Gå til innhold

Nei, Start-knappen kommer ikke tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

einaste minuset uten knappen er at ikkje alle clienter kjønner forsjell på høgre og venstre og får vell svar " det kjer ingne ting" osv

 

det blir irriterende og be clientene og leite frem siden er ganske rotete akkurat nå

 

problemet mitt er at win 8 er veldig særklasse siden er forlikk win7 og ser ingen spesiel grunn og oppgradere til win8. er veldig spent på salget når det komer

Lenke til kommentar

Det nye med W8CP er vel at du tvinges. Du var ikke nødt til å se startmenyen i W7 - det er du i W8CP. Jeg vil ikke innom startmenyen jeg, hva fanden skal jeg der å gjøre når jeg akkurat har fyra Pc-en ? Da vil jeg på skrivebordet, for der har jeg en drøss med snarveier til mapper og programmer jeg vil raskt inn i. Ett dobbeltklikk og jeg er framme ! Hvordan startsiden ser ut har ingen betydning for meg. Kan gjerne være hel side flislagt fra topp til tå, det er at jeg mister valgfriheten jeg reagerer på, og tror er lite klokt. Jeg har akkurat noen ny prosjekter gående som jeg har W8DP og CP på. Jeg hadde jo tenkt at jeg skulle oppgradere til den endelige versjonen, men jeg er ikke sikker nå lenger. Kan hende det blir Ubuntu 12.04 - hvis den har folket seg da - eller W7.

Lenke til kommentar

Og hva er vitsen med de 7 - syv forskjellige kontrollsider som nå tilbys ? (er det fler?)

Tenker på kontrollpanel, startside, tjenester, msconfig, programs and features, device manager og skrivebord ? Ingen har spesifikke nok oppgaver - en må vite ut fra navnet de har hva salgs funksjon det har. Da først blir det enkelt å finne fram. Tjenester har kanskje det klareste budskapet, men navnet sier jo ingenting. Dette er for rotete lagt opp og det finnes for mange dobbeltfunksjoner. Det bør holde med to - en for programmer og en for OS og en bør kunne nå alle innstillinger og funksjoner fra samme logo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig kan jeg ikke se at Win 8 har noe å tilby over Win 7. Jeg er redd Microsoft havner i XP fella nok en gang så Vista 2 er kanskje ikke så dumt sagt.

Blir nok det ja, men det de tar igjen på er det samme som de gjorde ovenfor XP, det vil si funksjonsstripping slik som TRIM og DX11 for å nevne noe.

Videre har de også fått driverutviklere til å fjerne features i XP, slik som ATi og Eyefinity for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Microsoft strengt tatt lager ris for egen bak. Det er bare å se hvor sinnsykt seigliva XP har vært.

Selv nå etter at supporten på XP er gått ut så er det mange som ikke vil oppgradere til noe nyere.

 

Jeg tror at de undervurderer investeringsviljen hos brukerne sine. Hvis brukeren opplever produktet de sitter på som godt nok, så er det ingen vilje til å bytte bare for å bytte. I større miljøer så er jo også bytte av OS en meget kostbar affære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med windows 8 er fragmenteringen av brukeropplevelsen. Man sitter med to grensesnitt, hvorav ett er tilpasset tablets, og et PC, men begge er der samtidig. Mener fortsatt at windows 8 burde vært to systemer. Windows Tablet 8 og Windows 8, og så kunne de hatt windows Phone 8 i tillegg, alternativt joinet phone og tablet. Er mange gode nye funksjoner i windows 8, f.eks. at kopiering av filer plutselig funker som det alltid skulle ha gjort, og muligheten til å opprette mapper/bibliotek som synkroniserer til flere lagringslokasjoner.

 

Har forøvrig gjort en veldig lite vitenskapelig test med Windows 8: Ga laptopen min med win8 til en jeg kjenner som er på 3. året bachelor dataingeniør, har masse erfaring med å være sysadmin på windows osv., men han har ikke testet windows 8 tidligere. Åpnet win32-desktopen og ba ham slå av maskina uten å bruke tastaturet.

Først lette han etter startmenyen, tok ikke lang tid før han fant overlegget som kommer opp nederst i venstre hjørne, men vi er jo vant med nettsider med menyer som kommer opp ved hover, så han drar musa opp for å klikke midt i knappen, og ikke i den svarte ramma som omgir den, men da forsvinner knappen. Etter noen forsøk så får han startet startmenyen, mye frem og tilbake, men greier ikke å finne noe som ligner på shutdown. Tar i alle fall tre minutter før han ved systematisk gjennomleting finner power under settings-charmen.

 

Har også testet på noen med mindre dataerfaring hvorpå det tok mye mer enn fem minutter. Prøv dette på venner og kjente, se hvordan de interagerer med det nye systemet uten opplæring. Virker det intuitivt?

