Gå til innhold

Økonomiutdanning: NHH/BI/CBS (siviløkonom)


Tolstoi

Anbefalte innlegg

Ja, det er korrekt. Det gir meg imidlertid mindre muligheter innenfor Norge pga mangel på kontakter. Det er også mer intensivt og vanskeligere, men det skal man ikke klage over. Skal søke CBS! Virkelig glad for at det løsnet for meg. Trengte å tenke litt grundig over dette.

 

Godkjenner CBS sekundærvitnemål?

 

Edit: Fristen for å søke til CBS var 15. mars! Håpløst av meg! Det var liksom utelukket å studere i utlandet, men plutselig fikk jeg lyst igjen. Ikke greit dette her!

 

Det vil trolig gi deg MER kontakter og FLERE muligheter ettersom du danner et nettverk i utlandet, og utvider horisonten i en større grad en de som begynner på BI eller NHH. Er du smart søker du deg til USA, så har du en bedre sjanse for å komme inn på et Ivy-League Universitet.

Endret av Apencat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil trolig gi deg MER kontakter og FLERE muligheter ettersom du danner et nettverk i utlandet, og utvider horisonten i en større grad en de som begynner på BI eller NHH. Er du smart søker du deg til USA, så har du en bedre sjanse for å komme inn på et Ivy-League Universitet.

 

Det du skriver stemmer ikke. Skal du jobbe i Norge er det uten tvil best å studere i Norge, nettverksmessig. Også relevante deltidsjobber og sommerjobber spiller inn her.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Det du skriver stemmer ikke. Skal du jobbe i Norge er det uten tvil best å studere i Norge, nettverksmessig. Også relevante deltidsjobber og sommerjobber spiller inn her.

 

Alle bedrifter ser viktigheten av å ha studert i utlandet

Norske deltidsjobber og sommerjobber spiller ingen rolle, det skaffer deg kanskje en middelmådig jobb i Sparebank Øst.. Mine venner som har studert i utlandet lander intervjuer hos alle de store meglerhusene og konsulentfirmaene. Netopp fordi de vet hva det kreves av deg som person for å etablere seg på en ny arena og skape relasjoner i et fremmed land.

Lenke til kommentar

Alle bedrifter ser viktigheten av å ha studert i utlandet

Norske deltidsjobber og sommerjobber spiller ingen rolle, det skaffer deg kanskje en middelmådig jobb i Sparebank Øst.. Mine venner som har studert i utlandet lander intervjuer hos alle de store meglerhusene og konsulentfirmaene. Netopp fordi de vet hva det kreves av deg som person for å etablere seg på en ny arena og skape relasjoner i et fremmed land.

 

Nei. Skal du jobbe i Norge bær du absolutt studere i Norge.

Lenke til kommentar

Om du kan, velger du utelukkende CBS. Om ikke tar du BI.

Går på BI selv, og kan med god erfaring si at det er alt du vil det skal være

Selskaper som Mckinsey,BCG,Pareto,ABG Sundal Collier..hele gjengen er

stadig vekk på skolen for å rekruttere

Endret av Apencat
Lenke til kommentar

Alle bedrifter ser viktigheten av å ha studert i utlandet

Norske deltidsjobber og sommerjobber spiller ingen rolle, det skaffer deg kanskje en middelmådig jobb i Sparebank Øst.. Mine venner som har studert i utlandet lander intervjuer hos alle de store meglerhusene og konsulentfirmaene. Netopp fordi de vet hva det kreves av deg som person for å etablere seg på en ny arena og skape relasjoner i et fremmed land.

 

Så summer internship/sommerjobb i de 4-store, DNB, Pareto, Nordea, SEB, Mckinsey, Statoil etc spiller ingen rolle? Mener du virkelig det? Når samtlige av selskapene tilbyr fast stilling til majoriteten av personene som får disse sommerjobbene så sier det seg selv at det er viktig.

