Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Mulig at dette er noe off-topic, men siden det er mange her med erfaring og tråden er aktiv prøver jeg likevel.

Er innkalt til førsegangstjeneste ved GSV i Juli, men ønsker egenlitg å ta befalutdanning. Da blir det iallefall snakk om å søke FOS sommer. Jeg er usikker på om jeg burde gå UB eller i HBS. Grunnen er rett og slett at jeg har et stort ønske om å tjenstegjøre i Finnmark og gjerne på grensa. Når det kommer til utdanningen har jeg også ett spørsmål om hvordan dette fungerer. Er alle på Rena etter FOS eller utdannes befalelevene ved ulike avdelinger? Hadde det i så fall vært mulig å gjøre dette på for eksempel GSV og er det da mulig å bestemme dette selv?

 

Hvis du ønsker å jobbe på GSV så ville jeg anbefalt deg å søke deg til UB-Jeger på Heimevernets Befalsskole. Utdanninga vil være rettet opp mot jegertjeneste; svært relevant oppmot GSV.

 

Etter utdanningen vil du kunne søke deg til GSV og videre engasjement. I sommer var det 2 plasser på GSV som UB-korporal.

 

Ved Hærens Befalsskole er alle på Rena. Man kan ikke utdannes ute i avdelingene slik det var før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det siste taler sier. Men det er jo bare det første året man er på Rena, praksisplassen kan du ha på f.eks. GSV. De første ni månedene på Rena vil fokuset være på infanteritjeneste, så er det tre måneder med fagrettet utdanning (jeger/oppklaring for de som skal til GSV eller EBN) før du reiser ut til avdeling. Jeg ville valgt Hærens befalsskole på Rena for den beste lederutdannelsen. Forøvrig vil du ha praksisplassen i Grensekompani Utdanning (kompaniet som utdanner grensejegere) og får ikke vært i operativ tjeneste ute på grensestasjon under praksisåret.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Da blir nok fremtiden bestemt av opptaket til FOS sommer. Trening til opptaket er allerede i gang og kravene er for det meste lett gjennomførbare. Skal nok til syvende og sist stå på viljen min vil jeg tro. Om jeg ikke skulle være blandt de heldige (les: beste) vil jeg ha ett fint år på GSV foran meg. :)

Endret av Julibj
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja jeg forstod dette etter hvert igår.. Men la oss si marinejeger da, om man klarer to av det fire måneder lange opptaket, men deretter faller av. Blir man da sendt videre til vanlig førstegangstjeneste umiddelbart?

 

Mvh. Emil

Opptaket er bare 5 uker, marinejegerkurset er på 4 måneder. Hva gjelder spørsmålet ditt vet jeg egentlig ikke, men med mindre du er kalt inn til førstegangstjeneste (noe du forteller at du ikke er) så regner jeg med at du er sivil og fri dersom du detter ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg er interessert i å satse på en karriere i forsvaret, da helst som yrkessoldat, men siden jeg følte at jeg ikke fikk nok opplæring i førstegangstjenesten til å møte på et evt. opptak, vurderer jeg nå Hærens Befalskole. Vil dette være et lurt valg mtp. muligheter videre?

Jeg lurer også på hvordan linjevalg fungerer. Vil man måtte oppgi ønsker om vilken linje man vil søke på når man ankommer Kjevik, eller er dette noe man gjør senere?

Lenke til kommentar

Spørs jo hva du har lyst til å gjøre når du først kommer inn også da. Siden du har fullført førstegangstjenesten, så har du jo også mulighet til å søke Grenader stilling. En lengre vei å gå mtp karriere hvis du ønsker å stige i gradene, men mye gøy på bakken.

 

Eks. Vil du kjøre eller skyte med Leo 2, CV90 osv. så velger du Grenaderopptak. Vil du være vognkommandøren eller lagfører i et infanterilag, så velger du HBS.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil nok tro det stilles høyere krav til deg, ikke lavere. Kandidatene fra ihvertfall Hæren har gjerne noen år bak som som profesjonell soldat, kanskje utenlandstjeneste også. De er heller ikke gjennom helt likt opplegg som resten av FOS.

 

Hmm, godt poeng. Men jeg har hørt rykter fra folk som har vært der og som skal til GBK, som støtter det jeg spurte om tidligere, så tenkte bare å høre om noen hadde opplevd det samme. Men klart, en erfaren "grønn" soldat skal jo utmerke seg blant de andre, så i det tilfellet er det nok sikkert riktig det du sier.

