Gå til innhold

Windows 8 kan komme i hele ni versjoner


Anbefalte innlegg

Selv om jeg på mange måter er en Microsoft fanboy, så skal jeg være enige med de som sier at èn versjon er nok.

Det er tross alt et klient operativsystem, og forskjellige utgaver er bare forvirrende.

 

Dersom man går litt i detaljene her så blander nok mange hva som faktisk er forskjellig mellom versjonene; BitLocker? Remote Desktop (host)? Aero, Windows Media Center? osv osv.

Lisensmessig er det også dumt, man sier f.eks. at Windows Enterprise er for bedrift mens Windows Ultimate er for privatmarkedet - et nytt produkt hvor bare lisensen er forskjellen? Og når man først går inn på lisenser, uff nei... glem at jeg sa det...

I tillegg har man også 32-bit/64-bit/ARM.

 

Windows er et flott produkt, men versjonene og lisensieringen er utrolig rotete og forvirrende. Skulle ønske Microsoft hadde hatt baller til å gjøre noe med dette.

 

Microsoft har vel ikke offisielt utalt seg om hvilke versjoner Windows skal komme i, så det er fremdeles håp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper de da har laget en version uten det metro greiene. Vært det beste.

Trenger ikke det så lenge man ikke bruker det til nettbrett.

Har du prøvd metro på pc?

 

jepp. prøver det ut på en av maskinene mine. en veldig gammel maskin faktisk.

Virker veldig stabilt men helt tullete at man kan få "vekk" metro og gå til skrivebordet med windows logo tasten men that's it synes jeg er latterlig. Burde fått ha start menyen som i windows 7.

Lenke til kommentar

There ain't no such thing as a free lunch

 

Ubuntu er kun gratis hvis din tid er verdiløs.

Et utrolig latterlig utsagn. Ubuntu/andre Linux-distroer er gratis å "kjøpe"/ta i bruk, gratis under bruk og gratis i den forstand at du kan gjøre hva du vil med den.

 

For normale folk vil helst ha ting plug an play

Ubuntu og andre distroer er på mange felt mer plug and play enn Windows, spesielt da når det gjelder Ubuntu. Dac og slikt er ofte bare å å plugge inn og det funker. "It just works"..

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått et inntrykk at veldig mange (hjemme)brukere har behov for funksjoner og applikasjoner som følger en dyrere utgave en det de er villig til å betale for .

Hvilke funksjoner da?

 

Det er også det som er det store spørsmålet , når man hører at en og annen mangler enkelte funksjoner i home utgaven som er i dyrere utgaver.

For jeg vet ikke helt hva det er dem savner .

Selv har jeg klart meg fint med Windows 7 home premium så langt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Noen som tror Windows 8 Ultimate Edition vil ha alt på DVD?Altså man ikke trenger å installere et microsoft program etterpå?Microsoft Silverlight, microsoft security essentials, Windows Live Essentials er bare tåplig disse ikke kan bli valgt under installasjon.Håper vi ikke får windows N/Windows 7 E fordi disse er bare tullete.Da er det bedre å heller gi valgt under installasjonen om man vil droppe disse tingene.

 

Intensjonen var bra - å ikke påtvinge ekstrating fra MS utenom OSet i seg selv altså - men jeg er enig med deg i at det må jo være en bedre løsning for alle parter om man kan få alt på èn disk + å bare få et valg under installasjonen om man vil ha med diverse ditt og datt ekstraprogrammer slik som security essentials, silverlight, live essentials osv.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intensjonen var bra - å ikke påtvinge ekstrating fra MS utenom OSet i seg selv altså - men jeg er enig med deg i at det må jo være en bedre løsning for alle parter om man kan få alt på èn disk + å bare få et valg under installasjonen om man vil ha med diverse ditt og datt ekstraprogrammer slik som security essentials, silverlight, live essentials osv.

 

-Stigma

Men disse ville jo kun fungert i et år eller to, før disse programmene får nye versjoner. Og da blir de gamle installasjonsfilene ubrukelig eller et tungvint mellomledd. Det er hvertfall det som skjer med Internet Explorer og Windows Media Player som faktisk følger med. Det første som skjer når du starter disse ferdiginstallerte programmene er at du må laste ned og installere nyeste versjon.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Jeg har fått et inntrykk at veldig mange (hjemme)brukere har behov for funksjoner og applikasjoner som følger en dyrere utgave en det de er villig til å betale for .

Hvilke funksjoner da?

 

Det er også det som er det store spørsmålet , når man hører at en og annen mangler enkelte funksjoner i home utgaven som er i dyrere utgaver.

For jeg vet ikke helt hva det er dem savner .

Selv har jeg klar mang fint med Windows 7 home premium så langt

For min egen del så jobber jeg en del hjemme, og uten at jeg akkurat husker hvilke funksjoner som mangler i home som er med i professional versjonen så er det en del ting som enten har med VPN eller domene funksjoner som gjør at home versjonene ikke er godt nok.

