Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist angående dato ifm. utgått garanti


Iriver

Anbefalte innlegg

Den som forlater forfølgelsen av et krav kan miste kravet sitt som følge av passivitet. Dette er ulovfestet kontraktsrett.

 

De fleste garantivilkår har en bestemmelse som avbryter garantifristen ved reklamasjonshandlingen. Dersom det er reklamert i tide vil derfor garantien i utgangspunktet gjelde.

 

Det rettslige spørsmålet er hvorvidt TS ved å unnlate å følge opp kravet har gitt en rettsstiftende erklæring overfor selskapet om at han trekker sitt krav.

 

Det er snakk om fire måneders passivitet. Det er cirka en sjettedel av den absolutte reklamasjonsfristen, og dobbelt så lenge som det som i forbrukerlovgivningen er den absolutte minste reklamasjonsfrist. Hvis det er slik at man har en "retursøknad" som man får svar på har man også en klar oppfordring til å gjøre realitet av retursøknaden -- ballen er på kjøpers banehalvdel. Jeg kan ikke se noen omstendigheter som taler for at det var rimelig å vente så lenge med å følge opp kravet.

 

Jeg heller derfor mot at det ikke er noe rettskrav i behold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger ikke mer tid i denne saken, men hvis du leser første post så ser du at varen ikke har stått opp til de forventningene en har, den var defekt og fungerte ikke optimalt.

 

I en slik sak synes jeg Multicom bør gi etter og godta at den ankom litt senere enn forventet. Hvis du ikke er enig er det greit, men da bør du ihvertfall ikke starte en bedrift. Kunden skal alltid bli fornøyd.

 

Du må gjerne mene mye rart om hva som er god kundeservice osv., men det er da fullstendig irrelevant i et spørsmål som går på hva man faktisk har krav på. Så jeg foreslår at du setter deg litt inn i de rettslige forholdene (primært f. eks. ved å lese forbrukerkjøpsloven, gjerne med en god "forbrukerkjøpsloven for dummies"-guide i tillegg) før du kommer med svar i forumdelen som heter forbrukerrett.

 

 

 

Rent uavhengig av det rettslige: Nei, kunden skal ikke alltid bli fornøyd. Det finnes faktisk grenser for god service. Det butikken taper på slike saker, må de tross alt ta inn et annet sted: Høyere priser, eller dårlige service til de mindre krevende kundene (altså de som ikke er urimelige slik som du er).

 

Hei dude, det hele startet med spørsmålet "Hva mener dere er riktig?"

Jeg mener fortsatt det jeg har skrevet ovenfor, men nok om det. Hvor kan jeg finne en utgave av denne såkalte forbrukerkjøpsloven? Er interessert i å sette meg inn i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...