Gå til innhold

Grellt religiøst eksempel - fra Sverige


G

Anbefalte innlegg

Familien mente dattera (14) var heks

 

 

I dag starter rettssaken mot faren, stemora og to pastorer

som er tiltalt for heksetortur i Sverige.

 

 

(Dagbladet): I dag starter rettssaken mot jentas far (37), stemor (33) og to pastorer i Borås i Sverige.

 

De fire er tiltalt for å ha torturert den unge jenta. De skal ha trodd at hun var en heks.

 

Ble torturert

Jenta ble brent med kniver og ble holdt separert fra resten av familien slik at de andre ikke skulle bli smittet med jentas «demoner», ifølge tiltalen.

 

I forkant av rettssaken har jenta forklart seg fem ganger til politiet. I avhørene har hun forklart at det var stemora som var pådriveren for mishandlingen.

 

- De sa at jeg skulle fortelle hvor mange mennesker jeg hadde spist, hvor mange liv jeg hadde ødelagt og alt jeg hadde gjort som heks, forklarer hun til politiet, ifølge Aftonbladet.se.

 

Eksorsisme

I avhørene forteller hun hvordan hun ble brent med kniver, fikk håret skåret av og hvordan hun ble isolert fra resten av familien.

 

- Hadde jeg bodd der videre, hadde jeg ikke levd. Antakelig hadde jeg dødd eller havnet på et psykiatrisk hjem.

 

Jentas foreldre er ifølge Expressen medlemmer i en sektlignende evangelistforsamling i Malmö. I april 2010 tok de den unge jenta med seg dit, hvor de skal ha låst henne inne i en uke.

 

I avhør har 14-åringen fortalt om hva som skjedde der. Hun har beskrevet både voldsomme ritualer og åndeutdrivelser utført av en pastor i Borås. Hun har videre forklart at hun ikke fikk mat på tre dager, kun litt vann, og at hun ikke fikk lov til å gå på toalettet.

 

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose. Du kommer til å bli mat for krypdyr og himmelens fugler», har jenta fortalt.

 

- Han (pastoren) filmet alt sammen, du vet, når jeg var helt borte og svarte ja og sånt, har hun sagt videre.

 

Måtte drikke olje

Ifølge tiltalen skal jenta også ha blitt tvunget til å drikke olje, be i timevis, og sitte i midten av en gjeng sektmedlemmer som knuffet henne rundt til hun falt om.

 

I avhør har jenta fortalt at hun ble forklart at dyttingen var ikke vold mot henne, men mot demonene.

 

- Men jeg sa det gjør jo vondt, og at var ikke demonene, men en faktisk kropp de slo på.

 

Hun skal også ha blitt vekket midt på natten for å be, og ved ett tilfelle skal stemoren hennes ha klippet av henne håret, fordi hun mente det var av ormer.

 

Under rettssaken, som startet klokka ni i dag tidlig, vil jenta forklare seg via videolink. Saken går for lukkede dører, skriver Expressen.

 

978x.jpg

 

_____________________________________________________________

 

Diskuter gjerne noe omkring denne galskapen. Syntes det var viktig å poste dette innlegget til informasjon for alle.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk hvor mye bedre verden ville blitt om vi faktisk lot kjærlighet, kunnskap og viten være grunnlaget for våre relasjoner ovenfor andre og latt religion, som kun er et hykleriskt falskt bilde av noe som utgir seg for å være kjærlighet og sannhet, være den overtroen den er...

 

 

Det verste er at vi til stadighet får høre hvor "stueren" kristendom er i dag og at overgrep, forfølgelse og annet på grunn av de vettløse rableriene i bibelen ikke forekommer, men de gjør jo det! Hele tiden blir vi minnet på hva idiotisk religiøs tro kan få i utgangspunktet allrighte mennesker til å gjøre mot andre i "guds navn" og igjen viser jo dette hvor ufattelig fordummende religion er...

 

At det ER fordummende å tro at ignorante menn visste noe som helst for to tusen år siden mot det vi vet i dag... Da er du ikke bare fordummet hvis du tror at bibelen er det som stemmer, men rett og slett dum...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det virker som om, og jeg tror, at dette egentlig er ett problem som omhandler om hva slags mennesker foreldrene og denne 'presten' er, mer enn det det handler om religion.

 

Tenk over det; skjedde dette fordi de var religiøse, eller er religion bare enn ''unnskyldning'' for å gjøre som de vil?