 

Jeg går selv på NHH nå, og det er en bedriftspresantasjon hver eneste dag på skolen. Med et eller to semestere utveklsing så stiller du sterkere med gode resultater fra NHH, NTNU og BI enn utenlandske skoler.

Lenke til kommentar

Med et eller to semestere utveklsing så stiller du sterkere med gode resultater fra NHH, NTNU og BI enn utenlandske skoler.

Er nok en håndfull utenlandske skoler som vil gjøre deg til en mer attraktiv kandidat enn det NHH, NTNU og BI vil, men i veldig mange tilfeller stemmer det du sier.

Lenke til kommentar

Så summer internship/sommerjobb i de 4-store, DNB, Pareto, Nordea, SEB, Mckinsey, Statoil etc spiller ingen rolle? Mener du virkelig det? Når samtlige av selskapene tilbyr fast stilling til majoriteten av personene som får disse sommerjobbene så sier det seg selv at det er viktig.

 

Jeg går selv på NHH nå, og det er en bedriftspresantasjon hver eneste dag på skolen. Med et eller to semestere utveklsing så stiller du sterkere med gode resultater fra NHH, NTNU og BI enn utenlandske skoler.

 

Lykke til med en sommerjobb noen av de stedene! om du ikke er topp 10 % i kullet ditt, og etter det i stand til å knuse de andre søkerne på caseintervjuer så tviler jeg sterkt..

Lenke til kommentar

Lykke til med en sommerjobb noen av de stedene! om du ikke er topp 10 % i kullet ditt, og etter det i stand til å knuse de andre søkerne på caseintervjuer så tviler jeg sterkt..

 

Ehhm, du neglisjerte betydningen av sommerjobb, for så å understreke i den siste posten hvor nyttig og attraktivt det kan være på en CV. Snakk om å møte seg selv i døren.

Lenke til kommentar

Ehhm, du neglisjerte betydningen av sommerjobb, for så å understreke i den siste posten hvor nyttig og attraktivt det kan være på en CV. Snakk om å møte seg selv i døren.

Det jeg vil fram til her, er at dere idioter på NHH,NTNU (vi har de på BI også) ikke klarer å tenke ut av boksen.. og dere tror alle

mann at dere får millionlønn og internships i Mckinsey, det er dere som kommer til å møte døren om et

par år det kan jeg love deg

 

Det jeg vil fram til her, er at dere idioter på NHH,NTNU (vi har de på BI også) ikke klarer å tenke ut av boksen.. og dere tror alle

mann at dere får millionlønn og internships i Mckinsey, det er dere som kommer til å møte døren om et

par år det kan jeg love deg

 

Btw kult brukernavn Harvey!

Lenke til kommentar

<p>

 

Nei skill mellom utdanning og karakterer. Vi liker å fiske i tønner.

 

Mao, om du har klart å komme deg inn på OG igjennom de skolene vi "fisker i" så er du ingen idiot. Såvidt meg bekjent kommer ingen seg igjennom disse skolene uten å lære endel, dog det er ikke det du har lært på skolen som er viktigst for om du får tilbud eller ikke.

 

Klart, hverken NHH eller BI har vært blandt de tønnene jeg har fisket i så jeg kan ikke vurdere nivået der direkte, men jeg vil anta at firmaer basert i Norge fisker der.

 

PS. mht til utdanningen vil jeg påpeke at 1. den er ikke på langt nær tilstrekkelig, 2. Det meste er irrelevant. Videre, ettersom jeg sikkert vil få spørsmålet om jeg ikke legger det inn her, så er det jeg alltid har sett på: 1. Intelligens, 2. Kreativitet, 3. Personlighet, 4.Other (der er alltid "other"). (Merk, jeg anser ikke karakterer som et tegn på intelligens)

 

Det man søker er folk som kan lykkes i den stillingen man ønsker å fylle.

 

Hvordan bestemmer du intelligensen til intervjuobjektene dine? Og hva slags personlighet(er) foretrekker du?

