Gå til innhold

Bytte ut Olympus med nytt kamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå hatt min Olympus E-410 i snart 5 år og ønsker derfor å oppgradere litt. Jeg tenkte derfor å kjøpe et nytt objektiv til kameraet, men ettersom jeg har skjønt så er Olympus på vei helt ut og de har svært smått med tilleggsutstyr. Nå vurderer jeg derfor å kjøpe et nytt kamera. Jeg har blitt anbefalt følgende:

 

- Sony Alpha 55

- Canon Eos 600D

- Canon G11

 

Er disse kameraene mye bedre enn min Olympus? Jeg vil ikke bruke flere tusen på et nytt kamera hvis det ikke blir noen forskjell. Jeg tar for det meste bilder av mennesker og ønsker skarpe bilder med litt blurry bakgrunn, noe jeg synes er svært vanskelig å få til med min Olympus.

 

Noen som kan hjelpe meg eller har noe å anbefale? :) Bør jeg kjøpe nytt kamera eller kun nytt objektiv? Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er disse kameraene mye bedre enn min Olympus? Jeg vil ikke bruke flere tusen på et nytt kamera hvis det ikke blir noen forskjell. Jeg tar for det meste bilder av mennesker og ønsker skarpe bilder med litt blurry bakgrunn, noe jeg synes er svært vanskelig å få til med min Olympus.

E-410 er bedre enn G11; du kommer til å bli skuffa hvis du kjøper det. Både A-55 og 600D vil gi deg bedre AF i dårlig lys og mindre støy på høy ISO enn E-410; men jeg er ikke sikker på om du synes farger og generell bildekvalitet blir så mye bedre.

 

Andre speilreflekser som du bør vurdere er Nikon D5100 og Pentax K-r.

 

For å få skarpe forgrunner og uskarpe bakgrunner, så må du ha et mer egnet objektiv enn kit-objektivet. Det samme gjelder om du bytter kamera eller beholder E-410'en. Du kan jo se om det finner en billig 40-150mm på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Er ikke en relativ vanskelig videofunksjon viktig kan du gå for 550D siden 600D og 550D har samme sensor og gir samme bildekvalitet, kjøp deg en kamerapakke med Canon 18-55 IS samt en Canon 50MM f/1,8 så har du et rimelig objektiv som gir meget gode bilderesultater i forhold til prisen, prisen indikerer at byggekvaliteten ikke er den beste men med litt forsiktig bruk funker det i mange år.

 

Det er flere som synes at 50mm blir for trangt til portretter men sett ditt nåværende kamera/objektiv på 40mm* og se om du kan være komfortabel med den brennvidden.

 

* 40mm på Olympus tilsvarer 50mm på Canon, ekvivalent.

Lenke til kommentar

For å få skarpe forgrunner og uskarpe bakgrunner, så må du ha et mer egnet objektiv enn kit-objektivet. Det samme gjelder om du bytter kamera eller beholder E-410'en. Du kan jo se om det finner en billig 40-150mm på bruktmarkedet.

 

Takk for svar! Hvis jeg skal kjøpe et nytt objektiv, er det samme hvilket merke?

Lenke til kommentar

Er ikke en relativ vanskelig videofunksjon viktig kan du gå for 550D siden 600D og 550D har samme sensor og gir samme bildekvalitet, kjøp deg en kamerapakke med Canon 18-55 IS samt en Canon 50MM f/1,8 så har du et rimelig objektiv som gir meget gode bilderesultater i forhold til prisen, prisen indikerer at byggekvaliteten ikke er den beste men med litt forsiktig bruk funker det i mange år.

 

Det er flere som synes at 50mm blir for trangt til portretter men sett ditt nåværende kamera/objektiv på 40mm* og se om du kan være komfortabel med den brennvidden.

 

* 40mm på Olympus tilsvarer 50mm på Canon, ekvivalent.

 

Takk for svar! De bildene var utrolig fine ja, akkurat slik jeg ønsker ;) Så hvis jeg kjøper Canon 550D og det objektivet du anbefaler, så kan jeg ta slike bilder? Litt usikker på hva du mener med "en kamerapakke med Canon 18-55 IS" ?