Men for meg er det det eneste som gjør en forskjell, og det har jo ikke vært noe problem, men samtidig tror jeg ikke MS hadde mistet noe salg om de hadde blandet de utgavene, du har jo uansett bare ett winOS pr. maskin, og med noen få unntak av de som gjør en feil ved innkjøp så kjøper man ikke inn noe nytt OS til maskinen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Synes det er synd å se at MS ikke skjønner fordelene med "keep it simple", som Steve Jobs messet og er en stor grunn til at Apple er kommet der de er nå.
Jeg hadde heller håpet vi hadde hatt tre versjoner:
  • Windows 8 extreme edition 64 bits (Blueray disk) (Følger med alt inkluder office og virtual studio og mye annet microsoft programmer.)
  • Windows 8 Business 64 bits (Kun for bedrifter)
  • Windows 8 Simple edition 32 bits (erstatter ARM og home premium.)

Så vi som ikke har bruk for office, ikke har bruk for studio og heller ikke så mange andre microsoft programmer skal i følge deg 'nedgraderes' til 32 bit, er du stein hakka gal?Og blu-ray, hvem pokker pleier å ha blu-ray på pcen? De fleste jeg kjenner kjører fortsatt den gode gamle cd brenneren, og 'vi' bruker mye heller pengene på en minnepenn, som jeg personlig mener er mer brukervennelig enn en blu-ray leser / brenner, på mer enn èn måte.

 

hva med vi som holder oss up to date med bluray.Som ikke er såååå gammeldags at de enda har cd rom.

Selvfølgelig har vi skuffa full av minne penner.

Jeg håper på blueray.

Du får bare kjøpe deg en bluray er ikke verdens undergang koster jo INGEN ting.Måte på å sitte og syte for ingenting

At den kommer på minnepenn kan du jo bare drømme om...

Lenke til kommentar

Storm i vannglass?

 

Windows 8 Ultimate Edition - er uaktuelt for den gjennomsnittlige sluttbrukeren. Er priset så høyt at man kjøper den når man har spesielt behov eller interesse.

 

Windows 8 Home Premium Edition - en påpyntet utgave med ekstra funksjoner for mer avanserte/kravstore brukere. "Professional" uten de helt avanserte tingene i UE.

 

Windows 8 Home Basic Edition - standardversjonen, "Home". Den de aller fleste kommer til å kjøre.

 

Windows 8 Starter Edition - En strippet versjon tiltenkt utviklingsland og nettbøker. Behovsprøvd, ikke noe sluttbruker trenger å forholde seg til.

 

Windows 8 ARM Edition - igjen, ikke noe sluttbruker trenger å forholde seg til. Den er med fordi den må være med, ingen tilgjengelige alternativer fra MS.

 

Alt i alt så må Ola Dunk velge mellom Basic og Premium. Er det ønskelig å betale de ekstra hundrelappene for ekstrafunksjonene?

 

Godt mulig Starter denne gangen blir helt forbeholdt til utviklingsland, og att Basic blir "nettbok-utgaven". Da er det bare Premium igjen til tanter og bestemødre og naboer og andre gjennomsnittskunder.

 

De andre versjonene er bare interessante for oss som driver med dette på hobbybasis og/eller er næringsdrivende innen feltet. Vi klarer å lese oss til ting :)

Lenke til kommentar
Synes det er synd å se at MS ikke skjønner fordelene med "keep it simple", som Steve Jobs messet og er en stor grunn til at Apple er kommet der de er nå.
Jeg hadde heller håpet vi hadde hatt tre versjoner:
  • Windows 8 extreme edition 64 bits (Blueray disk) (Følger med alt inkluder office og virtual studio og mye annet microsoft programmer.)
  • Windows 8 Business 64 bits (Kun for bedrifter)
  • Windows 8 Simple edition 32 bits (erstatter ARM og home premium.)

Så vi som ikke har bruk for office, ikke har bruk for studio og heller ikke så mange andre microsoft programmer skal i følge deg 'nedgraderes' til 32 bit, er du stein hakka gal?Og blu-ray, hvem pokker pleier å ha blu-ray på pcen? De fleste jeg kjenner kjører fortsatt den gode gamle cd brenneren, og 'vi' bruker mye heller pengene på en minnepenn, som jeg personlig mener er mer brukervennelig enn en blu-ray leser / brenner, på mer enn èn måte.

 

hva med vi som holder oss up to date med bluray.Som ikke er såååå gammeldags at de enda har cd rom.

Selvfølgelig har vi skuffa full av minne penner.

Jeg håper på blueray.

Du får bare kjøpe deg en bluray er ikke verdens undergang koster jo INGEN ting.Måte på å sitte og syte for ingenting

At den kommer på minnepenn kan du jo bare drømme om...