Lenke til kommentar

Hvordan bestemmer du intelligensen til intervjuobjektene dine? Og hva slags personlighet(er) foretrekker du?

Bruker case interviews for å sjekke intelligens og kreativitet. Er ikke i det hele tatt vitenskapelig, men man er ikke ute etter personen med høyest intelligens (selv om det ikke er ett drawback)

 

Personlighetsmessig er veldig subjektivt, dvs er dette en person som du ønsker å jobbe med, og som kundene vil like å jobbe med. Dette er ofte det viktigste elementet.

 

PS. Der er ikke EN personlighetstype som "fungerer", selv om i noen firmaer ser man en viss tendens i den rettningen.

Lenke til kommentar

Først av alt, wow for en tråd... Vet ikke hvor mye faktisk erfaring mange av dere har med de forskjellige skolene eller selskapene og deres rekrutteringsprosesser, men jeg vil påstå at jeg kjenner de ganske godt da jeg har vært igjennom det selv.

 

Angående BI/NHH/CBS så har det INGEN ting å si hvilken skole du kommer fra og du vil IKKE bli vurdert annerledes om du har B-snitt fra BI, NHH eller CBS. Med forbehold om at noen arbeidsgivere foretrekker søkere fra den skolen de kjenner best til.

 

Nå er det riktignok en omregning fra CBS karakterene som kan vippe karakterene opp i norsk målestokk så det kan være en minimal fordel.

 

Når det er sagt så er det heller ikke noe vesentlig vanskeligere på NHH enn det er på BI, men det er annerledes. BI er privat og er mye tettere på næringslivet og er derfor raskere til å tilpasse sin undervisning til det som ønskes av næringslivet. Det er også en av grunnene til at det er vesentlig mye mer caseundervisning på BI enn det er på NHH, noe som kan være en fordel.

 

Tror dere arbeidsgivere som ikke driver med masserekruttering sitter med oversikt over hvilke skoler i verden som er bra og bruker dette som kriterier? Vet 99% av alle arbeidsgivere hva NHH/BI er? Om skole skulle være en avgjørende faktor for om du kommer på intervju eller ikke vil det helt klart være bedre å komme fra NHH/BI i Norske selskaper, med mindre det står Harvard eller lignende skoler på CVen din. Dette er nok derimot ikke sant når det kommer til de prestisjefylte selskapene som BCG, McK og de fire store eller andre store internasjonale selskaper.

 

Det virker som de fleste her ikke har vært igjennom søknadsprosessen enda, men tror virkelig dere de manuelt leser hver eneste søknad som kommer inn? Hvis dere har søkt på noen av de store selskapene har dere kanskje lagt merke til at du må oppgi snittkarakter i et eget felt. Det blir filtrert ut en del søknader bare på det punktet, AUTOMATISK, og det ligger garantert ikke inne en haug med unntak som f.eks at den skal filtrere fra 3.5 fra BI, men først på 3.2 for NHH og kanskje 1.2 på CBS...

 

Når det gjelder internship ("sommerjobb") så er det GULL verdt. Får du internship i et av de store selskapene får du automatisk jobb om du ikke er ubrukelig. Det er også gull verdt å ha på CVen om du velger å søke på et annet selskap enn det du hadde internship i og det vil telle vesentlig høyere enn om du har A eller B snitt, eller om du var på utveksling eller ikke. Det er mye vanskeligere å få internship enn det er å få fast jobb og har du vært gjennom utsiling i et selskap og blitt godtatt der vil dette være et positivt signal til neste selskap du søker på.

 

Utveksling er ikke viktig om du skal jobbe i Norge. På BI 5. år sivøk kan du ha valgfag med 8 uker fulltids internship fra og med skolestart ELLER et semester utveksling. Gjett hva som har høyest avkastning i forhold til å få jobb senere...

