Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivakselmansjett har røkt


halaa

Anbefalte innlegg

Hei

drivakselmansjetten på min har røkt begge sider, høyere side er det verste, røkt nesten rund hele mansjetten, og det kommer en slags klakk klakke lyd når jeg svinger til venstre. spørsmålet mitt er at, går det an å rense/få vekk sand, møkk og dritt som har kommet inni i akselen og bytte bare mansjetten eller må hele akselen byttes? hvor vanskelig er det å få gjort jobben selv? liker å drive med sånt selv, men er litt usikker om jeg klarer det.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er noob på det område, men vi hadde samme problemet på en 00' Renault Scenic. Der var det hjullagra som var gått. Onkeln min har en en VW transporter 2005 mod. Han fiksa det selv.

 

Youtube kan jo hjelpe deg, tror ikke det skal være så veldig vanskelig. Det er vel kanskje snakk om å ha riktig verktøy.

 

Hva slags bil er snakk om?

Lenke til kommentar

hei

har sett det på youtube, ser ikke så veldig vanskelig ut, men har opplevd at bolter/mutter på sånne steder kan sitte skikkelig fast og det skremmer meg litt. ellers så ser ut som om hele akselen må ut for å bytte mansjetten tror jeg. har tenk å prøve meg på det, håper at jeg klarer det. bilen er en hyundai accent 95 forresten. har noen noe "how to do" guid for akkurat desse type biler?

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Du kan bytte ut kune ytre leddet. Ikke so vanskelig om du kan det. Anbefales ikke å gjøre det selv om du må spør om det. du må løsne nedre opphjengsfeste og avhengig av bilmerke, enkelte biler lekker oljen fra girkassen når du tar ut drivakslingen.

Når du ikke sier hva slags bil det er.......

Lenke til kommentar

Du kan bytte ut kune ytre leddet. Ikke so vanskelig om du kan det. Anbefales ikke å gjøre det selv om du må spør om det. du må løsne nedre opphjengsfeste og avhengig av bilmerke, enkelte biler lekker oljen fra girkassen når du tar ut drivakslingen.

Når du ikke sier hva slags bil det er.......

 

Hvordan skal man ellers finne ut av det?

 

 

Her er en bra guide om hvordan man gjør det forran på en BMW:

http://e30performance.info/viewtopic.php?f=22&t=630

 

Jeg gjorde dette rett før jul.. tok ca. 3 timer.. å da drakk jeg mye kaffe :)

 

Hele stikkakslingen må sannsynligvis ut. Man trenger ikke noe spesialverktøy såvidt jeg vet.. men hammer å spett er obligatorisk :p

 

Hvis du må ut med stikkakslingen, husk å kjøp ny mutter som skrur stikkaksligen fast i navet.

Lenke til kommentar

Du kan bytte ut kune ytre leddet. Ikke so vanskelig om du kan det. Anbefales ikke å gjøre det selv om du må spør om det. du må løsne nedre opphjengsfeste og avhengig av bilmerke, enkelte biler lekker oljen fra girkassen når du tar ut drivakslingen.

Når du ikke sier hva slags bil det er.......

 

Hvordan skal man ellers finne ut av det?

 

 

Her er en bra guide om hvordan man gjør det forran på en BMW:

http://e30performanc....php?f=22&t=630

 

Jeg gjorde dette rett før jul.. tok ca. 3 timer.. å da drakk jeg mye kaffe :)

 

Hele stikkakslingen må sannsynligvis ut. Man trenger ikke noe spesialverktøy såvidt jeg vet.. men hammer å spett er obligatorisk :p

 

Hvis du må ut med stikkakslingen, husk å kjøp ny mutter som skrur stikkaksligen fast i navet.

tusen takk. en skikkelig god guid. prøve meg, har sett en del video-klipper og, skal ikke være så vanskelig. litt usikker om jeg skal bytte det ene leddet som lager lyd når jeg svinger, eller lyden gir seg kanskje etter en grease/fett skift på det.
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det er på Hyundai, om du må bytte hele stikkakslingen eller bare det ene leddet.

 

Uansett så er det ganske kospart tipper jeg (flere tusen), så jeg ville kjøpt reperasjonssett for mansjetter (da følger det med riktig grease), også tatt det opp og renset godt før du setter det sammen igjen.

