Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

500 gb vil nok plass til minst 50 spill installert til enhver tid. Og som sagt, man kan bruke ekstern lagringsplass også. Og det vil sikkert være modeller med større harddikser også.

 

Lagringsplass er nok det minste problemet synes jeg.

 

Kan man spille spill fra ekstern harddisk, eller er det bare slik at man kan føre over filer derfra til disk og motsatt? Isåfall fylles den med en gang. Spillene vil bli mye større i størrelse, nå som begge konsollene har Blu-Ray-drev, og hvor teksturer vil være større. Se bare på f.eks Uncharted 3 på PS3, det spillet er på over 45GB alene, og vi vil se mange spill fremover som klatrer opp dit.

 

 

Jeg fikk forresten litt pepper her i går når jeg postet tweets der Jonathan Blow var ute og sa at han hadde fått høre fra tredjepartsutviklere at PS4 var mye sterkere enn X1, hvor jeg da postet en tweet fra en fra som jobber hos RAD Game Tools.

Vel, nå har Avalanche Studios (Just Cause-spillene) vært ute og sagt det samme. PS4 har ikke bare bedre hardware, men også bedre dev tools, tilogmed i Microsoft sitt eget IDE (Visual Studio). Dette er ganske sært, og viser vel kanskje at Microsoft har blitt tatt på senga.

 

Men, poenget er ikke det at PS4 mest sannsynlig vil kjøre spill med litt bedre grafikk, FPS eller andre ting, da dette faktisk ikke betyr så mye for hvermansen, greia er at det har vært snakk om at Cloud-systemet skal ta over litt av beregningene. Da har vi faktisk der at konsollen er always online, men kun for gaming. Hvordan skal spillet ellers få den ekstra kraften fra nettskyen? Vil dette bety at om du ikke er koblet opp, mister nett eller lignende, så vil spillet få dårligere AI, dårligere grafikk eller lignende? Jeg er veldig spent på å få høre mer fra Microsoft om dette. Om spill krever nettskyen har vi plutselig situasjonen hvor spillene på X1 vil funke på samme måte som Sim City, og det er ikke ønskelig.

 

 

TLDR; Studioet bak Just Cause-spillene sier PS4 er mye kraftigere og lettere å kode til. MS har nettskyen som skal ta over, vil dette bety always-online?

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig jeg ikke er den typiske forumposter her inne, men følgende gjelder i hvert fall for meg:

•Jeg må innrømme at jeg bruker Xbox 90% til streaming (Netflix, Viaplay, Windows Media Center), venter også på HBO Nordic app slik at jeg får sett Game of Thrones uten å koble til pc'en.

•Dama mi bruker Xbox'en 100% til streaming

•Vi ser nesten ikke på vanlig TV sendinger lenger, bortsett fra at jeg ser på fotball.

•Installerer alle spillene jeg har på Xbox'en

•Brukte nesten ikke forrige versjon av Xbox'en pga støy (Har slim nå)

•Er alltid online

•Er hobby spillutvikler selv, og programmerer til 360/Windows/Windows Phone etc

 

Min lille subjektive tanke om lanseringen slik jeg har oppfattet den:

•PS4 og XOne vil være omtrent like kraftige hardware messig.

•PS4 har en dark horse i ermet med tanke på Gaikai

•XOne sin kinect 2.0 så veldig bra ut fra et teknisk ståsted, og det at den er bundlet med box'en gjør at vi kanskje får se noen kule spill/apps virkelig ta dette i bruk.

•Kabel-TV satsingen til XOne føles litt rart, med tanke på at Xbox 360 virkelig har bidratt til at jeg nå nesten ikke ser på vanlig tv. Jeg ser egentlig ikke helt behovet for de tradisjonelle kabel-tv leverandørene på sikt, men det er klart at disse har en enorm markedkraft fremdeles, og det er kanskje lurere å jobbe med de en mot de. Uansett er det ikke negativt å ha denne muligheten, om det i det heletatt kommer til Norge.

•Bruktspill har jeg personlig aldri kjøpt eller solgt siden jeg var ungdom og hadde NES, skjønner at de unge i dag kan bli provosert over å bli begrenset i forhold til dette. Blir uansett spennende å se hvordan de løser det digitale bruktspillsalget i praksis.

•For min del har Steam vært en fantastisk bra løsning i årevis, og jeg håper XOne klarer å lage noe som er i nærheten av like bra. Jeg har ikke hatt en cd/dvd/blu-ray spiller i pc'en min på snart 10 år, og håper jeg slipper å se en eneste digital disk i mitt hus igjen så lenge jeg lever ;) Egentlig litt skuffet over at det er en blu-ray spiller i XOne i det heletatt, men skjønner at det finnes folk med utrolig mye dårligere internettlinje rundt om i verden.

