Gå til innhold

Nå kommer den bøyelige e-papirskjermen


Anbefalte innlegg

Flere spør seg "hva er nyttig med dette" , og dette lures man på i et Hardware forum??..

 

Hva er Ikke nyttig med dette?. Dette ersttatter Aviser en gang for alle, hva med å brette sin Store mobiler rett ned i ei liten Lomme!!, hva med å tappetsere sin vegg med detet!!... Altså bare fantasien setter grenser, skjerp dere!... " hva er nyttig med dette" Pffffff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg relativt små enheter på smartelefonstørrelse hvor man evt bare kan rulle ut en mye større bøyelig skjerm på siden om man trenger større skjerm enn sedvanlige ~4". Da vil antagelig også primærskjermen på en mobil bli mindre for kun å vise enkle ting som sms og ringetjenester, mens utrullingsskjermen brukes til browsing, lesing, dokumenter osv...

Lenke til kommentar
En eBook med bøyelig skjerm kan lages som en enkel skinnperm (som omslaget på Kindle), med en eller to skjermer. Den vil trolig ikke være mer enn 4 - 6 mm tykk og ha vekt med perm på rundt 100 gram.

100 gram for hele enheten høres realistisk ut. e-ink bruker fint lite batteri så skjermen kan godt kombineres med et lett batteri.

 

Selve skjermen er i følge artikkelen 0,7 mm og basert på plast. Diagonalen er 6 tommer og formatet 4:3. Plast har mange ulike tettheter, men la oss si det samme som vann (1) for gjøre det enkelt å regne. Da vil skjermen alene veie ca 8 gram, inkludert noen millimeter kanter uten bilde.

Lenke til kommentar
Men altså, hva er spesielt med en bøyelig skjerm?I mine øyne har den ingen funksjon.
Det har gjerne ingen stor nytte nå, men det er jo ett skritt framover fordet. Og gjerne senere i tiden, blir denne bøyelige skjermen til noe vi faktsik har bruk for.(ikke spør meg)-DahPain

 

Det har en ekstrem nytteverdi allerede nå. Byggebransjen kunne hatt god nytte av slike i A3/A2 størrelse. Tenk å ha alle tegninger og dokumenter tilgjengelig på en sånn gadget, fremfor å drasse med seg svære permer.

Nettbrett har rett og slett for små skjermer og er for skrøpelige til slike formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byggebransjen trenger i så fall en trykkfølsom variant. Noe å skrive tilbakemeldinger på.

 

Arbeidsbeskjeder: "Dette må prioriteres siden det skal være ferdig til fredag"

Kommentarer: "Denne kunne ikke monteres som anvist - plassert to meter lengre nord"

Sjekkliste: "Denne er fikset".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

100 gram for hele enheten høres realistisk ut.

 

Min Nook Simple Touch veier 212 gram, og den har masse tjukk plastikk. Potensiale for vekt burde være lavere enn 100 gram.

 

Nå skal vi ikke helt glemme at det er mer med en ebok-leser enn bare skjerm og batteri, da. Spesielt relevant er input. Alle skjermtyper jeg vet om som har touch, pressure eller infrared touch vil nødvendigvis måtte ha et ekstra lag for å lese av/styre dette. Dette vil komplisere bøyeligheten. Vet ikke om LG allerede har løst dette. I motsatt fall vil nok denne første nye skjermen enten brukes i en "ikke-bøyelig" kontekst, eller ha all input utenfor skjermen.

Lenke til kommentar

Det kan nok være lavere enn 100 gram - men det er neppe hensiktsmessig å gå særlig lavere. Selve skjermen må bygges inn i noe som er behagelig å bruke og som beskytter elektroniske komponenter, har plass for batteri med mer. Så derfor blir ikke nødvendigvis vektbesparelsen ekstrem

 

Tror nok dette kommer med input utenfor skjermen i første omgang, som på de første Kindle leserne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...