Gå til innhold

Fikk utbetalt for lite dimmepenger?


Tmz

Anbefalte innlegg

Hei jeg tjenestegjorde på Madla leir 11.03 kontigent. Fikk nå utbetalt dimmepengene mine og mistenker at det kan ha blitt gjort noe feil, jeg fikk da utbetalt 32.414,00 kroner. Inkludert i dimmepengene skulle da også marslønningen være inkludert.

 

Jeg var da VK de siste månedene og såvidt jeg har skjønt skal man da få ekstra dimmepenger? Grunnen til at jeg lurer er fordi flere av de andre som tjenestegjorde samme sted fikk adskillig mer enn meg, alt fra 37-43 000. Isåfall er det noe sted jeg kan ringe for å forsikre meg om at det har blitt gjort riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noe rart med de dimmepengene som kom i dag.

 

Jeg fikk bare utbetalt 2298 Kroner!!!!!!

 

Ser også folk på Facebook folk skriver at de har fått alt fra 29.000 til 40.400 kroner. Skjønner ikke greia, hvordan kan noen få 10.000 kroner mer enn en annen person i førstegangstjenesten?

 

Og hvorfor jeg fikk 2298 kroner bare, er et bra spørsmål. Befalet har vel glemt at jeg eksisterte, og jeg er vel fortsatt inne i forsvarets systemer. Etter 9 måneder på den lille stasjonen jeg var på, visste ikke det kaffedrikkende befalet hva jeg het en gang, eller hvilket vakt-lag jeg var på. Det stod på dimmepapirene at jeg var på et helt annen lag og en annen turnus, en hva jeg virkelig var.

Endret av druer123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dimisjonspenger varierer fra om du er menig eller fått opprykk til visekonstabel/vingsoldat.

Menige har en fast sum, mens visekonstabler/vingsoldater får ekstra dimmepenger alt etter hvor lenge dem har hatt graden sin. Derfor varierer summen på dimisjonspengene.

 

At noen har fått 29000, 32000, 38000, 37000 og 40400 kr, er at dem sikkert plusser sammen lønn og dimisjonspenger. Igjen, derfor variasjon. Har dere fått bekreftet at summene kun gjelder dimisjonspenger? Og har dere fått bekreftet at det ikke er gjort noen trekk fra lønnen grunnet manglende utstyr ved utklarering fra avdelingen(TS på kleslageret)? Mangel på utstyr trekkes fra lønnen.

 

Samtidig ble det nevnt tidligere i tråden av noen kun fikk 2298,-. Da har dimisjonspengene ikke rukket lønnskjøringen for mars måned. Vent til april-lønningen kommer, og ser du ikke dimisjonspengene da bør du ta kontakt med vernepliktsverket på 03003. Dere skal garantert ha fått dimisjonspengene etter 2 lønnskjøringer. Det er ingen garanti for at du får dimisjonspengene samme måned som du dimiterer, men jeg vet mange avdelinger jobber for at soldatene skal få det.

 

Jeg håper dette var litt mer oppklarende for dere som lurer.

Endret av vZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dimisjonspenger varierer fra om du er menig eller fått opprykk til visekonstabel/vingsoldat.

Menige har en fast sum, mens visekonstabler/vingsoldater får ekstra dimmepenger alt etter hvor lenge dem har hatt graden sin. Derfor varierer summen på dimisjonspengene.

 

Ja, ok. Men nå er det snakk om folk som er samme grad som meg, og har gjort akkurat det samme som meg i 12måneder som har veldig forskjellige dimmepenger summer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når begynte ordningen med at korporaler/visekorporaler fikk mer dimmepenger enn vanlige menige?

 

Har ikke hørt noe om dette jeg heller. Fikk bare beskjed om at de som var korp/vingsoldat fikk 14 eller 24 (Noe rundt der et sted) kroner mer om dagen.