•Indie games biten er skuffende, spesielt etter at Sony har virket veldig åpne og positive omkring dette, hadde jeg håpet at MS skulle slå litt tilbake.

•Hytte uten internett biten er ikke relevant for meg, men skjønner de som irriterer seg. Jeg vet i hvert fall at jeg kan klikke skikkelig om jeg plutselig ikke får spilt et single-player spill fordi serverne til MS er nede. Blir interssant å se hvordan dette blir i praksis, SimCity bør vel ha satt en støkk i noen og enhver i Redmond.

•Xbox Live abonnement. Her er jeg litt i tvil hva jeg skal si, det provoserer meg litt at jeg må ha Gold for å bruke streaming apps for eks. Spesielt nå som jeg spiller veldig lite multiplayer på konsoll, er det litt drøyt at man får denne månedsavgiften på toppen av andre innholdsavgifter.

•Bakoverkompatibilitet hadde vært kult å ha, men ikke voldsomt viktig for min del.

 

 

Summa sumarum synes jeg kanskje begge konsollene virker litt småkjedelige, det er ingenting jeg MÅ ha, men det er fremdeles tidlig. Hadde ikke ventet meg voldsomt mye mer uansett, selvom jeg drømte om en lansering der det fulgte med noe alla Oculus Rift VR, som virkelig hadde revulusjonert spillhverdagen vår ;)

 

 

Endret av oysteini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette Gaikai opplegget har jeg ikke fått med meg - høres jo fantastisk ut, leser jo at titler fra PS, PS2 og PS3 skal bli tilgjenglige på PS4??????? Er det bare skryt eller er det tilfelle? Hvis dette er tilfelle så blir det garantert en PS4 (eller flere) her i kåken.

Er litt tidlig å si enda selvfølgelig, og hvor bra det vil fungere, tenker da mest på lag etc, er jo samme som onlive, du merker forsinkelse fra du gjør noe på kontrollerene til det skjer på skjermen.

 

Men i teorien kan det bli veldig bra, jeg har et par spill jeg vil ha spilt på ps3, som jeg ikke har fått. Jeg er mest spent på hvor langt etter ps4 har kommet ut, denne tjenesten kommer. De sa jo at de bygger verdens raskeste gaming network eller hva det var. Så, jeg håper det blir bra.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Installeringen skjer automatisk. Huff så fælt. Hvem vil vel ha ikke raskere ladetider og mindre slitasje på drevet? De fleste installerer jo spillene sine på 360 i dag også.

 

Det er positivt ja.

 

Sperrer ikke bruktspill. Misinformasjon.

 

Det du sier der er i beste fall upresist. I dag kan jeg kjøpe et spill nytt, spille det en kort stund og selge det videre til en kompis med et tap på kanskje en hundrelapp eller to.

 

Kan du garantere meg at jeg også kan gjøre det med en Xbox One? Vi du si at det er en fordel for meg som forbruker at jeg ikke lenger vil ha denne muligheten?

 

Steambasert? Det er vel ikke så dumt. Har ikke hørt annet enn hvor fornøyd folk er med steam i mange år nå.

 

Mange trekker frem argumentet om at "Sånn har det jo vært lenge på Steam"? Er det et argument overfor folk som sier at mye av grunnen til at de i det hele tatt har eid et konsoll er muligheten til å byttelåne spill med en kompis? Steam fungerer sikkert bra for mange det, men for meg ligger det en viss verdi i at ikke alle velger samme løsning.

 

Påtvunget kinect? Den følger jo med for svarte. Hva er problemet? Du må IKKE bruke den hvis du ikke vil. Du kan like godt klage på at man må bruke strøm.

 

Når alle har den og alle må ha den tilkoblet, og alle utviklere vet at kinecten alltid er tilkoblet, hvordan kan du da være så sikker på at ikke noen av utviklerne vil lage spill som krever bruk av den? Hovedargumentet mot Kinect er nå uansett dette: Den hever prisen på konsollet til ingen nytte for mange.

 

Du kan låne bort spill.

 

Ikke uten å samtidig låne bort profilen din (Noe som faktisk er i strid med MS sine retningslinjer, og heller ikke ønskelig for de fleste skulle jeg mene.)

 

Tv er vel bare bra? Netflix og slikt er kjempepopulært på konsoller. Faktisk mer populært på playstatio enn Xbox.