Lenke til kommentar

Husk at de ALLE som konkurrerer om en plass på GBK (grunnleggende befalskurs) har jobbet som grenader/matros (profesjonell) tidligere. GBK har et eget opplegg på FOS, og GBK-kandidatene konkurrerer ikke sammen med med de som søker UB eller ordinær befalsskole.

Du blander ikke med GBU (grunnleggende befalsutdanning) da? Det er ordinær 2-årig befalsutdanning. Her konkurrerer både folk rett fra videregående skole og folk som har vært igjennom førstegangstjeneste blant annet.

Lenke til kommentar

Husk at de ALLE som konkurrerer om en plass på GBK (grunnleggende befalskurs) har jobbet som grenader/matros (profesjonell) tidligere. GBK har et eget opplegg på FOS, og GBK-kandidatene konkurrerer ikke sammen med med de som søker UB eller ordinær befalsskole.

 

Du blander ikke med GBU (grunnleggende befalsutdanning) da? Det er ordinær 2-årig befalsutdanning. Her konkurrerer både folk rett fra videregående skole og folk som har vært igjennom førstegangstjeneste blant annet.

 

 

Jeg sikter til BKMA, altså befalskurset for marinen - jeg antok GBK var en fellesbetegnelse, men det er vel kanskje bare Hæren (?) som har GBK? Uansett, kan du fortelle litt om forskjellen på oppleggene på FOS, som du nevner?

Lenke til kommentar

Okei! Båtforsvaret sitt opplegg har jeg ikke noe kjennskap til. Godt mulig BKMA og GBK er samme opplegg, men jeg tviler. Når jeg var på FOS så var det bare Hærfolk som jeg kunne se i GBK-pulja ihvertfall. Dette var vinter-FOS. Har ikke vært gjennom GBK selv, så nøyaktig hva forskjellene er mellom GBK og UB/BS under opptaket vet jeg ikke. Men jeg kan tenke meg at det er mer rettet mot stridsteknikk, ikke bare primusfyring og teltknepping... Har sett bilder av at de kjører fremrykkningsdriller med full GRU blant annet.

Dette er det eneste jeg finner på Forsvaret sine sider:

Ja, etter minimum to år som grenader og et kontingent i internasjonale operasjoner kan du søke på Grunnleggende befalskurs (GBK) på Hærens Befalsskole (HBS). Dersom du blir tatt opp som elev fortsetter du å tjenestegjøre i TMBN i utdanningsåret, men gjennomfører en modulbasert utdanning ved HBS. Utdanningen ved HBS varer i ca 8 uker. Ved fullført utdanning og beståtte eksamener beskikkes du til sersjant. Du skal da avtjene et års plikttjeneste. Denne tjenesten avtjenes normalt i en annen avdeling enn TMBN. Etter fullført plikttjeneste kan du søke på ledige befalsstillinger i TMBN eller i andre avdelinger i Forsvaret.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesielle-tjenester/telemark-bataljon/Sider/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar.aspx

Sikkert noen grenaderer her på bruket som har bedre kjennskap til dette enn meg. Evt. så kan du jo høre på www.milforum.net.

Endret av HelloGoodbye
Lenke til kommentar

Okei! Båtforsvaret sitt opplegg har jeg ikke noe kjennskap til. Godt mulig BKMA og GBK er samme opplegg, men jeg tviler. Når jeg var på FOS så var det bare Hærfolk som jeg kunne se i GBK-pulja ihvertfall. Dette var vinter-FOS. Har ikke vært gjennom GBK selv, så nøyaktig hva forskjellene er mellom GBK og UB/BS under opptaket vet jeg ikke. Men jeg kan tenke meg at det er mer rettet mot stridsteknikk, ikke bare primusfyring og teltknepping... Har sett bilder av at de kjører fremrykkningsdriller med full GRU blant annet.

 

Dette er det eneste jeg finner på Forsvaret sine sider:

 

Ja, etter minimum to år som grenader og et kontingent i internasjonale operasjoner kan du søke på Grunnleggende befalskurs (GBK) på Hærens Befalsskole (HBS). Dersom du blir tatt opp som elev fortsetter du å tjenestegjøre i TMBN i utdanningsåret, men gjennomfører en modulbasert utdanning ved HBS. Utdanningen ved HBS varer i ca 8 uker. Ved fullført utdanning og beståtte eksamener beskikkes du til sersjant. Du skal da avtjene et års plikttjeneste. Denne tjenesten avtjenes normalt i en annen avdeling enn TMBN. Etter fullført plikttjeneste kan du søke på ledige befalsstillinger i TMBN eller i andre avdelinger i Forsvaret.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesielle-tjenester/telemark-bataljon/Sider/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar.aspx

 

Sikkert noen grenaderer her på bruket som har bedre kjennskap til dette enn meg. Evt. så kan du jo høre på www.milforum.net.