 

 

Anyways back to topic; ringte i dag, og jeg hadde rett. Surrehuene i Forsvaret hadde glemt at jeg og to andre eksisterte og hadde glemt å sende dimmepengene. Får dem ikke før i slutten av April.

 

Jeg vil ikke anbefale 1år i førstegangstjenesten til noen jeg kjenner.

Endret av druer123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dimisjonspenger varierer fra om du er menig eller fått opprykk til visekonstabel/vingsoldat.

Menige har en fast sum, mens visekonstabler/vingsoldater får ekstra dimmepenger alt etter hvor lenge dem har hatt graden sin. Derfor varierer summen på dimisjonspengene.

 

Ja, ok. Men nå er det snakk om folk som er samme grad som meg, og har gjort akkurat det samme som meg i 12måneder som har veldig forskjellige dimmepenger summer.

 

Er det snakk om folk som er samme grad og gjort akkuratt det samme som deg i 12 måneder, burde det ikke vært noen forskjeller.

Men det er det, altså noe som betyr at det er forskjeller på deg og de personene du refererer til mtp sluttsum.

 

Her er det utrolig mange faktorer som spiller inn:

Lønnstrekk fra tapt materiell.

0-100% bostøtte.

Hjemmeboerstatus.

Tiltredelsesdato mtp grad.

Månedlig nedbetalingsplan med kleslageret og andre avdelinger innad leir.

Feilføringer fra personell- og økonomikontoret.

Trekk til velferden for tap av lånte spill/bøker.

Bruk av dimisjonspenger til milrab.

Andre støtteordninger mtp husleie, lån og mer.

 

vZ.

Lenke til kommentar

Når begynte ordningen med at korporaler/visekorporaler fikk mer dimmepenger enn vanlige menige?

 

Jeg vil ikke anbefale 1år i førstegangstjenesten til noen jeg kjenner.

 

Du var tross alt vaktsoldat da, kanskje den mest stusselige stillingen av alle i førstegangstjenesten.

 

Og hvis du faktisk hadde engasjert deg litt i tjenesten, hadde kanskje befalet kunnet navnet ditt også? Virker ikke som du har lagt ned mye innsats din....

 

Og ja, korporaler får mer dimmepenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale 1år i førstegangstjenesten til noen jeg kjenner.

 

Det er virkelig synd at dine forventninger til førstegangstjenesten ikke har blitt møtt.

Jeg baserer meg kun på trådens tittel og ditt innlegg, og jeg må si meg virkelig undrende til at du ikke skal anbefale førstegangstjeneste til de du kjenner basert på manglende utbetaling av dimisjonspenger. Ikke glem at dette er et år som DU har vært gjennom, og ikke dem du ikke vil anbefale til.

 

Alle har forskjellige forventninger til et år i Forsvaret, og du kan trekke mange erfaringer fra ditt år. Du har sannsynligvis hatt en hovedstilling og tjenestegjort mesteparten av tiden din på et sted, og gjerne rett meg om jeg tar feil...

Men det finnes utrolig mange andre stillinger i Forsvaret, mange andre leirer i Norge, og andre krav knyttet opp til disse stillingene. Noen får oppfylt sine forventninger, andre må jobbe mer selv for å sørge for å få en meningsfull og opplevelsesrik tjeneste. Det handler om å ta tak dersom du ikke er fornøyd. Jobben du gjør kan være kjedelig til tider, men det er dermed heller ikke sagt at den ikke er viktig.

 

vZ.

Lenke til kommentar

Når begynte ordningen med at korporaler/visekorporaler fikk mer dimmepenger enn vanlige menige?

 

Jeg vil ikke anbefale 1år i førstegangstjenesten til noen jeg kjenner.

 

Du var tross alt vaktsoldat da, kanskje den mest stusselige stillingen av alle i førstegangstjenesten.

 

Og hvis du faktisk hadde engasjert deg litt i tjenesten, hadde kanskje befalet kunnet navnet ditt også? Virker ikke som du har lagt ned mye innsats din....

