Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt redd for å gå førstegangstjeneste før befalsskole fordi jeg er redd man blir vurdert på et annet grunnlag, og at det dermed blir vanskeligere å komme gjennom seleksjonen. Jeg har en fordel nå ettersom jeg er heimevernsungdom, tror dere det er verdt risikoen å ta førstegangstjeneste?

 

Det at du har mer erfaring vil jo kun være en fordel såfremt du bruker den til å gjøre de andre på laget ditt gode. Jeg ville nesten si at det å ha tatt fgtj først er positivt da det signaliserer at du vet hva du går til og har søkt deg til iforhold til søkere direkte fra vgs som ikke har møtt forsvaret før.

 

Seleksjonen er den samme. Enten er du egnet eller ikke.

Lenke til kommentar

Seleksjonen er den samme. Enten er du egnet eller ikke.

 

Er den egentlig det? På FOS blir man jo delt opp i grupper etter om en har fullført førstegangstjeneste, så da er det jo forventet at man skal beherske alle disipliner fra før. Ferskinger kan jo gi et mye bedre inntrykk ved bare å mestre ting som skyting, telt og kart bedre enn andre i gruppa si?

 

Har du vært på FOS, eller er det andre her på forumet som kan fortelle meg om inntrykket deres? Er det vanskeligere for de som har gjennomført førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Ift. de som har vært i fgtj. er det ikke store fordelene eller ulempene ved å enten ta eller ikke ta fgtj. først.

Du tjener ikke noe på å kunne ting som å kneppe telt etc. uansett. Uansett om du har vært i fgtj. eller ikke.

Det eneste selektørene bryr seg om er potensialet ditt opp imot lederrollen, lederegenskaper, holdninger, mestringsfølelse og selvforståelse.

Lenke til kommentar

Det eneste selektørene bryr seg om er potensialet ditt opp imot lederrollen, lederegenskaper, holdninger, mestringsfølelse og selvforståelse.

 

Nettop den mestringsfølelse biten har jeg jo masse av nå pga hvu, men etter fgtj vil det sikkert være mange som presterer bedre enn meg. Men jeg tror uansett jeg velger å ta førstegangstjeneste, det er nok verdt den risikoen :wee:

Lenke til kommentar

Ift. de som har vært i fgtj. er det ikke store fordelene eller ulempene ved å enten ta eller ikke ta fgtj. først.

Du tjener ikke noe på å kunne ting som å kneppe telt etc. uansett. Uansett om du har vært i fgtj. eller ikke.

Det eneste selektørene bryr seg om er potensialet ditt opp imot lederrollen, lederegenskaper, holdninger, mestringsfølelse og selvforståelse.

 

har man vært inne i fgtj er det faktisk vanskeligere enn om man er helt fersk. Alle sier det er lettere, men IMO stemmer ikke dette. Jo, feltkunnskapene gjør det mye lettere å fokusere på lederskapet. Men samtidig får man et ekstra ansvar for å både lære bort og være ekstra ydmyk overfor de som kommer rett fra det sivile. Veldig mange blingser på at de rett og slett er cocky og kanskje ikke vil dele kunnskapene sine med de andre når det trengs. Eller tvert imot, at de overkjører alle andre. Har sett begge deler.

Lenke til kommentar

Ja, du får litt mer ansvar, men du har også lært mer på det året du brukte i fgtj. Det spiller derfor ikke så stor rolle. Du blir selektert på en litt annen måte, ettersom man allerede har lært litt smått lederskap ifra å ha sett befalet, men ettersom du også har lært en del, vil jeg ikke si at det er noen ulempe å ta førstegangstjenesten før man drar på FOS.

 

Jeg dro direkte fra vgs. på FOS, noe jeg mest sannsynligvis hadde gjort igjen, hvis valget sto imellom å prøve seg på FOS eller gå direkte til førsteganstjeneste.

 

En ting jeg ville ha gjort forskjellig, er derimot å ha gått HBS eller KS GJG, før jeg søkte meg til FIH.

Lenke til kommentar

Som elev har man 241,4 kr per døgn i dagpenger, noe som iløpet av en måned blir 7000-7500 utifra hvor mange dager det er i måneden.

Som sersjant har man en grunnlønn på tilnærmet 17 000 kr i måneden(Tatt ut ifra informasjon vi har fått om mulig opprykk til sersjant etter ett eller to år(Ikke mulig nå)). Så 10 ganger så mye er det nok ikke. Da skal du være rimelig langt oppe i gradene.

 

Du tenker altså å søke FIH om et par år?

Endret av Tekk
Lenke til kommentar

http://forsvaret.no/verneplikt/etter-forstegangstjenesten/nytilfort/Sider/okonomi.aspx Fant noen tall for heimevernsøvelser som ligner mer på det jeg ble fortalt, sikkert der de hadde det fra.

 

Men ja jeg planlegger å søke FIH med tanke på at jeg er type datanerd, og det virker veldig spennende å kunne jobbe med nett-infrastruktur på nasjonalt nivå. Har du fullført utdanningen din?

Lenke til kommentar

De tallene er ikke i nærheten av hva man tjener hvis man jobber for Forsvaret. Er man befal, og er ute i felt er det ekstremt hvor mye man tjener ekstra per dag.

Det er nok dessverre ikke riktige tall ift. befal som utdanner seg.

 

Jeg er på mitt andre år ved FIH nå.

Lenke til kommentar

Vi snakker om to forskjellige ting. Jeg snakker om grunnlønn til en sersjant under utdanning. Man får ikke tillegg for øvelser når man er i utdanning.

 

Du snakker omen sersjant i jobb, med øvelsestillegg.

 

Edit: Vi får ikke ansiennitet før vi er uteksaminert. Altså bare tre år.

Endret av Tekk
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...