Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Canon Eos 7D / 5D Mark II / Sony A77?


Hvilke kamera burde jeg kjøpe?  

61 stemmer

  1. 1. Hvilke burde jeg gå for?

    • Canon EOS 7D
    • Canon EOS 5D Mark II
    • Sony A77
    • Ingen av delene, spar på pengene!


Anbefalte innlegg

Som tittelen/emne tilsier.

 

Har jobbet med Speilreflekser på skolen, jobbet da med en Canon eos 450D...

Elsket Speilrefleks siden den gang..

 

men tingen er, nå har jeg lyst til å skaffe meg en ordentlig god speilrefleks!

 

Er nå ikke sikker på hva det er jeg trenger av kamera. (eller linser/objektiver for den saks skyld!)

men har iallefall tenkt å starte med et kjempe kamera!

 

har ikke vært noe Nikon fan, men så har jeg vel egentlig aldri jobbet med en heller. :p

 

men uansett, jeg har sett på og siklet på Canon Eos 7d / 5d mark 2 og Sony A77.

problemet er at jeg ikke vet hvem jeg burde gå for.

(vet vel egentlig også at huset ikke har det siste å si.. men heller at det er linsene/objektivet som avgjør.. men alikevel.. :p )

 

Jeg vil mye, men vil helst ikke miste mye heller, om det var forståelig...?

 

Jeg vil gjerne ha et kamera der jeg kan ta alt fra, Motorsport, Biler, MASSE biler, Elsker biler! :D Mennesker - Portretter, Landskap... og sikkert en hel andre ting også!

kommer ikke helt på hva det måtte være akkurat nå, men mest disse som er nevnt...

 

Jeg har ingen linse/objektiv å bytte til/fra, så jeg er vel det noen kan kalle på "Entry level" angående dette.

 

så da lurte jeg på om noen hadde noe tips eller som kunne hjelpe meg videre på dette "dilemmaet" hehe :p

 

Hvilke kamera burde jeg gå for? (Har ikke nok penger til kamera akkurat nå uansett, men sparer! ;) )

Endret av Domescus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se heller på kamera som Canon 550D/600D/60D, Nikon D5100/D7000 eller Sony A55. Til det du vil ta bilder av er de kamerahusene du ser på overkill. Det er viktigere med gode objektiver enn et supergodt kamerahus.

 

Jeg anbefaler deg å starte med feks. Canon 550D med objektivet som vanligvis føler med i kit - EFs 18-55mm IS. Tamron 17-50mm f/2.8 er et godt alternativt objektiv om du vil ha noe bedre som normalzoom.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha et kamera der jeg kan ta alt fra, Motorsport, Biler, MASSE biler, Elsker biler! :D Mennesker - Portretter, Landskap... og sikkert en hel andre ting også!

kommer ikke helt på hva det måtte være akkurat nå, men mest disse som er nevnt...

 

 

5D II er best til studiobruk/landskap/portretter, fungerer ikke så veldig godt til actionfotografering, samt at objektiver til FF er mye dyrere en til cropkameraer.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne ha et kamera der jeg kan ta alt fra, Motorsport, Biler, MASSE biler, Elsker biler! :D Mennesker - Portretter, Landskap... og sikkert en hel andre ting også!

 

Det eneste av det du nevner som kan "forsvare" å gå så høyt i pris som kameraene du nevner er motorsport hvor jeg kan se nytten av rask og god seriebildefunksjon. Og da ville jeg nok valgt 7D. A77 er jo ikke noe speilrefleks og jeg ville ikke valgt elektronisk søker (selv om den på A77 er god) til actionfoto. Jeg er heller ikke sikker på hvor bra følgefokusen er på A77, seriebildefunksjonen er imidlertid ganske bra. 7D er også bedre enn 5D på autofokus.

 

Uansett hva du kjøper vil det være enkelte motiv kameraet ikke fikser, og da er spørsmålet pybalto stiller veldig relevant. Vil du spare et ekstra år eller halvår for å få en autofokus som fikser 1% av bildene dine bedre enn modellen et eller to nivåer under? Det kan bare du svare på, men kamerhuset vil du uansett ha lyst til å bytte ut om en stund hvis fotograferingen din tar av. Jeg ville kjøpt noe billigere og kommet i gang, både 550D, 600D og 60D er også bra modeller som gir samme bildekvalitet som 7D.