 

Og ja, korporaler får mer dimmepenger

 

Ja, vi i vakta gjorde akkurat det samme som de som var i meldingstjeneste, transport osv. Var generelt lite å gjøre. Men det å "ENGASJERE SEG" mer er bare bullshit. Befalet så aldri etter oss, vi hadde 2 sersjanter som hatet Forsvaret(Skattesluket som vi likte å kalle det) like mye som oss, og sa at de nesten ikke ville betale skatt, etter de har sett hvordan Forsvaret kaster bort penger på(Også fortalte de hvordan offiserer tok felttillegg mens de sov på hotellrom/leir, og nektet å ha felt/grønn uke hvis de ikke fikk ha den grønne uken et sted det var hotellrom, eller at "øvelsen" befant seg på leir).

 

Offiserene så oss bare da de kjørte inn porten på morgenen(Eller de ser han som står i porten da), eller du kunne møte dem i messa. Den eneste veien for å "bli lagt merke til" og få en bra tjenesteuttalelse i vakta er ved å; ved en hver anledning du treffer troppbefal/Troppoffiser: være en kiss ass, le av vitsene dems som ingen synes var morsome, late som du er vennen dems og bli kjempe brun på tunga..... En sånn falsk jævel er ikke jeg.

 

(Det er offiserene som skriver din tjenesteuttalelse, dem ser deg veldig sjeldent og har i mine øyne ikke noe grunnlag å skrive tjenesteuttalelse på)

 

En annen ting som du sier at "vakta er kanskje den mest stusselige stillingen av alle i førstegangstjenesten.". Helt enig, var helt hull i hodet å være der til tider. En ape kunne gjort den samme jobben som oss. Men et STORT antall ender opp der. Sånn ca litt over halve kompaniet fra Madla endte opp på Rygge-kurset for vakthold & sikring. Derfor vil ikke jeg anbefale forsvaret til noen. Eller hvis du er spesielt interessert i Forsvaret og militære-ting generelt, er det jo bare å kjøre på.

 

Også husker jeg da vi var på rekrutten, da sa de vakthold og sikring var kjempe tøft, og de viste mange tøffe filmer og bilder av det å være "force protection" og bare skrøt det opp i skyene. "Du vil ha en aktiv og utfordrerne tjeneste, samtidig som du får noe tid til å slappe av mellom vaktene". Bare bullshit. Vi satt å spilte dataspill, var på Internett å loka, så på fotball, trente ,osv, osv. Og etterhvert som vi hadde blitt "veteraner" hadde vi enda mer fritid, noen ble helt gale av å være der husker jeg, og da ble det masse drama på leir.

 

Noen før tids dimitterte pga de var dritt lei(Jobb dimittering) . Men kun "bestevennene" til befalet som hadde vært kiss ass lenge, fikk lov til dette. (Husker han ene på laget mitt som før tids dimitterte, hadde en plan hvordan han skulle være mest grei med befalet, slik at han slapp den siste måneden. Det funket ganske bra også, han slapp 63 dager før oss andre. I tillegg fikk han lønn ALLE dagene som var igjen av førstegangstjenesten hans. Husker jeg snakket med han på telefonen etter 1 måneds-tid, og da fortalte han meg at han hadde fått full lønn etter han hadde dimitert). Altså befalet orket ikke å markere at han hadde før tids dimittert, så han var inne i systemet fortsatt.

 

Men nå orker jeg ikke å skrive mer om Forsvaret. Det er ikke noe for meg, det er helt sikkert! :w00t:

Og de som tror "Å du er sikkert en sånn giddaløs jævel som aldri gadd noen ting" FEIL. Jeg føler jeg var flink til å utføre jobben som jeg var satt til. Og hadde aldri noen klager fra noen. Fikk en ganske "bra" tjenesteuttalelse også, over forventet på de fleste punkter(Copy paste som de fleste fikk).