Lenke til kommentar

For og få denne type bilder må du lære litt om hvordan et kamera virker, guiden "blender,lukker,iso og sånt" er kjempefin for å forstå det grunnleggende, det er også mange fine spesifikke guider her på Akam.

 

Når det gjelder objektiv så har omtrent alle kameraprodusenter egne innfatninger på kameraene så objektiver fra et merke passer ikke til et annet merke, det finnes flere tredjeparts objektivprodusenter som lager objektiver til alle merker men da må man kontrollere at disse objektivene har riktig fatning til spesifikke kameramodell.

 

Et kamerapakke "kit" består av et kamerahus og et objektiv, så de billigeste annonserte kameraene er stort sett bare hus uten objektiv i pakken. Grunnen for at du burde ta med en normalzoom 18-55mm er at en 50mm vil ikke gi zoom så da er den ikke veldig allsidig angående brennvidde.

Hvis du kjøper et Canon kamera med objektiv "pakke/kit" må du sjekke at du får med normalzoom-objektivet 18-55 som har innebygget IS "stabilisering" siden det også blir solgt et makent objektiv uten IS og det objektivet er generelt dårligere på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Tror ikke Olympus flagger ut på lenge, men at de heller mot mFT tror jeg blir framtiden.

 

Skulle jeg kjøpte ett kamera og ser bort fra alt jeg har i dag og bruksområde så hadde Olympus OM-D E-M5 helt klart vært ett av valgene på pallen.

 

Hvilke begrensninger syns du kameraet du har i dag har, og tenkt på fremtidig behov/utvidelse ?

Lenke til kommentar

For og få denne type bilder må du lære litt om hvordan et kamera virker, guiden "blender,lukker,iso og sånt" er kjempefin for å forstå det grunnleggende, det er også mange fine spesifikke guider her på Akam.

 

Når det gjelder objektiv så har omtrent alle kameraprodusenter egne innfatninger på kameraene så objektiver fra et merke passer ikke til et annet merke, det finnes flere tredjeparts objektivprodusenter som lager objektiver til alle merker men da må man kontrollere at disse objektivene har riktig fatning til spesifikke kameramodell.

 

Et kamerapakke "kit" består av et kamerahus og et objektiv, så de billigeste annonserte kameraene er stort sett bare hus uten objektiv i pakken. Grunnen for at du burde ta med en normalzoom 18-55mm er at en 50mm vil ikke gi zoom så da er den ikke veldig allsidig angående brennvidde.

Hvis du kjøper et Canon kamera med objektiv "pakke/kit" må du sjekke at du får med normalzoom-objektivet 18-55 som har innebygget IS "stabilisering" siden det også blir solgt et makent objektiv uten IS og det objektivet er generelt dårligere på bildekvalitet.

 

Ja, det jeg vet. Har lært mye av den guiden allerede, men må øve, øve, øve :)

 

Akkurat, ja det skal jeg sjekke ut :)

 

Tror ikke Olympus flagger ut på lenge, men at de heller mot mFT tror jeg blir framtiden.

 

Skulle jeg kjøpte ett kamera og ser bort fra alt jeg har i dag og bruksområde så hadde Olympus OM-D E-M5 helt klart vært ett av valgene på pallen.

 

Hvilke begrensninger syns du kameraet du har i dag har, og tenkt på fremtidig behov/utvidelse ?

 

For det første er det veldig vanskelig å ta bilder inne, dvs. kameraet blinker og blinker før det får fokusert ordentlig med blitsen på. Men først og fremst ønsker jeg å ta bilder der motivet blir bedre fremhevet, for uansett hva jeg stiller på Olympusen min, så blir aldri bakgrunnen ordentlig uklar :)

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar

For det første er det veldig vanskelig å ta bilder inne, dvs. kameraet blinker og blinker før det får fokusert ordentlig med blitsen på. Men først og fremst ønsker jeg å ta bilder der motivet blir bedre fremhevet, for uansett hva jeg stiller på Olympusen min, så blir aldri bakgrunnen ordentlig uklar :)

Det med blinkende blits inne er det fler enn Olympus som sliter med*. Uklar bakgrunn krever helt andre objektiver du enn det du har nå.

