Gå til innhold

HD6990 + Corsair 550W?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen gi meg eksempler på en god strømforsyning som faktisk tar fyr? Det skal være ganske så dårlig kvalitet om noe slik skal skje, og da er det ikke snakk om en hårfin feildimensjonering for å si det sånn, men slett arbeid i produksjonen. F. eks Q-TECH var jo flotte brannbomber, men det var ikke pga at de ble belastet for mye som var årsaken til brann...

 

Det er heller ikke sånn at noe automatisk blir ødelagt om det går galt. I de fleste tilfeller så går det jo også bra. Bare så man ikke skal bli livredd for at man skaper en dødsbombe fordi man bommet med et par watt.

 

Edit:

Skal nevnes at jeg også har ødelagt sikkert 4-5 strømforsyninger mens de er tilkoblet PCer. Samt sett et par som har død. Det skal sies at bare 1 eller 2 av dem var uventet, dog i et lite eksperiment.

 

Ja , det kan jeg :

http://forum.corsair...ead.php?t=94853 (Corsair 650HX, akkurat den jeg har hatt erfaring med 2x døde nå).

http://forums.overcl....php?t=18351407

http://www.overclock...onic-burn-smell

Har sett noen andre tilfeller også av såkalte "høy kvalitets" psu'er som har tatt fyr , men har ikke linkene sånn i farta.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg eksempler på en god strømforsyning som faktisk tar fyr? Det skal være ganske så dårlig kvalitet om noe slik skal skje, og da er det ikke snakk om en hårfin feildimensjonering for å si det sånn, men slett arbeid i produksjonen. F. eks Q-TECH var jo flotte brannbomber, men det var ikke pga at de ble belastet for mye som var årsaken til brann...

 

Det er heller ikke sånn at noe automatisk blir ødelagt om det går galt. I de fleste tilfeller så går det jo også bra. Bare så man ikke skal bli livredd for at man skaper en dødsbombe fordi man bommet med et par watt.

 

Edit:

Skal nevnes at jeg også har ødelagt sikkert 4-5 strømforsyninger mens de er tilkoblet PCer. Samt sett et par som har død. Det skal sies at bare 1 eller 2 av dem var uventet, dog i et lite eksperiment.

 

Ja , det kan jeg :

http://forum.corsair...ead.php?t=94853 (Corsair 650HX, akkurat den jeg har hatt erfaring med 2x døde nå).

http://forums.overcl....php?t=18351407

http://www.overclock...onic-burn-smell

Har sett noen andre tilfeller også av såkalte "høy kvalitets" psu'er som har tatt fyr , men har ikke linkene sånn i farta.

Dette er vel bare noe du har googlet i farta?

Den øverste linken viser til noe som egentlig ikke har spesielt mye med PSUen å gjøre. At det begynner å "brenne" på hovedkortet tyder på at det har vært veldig dårlig kobling til jord på selve 4-pins kontakten, dårlig kontakt på kjøleribba til nærmeste MOSFET. Eneste måten PSUen kunne hatt noe som helst å si var om spenningen gikk veldig kraftig opp, og da over "lengre tid", i elektronikkforstand og da snakker vi ganske mye for at strømmen som går gjennom kablene skal forårsake fullstendig nedsmeltning. Alt tyder på mer på kortslutning/dårlig kontakt, og dermed forårsaker veldig høy varmeutvikling i et sted det ikke burde være.

 

De to andre linkene var mer uklare men det virker jo som et dårlig produkt bare, ikke noen form for overbelastning. At Corsair sine produkter kan ha visse feil kan så være, det skal jeg ikke si noe på, men dette har egentlig ingenting med overbelastning å gjøre. Står det 550W, og den er testet for dette (med samtlige tester på nettet) så går jeg ut fra at du faktisk kan bruke dette. Hvis ikke så er det rett og slett bare et dårlig produkt/defekt produkt og fortjener ikke kalles for noen god strømforsyning.

