Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok en titt på KS GJG, og det ser da ut til at dette er en 4-årig offisersutdanning. Jeg går utifra at det var grunnleggende befalsutdanning du tenkte på å da ser jo HBS ut som det eneste alternativet. Tror du det er mulig å slippe praksis-året til fordel for FIH?

 

Jeg går for øyeblikket ks gjg etter fos i sommer og kan gladelig forsøke å svare deg på evt spørsmål :-)

Lenke til kommentar

Jeg går for øyeblikket ks gjg etter fos i sommer og kan gladelig forsøke å svare deg på evt spørsmål :-)

Takk for tilbudet, men jeg lurer vel egentlig ikke på noe særlig om det. :wee: Eller jo jeg har et spørsmål, er ikke du han fyren som var så ivrig på fallskjermjeger? Hva fikk deg til å ombestemme deg? :huh:

 

Ellers lurer jeg på hva slags fgtj folk mener er best for jeger/feltoperatør-opptak :)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at valg av fgtj er litt likegyldig. Jo, du får mer felterfaring med div. avdelinger som f.eks. 2.bn, pbn, NIS, osv, men alt du lærer i en eventuell førstegangstjeneste må læres på nytt i jegeravdelinger uansett, på den avdelingens måte å gjøre det på. Så det beste er nok å komme inn med blanke ark. Bare tren mot opptaket, så skal det nok gå bra. :)

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Takk for tilbudet, men jeg lurer vel egentlig ikke på noe særlig om det. :wee: Eller jo jeg har et spørsmål, er ikke du han fyren som var så ivrig på fallskjermjeger? Hva fikk deg til å ombestemme deg? :huh:

 

Ellers lurer jeg på hva slags fgtj folk mener er best for jeger/feltoperatør-opptak :)

Jo, jeg var ivrig på fallskjermjeger, men det var å fly som var drømmen. Jeg valgte derfor å prioritere den, men røk ut av opptaket på et tidlig stadium. Derfor ble det ks ingeniør som var mitt andre valg :-) come to think of it så var det overhodet ingen dum idé. En førstegangstjeneste "gir" deg ingen ting. Og slik jeg så det var det heller ingen fordel å ha vært gjennom det til fos. Du kjenner kanskje din egen terskel, men det betyr ikke at den ligger noe høyere enn de som ikke har hatt fgtj.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen formening om hva som er best av hærens og heimevernets befalsskole?

Sier seg nesten selv at man får mer ut av 1 år skole og 1 år praksis, kontra 6 måneder skole og 6 måneder praksis. Men HVBS er absolutt ingen dårlig befalsskole, kjenner flere utrolig dyktige befal som startet sin karriere der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier seg nesten selv at man får mer ut av 1 år skole og 1 år praksis, kontra 6 måneder skole og 6 måneder praksis. Men HVBS er absolutt ingen dårlig befalsskole, kjenner flere utrolig dyktige befal som startet sin karriere der.

 

Men vet du noe om skolene i seg selv, f.eks. velferd, muligheter til å dra på byen, utstyr o.l.?

Lenke til kommentar

Befalsskoler generelt har lite fokus på utstyr. Det er ikke viktig med top of the line ninja SOF-kit. Det som står i fokus er lederskap. Tror de aller fleste har den vanlige bear-vesten og ops-core hjelm. Om noen har erfart noe annet, så får de rette meg.

 

Det er mye mer frihet på vanlige befalsskoler (1+1 år). Så lenge det ikke er planlagt tjeneste i helgene så er helgene fri. Forøvrig hver kveld også, så det er fullt mulig å ta seg en pils på en torsdag.

MEN, dummer man seg ut på byen eller møter opp med promille i tjeneste neste dag er det MYE større konsekvenser enn i vanlig fgtj; Man risikerer å få bunnkarakter i holdning, refs og i verste fall utkastelse fra skolen. De nøler ikke med å kaste ut folk som havner i fyllearresten. Har sett flere som måtte ta hatten og gå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Men vet du noe om skolene i seg selv, f.eks. velferd, muligheter til å dra på byen, utstyr o.l.?