 

Tror nok det er greiest å bytte kamera. Om du skal gå for en ny speilrefleks av et annet merke, eller gå over til et speilløst system f.eks Olympus sitt; det er jeg usikker på. For du må uansett kjøpe et objektiv som gir det den uklare bkagrunnen. Hvor mye penger har tenkt å bruke.

 

( *) Blinkende blits som AF hjelp er forøvrig en dårlig ide... Heldigvis har Olympus med flere nå gått over til dedikert hjelpelys)

Lenke til kommentar

Preflash heter det når blitsen hurtig gir flere korte glimt, grunnen er at kameraet ikke klarer og fokusere siden det er for mørkt.

 

Enten må du kjøpe et kamera som har innebygget fast fokuslys eller en ekstern blits som har innebygget fast fokuslys. Fast fokuslys gir en konstant lyskilde som gjør at kameraet fokuserer mye raskere og det er heller ikke forstyrrende for motivet.

Lenke til kommentar

For det første er det veldig vanskelig å ta bilder inne, dvs. kameraet blinker og blinker før det får fokusert ordentlig med blitsen på. Men først og fremst ønsker jeg å ta bilder der motivet blir bedre fremhevet, for uansett hva jeg stiller på Olympusen min, så blir aldri bakgrunnen ordentlig uklar :)

Det med blinkende blits inne er det fler enn Olympus som sliter med*. Uklar bakgrunn krever helt andre objektiver du enn det du har nå.

 

Tror nok det er greiest å bytte kamera. Om du skal gå for en ny speilrefleks av et annet merke, eller gå over til et speilløst system f.eks Olympus sitt; det er jeg usikker på. For du må uansett kjøpe et objektiv som gir det den uklare bkagrunnen. Hvor mye penger har tenkt å bruke.

 

( *) Blinkende blits som AF hjelp er forøvrig en dårlig ide... Heldigvis har Olympus med flere nå gått over til dedikert hjelpelys)

 

Ja okei! :) Hvis jeg først skal kjøpe nytt, så skal jeg bytte merke. Har lyst på noe litt mer anerkjent som Nikon eller Canon. Har ikke lyst til å bruke så mye mer enn ca 5000 kr på kamera og kanskje 1000 kr på objektiv :)

Lenke til kommentar

Objektivet er viktigere enn kameraet. Jeg ville heller kjøpt et rimelig kamerahus og lagt så mye penger som mulig i et objektiv.

 

Enig i det, men man må ofte gjøre et kompromiss - dvs velge et bra nok kamerahus og noe rimelig optikk i starten og så kjøpe noe mer optikk etterpå. De aller rimeligste husene kan være greie, men ikke alltid de beste valgene.

 

@Lulubo:

Du får Canon 550D m/18-55 (den med IS) til ca 4 800 kr (NetOnNet, Dustin Home, Japan Foto). Regn 500 kr mer for 600D med samme objektivet. Canon EF 50/1,8 får du for 800 kr (NetOnNet, Siba). 900 kr hos andre (Japan Foto ++). Canon EF 55-250/4.0-5.6 får du for 1 800 kr (rimelig og ok telezoom) hos de samme. Så du kan for 7 400 kr (dvs 1 400 kr over budsjettet ditt) få en totalpakke som gir deg et godt brennviddeomfang, samt et portrettobjektiv. Du må dog ha et eller flere SD minnekort om du ikke har det i dag.

 

Jeg ser faktisk at NetOnNet har en pakke med Canon EOS 550D, 18-55 IS og 50/1.8 til 4 949. NetOnNet har også en pakke med fotobag og minnekort (8 GB) til enn 500 kr.

 

Men du må gjerne sjekke tilsvarende pakker med f.eks Nikon D5100 etc.

Lenke til kommentar

Til den prisen du nevner (rundt 5000,-) mener jeg du bør gå for et Micro Four Thirds kamera. Da investerer du i et veldig hendig og portabelt system med et stort objektivutvalg. Dette er det mest fremtidsrettede formatet etter min mening, etter som kamerahus og objektiver kan gjøres svært små samtidig som sensoren har en størrelse ikke langt unna APS-C. Mener du primært bør gjøre valget ut fra system, ikke enkeltkamera.

 

Et kamera som Panasonic GX1 får du f.eks. i dag til rundt 5000,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...