 

Jeg skjønner at du har dårlig erfaring med akkurat denne strømforsyningen, men det betyr ikke at alle andre er defekte. Etter hva meg er bekjent så ligger det en del tester som viser til at de faktisk takler greit den oppgitte belastningen og mer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull du spurte om jeg hadde noen eksempler på noen som hadde tatt fyr , om du tar en titt på bildene (antar du gjorde det) : http://imgur.com/a/oJ0UP så har jo både hovedkortet og strømforsyningen tatt fyr her, å vurdere hva som tok kvelden først er umulig for meg å si , selv om jeg antar du kan ha rett ser jeg også at toppen i kabinettet er rimelig svart og det ser ut som om metallet på strømforsyningen har utvidet seg mot cpu / hovedkortet. Igjen det er fult mulig at det er som du sier , men det er heller ikke umulig at årsaken kan være psu tenker nå jeg.

Linken er tatt fra Corsair forumet hvor jeg har spurt litt rundt angående problemene med 650HX'en , tar du en titt selv der inne så vil du legge merke til at det ser ut som at noen problemer er relativt hyppige for noen modeller , sånn i farta finnes det mange tråder som kan være av interesse på corsair sitt forum (ikke alle med bilder dog) :

 

650TX Pop / Bang

750TX Smoke

520HX Smoke

 

Jeg svarte forresten i forhold til det du skriver her :

Det skal være ganske så dårlig kvalitet om noe slik skal skje, og da er det ikke snakk om en hårfin feildimensjonering for å si det sånn, men slett arbeid i produksjonen. F. eks Q-TECH var jo flotte brannbomber, men det var ikke pga at de ble belastet for mye som var årsaken til brann...

 

Som sagt, jeg har ikke sagt at det er nødvendigvis pga overbelastningen som gjør at såkalte kvalitets psu'er tar kvelden , men dårlig fabrikasjonsprosses , økt belastning kan selvsagt øke risikoen for at dette kan skje om noe er galt med psu'en.

Jeg er fullstendig klar over testene som ble gjort av Corsair psu'ene og dette var en av hovedgrunnen til at jeg kjøpte 650HX serien, men det er jo tydelig at tester ikke nødvendigvis tar med uflaks eller dårlig rutiner på fabrikkene når det gjelder produksjon og feiltesting.

 

Og ja, jeg googlet de 2 linkene i det innlegget du siterte for å ha andre referanser enn forumet til corsair hvor jeg har skrevet selv angående 650'en , men man kan vel finne enkelt flere psu'er fra forskjellige kvalitetsleverandører som har tatt kvelden , sånn i Farta MIST som fikk en ordentlig tråd her på forumet som jeg antar du husker (den tok da heldigvis ikke fyr i de fleste tilfellene :p )

 

Det er i alle fall ikke noe tvil om at det ikke er så lurt å spare penger på en dårlig psu , problemet er dog i mine øyne at psu markedet sannsynligvis er pill råttent og at man tar seg en del friheter når det gjelder kvalitetskontroll og komponenter som blir brukt fra tid til annen.

 

Edit : Personlig har jeg hatt mange dårlige erfaringer fra forskjellige psu'er , alt fra NorthQ , Chieftec , Ocz for å nevne noe og nå til slutt Corsair. Jeg må nesten satse på at dette er ren uflaks...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er helt enig at det ikkje er så lurt å velge en billig løsning når det gjelder psu. Dette er jo tross alt hjertet i pc'n. En dyr og "stor" psu, har også en tendens til å vare lenge når man tenker på oppgraderinger.

 

Kan jo nevne eksempler på psuer som jeg har kjøpt for ganske lenge siden som er like aktuelle den dag i dag.

Enermax galaxy 850w (slutten av 2006), pcp 1200w (legende) og slutten av 2007, og enermax revolution 1050 starten av (2009). Jeg er iallefall glad for at jeg ikkje kjøpte noe jalla billigstrømforsyninger.

Har vært borti ganske mange bekjente som har hatt de første mist, q-tec og andre billige strømforsyninger som har tatt kvelden. Alle dem ville ikkje bruke penger på psu, men heller ha litt bedre hardware generelt. Kan ikkje akkurat si at det er såå lurt bestandig.

Spare seg til fant? :p

 

Nå mener jeg ikkje at man må kjøpe de aller dyreste strømforsyningene, men ofte så er det greitt å kjøpe en litt overdimensjonert strømforsyning av god kvalitet. OG ja, man kan være uheldig med de dyre og vellkjente også.