 

Beklager, jeg mente jo selvfølgelig DVD rom. (*Host* DVD / CD brenner)

 

 

Har fortsatt ingen behov for blu-ray på pcen da Playstation 3en tar seg av deg på TVet mitt.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Men disse ville jo kun fungert i et år eller to, før disse programmene får nye versjoner. Og da blir de gamle installasjonsfilene ubrukelig eller et tungvint mellomledd. Det er hvertfall det som skjer med Internet Explorer og Windows Media Player som faktisk følger med. Det første som skjer når du starter disse ferdiginstallerte programmene er at du må laste ned og installere nyeste versjon.

 

Har du hørt om microsoft store/Technet?

 

Det hadde løst det problemet, om man har 100 mbit internetlinje vil det å laste ned nytt image og brenne ut igjen være gjort på 10 minutter maks. Kanskje ennå raskere kopiert over til minnepenn.

 

Vi mangler gode slipsteam programmer som gjør det enklere å tilpasse drivere og slik.

Så kunne heller microsoft gjort den jobben enklere for profosjonelle og nye brukere.

Lenke til kommentar
For min egen del så jobber jeg en del hjemme, og uten at jeg akkurat husker hvilke funksjoner som mangler i home som er med i professional versjonen så er det en del ting som enten har med VPN eller domene funksjoner som gjør at home versjonene ikke er godt nok.

Men for meg er det det eneste som gjør en forskjell, og det har jo ikke vært noe problem, men samtidig tror jeg ikke MS hadde mistet noe salg om de hadde blandet de utgavene, du har jo uansett bare ett winOS pr. maskin, og med noen få unntak av de som gjør en feil ved innkjøp så kjøper man ikke inn noe nytt OS til maskinen.

Må jo være greit. En privat maskin skal ikke melde seg i bedriftens domene. VPN vil fungere fint fra den private maskinen og du kan bruke RDP mot bedriften.

Lenke til kommentar

Forstår plutselig hvorfor Apple gjør det så bra. Hovedoppgradering av OS: 209 kroner for 5 lisenser. Kun én versjon.

 

Bare for å si hvor ille det er hos MS for tiden: Vi har win7 pro på jobb, og vi hadde et tilfelle av installering av feil språk (norsk) på en workstation. Skifte språk til engelsk, neida. Da trenger en ultimate(!).

Skifte språk?? Hallo M$! Burde være mulig til og med på home edition.

 

The rise and fall of a giant....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

There ain't no such thing as a free lunch

 

Ubuntu er kun gratis hvis din tid er verdiløs.

Et utrolig latterlig utsagn. Ubuntu/andre Linux-distroer er gratis å "kjøpe"/ta i bruk, gratis under bruk og gratis i den forstand at du kan gjøre hva du vil med den.

 

Faktisk ikke. Det blir feil å oversette «free» til gratis når man snakker om Linux. Det «free» (ihvertfall tradisjonelt) har vist til, er OSets åpne kildekode, og ikke at man tilbyr vedelagsfri nedlasting. Det finnes også distroer der man må kjøpe seg support/ lisens. Tidligere solgte man også distroer i butikkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår plutselig hvorfor Apple gjør det så bra. Hovedoppgradering av OS: 209 kroner for 5 lisenser. Kun én versjon.

(...)

Herlig at du bruker oppgraderinger som ett argument. Sist jeg sjekket så betalte ikke jeg for å oppgradere win7.

 

Men er det ikke bare å ta til takke med at de bruker to forskjellige modeller? Ene satser på engangspris, mens den andre satser på å få det inn i flere små doser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig angående linux.

 

Pengene ligger i support, og donasjoner.

Men om det er noe kvalitet i det kan heller diskuteres.

For en linux ekspert er linux lett mat, men for en som ikke har satt seg godt inn i ting blir det mye strev omtrent som hackintosh å få lagt inn linux med avanserte funksjoner aktivert.

 

Se bare gigabit hovedkort og ATI skjermkort ikke enkelt i det heletatt.

Prøver vi å toppe det hele med crossfire vil alle fraråde linux.

 

Støtter microsoft i av kun freelansere og nerder ikke kan lage et godt operativsystem til hele markedet.

 

At apple er billig på oppgradering hjelper lite å låse brukerne i mac maskiner som er dyre og utdaterte, kun overdrivet luxus de selger, er fult mulig å lage noe like bra f.eks Zenbook + Dreamlinux.

 

Men foreløpig har disse ikke kommet like langt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor blir det feil å oversette "Free" til gratis?

 

Du mener "Linux er den nye frie verden i kongedømmet"?

 

Fra: "linux the new free world of kingdom"

 

Da ville jeg likt å høre hva kong Harald V ville sagt til det?

 

Friheten gjør verken livet eller problemet bedre en hva det er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...