Gå til innhold

HD6990 + Corsair 550W?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går helt fint så lenge man har en PSU av kvalitet!

 

Har på følelsen at du ikke leste det jeg skrev. Jeg skrev det kan gå fint, men en viss risiko er det ved høyere belastning.

Typisk for oppsettet hans er : 300 - 340 Peak Gpu + 125Cpu, 50HK , 15HD + 15 DVD m og fra 5 til 10 per usb enhet (tastatur etc). Worst Case scenario : 340+ 125 + 50 + 15 + 15 + 15 (3x usb) 560Watt.

En kvalitets psu greier å levere litt mer enn det som den er angitt til men det er ikke noe tvil om at både varmeutvikling, levetid og sannsynligheten for at noe kan gå galt øker.

Noen rails blir også mer ustabile jo mer man øker forbruket og man ser i noen tester (jonnyguro) at når man går over 100% så er det noen rails som får for mye ripple +++

 

Jeg anser personlig ikke lenger Corsair for å ha høy byggekvalitet men mer tilnærmet Normal og gode Garantivilkår gjennom norske butikker.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det går helt fint så lenge man har en PSU av kvalitet!

 

Har på følelsen at du ikke leste det jeg skrev. Jeg skrev det kan gå fint, men en viss risiko er det ved høyere belastning.

Tror han leste deg helt fint. Dere sier to forskjellige ting, hvis du oppfatter det selv. Sveibuen mener det går helt fint med en kvalitets PSU.

 

Det du sa var at det er en risiko å ta dersom man har en PSU på 550W, uansett kvalitet, for det nevnte du ingenting om. Det du sier er derfor åpent for tolkning, så istedet for å beskylde folk for ikke å lese, så kunne du ordlagt deg en god del bedre.

 

Tilbake til tema:

Dersom den er av høy kvalitet, så er det etter min mening ingen risiko, men skal TS overklokke noe eller tenke på fremtidige oppgraderinger, så ville jeg nok skaffet en PSU på 600W eller mer, da også av kvalitet.

Lenke til kommentar

tror det er en TX 550W det er snakk om her. Kan evt. justere volts og klocks litt ned for å få strømforbruket litt ned? venter uansett på litt flere innspill

 

Kommer ikke til å kjøre noe slags furmark eller prime eller lignende. Vil maksimalt være spilling og ingen overclocking

Lenke til kommentar

Det går helt fint så lenge man har en PSU av kvalitet!

 

Har på følelsen at du ikke leste det jeg skrev. Jeg skrev det kan gå fint, men en viss risiko er det ved høyere belastning.

Typisk for oppsettet hans er : 300 - 340 Peak Gpu + 125Cpu, 50HK , 15HD + 15 DVD m og fra 5 til 10 per usb enhet (tastatur etc). Worst Case scenario : 340+ 125 + 50 + 15 + 15 + 15 (3x usb) 560Watt.

En kvalitets psu greier å levere litt mer enn det som den er angitt til men det er ikke noe tvil om at både varmeutvikling, levetid og sannsynligheten for at noe kan gå galt øker.

Noen rails blir også mer ustabile jo mer man øker forbruket og man ser i noen tester (jonnyguro) at når man går over 100% så er det noen rails som får for mye ripple +++

 

Jeg anser personlig ikke lenger Corsair for å ha høy byggekvalitet men mer tilnærmet Normal og gode Garantivilkår gjennom norske butikker.

Nå er det vel også en rimelig usannsynlig hendelse at ALT blir belastet maksimalt, og det på samme tid. En god 550W PSU med en forholdsvis kraftig 12V+ rail (minst 35A) vil fint klare å holde et par år. Jeg forventer at en gjennomsnittlig belastning under spillet etc. vil holde noe rundt 400-450W, men visse peaks i ny og ne.

Og så må man jo tenke på at strømforsyningen vil ha mye IDLE tid også, så det er nok rimelig sjelden at strømforsyningen vil bli belastet maks, noe som burde gjøre at den skal klare å holde ut en stund.

 

Eneste gangen JEG har klart å presse ut noen skikkelige tunge belastninger, så ble det når jeg kjørte 12stk HDD-benchmarks, PRIME 95 med 6 tråder og Furmark SAMTIDIG. Selv ikke da fikk jeg presset alt maks, fordi det på et eller annet stadie alltid ble en flaskehals et eller annet sted. (enten så var det CPU eller så var det GPU)

Å oppleve noe lignende uten syntetiske tester tror jeg ikke kan kalles annet enn tilfeldighet og en "PEAK". Heldigvis så klarer en god 550W en del mer i løpet av en slik topp.

 

Edit: Når jeg foretok målingen så havnet det for meg på rundt 700-720 W, og dette var da målt fra stikkontakten. Vi må da trekke fra en 15% som går bort i varme i selve strømforsyningen. Med andre ord leverte den bare litt over 600W til meg.

Forventet Wors Case lå på rundt 850W.

Strømforsyningen jeg har er på 1200W, men er da for sikkerhetsskyld, da jeg har regelmessige forandringer maskinelt (SLI + Tripple SLI)og helt andre behov enn den vanlige forbruker.

