Gå til innhold

Skal kjøpe ny pc. Hva synes dere?? forandre noe??


Anbefalte innlegg

Skolen har startet og studielånet står på konto og støver ned. Jeg har kjøpt en bærbar pc til skolebruk, men vil ha en ny stasjonær en også. den jeg sitterpå begynner å bli ganske utdatert og er heller ikke særlig overklokkingsvennelig.

 

Har satt opp et forslag. :shrug: Hva synes dere?

 

 

Kabinett Lepont kabinett, Aluminium Sort/Gull fra microplex.

Pris: 1785,-

 

Hovedkort Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

I875P,ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid .

Pris: 1929,- på komplett

 

CPU Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800SocketPGA478, 512kB "Northwood"

Pris: 2395,- på komplett

 

EVT

 

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Pris: 3150,- på komplett

 

RAM Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Pris: 1095 x 2 = 2190,- på komplett

 

GPU Gainward GeForce FX 5600 ULTRA 128MB DDR AGP, 2,5ns DDR,Tv-Out/DVI, Retail

Pris: 2595,- på komplett

EVT

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI 9800, DVI-I, TV-Out, Retail

Pris: 3995,- på komplett

 

OS - HD Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA 10000Rpm 8MB cache WD360GD

Pris: 1649,- på komplett

 

HD Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1600JB

Pris: 1775,- på komeplett

 

Power Antec strømforsyning, 480W, ATX12V/P4 - TruePower-serien

Pris: 1095,- fra microplex

 

Skjerm En eller annen flat skjerm. Forslag??

 

Har i tillegg DVD-/CD-brenner og litt ekstra HD plass.

 

Blir denne slakta av deg eller hva?

 

Hva bør jeg i så fall forandre??

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første tror jeg du har for mye penger! :)

Ellers angående oppsettet, enig i at 9700pro er bedre enn GeforceFX5600, ellers har jeg 9800pro selv og det fungerer glimrende (klart 9700pro er mer "bang for the buck"). Ellers vil jeg si at en 10 000 rpm disk til OS'et er "over-kill", det er vel ikke no server du skal kjøre (er jo det den disken er designet for!). Mye bedre med en 120-160gig 7200rpm disk til (midre bråk mer plass for pengene), enig i at det kan være greit med to disker i pc'n, særlig om du står i nett og deler filer med andre, aldri no gøy når det du selv holder på med tar lengre tid fordi noen kopierer fra deg... Angående skjerm, mange nye fete LCD skermer som har kommet, bare pass på å finne enn med god responstid, størrelsen er det jo pengene som avgjør!

Ellers tror jeg ikke du får gjort mye skole om du kjøper den pc'n der... Kan bli mange og lange nattetimer foran skjermen, særlig når HL2 kommer! ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
heller radeon 9700pro i stedet for FX5600?

syns det ser dyrt ut med 900 spenn for 200mhz mere cpu

bare 160gb hardisk?

 

Skal jeg trekke den konklusjonen at jeg skal kjøpe et Radeon 9700 istede for 9800 også?!? Istede for FX5600 kan jeg forstå, men.. HVor langt kan jeg klokke en P4 2.4 og hvor mye lenger går en P4 2.6 da?? og jeg har 200GB mer HD, men den har jeg allerede, så jeg den trenger jeg ikke kjøpe.. akkurat som jeg skrev i innlegget..

 

Btw, noen som kan anbefalle en bra flatskjerm?? som ikke koster skjorta!!

Lenke til kommentar

Har en 2.4 selv, klokker den til 2940MHz fullstendig stabilt med 30 C i stua (varm sommer i år ;). Har ikke noen bra kjøler, en Zalman 5700 som er valgt pga. plass/støy hensyn. Vannkjøling neste! :D

 

2.4 CPU'ene klokkes visstnok lett til 3.0-3.4 GHz et sted, mye avhengig av kjøling såklart. Jeg antar at 2.6 GHz'en kan klokkes ca. 200MHz over 2.4 GHz'en. Personlig ville jeg heller lagt differansen mellom en 2.4 og en 2.6 i bedre RAM, gjerne noe som funker på 250 MHz FSB (hvis du vil klokke en 2.4 til 3GHz, 12x250=3000), dvs. PC4000 RAM. Da kan du kjøre MEM:CPU ratio 1:1 og hente bedre ytelse der. Har dessverre ikke tall på hvor mye dette har å si i praksis.