 

Edit: Eller hva med en brukt 40D/50D? Der vil jeg tro du kan gjøre meget bra kjøp hvis du er litt tålmodig (og ikke trenger video).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Se heller på kamera som Canon 550D/600D/60D, Nikon D5100/D7000 eller Sony A55. Til det du vil ta bilder av er de kamerahusene du ser på overkill. Det er viktigere med gode objektiver enn et supergodt kamerahus.

 

Jeg anbefaler deg å starte med feks. Canon 550D med objektivet som vanligvis føler med i kit - EFs 18-55mm IS. Tamron 17-50mm f/2.8 er et godt alternativt objektiv om du vil ha noe bedre som normalzoom.

 

- Har faktisk tenkt på akkurat 550d/600d jeg og, men har også fått høre at hvis man først skal begynne et sted så kan man 'heller' kjøpe stort og det beste og ta det derfra... hva nå det måtte bety, men ble da også vist til en 7d / 5d. Takker forresten på svar! :)

 

 

Du trenger objektiv. Flere gode objektiv. Tenk deg godt om, tenk penger når du sier du skal spare.. hvor lenge skal du spare? Vil du starte med foto i morgen, eller neste år?

 

- Jeg vil jo helst begynne å knipse så rask som mulig, men å spare et år til kan jeg sikkert få til, men vil jo gjerne leke nå! :p men som jeg nevnte til olegunnaro, så har jeg bare fått høre at "ja, til det du ønsker å gjøre med et kamera så er det enten 7d/5d man skal gå for..." jaha men HVEM av dem skal jeg velge og vil de EGENTLIG dekke mine behov? tenker jeg da.. Vil jo gjerne ha litt av 7d'ens hurtighet samt 5d'en til studiobruk :p nei huff jeg gjør det ikke lett for meg selv... :p

 

Jeg vil gjerne ha et kamera der jeg kan ta alt fra, Motorsport, Biler, MASSE biler, Elsker biler! :D Mennesker - Portretter, Landskap... og sikkert en hel andre ting også!

kommer ikke helt på hva det måtte være akkurat nå, men mest disse som er nevnt...

 

5D II er best til studiobruk/landskap/portretter, fungerer ikke så veldig godt til actionfotografering, samt at objektiver til FF er mye dyrere en til cropkameraer.

 

- Hmm, jeg har jo lyst til studiobruk/landskap/portretter også da... men det er vel kanskje derfor jeg tenkte på å finne noe midt i mellom, og spurt meg fram til at kanskje en Sony A77 hadde vært et godt mellomledd sånn sett... men hva vet jeg?... :p Takker forresten på svar! :)

 

Jeg vil gjerne ha et kamera der jeg kan ta alt fra, Motorsport, Biler, MASSE biler, Elsker biler! :D Mennesker - Portretter, Landskap... og sikkert en hel andre ting også!

 

Det eneste av det du nevner som kan "forsvare" å gå så høyt i pris som kameraene du nevner er motorsport hvor jeg kan se nytten av rask og god seriebildefunksjon. Og da ville jeg nok valgt 7D. A77 er jo ikke noe speilrefleks og jeg ville ikke valgt elektronisk søker (selv om den på A77 er god) til actionfoto. Jeg er heller ikke sikker på hvor bra følgefokusen er på A77, seriebildefunksjonen er imidlertid ganske bra. 7D er også bedre enn 5D på autofokus.

 

Uansett hva du kjøper vil det være enkelte motiv kameraet ikke fikser, og da er spørsmålet pybalto stiller veldig relevant. Vil du spare et ekstra år eller halvår for å få en autofokus som fikser 1% av bildene dine bedre enn modellen et eller to nivåer under? Det kan bare du svare på, men kamerhuset vil du uansett ha lyst til å bytte ut om en stund hvis fotograferingen din tar av. Jeg ville kjøpt noe billigere og kommet i gang, både 550D, 600D og 60D er også bra modeller som gir samme bildekvalitet som 7D.