 

Okay, takk for oppklaringen! Men da antar jeg at jeg har forstått det riktig med at de som skal til BKMA har opptak sammen med resten av gjengen, det er iallefall det jeg har blitt fortalt tidligere. Takk uansett :)

Lenke til kommentar

 

Okei! Båtforsvaret sitt opplegg har jeg ikke noe kjennskap til. Godt mulig BKMA og GBK er samme opplegg, men jeg tviler. Når jeg var på FOS så var det bare Hærfolk som jeg kunne se i GBK-pulja ihvertfall. Dette var vinter-FOS. Har ikke vært gjennom GBK selv, så nøyaktig hva forskjellene er mellom GBK og UB/BS under opptaket vet jeg ikke. Men jeg kan tenke meg at det er mer rettet mot stridsteknikk, ikke bare primusfyring og teltknepping... Har sett bilder av at de kjører fremrykkningsdriller med full GRU blant annet.

 

Dette er det eneste jeg finner på Forsvaret sine sider:

 

Ja, etter minimum to år som grenader og et kontingent i internasjonale operasjoner kan du søke på Grunnleggende befalskurs (GBK) på Hærens Befalsskole (HBS). Dersom du blir tatt opp som elev fortsetter du å tjenestegjøre i TMBN i utdanningsåret, men gjennomfører en modulbasert utdanning ved HBS. Utdanningen ved HBS varer i ca 8 uker. Ved fullført utdanning og beståtte eksamener beskikkes du til sersjant. Du skal da avtjene et års plikttjeneste. Denne tjenesten avtjenes normalt i en annen avdeling enn TMBN. Etter fullført plikttjeneste kan du søke på ledige befalsstillinger i TMBN eller i andre avdelinger i Forsvaret.

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesielle-tjenester/telemark-bataljon/Sider/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar.aspx

 

Sikkert noen grenaderer her på bruket som har bedre kjennskap til dette enn meg. Evt. så kan du jo høre på www.milforum.net.

 

Okay, takk for oppklaringen! Men da antar jeg at jeg har forstått det riktig med at de som skal til BKMA har opptak sammen med resten av gjengen, det er iallefall det jeg har blitt fortalt tidligere. Takk uansett :)

 

På sommeropptaket så er de som har søkt BKMA sammen med alle andre søkere til Sjøforsvarets skoler. Altså havner du på lag med både søkere til Sjøkrigsskolen, BKMA og UBHH. Da jeg var på opptak forstod jeg det sånn at de som hadde søkt BKMA allrede hadde en stilling (feks. matros) og med det var garantert plass så fremt de kom seg gjennom feltuken. Og at man ikke kan søke BKMA uten å ha fast stilling, fordi avdelingen må anbefale deg og ønske å ansette deg når du er ferdig. Om det er sånn enda, eller om jeg misforstod, er jeg ikke sikker på. Mulig det også går an å søke seg inn hvis man har gått fagskole og er styrmann feks. Mitt raske googlesøk ga ledet meg ikke til de sidene jeg trodde den informasjonen stod på..

Lenke til kommentar

På sommeropptaket så er de som har søkt BKMA sammen med alle andre søkere til Sjøforsvarets skoler. Altså havner du på lag med både søkere til Sjøkrigsskolen, BKMA og UBHH. Da jeg var på opptak forstod jeg det sånn at de som hadde søkt BKMA allrede hadde en stilling (feks. matros) og med det var garantert plass så fremt de kom seg gjennom feltuken. Og at man ikke kan søke BKMA uten å ha fast stilling, fordi avdelingen må anbefale deg og ønske å ansette deg når du er ferdig. Om det er sånn enda, eller om jeg misforstod, er jeg ikke sikker på. Mulig det også går an å søke seg inn hvis man har gått fagskole og er styrmann feks. Mitt raske googlesøk ga ledet meg ikke til de sidene jeg trodde den informasjonen stod på..

 

 

Det er korrekt at de som søker BKMA allerede er tiltenkt en stilling. I mitt tilfelle handler det om å gå tilbake til Forsvaret etter utdanning, og da måtte de eventuelt sendt meg via BKMA og dermed FOS. Så det jeg i utgangspunktet lurer på er hvorvidt de som er på FOS, og som skal videre på BKMA, får litt slakkere tøyler enn de som er helt nye i Forsvaret og som søker befalsskole i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...