 

 

Det er også slik at du får ikke jobb fordi du har A-snitt og gikk på NHH. Så enkelt er det. Du får jobb fordi du er flink, skiller deg ut og klarer å vise det i søknaden samtidig som du passer inn i bedriften som person. Det spiller ingen rolle om du har A eller B snitt, med mindre det er det eneste du kan stille med. Veldig mange skriver også forferdelige søknader og da hjelper det ikke om du har rent A-snitt. Internship gir deg en gratis søknad hvor du kan mer eller mindre skrive direkte hva du gjorde der og søknaden vil bli bra. Hva skal du skrive i forhold til utveksling? Du hadde det gøy? Lærte mye? Ble kjent med mange nye mennesker? Tenk så litt på hvor mange som er på utveksling og hvor mange kommer til å skrive det. Er søknaden din da bedre enn de andre kandidatene?

 

Husk at utveksling er SKOLE i utlandet. Du tar fag slik som du ville gjort i Norge og du får i utgangspunktet ingenting annet enn at du har opplevd et nytt miljø. Selvfølgelig er utveksling bedre enn å være hjemme og kan i noen få tilfeller være usedvanlig nyttig på søknaden. Du tar jo heller ikke utveksling i sommerferien hvor du kunne hatt internship? Gjør begge deler og du begynner å skille deg ut. (Ulempen med utveksling er at du sannsynligvis går ned i karakter...)

 

 

Så for å oppsummere. Det er ikke slik at hvilken skole du gikk på har innvirkning på om du får jobbintervju eller ikke. Om noe kan BI (evt. kjente skoler i utlandet) ha en superliten fordel med alt casefokuset som du kan bruke i intervju og søknad som begrunnelse for erfaring og motivasjon, men da er det ikke skolenavnet på CVen som avgjør. Internship er det lureste du kan gjøre. Utveksling har noe verdi, men den er i utgangspunktet lav i forhold til om du får jobb eller ikke. Karakterer er ikke det som får deg jobb. Med mindre du er ekstremt unik er det et minimumskrav på B-snitt i de populære selskapene. Er du god nok (personlighet, ferdigheter, erfaring, motivasjon etc) får du jobb i de fire store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er greit å være kritisk til kildene når det er snakk om Ola Nordmann sine meninger på skoleranking.blogg.no, men når vi snakker om Financial Times er det ganske sikkert hold i plasseringen. Du sier at mange med toppkarakterer får veldig bra jobber på BI. Dette gjør man på NHH og NTNU også. Jeg gidder ikke ta debatten om utdannelsen til NHH vs. BI om igjen. Det trenger man en nøytral part for å avgjøre.

 

At du hele tiden skal slenge ut idioter er også rimelig tåpelig. Vil tro med ganske stor sikkerhet at det finnes flere intelligente mennesker på NHH og NTNU enn det gjør på noen av BI-skolene.

Lenke til kommentar

Det er greit å være kritisk til kildene når det er snakk om Ola Nordmann sine meninger på skoleranking.blogg.no, men når vi snakker om Financial Times er det ganske sikkert hold i plasseringen. Du sier at mange med toppkarakterer får veldig bra jobber på BI. Dette gjør man på NHH og NTNU også. Jeg gidder ikke ta debatten om utdannelsen til NHH vs. BI om igjen. Det trenger man en nøytral part for å avgjøre.

 

At du hele tiden skal slenge ut idioter er også rimelig tåpelig. Vil tro med ganske stor sikkerhet at det finnes flere intelligente mennesker på NHH og NTNU enn det gjør på noen av BI-skolene.

 

 

Financial times? De vet knapt hva en Siviløkonom-titel betyr for no. Du vet ingenting om det er hold i disse rankingene, fordi de tar hensyn til mange ulike aspekter ved skolene. Det er bare viktig å være litt kritisk til det. Man kan ikke bare Google frem hvilket studie som er best og referere til en ranking som ikke er representativ for nordmenn. Og det du sier med at det finnes flere intelligente mennesker på NHH og NTNU, ja helt enig! men muligheten er der på BI også så det spiller ingen rolle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...