 

Det er i alle fall ikke bra at et selskap bruker så mye tid og penger på å tilrettelegge for løsninger som vi her i Norge ikke vil ha noen glede av.

Lenke til kommentar

Kan man spille spill fra ekstern harddisk, eller er det bare slik at man kan føre over filer derfra til disk og motsatt? Isåfall fylles den med en gang. Spillene vil bli mye større i størrelse, nå som begge konsollene har Blu-Ray-drev, og hvor teksturer vil være større. Se bare på f.eks Uncharted 3 på PS3, det spillet er på over 45GB alene, og vi vil se mange spill fremover som klatrer opp dit.

 

 

Jeg fikk forresten litt pepper her i går når jeg postet tweets der Jonathan Blow var ute og sa at han hadde fått høre fra tredjepartsutviklere at PS4 var mye sterkere enn X1, hvor jeg da postet en tweet fra en fra som jobber hos RAD Game Tools.

Vel, nå har Avalanche Studios (Just Cause-spillene) vært ute og sagt det samme. PS4 har ikke bare bedre hardware, men også bedre dev tools, tilogmed i Microsoft sitt eget IDE (Visual Studio). Dette er ganske sært, og viser vel kanskje at Microsoft har blitt tatt på senga.

 

Men, poenget er ikke det at PS4 mest sannsynlig vil kjøre spill med litt bedre grafikk, FPS eller andre ting, da dette faktisk ikke betyr så mye for hvermansen, greia er at det har vært snakk om at Cloud-systemet skal ta over litt av beregningene. Da har vi faktisk der at konsollen er always online, men kun for gaming. Hvordan skal spillet ellers få den ekstra kraften fra nettskyen? Vil dette bety at om du ikke er koblet opp, mister nett eller lignende, så vil spillet få dårligere AI, dårligere grafikk eller lignende? Jeg er veldig spent på å få høre mer fra Microsoft om dette. Om spill krever nettskyen har vi plutselig situasjonen hvor spillene på X1 vil funke på samme måte som Sim City, og det er ikke ønskelig.

 

 

TLDR; Studioet bak Just Cause-spillene sier PS4 er mye kraftigere og lettere å kode til. MS har nettskyen som skal ta over, vil dette bety always-online?

Helt riktig som du sier.

 

Derfor MS skal sette opp x10 så mange servere overalt, den kraften trengs ikke bare for å holde xbox live stabilt, det skal brukes til cloud computing.

 

Det MS sa under den 45 panelet med ingeniørene etc, var at det er opp til devs om de vil bruke azure (ms sin cloud etc). HVIS devs velger å bruke cloud greiene for forskjellige grunner, så krever det jo at man er på nett når man spiller de spilla (ala sim city). Men som sagt, dette er opp til devs etc. Kan se for meg at mange vil velge å bruke det, da piratkopiering går drastisk ned.

 

Når det gjelder kraft osv, så virker det som PS4 er sterkere ja, hvor mye dette har å si i praksis vet vi ikke enda. Men at eksklusive spill på PS4 kan se litt bedre ut enn de på XONE, kan hende. Så da blir det litt sånn som vi har nå i denne generasjonen. Fks uncharted, last of us (virker det som) ser bedre ut enn xbox 360 spill av samme type

 

Når det gjelder ekstern hdd, så vet vi ikke så mye enda. Om det betyr at vi kan bruke hvem som helst hdd, eller om det er microsoft sine mongo harddisker som er svindyre. Det er usb tilkobling på sida, og tror nok (og håper microsoft ikke er så dumme) at de lar oss bruke vanlig usb harddisker. Og da blir det sikkert som på wii u, at man kan legge inn spill på dem og spille de derfra

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Det du sier der er i beste fall upresist. I dag kan jeg kjøpe et spill nytt, spille det en kort stund og selge det videre til en kompis med et tap på kanskje en hundrelapp eller to.

 

Kan du garantere meg at jeg også kan gjøre det med en Xbox One? Vi du si at det er en fordel for meg som forbruker at jeg ikke lenger vil ha denne muligheten?

Problemet med at hvis du selger meg et bruktspill til 200 kr som du er ferdig med.

 

Etter jeg har betalt deg 200 kr, og går hjem for å spille det, så kommer konsollen til å si at jeg må betale en avgift for å spille det. Siden spillet er linket opp til konsoll/id.

 

Så det blir like dyrt eller dyrere for meg å kjøpe spillet av deg brukt, kontra og kjøpe det nytt. Men som jeg har sagt før.

 

Q: Will Xbox One allow players to trade in, purchase and play pre-owned games?

A: We are designing Xbox One to enable customers to trade in and resell games. We’ll have more details to share later.

