Gå til innhold

AMD FX-8120 8-Core Processor vs Intel® Core i7-3820 Processor på server pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går for i7-3820 jeg.

Helt opp til deg, det er faktisk ikke CPU som er det største problemet ved virtualisering heller, det er I/O, altså lese/skrive operasjoner mot disk. Så mye minne og gode disker fremfor "top of the line" CPU.

Husk at en i7-3820 har dobbelt så mye båndbredde, lavere latencies og flust av hovedkort med støtte for 8x minnespor + RAID-kontrollere, i tillegg til sikre oppgraderingsmuligheter i fremtiden (AMD kommer sikkert til å fikse opp i rotet de sitter i nå, men 10% økt ytelse for hver revisjon er ikke voldsomt bra.)

 

Han ender nok opp med å betale 1000-1500 kr ekstra for LGA2011, men han får jo også en del fordeler med å gå den veien ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i tillegg til sikre oppgraderingsmuligheter i fremtiden (AMD kommer sikkert til å fikse opp i rotet de sitter i nå, men 10% økt ytelse for hver revisjon er ikke voldsomt bra.)

 

Sikre oppgraderingmuligheter?

 

LGA 2011 og 1155 er neppe noe sikkere en LGA 775 på lengere sikt..

 

De er gode nå, men etterhvert vil nok intel nedprioritere de og komme med nye sokkel om 2-3 år.

Men først kommer nok ivybride og i7 3980x før det skjer.

 

Så jeg vil heller støtte LGA 2011 på grunn av flere rambrikker og mulighet for flere skjermkort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Går for i7-3820 jeg.

Helt opp til deg, det er faktisk ikke CPU som er det største problemet ved virtualisering heller, det er I/O, altså lese/skrive operasjoner mot disk. Så mye minne og gode disker fremfor "top of the line" CPU.

Husk at en i7-3820 har dobbelt så mye båndbredde, lavere latencies og flust av hovedkort med støtte for 8x minnespor + RAID-kontrollere, i tillegg til sikre oppgraderingsmuligheter i fremtiden (AMD kommer sikkert til å fikse opp i rotet de sitter i nå, men 10% økt ytelse for hver revisjon er ikke voldsomt bra.)

 

Han ender nok opp med å betale 1000-1500 kr ekstra for LGA2011, men han får jo også en del fordeler med å gå den veien ;)

Jeg er enig, men det spørs jo helt på budsjettet hans og om behovet for ECC er der eller ikke.

Lenke til kommentar

i tillegg til sikre oppgraderingsmuligheter i fremtiden (AMD kommer sikkert til å fikse opp i rotet de sitter i nå, men 10% økt ytelse for hver revisjon er ikke voldsomt bra.)

 

Sikre oppgraderingmuligheter?

 

LGA 2011 og 1155 er neppe noe sikkere en LGA 775 på lengere sikt..

 

De er gode nå, men etterhvert vil nok intel nedprioritere de og komme med nye sokkel om 2-3 år.

Men først kommer nok ivybride og i7 3980x før det skjer.

 

Så jeg vil heller støtte LGA 2011 på grunn av flere rambrikker og mulighet for flere skjermkort.

Sikre oppgraderingsmuligheter i form av en seks- eller åttekjernet Ivy Bridge-prosessor som er en garantert ytelsesboost med solid forbedring.

 

EDIT:

Jeg skal kjøbe en server pc for å bruke den til minecraft mest (tenkte da gjerne flerne servere ikke bare en) er det verdt å betale 2400kroner merr for i7-3930k i stede for i7-3820?

Trodde Minecraft-servere var mest minnesultne?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

En venn av meg sier også det og det er de nok, men vil jeg ha nok kraft med i7-3820?

Har hørt om folk som har kjørt Minecraft-servere på Atom-prosessorer :p

Jeg fant en server med 76 slots og den hadde 12gb ram og intel xeon L5508 prosessor og den har bare 2.0ghz og 2 kjerner og 8mb cache mens i7-3820 har 3.6ghz og 4 kjerner og 10mb cache så jeg tror det er mer en nok kraft i i7-3820.

Jeg kjørte server på den nyeste generasjonen mac mini men den billigste versjonen og den har intel i5 med 2.6ghz og 2 kjerner og 6mb eller 8mb cache er ikke helt sikker på hvor mye cache den har.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg endte da opp med FX-8120. På hovedsystemet kjører den fint men på en virtuell så begynner plutselig prosessor grafen å se helt tullete og det kommer fullt av warning. Den virtuelle hadde 4 gb ram og 4 kjerner. Kan det være noe galt med Oracle VM VirtualBox eller er det fordi minecraft servere klarer ikke å skalere på flere kjerner? Vurdere å bytte til i7-3770k.

Lenke til kommentar

Minecraft skalerer dårlig som vi har nevnt til deg tidligere, både SP og MP.

Vanskelig å få til skikkelig nå som Notch har lagt grunnmuren også, uten å rive ned alt og begynne fra scratch.

Men vil det være bedre og bytte til i7-3770k, dersom den har bedre singelcore ytelse?

Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg ikke det er prosessoren det står på her. Har du i det heletatt aktivert virtualisering i BIOS? Vil tro at hosting av Minecraft servere går ganske dårlig dersom hardware-virtualisering ikke er slått på.

Det er ikke noe så heter virtualisering i bios. Forresten har Asus sabertooth 990 fx hovedkort.

Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg ikke det er prosessoren det står på her. Har du i det heletatt aktivert virtualisering i BIOS? Vil tro at hosting av Minecraft servere går ganske dårlig dersom hardware-virtualisering ikke er slått på.

Det er ikke noe så heter virtualisering i bios. Forresten har Asus sabertooth 990 fx hovedkort.

Sjekk AMD VTX eller lignende

Lenke til kommentar

Hardware virtualization var på. Jeg skiftet fra Oracle VM VirtualBox til VmWare Sphere og det blei en del bedre da. Det som var problemet var Oracle VM VirtualBox og det var noe gale med bukkit builden men bukkit har fikset det nå. Jeg beholder nok 8120.

Endret av asle12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...