Interessant vinkling, men konklusjonen blir vel fortsatt den samme gjør den ikke? Religion gir mennesker påskudd for å gjøre de mest forferdelige ting på grunnlaget av at man vanligvis tror man gjør noe "godt" og har fått beskjed fra en ofte allvitende entitet, noe som minner meg på hva Weinberg en gang sa om fenomenet religion:

 

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

-Steven Weinberg

Endret av Reached
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er skumelt, tenk på de ekstremt upassende svenskevitsene man kunne lage av dette, dette får jo ekte svenskevitser til å få svensker til å virke smarte i forhold til dette her.

 

Dette er nessten sykt at slike ting skjer rett over grensa, heksejakt er noe man forbinner med dumme folk fra middelalderen ikke moderne mennesker i et vel utviklet land.

 

De menneskene bør sperres inne for resten av livet, enten i fengsel eller på en instutisjon, de må aldri få komme ut blant folk igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som om, og jeg tror, at dette egentlig er ett problem som omhandler om hva slags mennesker foreldrene og denne 'presten' er, mer enn det det handler om religion.

 

Tenk over det; skjedde dette fordi de var religiøse, eller er religion bare enn ''unnskyldning'' for å gjøre som de vil?

 

Hadde kanskje vært enig med deg, om dette var noe som bare skjedde noen få ganger hvert tiår, men dette skjer rundt om i verden på måndtlig basis, det skjer i usa, mexico, sør amerika, og det skjer hver eneste fuckings dag i afrika, jeg kan ikke tro at alle disse hundrevis eller tusenvis av mennesker alle er pykopater som bruker religion som undskylding.

 

De er kanskje ikke spesielt smarte, og de er kanskje anlagt for å tro på ektreme ting, men det er ikke det samme som å være pyskopat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde kanskje vært enig med deg, om dette var noe som bare skjedde noen få ganger hvert tiår, men dette skjer rundt om i verden på måndtlig basis, det skjer i usa, mexico, sør amerika, og det skjer hver eneste fuckings dag i afrika, jeg kan ikke tro at alle disse hundrevis eller tusenvis av mennesker alle er pykopater som bruker religion som undskylding.

 

De er kanskje ikke spesielt smarte, og de er kanskje anlagt for å tro på ektreme ting, men det er ikke det samme som å være pyskopat.

 

Man hadde blitt overrasket over alt forskjellige mennesker tillater seg å gjøre så lenge de har en unnskyldning, og trodd at det ikke ''gjør så mye'', for det er jo bare å be om tilgivelse..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Greien er at hvis de virkelig trodde på dette, så brukte de det ikke som unnskydning for å være slemme nødvendigvis!

 

Det kan hende at de virkelig mente at jenta var besatt av demonen og at de gjorde det riktige!

 

Og at de i tilegg fikk en prest med,sier mye om den religionen!

Selvfølgelig tror de på dette selv!! Hvis ikke hadde de jo aldri gjort det!!! Kan ikke finne en eneste grunn til at andre enn religiøse kunne ha funnet på noe like dumt, da religion er vel omtrent det eneste (kanskje sammen med politikk) som kan få i utgangs punktet OK mennesker til å gjennomføre skikkelig grusomme handlinger mot andre i den tro at de "hjelper"...

 

At en prest/pastor er med er vel ikke så rart, er jo oppdratt like stupid og dumt som alle andre religiøse og tror på på den samme galskapen, så det var ikke akkurat overraskende...

 

Dette er ikke ting denne presten ville godtatt over natta jheller for å si det sånn, dette er ting som han litt etter litt har funnet OK til han nå sitter der tiltalt... Kalles gjerne kognitiv dissonans og er spesielt farlig for slike som også legger ved en ensrettet confirmation bias i det de tror på... De havner som regel ute på vidda et sted...

Lenke til kommentar

Greien er at hvis de virkelig trodde på dette, så brukte de det ikke som unnskydning for å være slemme nødvendigvis!

 

Det kan hende at de virkelig mente at jenta var besatt av demonen og at de gjorde det riktige!

 

Og at de i tilegg fikk en prest med,sier mye om den religionen!

Selvfølgelig tror de på dette selv!! Hvis ikke hadde de jo aldri gjort det!!! Kan ikke finne en eneste grunn til at andre enn religiøse kunne ha funnet på noe like dumt, da religion er vel omtrent det eneste (kanskje sammen med politikk) som kan få i utgangs punktet OK mennesker til å gjennomføre skikkelig grusomme handlinger mot andre i den tro at de "hjelper"...

 

At en prest/pastor er med er vel ikke så rart, er jo oppdratt like stupid og dumt som alle andre religiøse og tror på på den samme galskapen, så det var ikke akkurat overraskende...

