Gå til innhold

Evolusjon debatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er redde fordi vitenskapen rokker ved det bildet kristne har av verdenen. Hva er vel ikke verre enn å få sin virkelighetsoppfatning, som de har hatt gjennom store deler av livet, knust?

 

Det er tydelig at forfatteren av artikkelen ikke tolererer at vi faktisk ikke kan vite med 100% sikkerhet hvordan verden ble til. Derfor støtter han seg på "allvitende" kristne teorier som gir "svaret" på livet, døden og verden. Legg merke til at han blir veldig hissig i kommentarfeltet når noen prøver å motsi ham. Psykologisk er dette tegn på et "truet" selvbilde/virkelighetsoppfatning etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har fremdeles en del religiøse som ikke har kommet lenger enn at de fornekter alt som ikke stemmer med mytene i bibelen. De tror faktisk at skribleriene til ignorante menn fra jernalderen har større legitimitet og skal tillegges mere vekt enn moderne forskning og viten....

 

Helt utrolig at vi har slike i opplyste norge, men siden norge er et fritt land er det ikke straffbart å tro på løgner man finner i gamle religiøse skriblerier... Det er ignoransen som følger i fotsporene av dette som er straffbar i såfall....

 

Det artige med den linken er at skribenten har skrevet så og si hele innlegget sitt på feil grunnlag, han ANER overhodet ikke hva vitenskap er han!!Har rett og slett ikke peiling... Og slike religiøse bigotter MÅ være aspergere og autister har jeg funnet ut, for aspergere også tror at det de tror er riktig MÅ være riktig SAMME hvor gode bevisene i motsatt rettning er det (De vil som oftest ikke engang se bevisene, men fornekter dem heller....) og evner derfor ihvertfall ikke å lære noe nytt, men blir ofte sinte når noen pirker i den steingale virkelighets oppfattelsen de ofte har... Så jo, slike må være født med en hjerne defekt ala aspergere og autister, for her skorter det skikkelig på forståelse for hva de faktisk tror, de bare tror det er slik....

 

Å nekte for evolusjon i dag er omtrent like smart som å påstå at havet ikke er salt og at det kun er de delene som du har besøkt og smakt på som er saltet.... For om det faktisk ble påvist en gud så vil evolusjon bestå mer eller mindre urørt, da det er hva som har skjedd på jorden de siste 3,5 milliarder årene, det er det veldig liten tvil om... Men å få disse ignorante idiotene til å fatte det? Nei, det klarer vi ikke, for de vil ikke...

 

Sist jeg møtte en kreasjonist gikk jeg bare etter å ha konstantert at han faktik ikke kødda med meg når han fnøs og sa gud sto bak... Jeg gadd ikke å diskutere med fyren rett og slett på grunnlaget av han enorme ignoranse når han begynte å dra frem alle de skumle HULLENE som kreasjonister har funnet i den lite troverdige evolusjons teorien... Drit i alt den teorien faktisk har rett i og konsontrer deg om det lille den ikke har informasjon om eller har tatt feil om så klarer du nok å motbevise evolusjon skjønner du... :p Jøss, hvor kommer slike folk i fra? Hvor får de denne enorme ignorasen fra? Og ikke minst, hvorfor er det annset som en dyd i de aller fleste religiøse sammenhenger å være MEST mulig ignorant for alt annet enn det religiøse visvaset de tror på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg måtte ta meg en ibux og paracet blanding etter å ha lest dette:

 

http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat14/thread251556/

 

Hvorfor er religiøse så redde evolusjons? Hva er problemet med å si "God did it" med evolusjonsteorien?

De fleste oppegående religiøse i dette landet gjør det... De store trossamfunnene har ikke noe som helst problem med evolusjonsteorien, og annen vitenskap...

 

Det er bare de som lider mest av religiøs retardasjon som ikke vil godta evolusjonsteorien og som snakker som om den ikke engang fantes...

 

 

Det finnes ikke bare dem som er hjernevasket og slikt. Det finnes også en god del mennesker som det står svært dårlig med sånn rent intellektuelt sett.. Og dette vil det alltid være, uansett hvor langt vitenskapen kommer, og jo mer vi kan vite med stadig større og større sikkerhet.

 

Det vil med andre ord alltid være noen som henger etter... Og som vil la seg trollbinde av tåpelige religiøse løgner....

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele tråden der inne er det to klare ting som går opp for en:

 

1. En del kristne har pokker meg ikke peiling på hva de engang syntes er feil med evolusjons teorien... De aner rett og slett ikke hva den går ut på annet enn at de er OPPLÆRT til å TRO at den må være feil fordi jesus er riktig eller noe slikt absurd... Hele tråden er FULL av religiøse menneskers feilsluttninger og antagelser på ting de overhodet ikke har noe greie på...

