Gå til innhold

Guide: Vi har installert Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metro har sin nytte på enheter som har touch, og her kan det sikkert utfordre alternativer fra Google og Apple. På maskiner som ikke har mulighet for touch er Metro ikke veien å gå. Jeg vet at hvordan ting ser ut ikke er viktigere enn funksjonalitet, men Metro er rett og slett STYGT! Hva var galt med den stradisjonelle start-menyen som vi har brukt siden Windows95 dagene? (jeg brukte Windows 3.1 i sin tid også jeg, men det var nok før deres tid...hehe) Greit å tenke nytt, men da må det nye bli bedre.

 

Jeg har en sterk følelse av at Windows 8 blir Vista 2 og at folk flest vil bruke Windows 7 i lang tid. Her hos meg er det dualboot med Windows 7 og Xubuntu.

Lenke til kommentar

Jeg installerte den, men driveren til skjermkortet (Geforce GT-220) ville ikke funke uansett om jeg lastet den ned fra Nvidia eller HP sin nettside :S Har to skjermer og bare den ene ville funke... Jeg avinstallerte det pga. feilen :( Men eller sinnsykt godt utført system med tanke på stabilitet, utseende etc.

Lenke til kommentar

Kanskje HW.no kunne hatt en artikkel om hvilke nåværende touch-dingser som støtter Win8. Jeg trodde seriøst Microsoft skulle ha en beta-hardware-partner (nokia, samsung eller asus), for hvordan skal vi, "the consumers", ellers få testet metro skikkelig med touch (?).Den eneste tableten som støtter snap eller hva det heter som win8-bloggen lister er Samsung series 7 (nesten identisk til Build-enheten). Den er forøvrig å finne på konplett.no.Men hva med f.eks. Fujitsu Stylistic Q550, Acer Iconia W500, etc.

 

 

Jeg ville holdt meg unna alt som er av Windows-tablets i dag. Den beste er nok Series 7, men den er bråkete og har dårlig batterilevetid, jeg ville ventet til faktiske Windows 8 produkter dukket opp.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke start-menyen. For mange kan Metro mer eller mindre fungere som en ny start-meny. Dersom du skal starte et spesifikt program, så trykker du på windows tasten (som tar deg til Metro siden) og skriver det du er ute etter. Metro vil fungere som et springbrett til det du skal drive med, slik som start-menyen var.

 

Jeg var svært skeptisk til hele opplegget, men det er faktisk veldig greit å bruk, og det tar ikke mange minuttene å vende seg til dette. Det er også gjort en del forbedringer på forskjellige programmer, spesielt Explorer og PowerShell ISE er programmer som har blitt vesentlig bedre i Windows 8.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men det er faktisk veldig greit å bruk, og det tar ikke mange minuttene å vende seg til dette.

 

Uenig. Jeg prøvde i starten å faktisk *bruke* Metro på PCen. Det har jeg halvveis gitt opp. Metro klarer rett og slett ikke utnytte en PCens mus og arbeidsflate.

 

Men joda, den store nyheten i W8 kan helt klart så godt som ignoreres og reduseres til en enkel søketjeneste(som desverre dekker hele skjermen, helt unødvendig). Da er ikke overgangen til W8 så stor.

Lenke til kommentar

Jeg har en sterk følelse av at Windows 8 blir Vista 2 og at folk flest vil bruke Windows 7 i lang tid. Her hos meg er det dualboot med Windows 7 og Xubuntu.

Samme følelsen her i gården.

 

The real stuff kommer med Windows 9 (når vet jeg ikke men :D

Lenke til kommentar

Det burde under installasjonen vært et spørsmål om man hadde en PC med touchscreen eller ikke. På denne måten skulle alt av tiles vært borte hvis man valgte PC uten touchscreen.

 

Hvorfor det? Tiles har nyttefunksjon som går utenpå det å være lett å trykke på. De gir deg informasjon.

Lenke til kommentar

Uenig. Jeg prøvde i starten å faktisk *bruke* Metro på PCen. Det har jeg halvveis gitt opp. Metro klarer rett og slett ikke utnytte en PCens mus og arbeidsflate.

 

Men joda, den store nyheten i W8 kan helt klart så godt som ignoreres og reduseres til en enkel søketjeneste(som desverre dekker hele skjermen, helt unødvendig). Da er ikke overgangen til W8 så stor.

 

På hvilke måter klarer ikke Metro å utnytte PCens mus og arbeidsflate?

Lenke til kommentar

På hvilke måter klarer ikke Metro å utnytte PCens mus og arbeidsflate?

 

Lukking av programmer er det mest opplagte eksempelet. Å måtte dra musen over hele skjermen fra topp til bunn er tungvint. Alt+F4 blir eneste gunstige løsning, men det er kjekt å ha muligheten til å lukke kjapt med musa også.

 

At alle appene er fullskjerm er veldig slitsomt. Jeg kan f.eks ikke bruke meldingsklienten samtidig som jeg ser på kalenderen min på tross av at skjermen er mer enn stor nok. Metroappene legger også opp til mye klikking. F.eks noe så simpelt som å sette musikkspilleren på shuffle er jo uhorvelig mange klikk. Hvorfor kan jeg f.eks ikke skifte til neste sang direkte fra Musikk-tilen? Det er mer enn nok plass til basisknappene der. Årsaken er selvsagt at det blir for smått for touch og små tablets.

 

Jeg ser faktisk overhodet ikke hva Metro kan tilby meg. Alt er mer effektivt fra desktopen.

Endret av leipsland
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det fra andre artikler, blir alle programmer/apps automatisk blåst opp til fullscreen, istedenfor å kjøre dem i egne vinduer som man kan forme etter ønske. Stemmer dette?

 

Hva så med oss som gjerne jobber med 5-6 programmer samtidig på 2 eller flere skjermer?

 

Noen som kan berolige meg??:)

Endret av Asmodae
Lenke til kommentar

Nå kaller dem jo alt for apps, men vindushusken er iorden. Det er bare oversikts-sidene som viser hva slags apps som er installert som er i full størrelse, i full farge om jeg kan si det sånn. Det er flere av disse og det er rett og slett et virrvarr jeg ikke finner ut av hensikten med å lage (snakker for meg selv)

Lenke til kommentar

Nå kaller dem jo alt for apps, men vindushusken er iorden. Det er bare oversikts-sidene som viser hva slags apps som er installert som er i full størrelse, i full farge om jeg kan si det sånn. Det er flere av disse og det er rett og slett et virrvarr jeg ikke finner ut av hensikten med å lage (snakker for meg selv)

 

Takk finnipinni:)

 

Tror jeg prøver previewen på netbook'en min, før jeg evnt. kjøper OS'et til ny desktop i høst. Da får jeg i hvertfall ingen ubehagelige overaskelser:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...