 

Edit: Eller hva med en brukt 40D/50D? Der vil jeg tro du kan gjøre meget bra kjøp hvis du er litt tålmodig (og ikke trenger video).

 

- Hmm, Hva er grunnen til at du velger 7D framfor A77 - altså, hvorfor ikke elektronisk søker?.. beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål altså, men så er jeg jo ganske så blank i skallen også... :p vil helst ha kamera med video ;) Takker forresten på svar! :)

 

Hvis du anser deg som Nikon fan, så kjøper du Nikon ;) f.eks. en D5100

 

- Aldri rørt Nikon så det vet jeg ingenting om :p men takk for tipset, skal ta en titt på det :) hvorfor Nikon og ikke Canon/Sony f.eks. beklager om jeg stiller dumme spørsmål.. :p Takker forresten på svar! :)

Endret av Domescus
Lenke til kommentar

Aldri rørt Nikon så det vet jeg ingenting om :p men takk for tipset, skal ta en titt på det :) hvorfor Nikon og ikke Canon/Sony f.eks. beklager om jeg stiller dumme spørsmål.. :p Takker forresten på svar! :)

Ingen grunn til å ikke ha Nikon på lista.

 

Som det allerede er nevnt, det er bedre med et billig kamerahus og god optikk enn et godt hus med noe billig ræl av optikk. Til generell fotografering finnes det mye god opptikk til fornufitg pris; f.eks. Tamron 17-50mm. Men til sport - også bilsport; så koster det pæng.

Lenke til kommentar

Bilsport er etter min erfaring mye mindre krevende på utstyret enn mye annen sport (fotball, hockey, handball etc.). Biler beveger seg raskt - ja, men så er de også ganske svære som gjør det lettere å holde fokus. Høy skuddtakt kan være greit, men det er absolutt ikke noe must. Dessuten driver man stort sett med bilsport i dagslys, så da er heller ikke høy ISO så sabla nødvendig.

 

Å starte med 7D/5D II og ræva objektiver er helt bakvendt. Begynn med å bruke penger på objektiver - så kan du heller kjøpe bedre kamerahus når du merker at kamerahuset er begrensende.

Lenke til kommentar

Bilsport er etter min erfaring mye mindre krevende på utstyret enn mye annen sport (fotball, hockey, handball etc.). Biler beveger seg raskt - ja, men så er de også ganske svære som gjør det lettere å holde fokus. Høy skuddtakt kan være greit, men det er absolutt ikke noe must. Dessuten driver man stort sett med bilsport i dagslys, så da er heller ikke høy ISO så sabla nødvendig.

Du er nok inne på noe der. Men følge-fokus AF på Canon 550D og 600D er vel ikke akkurat så veldig bra? Følge-AF på Nikon D5100 virker på meg som en del bedre enn på 550D/600D; muligs også bedre enn på 60D. Og D5100 er priset såpass greit at det bør være budsjett for brukbar optikk sammenlignet 7D og A77.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk til og med 550D holder til bilsport. Vet ikke hvordan AF fungerer på D5100, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg er skeptisk til 550D og bilsport; følgefokus på billige Canon'er er rimelig triste saker. Etter det jeg har skjønt, så har faktisk D5100 et mer avansert AF system enn 60D. Som heller ikke er spesielt bra på følgefokus.

Lenke til kommentar

Som mange har nevnt her, så sats pengene på god optikk fremfor kamera.

 

Man kan fint bruke 5D MK II til "sportsbilder" og bildetakning av motiveri bevegelse. Det går helt fint. Det er bare de tat 7D er raksere og bedre på det området.

 

Skal du ha det beste frabegge verdener, så må du opp i 1D-serien og da begynner vi å snakke penger!

 

Mulig jeg er innhabil siden jeg har 5D MK II selv med en god del L-optikk, men jeg ville gått for 5D MK II (OBS! Om ett år så får du helt sikkert kjøpt versjon III av 5D!) med fast optikk.

 

Det ser jo ut som om du skal ha et kamera, samt brennvidder som takler de fleste situasjoner og da er det bare å begynne sparingen, for da forsvinner tusenlappene brennfort!