 

Helt utrolig ar slike TØRR å gå ut på et offentlig forum med fullt navn og greier der de flagger sin utrolige ignoranse og heller skralle intellekt, det er mer enn hva jeg hadde turt, for å si det sånn... De tror visst at bibelen er svaret på alt her i verden og hvem trenger vel da kunnskap likzzzom.... Som om myter noengang har drevet oss fremover...

 

 

2. Evolusjons forsvarerne i tråden viser en enorm tålmodighet til tross for de heller ni-påståelige troshodene i den tråden, som simpelthen ikke aner hvor stupide de selv evner å fremstille seg...

 

Som jeg sa, ignoranse er ikke straffbart i seg selv, men stakkars de ungene som har slike ignorante foreldre... Må jo være kjempeflaut for de ungene når de forstår at de vet mer enn hva pappa noensinne har forstått når de er halvveis i annen klasse og at alt pappa vet og kan noe om er fra jernalderen... Beklager, det hørtes sikkert nedlatende ut, men det var også meningen... Vi har all verdens informasjon rett foran fingertuppene og da finnes det ingen unnskyldning for å tviholde på gammel, utdattert og ubrukelig informasjon selv om det er pakket inn i skinn og kalt hellig aldri så mye... Det blir rett og slett for dumt å fornekte fakta for å juge inn noe man overhodet ikke har så mye som en fjert å vise til engang... Håpløst..

 

Så all ære til dem for det... Ikke at det hjelper noe, da ignoransen til de religiøse er like tykk som panseret til en gammel tiger tanks, ikke noe av fornuft eller logikk trenger inn der.... Og det er de selv skyld i...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den debatten tar jo litt av, jeg skjønner på en måte at teorien er et onde da det gir ateisten et intellektuelt ståsted. Ateisten kan forklare noe som før var forbeholdt bibelen, men det eksisterte også ateister før teorien og hvis teorien skulle bli motbevist så vil det fortsatt eksistert ateister. Det virker nesten som at de religiøse tror at hvis evolusjonsteorien blir motbevist så kan de plukke opp sjeler til Jesus på løpende bånd. Nå har de en lang vei å gå for å motbevise den, du vet at debatten er på vei i grøfta når den begynner med "Det er ikke bare en teori, det er en vitenskaplig teori!".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden det meste for tiden bare dreier seg om LonlyMan's sin Gud, som tydeligvis etter 13,7 milliarder år enda befinner seg i trassalderen (du har finere desktop bakgrunn en meg!) så har jeg noen spørsmål om denne tråden:

 

Les denne først: http://www.verdideba.../post257121.zrm

 

Det virker som ateistene på verdidebatt har problemer med å svare på dette argumentet, men gjør ikke forfatteren egentlig en veldig enkel tankefeil? Hvis jeg har forstått argumentet hans riktig så er essensen følgende:

 

Den filosofiske konsekvensen av å være ateist:

 

Universet er meningløst og tilfeldig,

Du er en del av universet.

Du er meningsløst og tilfeldig.

 

Er ikke dette en såkalt "fallacy of compostion"? Det som gjelder for helheten trenger nødvendigvis ikke gjelder for deler av helheten? Jeg tror jeg har brukt dette eksemplet tidligere, men hvis du tar kaffetrakteren ut av et fly så betyr ikke det at kaffetrakteren kan fly.

 

Hva skjer om du blir plassert utenfor vårt univers? Vil du fortsatt være meningsløs og tilfeldig?

 

Universet er meningsløst og tilfeldig fordi vi kan rasjonelt konkludere at det er meningsløst og tilfeldig, dette er en egenskap vi har satt på universet fordi vi eksisterer. Hvis vi ikke hadde eksistert og universet hadde eksistert hadde da universet vært meningsløst og tilfeldig?

 

Er jeg ute på jordet og sykler med skjegget i postkassen? Takk!

Endret av 404415
Lenke til kommentar
Hvis vi ikke hadde eksistert og universet hadde eksistert hadde da universet vært meningsløst og tilfeldig?

 

Omtrent som det ropet i skogen dette.... For hadde ikke du vært der og hørt det ropet, hadde det blitt ropt da?

 

Selvfølgelig ville det vært slik fordet, vi har da overhodet ingen innvirkning på universet (enda ihvertfall...), så hvorfor skulle det være anderledes om vi IKKE hadde utviklet intelligens for å oppfatte det...? Eller eksistens?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvis vi ikke hadde eksistert og universet hadde eksistert hadde da universet vært meningsløst og tilfeldig?