 

Ved Heimevernets Befalsskole så vil du være i en leir som var tiltenkt over 1000 mann, det flotte er at dere er kun 30-40 elever, 8-12 vakt og sikringssoldater og noen sanitetsfolk. Så alle fasilitetene på garnisonen er til fri disp for dere.

Garnisonen i Porsanger har en svømmehall, kinosal, kantine, filmrom, styrkerom, nærkamprom, band-rom og en god del friluftsutstyr som du kan låne. Om sommeren settes det også ut ukas orienteringsløyper samt du kan låne kajakk, kano, fiskeutstyr.

Om vinteren kjøres det opp flere løyper som man kan låne ski og gå, evt kan man også ta med eget utstyr og stå i den påbegynte alpinbakken.

Jeg ville nesten si at GP har noe av det beste velferdstilbudet og mulighetene av alle befalsskolene, nettopp fordi det er ingen kø på ting, og man har norges største og beste skytefelt å boltre seg i.

 

Skal du ut på byen så blir det hver lørdag kjørt ut en "discorute" til lakselv (ca 15 min) kl 22 som returnerer kl 03:00. Bussen henter dere 10 meter utenfor kaserna (bokstavelig talt), kjører dere 10 m utenfor baren (bokstavelig talt), før så å hente dere og kjøre dere tilbake 10 meter utenfor kaserna.

 

Utstyret på befalsskolen er helt ok. HVBS er en prioritert avdeling i heimevernet, så man får mye nytt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vil HVBS bli påvirket av befalsskoleomformingen som har skjedd i andre deler av forsvaret? Tenker på omplassering / nedleggelse osv.

 

HVBS var ikke en del av omstruktureringen til HBS. Hva som skjer i fremtiden med UB utdanninga er fortsatt uvisst. Om Hæren får en egen UB gren kan hende, men for øyeblikket så ser det ut til at HVBS forblir den "grønne" UB-linja.

Lenke til kommentar

Med andre ord vil du anbefale Heimevernets befalsskole over Hærens?

 

 

 

Med andre ord vil du anbefale Hærens befalsskole over Heimevernets?

 

Det spørs litt på hvilke fremtidige planer du har. Skal du fortsette etter befalsskolen eller skal du slutte.

Uansett er mye likt fagmessig men ved HBS operativ vil det være en vektlegging på infanteri mens på HVBS blir du utdannet jeger.

 

Befalsskolene gir deg inngangsverdiene, men det er opptil deg hvordan du velger å bruke disse, dvs hva enn du velger så vil ikke nødvendigvis valget av befalsskole avgjøre hva slags leder du er/blir; den oppgaven er din.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det hardt og komme inn på FOS, viss du ligger over minstekravene og er veldig motivert?

 

Og forresten ; Jeg ble tjenestedyktig, men har ikke så veldig god hørsel (ifølge sesjonstesten), men kan du "stryke" på hørsel så du blir sendt hjem?

Endret av Magnisx
Lenke til kommentar

Ja. Du kan bli sendt ut på grunn av hørselen. Nå husker jeg dog ikke minstekravet.

 

Ellers er det vanskelig å definere "hardt" i forbindelse med FOS. Den fysiske slitenheten er ikke det som er tungt, det er det psykiske. Især det å kunne holde hodet klart og tenke. Det skiller seg litt fra diverse andre jegeropptak, i og med at det du i hovedsak selekteres på er lederegenskaper, ikke hvor fort du løper eller tungt du bærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig at dette er noe off-topic, men siden det er mange her med erfaring og tråden er aktiv prøver jeg likevel.

Er innkalt til førsegangstjeneste ved GSV i Juli, men ønsker egenlitg å ta befalutdanning. Da blir det iallefall snakk om å søke FOS sommer. Jeg er usikker på om jeg burde gå UB eller i HBS. Grunnen er rett og slett at jeg har et stort ønske om å tjenstegjøre i Finnmark og gjerne på grensa. Når det kommer til utdanningen har jeg også ett spørsmål om hvordan dette fungerer. Er alle på Rena etter FOS eller utdannes befalelevene ved ulike avdelinger? Hadde det i så fall vært mulig å gjøre dette på for eksempel GSV og er det da mulig å bestemme dette selv?

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...