Gå til innhold

Get oppgraderer abonnementene!


Anbefalte innlegg

Neida, har vært i kontakt med både Get og Nokab og 120 / 20 mbps er ikke noe problem!

Var innom hos Nokab og de sier det er fiber mer eller mindre frem til sentralene, og at når radionettet stenges så vil mulighet for langt bedre opphastigheter bli mulig og at det generelt skal være svært lite problemer med støy og ustabilitet i nettet og at det generelt i Nittedal her jeg bor er et såpass moderat forbruk at det ikke burde være noe problem og at fjerning av radio vil ha stor positiv effekt.

 

Men så vil neppe en leverandør si noe annet da ..

Hæ? Hva har radionettet med GET sitt coax/fiber nett å gjøre?

At GET kommer til å levere 20 opp etterhvert er nok sannsynlig, men det produktet selges ikke per i dag. Og såvidt jeg vet har ikke GET kommet ut med noe info om fremtidige oppgraderinger :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, har vært i kontakt med både Get og Nokab og 120 / 20 mbps er ikke noe problem!

Var innom hos Nokab og de sier det er fiber mer eller mindre frem til sentralene, og at når radionettet stenges så vil mulighet for langt bedre opphastigheter bli mulig og at det generelt skal være svært lite problemer med støy og ustabilitet i nettet og at det generelt i Nittedal her jeg bor er et såpass moderat forbruk at det ikke burde være noe problem og at fjerning av radio vil ha stor positiv effekt.

 

Men så vil neppe en leverandør si noe annet da ..

Hæ? Hva har radionettet med GET sitt coax/fiber nett å gjøre?

 

Oppstrømsfrekvensene i EuroDOCSIS er vel mellom 5 og 65 MHz, det ligger et stykke unna FM-båndet. I utgangspunktet virker det jo merkelig at lukking av FM-båndet skal ha noe å si.

 

Kanskje man ser for seg å utvide oppstrøms frekvensområder fra 65 MHz opp mot 88-108 MHz?

Lenke til kommentar

Det mer radionettet må dere ta med en stor klype salt, mulig jeg misforsto noe fullstendig der. Var bare en lynrask tur innom før jobb så tar forbehold om mulig rot fra min side.

 

Hva 120 / 20mbit, altså ekstra opplasting på XL abonnementet angår så det mulig jeg er heldig å får dette utelukkende på grunn av forhandler avtale med Get og at de derfor firer litt, eventuelt så det Nokab som lokaltilbyder som gir grønt lys på grunn av generelt liten belastning her jeg bor så 20mbit er full mulig og overkommelig.

 

 

EDIT:

 

Smått ironisk at hovedargumentet mitt for Homebase og det å holde meg til fiber til tross for dårligere hastigheter, til høyere priser er full-duplex, at jeg skal mer eller mindre være sikret full hastighet til enhver tid og superrask og god responstid og ping selv under full belastning av nettlinja.

 

Nå spretter hastigheten fra 500kbps til 25mbps, fra 3ms ping til 111ms ping og det selv ved minimal last av nettlinja, og restart av utstyret gjør nada på resultatet. Akkurat som at Homebase selv argumenterer for Get / Nokab for øyeblikket.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
*snip*

Kanskje man ser for seg å utvide oppstrøms frekvensområder fra 65 MHz opp mot 88-108 MHz?

 

Det hadde vært spennende. Men, vi snakker først i 2017, det blir litt langsiktig, men etter som DAB-radioen alt er så populær så er det nok mange som går fra de analoge sendingen før den tid, noe som fører til at broadcastingen tar slutt.

 

At det skal oppstå forstyrrelser fra FM-radioen finner jeg veldig usansynlig, da de som nevnt er på helt forskjellige frekvenser, og elektromagnetiske forstyrrelser er derfor minimale. Jeg vet ikke om det er utrolig høy senderstyrke på mastene, for da kan det muligens bli til noe, i og med at coaxial-kablene er utrolig sensitive.

 

Har beklagligvis ikke kjenskap til at EuroDOCSIS er utviklet for å gå over en frekvens på ca 65MHz. Kanalene er også relativt små, ca 6MHz på oppstrøm. Hadde de blitt utvidet så begynner det å bli noe. Men, muligheten for 20mbit og høyere oppstrøm er der, jeg har fremdeles ikke forstått hvor begrensningen ligger, da utstyret som er EuroDoCSIS-3 standardisert har mulighet for en del større båndbredde.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
*snip*

Kanskje man ser for seg å utvide oppstrøms frekvensområder fra 65 MHz opp mot 88-108 MHz?

 

Det hadde vært spennende. Men, vi snakker først i 2017, det blir litt langsiktig, men etter som DAB-radioen alt er så populær så er det nok mange som går fra de analoge sendingen før den tid, noe som fører til at broadcastingen tar slutt.