 

Omtrent som det ropet i skogen dette.... For hadde ikke du vært der og hørt det ropet, hadde det blitt ropt da?

 

Selvfølgelig ville det vært slik fordet, vi har da overhodet ingen innvirkning på universet (enda ihvertfall...), så hvorfor skulle det være anderledes om vi IKKE hadde utviklet intelligens for å oppfatte det...? Eller eksistens?

 

Hvis det ikke eksisterer en bevisst entitet i universet, hvem skal da konkludere med at universet er meningsløst?

Endret av 404415
Lenke til kommentar
Hvis vi ikke hadde eksistert og universet hadde eksistert hadde da universet vært meningsløst og tilfeldig?

 

Omtrent som det ropet i skogen dette.... For hadde ikke du vært der og hørt det ropet, hadde det blitt ropt da?

 

Selvfølgelig ville det vært slik fordet, vi har da overhodet ingen innvirkning på universet (enda ihvertfall...), så hvorfor skulle det være anderledes om vi IKKE hadde utviklet intelligens for å oppfatte det...? Eller eksistens?

 

Hvis det ikke eksisterer en bevisst entitet i universet, hvem skal da konkludere med at universet er meningsløst?

Nei akkurat. Men det ENDRER fremdeles ingenting, da alt jo ER som det er selv om vi ikke hadde vært her for å anskue det som meningsløst.... Det er bare vår anskuelse av det... Samme som to pluss to, det gjelder jo selv om det ikke hadde fantes mennesker på denne eller andre planeter, men fremdeles bare en anskuelse vi har gjort oss....
Lenke til kommentar

Nei akkurat. Men det ENDRER fremdeles ingenting, da alt jo ER som det er selv om vi ikke hadde vært her for å anskue det som meningsløst.... Det er bare vår anskuelse av det... Samme som to pluss to, det gjelder jo selv om det ikke hadde fantes mennesker på denne eller andre planeter, men fremdeles bare en anskuelse vi har gjort oss....

 

Ok, det er jeg med på. Universet hadde vært akkurat som det hadde vært selv om vi er her eller ikke. Jeg benekter heller ikke at universet virker meningløst, det jeg har problemer med er at du automatisk arver universets sin meningsløshet bare fordi du er en del av universet.

Lenke til kommentar

Meningsløs er et menneskeskapt konsept, med negative konnotasjoner -- akkurat som døden.

Det er beskrivelser av hvordan vi oppfatter hendelser eller mangel på tilstander.

 

Universet og livet er ikke meningsløst så lenge mennesker finner en mening med det.

Mening er nemlig også menneskeskapt.

Dessuten vet vi ikke alt om universet enda, så å definere det som meningsløst blir også feil, selv etter mennesklige kriterier.

"Uten noen tilsynelatende overordnet mening", kan vi enes om.

 

Men hva med den religiøse himmelen?

Når du har gjort alt som fantasien din tillater 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 ganger, vil ikke evig liv begynne å bli meningsløst?

 

Som en vis man sa, fritt sitert:

Livet er universet sin måte å kjenne seg selv.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det er jeg med på. Universet hadde vært akkurat som det hadde vært selv om vi er her eller ikke. Jeg benekter heller ikke at universet virker meningløst, det jeg har problemer med er at du automatisk arver universets sin meningsløshet bare fordi du er en del av universet.

Personlig finner jeg ikke livet eller universet meningsløst i det hele tatt, til det er jeg altfor optimistisk og opptatt av å se muligheter og ikke begrensninger...

 

Men nå skal jeg ut fikse min eminente 91 Chevrolet suburban, som jeg gleder meg til å kjøre igjen (En nydelig bil å kjøre, som skapt for norske veier), det er no småtteri for å få trykket den mellom EU kontrollen og i morgen skal jeg støpe gulvet i den nye smia jeg har tenkt å lage.... Så noen nye muligheter åpner seg...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har for moro skyld fulgt med på evolusjons debatten inne på verdidebatt og ser igjen og igjen de samme lamme argumentene hos den kristne hop som vi ser igjen her inne... Et par av de kristne er jo så selvgode OG ignorante at de jo er en fare dor seg selv... som i den siste nå, der en av de kristne påstår at jesus personlig reddet ham fra flere livs truende situasjoner og får, ganske betimelig, påpekt at den samme jesusen driter i de ti millionene av barn under fem år som dør hver eneste år... Snakk om å være selvsentrerte drittsekker...

 

Evolusjon stemmer ikke, for det er ikke noen gud der.... :roll: Og det er faktisk alt en del av dem har å komme med mot en av verdens best underbygde teorier... Er det MULIG å bli så ufattelig ignorant spør jeg....?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...