 

Siden du ikke nevner pris og jeg anntar du er ute etter noe av det beste, så er både 7D og 5D noe av det beste man får. Neste hakk oppover blir mulignes for dyrt, hvis du da ikke kjøper brukt.

 

Min annbefaling er vertfall i dag 5D MK II med følgende optikk.

 

Motorsport/biler:

70-200 f/2.8L USM IS II (Ca. 16.000,-)

Evt. den uten IS. Dasparer du ca. 6.000,-.

 

Landskap samt bilder av ting i trange omgivelser:

16-35 f/2.8L (Ca. 10.000,-)

 

Portrett objektiv (En av disse):

50mm f/1.2L (Ca. 15.000,-)

85mm f/1.2L (Ca. 17.000,-)

135mm f/2.0L /Ca. 8.000,-)

 

Du kan spare MYE her ved å senke kravene med 5%. Men her har jeg listet opp noe avdet råeste man får av optikk til 5D MK II.

 

Men merk at du kan spare ekstremt mye penger på og ikke velge det "beste" men gå ett lite hakk ned.

 

Min mening er at du kanskje bør tenke på 5D MK II med et skikkelig godt KIT-objektiv til å begynne med, og heller bygge videre derfra ved behov. Behovene endrer seg fort, og man kan ikke bli god på ALT. Man finner til slutt sin egen "stil".

 

24-70 f/2.8L (Fåes som ver. I og II, hvorav sistnevnte koster 10.000,- mer enn ver. I) er et veldig godt startpunkt vil jeg si. Fin til landskapsbilder og helt OK til portrett.

 

Derfra kan du bygge på med videre optikk etter behov.

 

Nei, du MÅ ikke velge L-optikk, men når jeg leste TS sin første post, så fikk jeg inntrykk av at han/hun ville "kjøre på" med tanke på fotoutstyr så derfor tok jeg meg den frihet til å dra på litt.

 

5D MK II tar ca. 4 bilder i sekundet og det holder i massevis til sportsfotografering inni mellom. Tar ofte bilder av bikkja i full firsprang i hagan og det fungerer helt fint. Men raksere bildeserier vil så klart gi degfler bilder å velge mellom i etterkant.

 

Er sportsfotografering det absolutt viktigste for deg, så ville jeg kanskje valgt 7D, men da blir det meste av optikk jeg har ramset opp over her feil med tanke på brennvidder, siden 7D er Crop-kamera.

 

Men hvis du legger ut et maksbeløp til fotoutstyr som du kan se for deg at du har om ett års tid, så blir det lettere og annbefale utstyr. :)

 

EDIT:

Her er en knallgod iPhone/iPad app for en oversikt samt sammenligninger av Canon objektiver:

http://itunes.apple.com/us/app/canonsglens/id490527073?mt=8

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Det er da null poeng i å anbefale utstyr i femti-sekstitusenkronersklassen til en som selv sier at han ikke har peiling på hva han trenger. Med mindre man har alt for mye penger til overs som MÅ brukes opp når faste utgifter er betalt hver måned, er det omtrent ingen gode grunner til å kjøpe utstyr for så mye før man selv vet hva man trenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er da null poeng i å anbefale utstyr i femti-sekstitusenkronersklassen til en som selv sier at han ikke har peiling på hva han trenger. Med mindre man har alt for mye penger til overs som MÅ brukes opp når faste utgifter er betalt hver måned, er det omtrent ingen gode grunner til å kjøpe utstyr for så mye før man selv vet hva man trenger.

Som jeg skrev så ga jeg også uttrykk for dette.

 

Men når man vil ha "ALT" uten å nevne noen beløpsgrense, så står det jo litt fritt til å annbefale.

 

Når han allerede vurderer 7D/5D som kamera, så anntar jeg at han/hun også har penger eller har som mål og satse i samme gate når det gjelder optikk. Vertfall så lenge man ikke får noe maksbeløp og forholde seg til.

 

Men hvis du leser det jeg skriver, så er jeg ganske tydelig på at det koster penger og at TS kan spare MYE på og gå et hakk ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...