 

Mer info kommer!

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne noe som gjør meg mer positiv til Xbox One, men jeg klarer det bare ikke. Har vel aldri vært mer skuffa. Kjøper aldri en konsoll og spill som jeg ikke eier på noen som helst måte. Det skjer bare ikke, spill til konsoll er så dyre. Selv om jeg bruker nesten bare Amazon.co.uk så må man betale minst 150kr for et relativt nytt konsollspill, dette er for mye når man ikke garantert kan spille spillet i fremtiden. Det er noe annet når man kjøper et spill på Steam for 5 euro, det er ikke store investeringen og hvis en gang tjenesten stenges så har man ikke tapt en formue.

 

Always Kinect er også en grusom ide, for det første er jeg totalt uinteressert i teknologien selv om den har blitt mer nøyaktig etc. Folk er vel smarte nok til å lett kunne hacke slik at de får tilgang til Kinecten din. Sier seg selv at jeg har lite lyst til å bli overvåket i mitt eget rom eller leve med faren for at det kan skje. I tillegg er det slik at hvis Kinecten blir ødelagt så må du kjøpe ny, den fungerer dermed som en strømforsyning. Kjempekjekt!

 

Jeg føler jeg har vokst fra de enkle skytespillene med tynne historier, vil ha noe nytt som engasjerer på et mer følelsemessig plan. Eller unike opplevelser som prøver å gjøre noe nytekende. Her stiller ikke Microsoft sine serier sterkt og tviler på det blir noen bedring..

Hvorfor kan man ikke garantere at man kan spille et spill på XONE i framtida?

 

Jeg syntes ikke 150 kr er dyrt for mange mange timers underholdning, jeg syntes heller ikke 499 eller 599 kr er dyrt heller. 5 euro på steam er ikke akkurat AAA titler.

 

Når det gjelder kinect kan du gjøre alt med kontrolleren som du kan gjøre med kinect. Det er opp til deg hva du vil bruke til å navigere med. Dette med hacking osv, joda for all del, men tror ikke det vil skje. Jeg har aldri forstått hatet mot dette, er bare å koble den på, og bruke håndkontrollerene til alt, kast den bak TVen.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

God artikkel fra IGN:

 

http://me.ign.com/en...n-a-mo-cap-suit

Syntes det er merkelig. MS var ute før og sa at det ikke kom mye spill på konferansen, så de kan konsentrere seg om spill på E3, men allikevel er det dommedag.

 

Jeg syntes det også er merkelig at han sier at de burde valg oss som målgruppe. Trodde vi hadde bevist det gang på gang, at det er ikke oss som påvirker hvor bra en konsoll kommer til å gjøre det.

 

For oss virker jo PS4 mye bedre, men det betyr jo ikke at den er mer vellykket, selger bedre av den grunn.

 

Jo, det er jo ekstremt mange AAA-titler som selges til rundt den prisen under salgene til Steam.

Jeg kan også få Gears Of War til 50 lappen, du forstår ikke poenget mitt.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan man ikke garantere at man kan spille et spill på XONE i framtida? Jeg syntes ikke 150 kr er dyrt for mange mange timers underholdning, jeg syntes heller ikke 499 eller 599 kr er dyrt heller. 5 euro på steam er ikke akkurat AAA titler. Når det gjelder kinect kan du gjøre alt med kontrolleren som du kan gjøre med kinect. Det er opp til deg hva du vil bruke til å navigere med. Dette med hacking osv, joda for all del, men tror ikke det vil skje. Jeg har aldri forstått hatet mot dette, er bare å koble den på, og bruke håndkontrollerene til alt, kast den bak TVen.

 

Vi kan ikke vite sikkert hvor lenge Microsoft drifter serverne til Xbox One i fremtiden vel...? Vi har ingen makt over dette, det er veldig veldig synd. Når du eier et spill idag så vet du jo at dette er ditt til evig tid.

 

Det er mange AAA-spill som kan koste ned mot 5 euro. Når jeg kjøpte pcen min for vel 2 år siden så kjøpte jeg ihvertfall spill som Borderlands, Bioshock 2 og Just Cause 2 for 5 euro pr stk på steam. Er ikke det AAA-spill...

 

Sikker på at man kan "kaste Kinecten bak TVen"? Må den ikke se deg til enhver tid? Plass tar den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Q: Will Xbox One allow players to trade in, purchase and play pre-owned games?

A: We are designing Xbox One to enable customers to trade in and resell games. We’ll have more details to share later.

 

Mer info kommer!