 

At det skal oppstå forstyrrelser fra FM-radioen finner jeg veldig usansynlig, da de som nevnt er på helt forskjellige frekvenser, og elektromagnetiske forstyrrelser er derfor minimale. Jeg vet ikke om det er utrolig høy senderstyrke på mastene, for da kan det muligens bli til noe, i og med at coaxial-kablene er utrolig sensitive.

 

Har beklagligvis ikke kjenskap til at EuroDOCSIS er utviklet for å gå over en frekvens på ca 65MHz. Kanalene er også relativt små, ca 6MHz på oppstrøm. Hadde de blitt utvidet så begynner det å bli noe. Men, muligheten for 20mbit og høyere oppstrøm er der, jeg har fremdeles ikke forstått hvor begrensningen ligger, da utstyret som er EuroDoCSIS-3 standardisert har mulighet for en del større båndbredde.

 

Nå er det jo ikke så lenge til 2017 da :)

 

I dag blir det jo vanskelig å benytte 88-108 MHz uten å forstyrre radiokanaler som distribueres på FM-båndet i samme kabel. Tar det for gitt at kabelselskapene slutter å benytte FM-båndet og frigjør frekvensbåndet en tid etter det tas av lufta utenfor kabelnettene.

 

Enn så lange har man jo andre muligheter som mer effektive modulasjonsformer, kanalbunting og redusere størrelsen på segmentene abonnentene er tilknyttet (færre brukere deler på samme returbånd).

 

Edit: Ser et forslag om å installere utstyr for å "upshifte"/transponere og filtrere bort returkanalene opp til UHF-båndet oppstrøms på områdeforsterkerne, og slik "segmentere" kundene kun på returbåndet. Kanskje ikke dumt, spesielt ikke hvis man kan benytte kanaler opp mot eller over 1 GHz? Distribusjonsnettet burde jo klare dette?

 

Ser at bl.a. Get allerede bunter 4 kanaler oppstrøms og slik sett kunne multiplekset seg opp til teoretiske 120 Mbit, modemet støtter det i hvert fall.

 

Men da blir det kanskje lett til at det blir høyere variasjon i oppstrøms hastighet siden segmentet blir mer belastet. Per i dag opplever jeg i hvert fall jevnt og fint 10 Mbit + uten nenveverdige dropp.

 

Utover det er det jo tragisk at man ikke klarer å ta bedre vare på nettet sitt enn at de anbefaler eksisterende kunder å gå fra FTTH til HFC!

 

Homebase er jo eiet av Get (med mindre salget i stillhet ble stanset eller er solgt videre?), og de har jo både penger og evne til å levere 100% likeverdig tjenestetilbud over fiber så vel som coax.

 

Litt av grunnen til oppkjøpet var vel å skaffe seg FTTH-kunder, kunnskap, folk og fiberkunder? De har jo også inngått avtaler med Huawei om GPON-utstyr så det er vel kun et tidsspørsmål før de bygger om nettet.

 

I mellomtiden er det jo trist å høre at fibertilbudet er så slitent, og at en eksisterende kunde av Get skal slites mellom to leverandørledd på denne måten?

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

65900636.png

65901002.png

2049259223.png

 

Dette er altså vår 25/25mbit fiberlinje ifra Homebase. Verdt å merke seg at dette er Homebase og ikke Get, selv om de tydeligvis bruker de samme DHCP-serverne. Sånn har altså vår fiberlinje hvert siden forrige søndag...

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

65900636.png

65901002.png

2049259223.png

 

Dette er altså vår 25/25mbit fiberlinje ifra Homebase. Verdt å merke seg at dette er Homebase og ikke Get, selv om de tydeligvis bruker de samme DHCP-serverne. Sånn har altså vår fiberlinje hvert siden forrige søndag...

 

Det virker jo om det er noe veldig feil der :S Har du prøvd å ta kontakt med Homebase?

Jeg har en kompis som bor i Hakadal som fikk samme problemet på søndag forrige uke p.g.a lynnedslag som gjorde aksessutstyret hans ustabilt. Skal ikke si at det er det som er problemet hos deg, men vet jo aldri.

 

Hos han så hadde han en konverter på veggen, så det eneste han gjorde var å bytte ut den utleverte routeren med en annen, men kan hende det er annen løsning hos deg.

Lenke til kommentar

At det er problemer er jo åpenbart, og etter x-antall samtaler med Hombase hvor de lover å ringe opp igjen uten å gjøre det så er det jo ikke stort vi kan gjøre enn å sitte å håpe på det beste. Men det har nå gått en hel uke med tilnærmet ubrukelig nett uten så mye som en halvveis fornuftig tilbakemelding fra Homebase og det er og blir håpløst, at ting kanskje ikke kan rettes på 1, 2, 3 og at det tidvis kan oppstå uante problemer er en ting, åpen og god dialog med kunder er noe helt annet.

 

Vi har for lenge siden kuttet ut TV fra Homebase og har i over 1år nå hatt en D-Link 8-Port Layer 2-switch med fiber innganger konfigurert med port 5 for vår Internett fra Homebase. Så vi kjører eget utstyr selv, vi bruker altså ikke den standard fiberkonverterløsningen fra D-Link, ei heller standard D-Link DVG-5802S som ble levert ut som hjemmesentral i sin tid, å takk gudene for det.