 

sikkert noen skrivefeil osv, men klokka er nå 02:00. Natta :wee:

Endret av druer123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du gjennom fgtj din nevnt noe av dette til befalet ditt eller, om andre årsaker, tatt det gjennom TMO?

 

Å ta noe gjennom TMO var bare å glemme. Vi spurte gjennom TMO og befal å få kurs-muligheter via Fokus, som vi har krav på å få. Befalet var litt i "i don't care" modus hver gang vi spurte om det, men etter å ha spurt om det i ca 5 måneder ++ Så fikset de et ordensvakt kurs, helt på slutten. Og det var den uken vi hadde dimmeuke(Og da kunne ikke vi delta på det, fordi vi var "opptatt" med å ha dimme uke.) :nei2: .

Endret av druer123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du gjennom fgtj din nevnt noe av dette til befalet ditt eller, om andre årsaker, tatt det gjennom TMO?

 

Å ta noe gjennom TMO var bare å glemme. Vi spurte gjennom TMO og befal å få kurs-muligheter via Fokus, som vi har krav på å få. Befalet var litt i "i don't care" modus hver gang vi spurte om det, men etter å ha spurt om det i ca 5 måneder ++ Så fikset de et ordensvakt kurs, helt på slutten. Og det var den uken vi hadde dimmeuke(Og da kunne ikke vi delta på det, fordi vi var "opptatt" med å ha dimme uke.) :nei2: .

 

Nå var TMO-spørsmålet mitt rettet mot de punktene du nevnte over, som

befalets grunnlag for å skrive TU,

befalet nekter å dra på øvelse (?),

bra TU til "kompiser",

mer realistisk presentasjon av Vakt/Sikring på infodagen,

kun "bestevenner" som fikk førtidsdimitere,

lik tjenestetid/tilfelle av 63 dager før ordinær dimisjonsdato.

 

Mange av punktene du nevner er kritiske og ikke greit i det hele tatt, og jeg forstår din frustrasjon. Dette er noe som helt klart må tas videre.

Dersom du har opplevd dette gjennom hele din fgtj, har sannsynligvis kontingentene før deg også noe av de samme synspunkt som deg.

 

Dersom TMO ikke var noe alternativ, heller ikke nærmeste befal, grep dere tak i situasjonen?

Sa du/dere ifra til dem?

Gikk dere videre med saken til TMO/Befalets sjef?

 

For å fremme slike saker, er det viktig å ha en person man kan rapportere til (gjerne tillitsvalgt innad troppen o.l, ettersom nevnt over, verken TMO i avdelingen og befal ikke fungerer).

Alle saker bør rapporteres og loggføres slik at troppen/troppstillitsvalgt kan henvise til saksagendaer og evt purringer gjort i etterkant. Har dere dokumentasjon på stadige forhold som må tas opp, men ikke gjort noe med, skal TMO og befal forklare seg til sjef om hvorfor dette ikke har blitt tatt tak i, og dette vil forhåpentlig påvirke soldatens hverdag i en mer positiv retning.

 

Kommunikasjon er utrolig viktig mellom soldat og befal, og det begge veier.

 

vZ.

Endret av vZ
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg fikk også 32.414 og var 11.03 på madla, har du fått noe mer siden da?

 

Var selv VK og i følge skrivet jeg fikk se hos personalavdelingen skulle jeg fått 37 + ekstra for reise.

 

Jeg fikk 29484, 1103 kontigent fra Madla.

Endret av Importør
Lenke til kommentar

Så det var en annen som spurte her, men når fikk egentlig Korporaler mer i dimmepenger?

Jeg fikk ikke noe mer dimmepenger med mine 10 mnd som korp. Bare de standard 28 000 eller hva det var på i fjor. Det eneste korporaler fikk var det såkalte cola-tillegget på 19kr dagen.

 

Men godt mulig at de får dimmetillegg nå? Synd jeg var inne et år for tidlig da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...