 

Når svarene ikke allerede er der mistenker jeg at svarene mest sannsynlig ikke er som kundene ønsker. Det er god forretningsstrategi det. Svar utførlig på alt som stiller produktet ditt i et godt lys, svar med tåkeprat eller "vi vil komme tilbake til dette" dersom du tror sannheten vil stille produktet ditt i et dårlig lys.

 

Jeg håper selvsagt jeg tar feil, men i og med at det allerede foreligger rykter om at den som overtar min lisens må betale FULL pris for å ta den i bruk på sitt konsoll, kan jeg vanskelig forstå at han er villig til å betale meg noe ekstra ut over det han allerede måtte betale for lisensen. Muligens vil koden som følger med fysiske lagringsmedier kunne brukes flere ganger? Det kunne faktisk fungert, ved at lisensen hoppet fra brukerkonto til brukerkonto mellom hver gang spillet ble installert på nytt konsoll. Men det ville også gjort det mulig å byttelåne spill - noe jeg har skjønt er deler av det man ønsket å komme til livs.

Lenke til kommentar

Jeg fikk forresten litt pepper her i går når jeg postet tweets der Jonathan Blow var ute og sa at han hadde fått høre fra tredjepartsutviklere at PS4 var mye sterkere enn X1, hvor jeg da postet en tweet fra en fra som jobber hos RAD Game Tools.

Vel, nå har Avalanche Studios (Just Cause-spillene) vært ute og sagt det samme. PS4 har ikke bare bedre hardware, men også bedre dev tools, tilogmed i Microsoft sitt eget IDE (Visual Studio). Dette er ganske sært, og viser vel kanskje at Microsoft har blitt tatt på senga.

 

TLDR; Studioet bak Just Cause-spillene sier PS4 er mye kraftigere og lettere å kode til. MS har nettskyen som skal ta over, vil dette bety always-online?

 

Her er tittelen på artikkelen i Edge;

 

 

PS4 is more powerful than Xbox One on paper – but Microsoft will catch up, says Avalanche Studios

 

Kor mykje dette vil ha å sei for korleis spela blir, er det ingen av oss dødelige som veit. Eg er heilt overbevist om at det kjem kanongode spel på begge plattformane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan ikke vite sikkert hvor lenge Microsoft drifter serverne til Xbox One i fremtiden vel...? Vi har ingen makt over dette, det er veldig veldig synd. Når du eier et spill idag så vet du jo at dette er ditt til evig tid.

 

Eg eig Battlefield 3 kopien min.

Kva skjer når EA bestemmer seg for å stogge tenesta som styrar BF3 tenarane?

 

Akkurat.

 

Dette med online sjekk, og liknande for å kunne spele - er garantert ein software brytar.

Dersom dei av ein eller anna grunn skulle bestemme seg for å stenge XBOX One tenestene om 10 år, reknar eg med at nokon skrur av denne brytaren. Snakk om å svartmale og leite etter problem. Morosam lesning :-)

Endret av BlastyTrasty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg eig Battlefield 3 kopien min.

Kva skjer når EA bestemmer seg for å stogge tenesta som styrar BF3 tenarane?

 

Akkurat.

 

Dette med online sjekk, og liknande for å kunne spele - er garantert ein software brytar.

Dersom dei av ein eller anna grunn skulle bestemme seg for å stenge XBOX One tenestene om 10 år, reknar eg med at nokon skrur av denne brytaren. Snakk om å svartmale og leite etter problem. Morosam lesning :-)

 

Du eier Battlefield 3 til PC ja, der vet jeg at det er slikt. Blir noe annet om du eier det på konsoller. Men nå forsvinner jo noe av det som er "bra" med konsoller med denne nye Xboxen. Så flott at du regner med noen slår av bryteren, kanskje du kan påta deg ansvaret om 10-15 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når svarene ikke allerede er der mistenker jeg at svarene mest sannsynlig ikke er som kundene ønsker. Det er god forretningsstrategi det. Svar utførlig på alt som stiller produktet ditt i et godt lys, svar med tåkeprat eller "vi vil komme tilbake til dette" dersom du tror sannheten vil stille produktet ditt i et dårlig lys.

Det er faktisk heilt korrekt.

Men å unngå å svare på dette vil jo ikkje fungere i evig tid.

 

Det må komme klarhet i dette før lanseringa, i god tid faktisk. Dei kan jo ikkje vente til etter release heller. Sjølv om svaret kan væra vanskeleg å svelge for nokon av dei potensielle kundane - meinar eg det er betre å la folk prøve å fordøye svaret over tid - enn å la det smelle som ei bombe rett før lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...