (Half Refresh Rate) som setter Vsync til maks 30 bilder i sekundet. Resulterer også i micro stuttering, da det er langt under min LCD's native Vsync.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

Alt jeg har hørt av tilbakemeldinger er at Adaptive Vsync er en framerate-cap på 60 fps, men det kan jo hende dette er feil.

 

Adaptiv Vsync skrur av seg selv når frameraten er lavere enn refresh raten og på når den er høyere enn refresh raten. Dette er ganske bra for de som bruker Vsync ofte og skal fjerne stuttering.

 

Metro2033-VSync-650.png

*With traditional VSync enabled the frame rate rapidly bounces between 60 and 30 frames per second, resulting in a noticeable micro-stutter each and every time. During the most intensive benchmark scenes, the frame rate remains locked at 30 for several seconds, further reducing the smoothness of the experience.

 

Metro2033-AdaptiveVSync.png

* With Adaptive VSync enabled the frame rate remains as high as possible at all times when below the 60 frames per second VSync cap, eliminating stutters and increasing the smoothness of the gameplay.

Lenke til kommentar

Skal teste dette med The Witcher 2. Her får jeg også fæl stuttering når man ramler under 60 bilder i sekundet. Noe man gjør hele tidne i dette spillet. Skal installere det litt senere og prøve.

 

Men funket altså ikke i Oblivion. Uansett har jeg nesten hele tiden 60 fps i Oblivion. Er bare et par plasser jeg ramler under pga. modder.

Lenke til kommentar

Foreslår at andre også hiver seg i testingen. Hvis Adaptive Vsync fungerer som vil det gjøre enorm forskjell for min del, spes. i spill som ramler under Vsync. For min del klarer jeg ikke å spille spill med Vsync av, pga screen tearing. Og heller ikke hvis jeg ramler under 60 bilder i sekundet med Vsync på, som fører til stuttering.

 

Dette er en ekstremt viktig funksjon, hvis den funker da :hmm:

Lenke til kommentar

Adaptiv Vsync skrur av seg selv når frameraten er lavere enn refresh raten og på når den er høyere enn refresh raten. Dette er ganske bra for de som bruker Vsync ofte og skal fjerne stuttering.

 

-snip-

De grafene ligner veldig på de man får med en framerate-cap på 60 fps. Jeg har sett det allerede, jeg bare påpeker at jeg har lest tilbakemeldinger andre steder på at det helt enkelt er en framerate-cap, som har vært tilgjengelig gjennom MSI Afterburner i over 4 måneder allerede.

 

En framerate-cap gjør at antall bilder i sekundet ikke overstiger X fps. De fleste spillmotorer har en eller annen form for framerate-cap, og MSI Afterburner har en slik funksjon.

 

Adaptive Vsync høres helt forferdelig ut om det skifter Vsync av og på ofte, vsync gir input lag og å spille med varierende inputlag vil være rimelig irriterende.

Lenke til kommentar

Adaptiv Vsync skrur av seg selv når frameraten er lavere enn refresh raten og på når den er høyere enn refresh raten. Dette er ganske bra for de som bruker Vsync ofte og skal fjerne stuttering.

 

-snip-

De grafene ligner veldig på de man får med en framerate-cap på 60 fps. Jeg har sett det allerede, jeg bare påpeker at jeg har lest tilbakemeldinger andre steder på at det helt enkelt er en framerate-cap, som har vært tilgjengelig gjennom MSI Afterburner i over 4 måneder allerede.

 

En framerate-cap gjør at antall bilder i sekundet ikke overstiger X fps. De fleste spillmotorer har en eller annen form for framerate-cap, og MSI Afterburner har en slik funksjon.

 

Adaptive Vsync høres helt forferdelig ut om det skifter Vsync av og på ofte, vsync gir input lag og å spille med varierende inputlag vil være rimelig irriterende.

 

Har lest litt mer og det virker som om det er en dynamisk framerate cap. Hvis du har 60hz så vil den automatisk låse frameraten på 60 dersom du har høyere enn 60 FPS. Hvis du har lavere enn 60 FPS så skrur den av framerate låsen og du får da en variabel FPS. Med andre ord så er det ikke som Vsync. Dette er veldig bra.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet Adaptive i The Witcher 2. Klarte ikke å se noe forskjell fra vanlig Vsync til Adaptive. Testet både med Nvidia Vsync of spillets egen Vsync.

 

Men når det er sagt, så synes jeg det var mindre stuttering sammenlignet med driver versjon 301.10, Vsync og adaptive på og når man er under 60 bilder i sekundet. Men mulig dette er innbildning

Lenke til kommentar

Jepp input lag er ofte verre enn Micro stutter og screen tearing.

Hadde ett lignende problem i Minecraft og prøvde samtlige remedier, men Vsync var det verste jeg prøvde grunnet svært tydelig input lag.

 

Input lag er definitivt ikke verre enn micro stutter. Jeg syntes ikke at det er en betydelig input lag med Vsync dersom triple buffering er deaktivert. Dersom triple buffering er aktivert så blir det en ganske merkbar input lag.

Lenke til kommentar

 

Har lest litt mer og det virker som om det er en dynamisk framerate cap. Hvis du har 60hz så vil den automatisk låse frameraten på 60 dersom du har høyere enn 60 FPS. Hvis du har lavere enn 60 FPS så skrur den av framerate låsen og du får da en variabel FPS. Med andre ord så er det ikke som Vsync. Dette er veldig bra.

Det er som vsync når skjermkortet kan holde følge med skjermen, hvis ikke ville det langt ifra eliminere tearing. Er ikke frameraten synkronisert med refresh raten til skjermen vil man likevel med 60FPS på 60Hz skjerm få en ny frame iløpet av en skjerm refresh.

 

Adaptive vsync burde gi mindre input lag iforhold til å hoppe mellom 30 og 60FPS med vanlig DB vsync.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Input lag er definitivt ikke verre enn micro stutter. Jeg syntes ikke at det er en betydelig input lag med Vsync dersom triple buffering er deaktivert. Dersom triple buffering er aktivert så blir det en ganske merkbar input lag.

 

Deg om det, hos meg må jeg ha presisjonen, input lag ødelegger alt for mye, mens microstutter / tearing kan jeg i allefall beholde mer presisjon enn med input lag.

Uansett, kunne tenkt meg å teste denne adaptive VSyncen, morsomt å se hvordan det vil oppføre seg i andre titler for eksempel rFactor.

Lenke til kommentar
Input lag er definitivt ikke verre enn micro stutter. Jeg syntes ikke at det er en betydelig input lag med Vsync dersom triple buffering er deaktivert. Dersom triple buffering er aktivert så blir det en ganske merkbar input lag.

 

Deg om det, hos meg må jeg ha presisjonen, input lag ødelegger alt for mye, mens microstutter / tearing kan jeg i allefall beholde mer presisjon enn med input lag.

Uansett, kunne tenkt meg å teste denne adaptive VSyncen, morsomt å se hvordan det vil oppføre seg i andre titler for eksempel rFactor.

 

Det er sant det du sier. Med microstutter har en fortsatt presisjon.. Men spilleopplevelsen blir forferdelig med enten microstutter eller input lag. Når jeg spiller online skytespill så bruker jeg aldri Vsync eller noe for å begrense frameraten selv om jeg får tearing. Når jeg spiller rollespill (online eller offline) så merker jeg ikke noen spesiell forskjell med Vsync. Nå er jo refleksforskjellen mellom RPG og FPS spill ganske stor.. Syntes det er merkelig at ikke alle spill har en innebygd framerate limit.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...