 

Dette er ikke ting denne presten ville godtatt over natta jheller for å si det sånn, dette er ting som han litt etter litt har funnet OK til han nå sitter der tiltalt... Kalles gjerne kognitiv dissonans og er spesielt farlig for slike som også legger ved en ensrettet confirmation bias i det de tror på... De havner som regel ute på vidda et sted...

 

Jeg siktet egentlig til Buffy, fordi ho sa at det har mer å si hva slags mennesker presten og foreldrene er, enn hva slags religion de tilhører. Men jeg er forsåvidt helt enig med deg :)

Lenke til kommentar

Jeg siktet egentlig til Buffy, fordi ho sa at det har mer å si hva slags mennesker presten og foreldrene er, enn hva slags religion de tilhører. Men jeg er forsåvidt helt enig med deg :)

 

Som min gamle og høyst døde farfar alltid sa (Han var religions lærer i over førti år og overhodet ingen religiøs person på grunn av det): Ikke døm mennesker for hva de tror på, men handlingene den troen får de til å gjøre.... Og det oppummerer vel hva slags mennesker presten og foreldrene er... De hadde et spinnvilt grunnlag som base for hva de trodde var riktig og da får du tragiske utfall som her... Eneste måten å unngå slikt på er opplysning egentlig... Om at religion er farlige liksom sannheter folk ikke bør tro på...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Huff, grusomt det der med den 14 årige jenta som ble behandlet som heks. Som regel er det de samme idiotene som truer sine barn med en evig pine i helvete hvis de ikke blir religiøse. Dette er minst nesten like ille som denne fysiske mishandlingen denne jenta opplevde. Psykisk terror som trusler om et brennende helvete er ille nok for et barn. Jeg har svært lite til overs for sånne som kommer med trusler og skremsler. Religion fører bare elendighet med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok et grellt religiøst eksempel:

 

Ga tiåring elektrosjokk med kabler - skulle drive ut onde ånder

"Nok et foreldrepar mistenkt for tortur"

 

http://www.dagbladet.no/2012/04/13/nyheter/eksorsisme/utenriks/tortur/21090461/

 

(Dagbladet): På mandag faller dommen i saken som har sjokkert Sverige, og ikke minst byen Borås. Nå er nok en familie i samme by mistenkt for å ha tortuerert et barn for å drive ut onde ånder, skriver den svenske avisa Expressen.

I denne saken er det foreldrene til en da ti år gammel jente som er mistenkt for å blant annet ha gitt sin datter elektriske støt i et forsøk på å drive ut onde ånder.

Elektriske kabler

Foreldrene søkte i 2008 om støtte fra sosialtjenesten i Sverige, de ville ha med seg sin da 10 år gamle datter til hjemlandet, Kongo, for å gjennomføre en åndeutdrivelse på henne, skriver Dagens Nyheter(DN).

Svaret ble at de ble fratatt omsorgen for jenta med tvang, og hun ble plassert i fosterhjem.

Foreldrene skal blant annet ha holdt fast jenta og forsøkt å feste elektriske kabler inn i munnen på tiåringen, for å gi henne støt.

Spydde blod

Ved et tilfelle skal jenten ha blitt mishandlet slik at hun ble kjørt til sykehuset i en ambulanse. Ifølge DN hadde hun hjernerystelse og spydde blod.

Jenta sa da til legene at hun hadde blitt mishandlet av noen ungdommer.

- Jeg kan bekrefte at foreldrene er mistenkt for grov mishandling og frihetsberøvelse. Etterforskningen er i gang, og vi håper å være ferdig før sommeren, sier Daniel Larson, som representerer påtalemyndigheten, til Dagens Nyheter.

Samme evangelistforsamling

På mandag faller dommen i en sak der to svensk pastorer, en far og en stemor er tiltalt for heksetortur av en 14 år gammel jente.

Også i dette tilfellet skal barn ha blitt utsatt for forsøk åndeutdriving.

Ifølge Dagens Nyheter er begge familiene fra samme sektlignende evangeliske forsamling i Malmö.

I avhør har 14-åringen fortalt om hva som skjedde her. Hun har beskrevet både voldsomme ritualer og åndeutdrivelser.

Mens hun ble holdt fanget, fikk hun føttene bundet sammen, og hun ble brent med en glodvarm kniv, har hun fortalt.

- De truet meg og sa «om du ikke erkjenner dine synder kommer vi å skjære deg i biter og putte deg i en svart søppelpose. Du kommer til å bli mat for krypdyr og himmelens fugler»", har jenta fortalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...