 

Nå kan man selvsagt argumentere for at det er godt med forandring og alt det der, men spørsmålet er hvor mye er det godt å forandre? Microsoft fjerner en 17 år gammel vane bare fordi at de vil inn i tabletmarkedet. Jeg mener i alle fall at det er feil grunn.

Lenke til kommentar

Problemet er at du har eit desktop som er egna til arbeidsmaskiner og ein startmeny som er designa for nettbrett. Dette gjer jo jevla lite meining i seg sjølv. Synest dei kunne droppa alle dei fancy boksane og berre hatt ei søkelinje der. Den virker jo faktisk fantastisk bra i Windows 7. Trur Metro fort kan bli veldig rotete om man installerer mange applikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er ikke så negativ til metro-menyen. Den nye metro-menyen er Win8 og slik får det bare være, men dette "hot corner" er en utrolig dårlig patent på et oppsett med flere enn én skjerm hvor startlinja er plassert slik at den får en skjerm vil venstre for seg. Så langt er det et jævla liv bare å treffe dette hotte hjørnet slik at start/metro-menyen kommer opp.

 

Jeg ser gjerne at man kan velge ENTEN hot corner ELLER en startknapp for å få opp metro-menyen.

Greit, man kan alltids trykke på Windows-knappen på tastaturet. Men sett at man sitter og mus-surfer på PCen... Da er som regel tastaturet et ork å måtte finne fram bare for å trykke opp startmenyen.

Lenke til kommentar

Synd.. Startmenyen er mer praktisk syns jeg! Blir vel å holde meg til Windows 7 så lenge det er støttet da for å så gå over til iOS/Linux... Dette er noe som kommer til å ødelegge dagen for oss 'gamle travere'. Hvorfor forandre på noe som fungerer godt i utgangspunktet? Kunne ikke de heller ha gjort noe annet? Som f.eks å spurt oss brukere hva vi virkelig kunne tenkt oss i neste versjoner?

Lenke til kommentar

Håper salgstallet vil gå mye ned i forhold til hva de vil forvente når W8 kommer. Sånn at de kanskje da vil få start menyen tilbake..

 

Bare på bakgrunn av at du ikke liker mangelen av en 'start-knapp'? Kan garantere at salgstallet til Win 8 blir enormt - spesielt med tanke på 'tablets'.

 

95% av de jeg kjenner liker ikke Metro. Og enda mer fustrerende er det at man faktisk ikke kan få tilbake startmenyen som virket og som var mye oversiktelig enn dette dritet her. Ja om man har tablet/nettbrett så er det sikkert flott og kjekt med det men til en arbeids eller spillemaskin er det ikke noe annet enn et ork.

 

 

Lenge leve WIndows 7.

Lenke til kommentar

Håper salgstallet vil gå mye ned i forhold til hva de vil forvente når W8 kommer. Sånn at de kanskje da vil få start menyen tilbake..

 

Bare på bakgrunn av at du ikke liker mangelen av en 'start-knapp'? Kan garantere at salgstallet til Win 8 blir enormt - spesielt med tanke på 'tablets'.

 

95% av de jeg kjenner liker ikke Metro. Og enda mer fustrerende er det at man faktisk ikke kan få tilbake startmenyen som virket og som var mye oversiktelig enn dette dritet her. Ja om man har tablet/nettbrett så er det sikkert flott og kjekt med det men til en arbeids eller spillemaskin er det ikke noe annet enn et ork.

 

 

Lenge leve WIndows 7.

 

Er virkelig start-knappen så viktig? Bytter du til det vanlige temaet i windows 8 så er det helt likt windows 7 minus start knappen. Jeg vil heller oppgradere til windows 8 for 10% bedre ytelse og raskere startup enn å bare holde på windows 7 fordi den har en start-knapp.

Lenke til kommentar

Vell, Windows 8 sitt Metro er for gigantisk for de av oss som har en del programmer liggende på start menyen.

10% raskere oppstart har jeg liten tro på. uansett mest tid er fortsatt tapt i BIOSen og kan ikke inntjenes før denne gjøres om eller du ofrer enheter som USB, nettverkskort, SATA kontrollere og annet.

Lenke til kommentar

Vell, Windows 8 sitt Metro er for gigantisk for de av oss som har en del programmer liggende på start menyen.

10% raskere oppstart har jeg liten tro på. uansett mest tid er fortsatt tapt i BIOSen og kan ikke inntjenes før denne gjøres om eller du ofrer enheter som USB, nettverkskort, SATA kontrollere og annet.

 

Lag shortcuts på skrivebordet i stedet eller som noen konstaterte tidligere - du kan bruke start-knappen på tastaturet for å se en liste med programmer.

 

Windows 8 har blitt testet og viser ca 10% bedre ytelse uten (og mangelen av) optimaliserte drivere.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...