 

Selv har jeg faktisk en mist 650w gen3? som surrer i en server 24/7. Er enda skeptisk til mist, men tror mist fikk rettet opp mye av galskapen etter gen 2. Serveren min har også veldig lite load, generelt. Mediastreaming med 20 disker i raid.

 

Har selv også Ati 6990 som jeg kjørte sammen med 6970. 6990 bråker ganske mye og trekker mye strøm. Jeg ville ikkje kjørt 6990 på en 550w psu. Det må jo være litt strøm til andre komponenter også :p Ved kjøring av 6990 på denne strømforsyningen, så kan det være at den vil kjøre opp mot 100% av spesifisert belastning. 6990 bruker opp til 370W ved å sette den til "unlocked mode" :wee: Dette vil igjen gjøre at strømforsyningen bråker og er ekstra utsatt for slitasje. Men det er min mening.

 

Eksempel på 6990 total systemload:

http://hothardware.com/Reviews/HIS-Radeon-HD-6990-4GB-Review/?page=10

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen, du har helt rett i at når du skal kjøpe ny PSU så anbefales det å putte i litt ekstra.

 

Men når du faktisk må kjøpe en ny, så blir det en ganske så stor kostnad, spesielt med tanke på at 550W strengt talt holder. Han kan fint bruke den, og som sagt så forventer jeg ca 450W (noe linken din også kan bekrefte) ved full belastning.

 

Nå må du huske på at du på ingen måte er en særlig normal bruker, og jeg går selvsagt ut fra at unlocked mode, eller overklokking av noe som helst utgår. :p

 

Jeg står nå fortsatt fast på at 550W skal holde en stund i hvert fall. At du burde ha kjøpt en kraftigere strømforsyning når du først kjøpte PCen din er jeg enig i, men det er nå for sent å tenke på.

 

Andrull du spurte om jeg hadde noen eksempler på noen som hadde tatt fyr , om du tar en titt på bildene (antar du gjorde det) : http://imgur.com/a/oJ0UP så har jo både hovedkortet og strømforsyningen tatt fyr her, å vurdere hva som tok kvelden først er umulig for meg å si , selv om jeg antar du kan ha rett ser jeg også at toppen i kabinettet er rimelig svart og det ser ut som om metallet på strømforsyningen har utvidet seg mot cpu / hovedkortet. Igjen det er fult mulig at det er som du sier , men det er heller ikke umulig at årsaken kan være psu tenker nå jeg.

Linken er tatt fra Corsair forumet hvor jeg har spurt litt rundt angående problemene med 650HX'en , tar du en titt selv der inne så vil du legge merke til at det ser ut som at noen problemer er relativt hyppige for noen modeller , sånn i farta finnes det mange tråder som kan være av interesse på corsair sitt forum (ikke alle med bilder dog) :

Joda jeg gjorde det. ;)

På de bildene så kan du se at brannen startet på hovedkortet, mens røyken og varmen steg oppover. PSUen tok aldri fyr, og det du ser er bare at PSUen stod for nær, og da spesielt rett over hovedkortet. Du kan også se at røykstripen spredde seg bak PSUen. Hadde det vært strømforsyningen så hadde det sett helt annerledes ut.

Jeg er kanskje ikke ferdig utdannet elektroingeniør eller noen branningeniør, men har nå litt erfaring fra begge verdener.

 

På de andre linkene så har det bla. luktet litt svidd elektronikk, og dette vil jo skje selv med gode PSUer om det virkelig går galt. Mitt poeng var at det ikke begynner å brenne, aka farlig for resten av huset.

Dog dette blir vel egentlig litt off topic, så stopper der.. :p

 

Men ja, det virker det som om visse modeller ikke er av den beste kvaliteten, og man kan vel bare konkludere med at disse ikke var helt gode.

 

Så ja, det kan jo hende at trådstarter har et 'mandagsprodukt', og å presse PSUen vil gjøre at feil blir provosert frem, så den risikoen må man nesten vurdere.

 

Dog synes jeg det er feil å overdimensjonere alt mulig. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...