 

Konklusjon: Ja en 550W vil sannsynlig holde, men dette begrenser deg til null overklokking eller oppgraderinger. Prisen på strømforsyninger er ikke under store forandringer (sammenlignet med andre komponenter), og det er ikke stort å tape på i det lange løp å investere i en kraftig strømforsyning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror han leste deg helt fint. Dere sier to forskjellige ting, hvis du oppfatter det selv. Sveibuen mener det går helt fint med en kvalitets PSU.

 

Det du sa var at det er en risiko å ta dersom man har en PSU på 550W, uansett kvalitet, for det nevnte du ingenting om. Det du sier er derfor åpent for tolkning, så istedet for å beskylde folk for ikke å lese, så kunne du ordlagt deg en god del bedre.

 

 

Jeg forstår at måten jeg ordla meg på var lite gunstig , burde sannsynligvis ha brukt ordet forstod i steden for leste , det jeg skrev under den quotede settingen utdyper litt hva jeg mener når man belaster en Psu kraftig.

 

Så lenge belastningen er relativt innenfor rammene av det en Psu skal greie å levere så går det bra , men med en gang man bykser over 100% så kjører man strømforsyningen hardere enn den er som regel dimensjonert til

vil det få konsekvenser på lengre sikt (eller kjapt om det er en dårlig psu) , kvaliteten på strømforsyninger er også svært varierende selv med gode leverandører og det er ingen garanti at den ekstra super dyre psu'en du har kjøpt med 7 års garanti ikke ryker innen noen måneder selv under normal belastning.

 

Moralsk sett er jeg nok på den siden hvor jeg ikke liker å anbefale en komponent som kan bli for liten eller kan i verste fall (usannsynlig dog med de beste corsair psu'ene) ta livet av resten av pcen eller starte en brann. Nå er nok dette litt søkt, men har man en no-name psu på 600W og man får blåskjermer allerede før oppstart bør alarmklokkene ringe.

Uansett dette gjelder ikke trådstarter og systemet bør greie belastningen, men som jeg sa personlig blir dette ikke kurrant i mine øyne og noe jeg ikke hadde gjort selv.

 

Kanskje er jeg litt ekstra negativ i forhold til strømforsyninger og generell dårlig erfaring med dem, har hatt 2x returer nå i de siste 2 årene på HX serien fra corsair der begge to har tatt kvelden på samme måte og hvor en annen relativt billig psu (som jeg har som reserve) kunne ta over jobben mens leverandøren får ut fingeren og forteller hva som har gått galt. Antar at det er en løs komponent i den siste psu'en siden jeg hørte noe røre på seg inne i den når jeg tok en grundig visuell inspeksjon på den.

 

Uansett, skal passe på å være litt grundigere når jeg uttrykker meg og takker for tilbakemeldingen din.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

hm, hm funderer fortsatt. Har ingen planer om å kjøpe ny PSU til det systemet jeg har, men når/hvis jeg kjøper nytt så skal jeg kjøpe med god kapasitet og margin, som du påpeker Andrull. Har uansett ingen lyst til å kjøpe noe som jeg ikke kan bruke/ødelegger pcen.

Lenke til kommentar

Selv så synes jeg det er litt dumt å overdimensjonere (spesielt om det passer dårlig å oppgradere), og skulle jeg dimensjonert noe som passer bra sammen, så ville en god 550W'er vært å foretrekke, eller 650W om man vil ha mye å gå på.

 

På samme måte som at konsoller, laptopper eller ferdigprodusere PCer kommer med en strømforsyning som er ganske nærme tilpasset behovet.

 

Hadde spørsmålet hvilken du skulle ha kjøpt når du kjøper en PC, der differansen ligger på rundt 100kr, så hadde jeg ikke vært i tvil om å anbefalt noe kraftigere.

 

Kan noen gi meg eksempler på en god strømforsyning som faktisk tar fyr? Det skal være ganske så dårlig kvalitet om noe slik skal skje, og da er det ikke snakk om en hårfin feildimensjonering for å si det sånn, men slett arbeid i produksjonen. F. eks Q-TECH var jo flotte brannbomber, men det var ikke pga at de ble belastet for mye som var årsaken til brann...

 

Det er heller ikke sånn at noe automatisk blir ødelagt om det går galt. I de fleste tilfeller så går det jo også bra. Bare så man ikke skal bli livredd for at man skaper en dødsbombe fordi man bommet med et par watt.

 

Edit:

Skal nevnes at jeg også har ødelagt sikkert 4-5 strømforsyninger mens de er tilkoblet PCer. Samt sett et par som har død. Det skal sies at bare 1 eller 2 av dem var uventet, dog i et lite eksperiment.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

hvis du ikke har kjøpt skjermkortet fra før av kan du jo kjøpe ett GTX 680 som yter tilsvarende GTX 590/HD6990, ved maks load på hele systemet drar det vel rundt 330W ut av veggen

 

Har et tilbud på en 6990 som er mye billigere enn GTX 680, men kanskje GTX 580 ville vært noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...