Lenke til kommentar

Ja.. typisk, de gjør ikke mye for å informere eksisterende kunder om slike endringer ( samme når de gikk fra XL til M20, fikk vite det først lenge etterpå)

 

Kikket tilfeldigvis innom sidene deres i dag, og ble obs på at det sto jeg har "M 30" men måler forsatt 20. Ringte og spurte.

"Ja jeg trengte et nytt modem som skulle vært sent automatisk. Men det hadde først fått på lager nå, og skulle sende et med en gang".

 

Vel vel. tviler på det hadde skjedd noenting om jeg ikke hadde ringt er nå min tanke.

 

Tenkte på å prøve den kampanjen på 70 i 3 mndr til samme pris. Men hvis en vil gå tilbake til det forrige etterpå, må en gi beskjed.

Da tror ikke jeg tar sjansen, for min erfaring med Get/(Upc) er at når noe skal avbestilles (feks filmkanaler) har det vært et helsikens plynder å få det bort fra fakturaen igjen. Var ute for det flere ganger. "Må skrive brev" fikk jeg vite, men det nyttet heller ikke. Det måtte en masse telefoner, eposter og galle til for å få rettet opp fakturaen slik den skulle være.

 

Men det er noen år siden. Er der det problemet med dem enda, noen som vet ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sliter ikke med båndbredden her, med XL har jeg 115-123mbit ned og 8-12mbit opp, men jeg sliter mer med responstiden på linja... Noe jeg fryktet på forhånd.

 

Fikk beskjed om at ting ikke skulle bli merkbart dårligere enn med fiber fra Homebase, mye på grunn av at Get stort sett bruker fiber fra sentralene og ut i nettet. Og det hele startet ganske greit og jeg hadde stort sett 15-40ms ping mot Speedtest og nettfart.no sine servere i Norge, mens jeg nå plutselig de siste to ukene stort sett ligger på 70-100ms mot de samme serverne, og dette selv på tidspunkter hvor det burde normalt være minimalt med belastning i nettet.

 

Noen kriser er det jo ikke, men spill som Battlefield 3, World of Warcraft osv har gått fra 30-60ms til 70-140ms noe som igjen ikke er kritisk, men det er altså over en dobling hva responstid angår.

 

 

Sist men ikke minst så ble jeg kjempeskuffet over at Get kundeservice nå fire uker etter at jeg endelig fikk nett gir meg beskjed om at ekstra opplasting på XL (20mbit) ikke er mulig likevel til tross for at jeg fikk beskjed om at dette ville være mulig før jeg i det hele tatt anskaffet nett og TV fra Get og diverse telefonsamtaler hvor de har gikk beskjed om at dette skulle være null problem og at jeg burde ha 20mbit så viser det seg nå altså at det ikke går i det hele tatt.. Nå sitter jeg altså med en nettløsning som gir meg lavere opplasting enn det jeg i utgangspunktet sa at var et minimum for mitt bruk før avtalen ble inngått.

 

Ble også litt irritert over hvordan jeg som Get forhandler skal få startpakken (TV) gratis, men Nokab som lokal tilbyder likevel krever samme prisen (er vell 319kr?) ekstra fordi jeg nå har analoge signaler i veggen for i det hele tatt kunne motta nett og TV fra Get. Så altså oppå prisen for bredbånd, nett og dekodere fra Get skal altså Nokab komme å kreve inn 319kr selv fordi det nå finnes analoge signaler i vegguttaket som jeg aldri noengang vil benytte meg av...

Lenke til kommentar

Jeg har god ping på min GET linje.

67929423.png

 

Dine problemer kan skyldes lokale forhold. Gjerne gi meg noen IP-adresser på servere, så kan jeg sjekke pingen hos meg.

Jeg regner med det var den lokale GET forhandleren NOKAB du snakka med angående 20mbit opp? I så fall vet dem åpenbart ikke noen ting. Som jeg skrev litt lengre opp, GET tilbyr ikke mer opphastighet enn 10mbit opp for øyeblikket, noe som står veldig tydelig på GET sine nettsider. Hvis det var GET du pratet med, er det enda verre, når ikke deres egne kundebehandlerne vet hva de leverer, *sukk*. Må ha vært noen sommervikarer du har snakket med.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg regner med det var den lokale GET forhandleren NOKAB du snakka med angående 20mbit opp? I så fall vet dem åpenbart ikke noen ting.

 

 

Her er det nok en kombinasjon av begge deler gitt, kontaktet både Get og NOKAB før vi bestilte nett angående 20mbit opp og det skulle ikke være noe problem sa begge to. Kontaktet Get forhandlerservice i etterkant (to ganger, to forskjellig personer) og begge sa at 20mbit var null problem. Ikke før forrige uke kom jeg i kontakt med en som først sa det skulle være null problem, mens som gikk over til at det ikke lot seg gjøre etter 10min i telefonen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...