 

Ellers er jeg enig i Raptor valget ditt, jeg har en slik til systemdisk også, bruker den også til arbeidsdisk v/ videoredigering f.eks. Den RÅKKER og bråker ikke mye mer enn en 'vanlig' disk! Disker er jo normalt den tregeste delen i en PC - så jeg mener at det er ytelse å hente ja.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg står forran samme problemstilling som tråd starter. Skal ha ny pc med omtrent samme oppsett. (2,8ghz) Har også bestemmt meg for å gå for en raptor system disk til os. To WD 80gb ATA 8cache som skal kjøre i raid 0, og en s-ata 250 gb disk. Kan d kjøres sata og vanlig ata disker på samme hk? Hvordan fungerer dette med sata å ledninger? Er det en ekstra ledning i tillegg til flatkablene? Vil raptor disken yte bedre enn diskene i raid 0?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Radeon 9800pro.

 

Den Raptor disken er nydelig til å ha os på! - en kamerat av meg kjører det.. også så deilig å slippe å ha lagring og os på samme disk! - hater det :(

 

Ser folk nevner raid0, men det er VELDIG kjedelig når/om den ene disken kvelder da! og sånt skjer i perioder!

 

Ellers ser det nice ut det!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Nero Burningwr00m Skrevet: 22 Aug 2003 13:43 Tittel: Skal kjøpe ny pc. Hva synes dere?? forandre noe??

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hovedkort Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

I875P,ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid .

Pris: 1929,- på komplett

 

RAM Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Pris: 1095 x 2 = 2190,- på komplett

 

Selv så ville jeg ha kjøpt Abit IC7-G MAX3 :D som koster 200kr mer.

 

Samt Geil Golden Dragon ram. PC3500 evt. PC3700 2x256mb

Du vil ikke merke noe ytelse forskjell mellom 1024 og 512mb ram, med mindre du Redigerer SVÆRE filmer. Kjøp heller GEIL golden dragon fra PS.DATA da får du mye bedre ytelse og overklokkings vennlighet. 8)

 

Kjøp heller et ATI kort enn GeForce Du får MYE bedre bilde kvalitet fra ATI sine kort iforhold til GeForce.

Selv har jeg et Sapphire ATI9800pro 128mb og er kjempe fornøyd!

 

NB. du kommer til å trenge litt rå kjøling hvis alt skal overklokkes (du trenger iværtfall 2kabbis vifter hvis du kjøper et 9700 eller 9800pro, de gir fra seg en del varme) Kjøp Wather Chill så får du mye for penga og bytt ut radiator'n og Radiator Vifta og fix det så det blir Raditor "vifter" så får du overklokkings vennelig pc.

 

Kjøp heller en 2.4GHZ PC800 isteden for 2.6ghz'n

 

Lepont kabbiset er jo temelig lite men det er jo deilig da. selv trur jeg at jeg ville ha kjøpt et Lian Li Full Tower PC70 + en kabbis rute så hadde jeg vært fornøyd :)

 

 

 

Samsung Syncmaster 17.1 evt. 17.2? bra skjerm ikke så dyr.

eller en multiQ 172EXECUTIVE som koster 11'000 :D

 

ellers virka oppsettet ok :p

:woot:

 

morten.

Lenke til kommentar
Troy Henrik skrev

Selv så ville jeg ha kjøpt Abit IC7-G MAX3 :D  som koster 200kr mer.

 

Fullstendig klar over det, men det kortet var ikke kommet da jeg skrev oppsettet..

Da er det ikke lenge igjen til jeg har nok penger folkens!! Så de som ikke har sagt sin mening enda.. SI DET!! så det blir best mulig!!

Lenke til kommentar

Kjøp det Evt. Vannkjøling eller ThermalRight SLK 900 med en Delta 80x80x38/92x92x38mm (hvis du får tak i det) @ 52.5/55.5DB med rehobus styrning! det er den råeste kjølinga du får tak i !!!!!

 

ellers så er det et bra forslag + at du skal kjøpe (merk deg skal :D ) Abit IC7-G MAX3 :D:D:D:):yes:

 

 

 

Lykke til med Pc'e kjøping!

 

Mvh. Troy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...