 

Det kan godt hende at det er godt nok å varer like lenge som du har bilen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

På den siden hvor du sier mansjetten er mest ødelagt er nok den siden som har defekt drivledd. Et nytt drivledd koster ca 1000 kr. Du kan fint skifte leddet mens drivakslingen sitter på, men det er ofte mye bedre og ta den ut. Det lager du mere jobb av for da renner girolja ut og du må fylle olje på girkassa igjen.

 

For og få drivknuten ut av navet så må du som regel løsne bærekula fra navnet eller ta de 2 skruene som holder dempertårnet. Bærekula sitter i en kon som ofte sitter godt fast og da er det, det eneste som hjelper og slå til det løsner. Den mutteren som fester den ytre drivknuten til navnet skal skrus til med et bestemt moment slik at det blir riktig belastning på hjullageret og da må du ha tilgang til en momentnøkkel, strammer du for hardt så vil du ødelegge hjullageret samme om det blir for slakt.

 

Det er ikke den enkleste jobben du kan gjøre selv og det er litt vaskelig. I verstr fall noen ganger så må du presse drivknuten av akslingen, men det er ikke mange gangene jeg har opplevd selv heller. Om du kjenner noen som har skrur bil eller kan mer om det så bør du få med deg noen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Innlegget er jo gammelt, men jeg bruker det likevel. Angående de dårlige drivakselmansjetter har jeg bytte begge sider, men de ytre drivleddene på begge sider hadde allerede blitt ødelagt vil jeg tro for at klakkelydet er fortsatt der når jeg svinger til høyere/venstre.

 

Det jeg lurer på er at hvor farlig er det å kjøre bilen med dårlig drivledd? Hva kan i hverstfall skje?

 

takk

Lenke til kommentar

Hvorfor setter du på kun nye mansjetter når du VET leddet er dårlig? kommer det klakkelyd så er leddet ødelagt.

 

Det som vil skje, er att lyden blir værre å værre, til slutt så vil leddet gi helt i stykker, og akslingen løsner fra leddet og vil bare spinne rundt, og du står der uten å komme deg fremover..

 

På Opelen jeg hadde så spratt alle kulene ut og trilla bortover bakken, har også opplevd att leddet gikk i stykker med et smell under kjøring på en Audi jeg hadde..

 

Bytt det du.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Innlegget er jo gammelt, men jeg bruker det likevel. Angående de dårlige drivakselmansjetter har jeg bytte begge sider, men de ytre drivleddene på begge sider hadde allerede blitt ødelagt vil jeg tro for at klakkelydet er fortsatt der når jeg svinger til høyere/venstre.

 

Det jeg lurer på er at hvor farlig er det å kjøre bilen med dårlig drivledd? Hva kan i hverstfall skje?

 

takk

At drivknuten knuses og bilen går ikke fremover. Etter all sansynlighet skjer dette SNART, spesielt siden du har vært så smart å bare bytte mansjetter... Hehe...
Lenke til kommentar

Hvorfor setter du på kun nye mansjetter når du VET leddet er dårlig? kommer det klakkelyd så er leddet ødelagt.

 

Det som vil skje, er att lyden blir værre å værre, til slutt så vil leddet gi helt i stykker, og akslingen løsner fra leddet og vil bare spinne rundt, og du står der uten å komme deg fremover..

 

På Opelen jeg hadde så spratt alle kulene ut og trilla bortover bakken, har også opplevd att leddet gikk i stykker med et smell under kjøring på en Audi jeg hadde..

 

Bytt det du.

Tusen takk. så det er ikke direkte farlig å kjøre med sånn som jeg forstår og det er greit. ja det var dumt å bytte kun masjetter, men sånn blir det når man er gjerrig og leker smart. tenkte at hvis jeg får det gamle fettet ut, vasker og nytt fett så går det vel greit, men det gjørde det ikke. er ute etter en annen bil, så når den stopper er det bare å kaste den.

Nei bytta ikke det selv. prøvde meg, men som jeg viste og var redd for klarte jeg ikke å løsne noen bolter/mutter, satt fast som f... fant et verksted (utlending) bytta begge sider for 1200 med mansjetter og arbe. var der og hjalp mekanikeren selv, veldig enkel jobb, men man må ha sånne elektriske muttertrekker eller hva dom heter for å løsne bolter/mutter.

Endret av halaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...