Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Jammen, se nå på dem! Her tilbyr vi dem det verste vi kan tenke oss - og de sutrer jaggu ikke - ei heller forsvinner de. Her i dette området har vi en liten koloni, og selv om de bor i pappesker - så er de likevel verre enn Krekar. Han bor på selvvalgt hotell, mens de bor i søpla. Likevel klarer de å komme på jobb hver bidige dag. Det står det respekt av, selv om vi kan være uenige om karrierevalgene.

 

Det er nå likevel prisverdig at du avser en skorpe i ny og ne rolleyes.gif

Vi tilbyr dem åpenbart ikke det verst vi kan tenke oss, det skal ikke mer til enn noen få prosent av forbipasserende som gir penger; for at de skal få mat til å overleve. Forøvrig, de er samfunnets svake, hadde darwins lov samsvart med vår ideologi, ville det ikke vært tiggere.

 

Strengt talt skal du nok lete lenge etter en nordmann som mener at tiggerne er verre enn Mullah Krekar, vil jeg tro.

 

 

Da har du vel missforstått? Darwins lære går bare ut på at de best tilpassede overlever. Vår art har blant annet overlevd gjennom medmenneskelighet, samarbeid, hjelpe de som er i nød, og så videre.

 

Darwins lov kan ikke brukes i denne sammenheng, da velferdsstaten strider mot den.

 

Men strengt talt, i følge den, burde tiggere være de første til å forsvinne fra samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri, og vil aldri gi penger til romfolket. Mest sannsynlig ville jeg bare støttet en kriminell jævel. Jeg føler faktisk overhodet ingen sympati når de kommer og rister med koppen sin, bare irritasjon.

 

Å gi dem penger vil jo også tilsi at jeg støtter dem, og det vil jeg ikke, jeg vil ha dem ut av dette landet.

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kunne jo gitt romfolket et sted å bo, og mat etc.

Så kunne man slengt Anders Behring Breivik i ei råtten celle og gitt ham matrestene... Det paradoksale er jo at ABB har det flott i fengselet: Spiser godteri (Heksehyl og krokodiller) mens han spiller PC-spill, og trener på tredemølle etc... Mens folk som ikke egentlig kan noe for den situasjonen de har havnet i, som romfolket, har det 100 ganger verre enn denne massemorderen.... Noe er galt et eller annet sted...

 

Ja, vi gjør mye som er rart og paradoksalt når det gjelder det å leve etter prinsippet om menneskeverdet. Noe av det siste jeg har begynt å legge merke til er at jeg får skråblikk fra hvermansen når jeg er "snill" med den typen tiggere!? En annen opplevelse var ved Kirkens Bymisjon hvor de gjør en flott innsats for trengende, men når jeg spurte om trengende Romfolk, fikk jeg ikke annet svar enn taushet.

 

 

 

 

Jeg har aldri, og vil aldri gi penger til romfolket. Mest sannsynlig ville jeg bare støttet en kriminell jævel. Jeg føler faktisk overhodet ingen sympati når de kommer og rister med koppen sin, bare irritasjon.

 

Gir du til noen andre - eller er du i mot hele konseptet?

Lenke til kommentar

Man kunne jo gitt romfolket et sted å bo, og mat etc.

Så kunne man slengt Anders Behring Breivik i ei råtten celle og gitt ham matrestene... Det paradoksale er jo at ABB har det flott i fengselet: Spiser godteri (Heksehyl og krokodiller) mens han spiller PC-spill, og trener på tredemølle etc... Mens folk som ikke egentlig kan noe for den situasjonen de har havnet i, som romfolket, har det 100 ganger verre enn denne massemorderen.... Noe er galt et eller annet sted...

 

ABB får ikke godteri i fengsel. Vet ikke hvor du har fått det fra, men det stemmer i hvertfall ikke.

Jo... Han nevner spesifikt "heksehyl" og "krokodiller" til psykiaterne. Du kan lese hele sakkyndigrapporten på VG-Nett.

 

Når de spør ham hvordan han har det, så svarer han at han har det veldig bra. Smiler og ler, sier at han koser seg med krokodiller og heksehyl og sier det er det beste han vet... Han sa også at han ikke hadde fått spillet Heroes of Might and Magic - og lurte på om det var fordi det var bilde av en ridder på coveret.. Men han sa at han hadde et byggespill hvor han bygget infrastrukturen til byer etc. ....

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi tilbyr dem åpenbart ikke det verst vi kan tenke oss, det skal ikke mer til enn noen få prosent av forbipasserende som gir penger; for at de skal få mat til å overleve. Forøvrig, de er samfunnets svake, hadde darwins lov samsvart med vår ideologi, ville det ikke vært tiggere.

 

 

 

 

Saken er at det vi tilbyr er så jævlig at selv ikke vi klarer å få vite hvor jævlig det er, før instinktet og jeg håper; våre gode holdninger, slår ut i protester om å bedre forholdene. Her i kommunen har de forsøkt mange metoder, og når selv ikke FRP klarer den jobben, hva skal vi da gjøre?

 

Darwins lov kan ikke brukes i denne sammenheng, da velferdsstaten strider mot den.

 

Men strengt talt, i følge den, burde tiggere være de første til å forsvinne fra samfunnet.

 

 

Er velferdsstaten en naturlov?

Hvis du sammenligner hele gruppen tiggere, så vil det vel vise seg at Rom-tiggerne klarer seg lengre med mindre, enn de uorganiserte tiggerne som vi har produsert selv.

Så da kan det vel sies at det ligner på: Survival of the fittest ...!?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

.. Han sa også at han ikke hadde fått spillet Heroes of Might and Magic - og lurte på om det var fordi det var bilde av en ridder på coveret.. Men han sa at han hadde et byggespill hvor han bygget infrastrukturen til byer etc. ....

 

Takk for at du setter tingene i perspektiv!

 

Stemme avgitt

Lenke til kommentar

Nei, jeg gir ikke til tiggere. Jeg gir forøvrig penger til trengende igjennom offisielle hjelpeorganisasjoner/fond.

 

Jeg er overbevist om at de rumenske tiggerne som sitter på strategiske plasser rundt i byen er organiserte. Jeg fulgte her om dagen etter en mann som gikk rundt til hver og en av dem og kontrollerte hvor mye de hadde fått inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jammen, se nå på dem! Her tilbyr vi dem det verste vi kan tenke oss - og de sutrer jaggu ikke - ei heller forsvinner de. Her i dette området har vi en liten koloni, og selv om de bor i pappesker - så er de likevel verre enn Krekar. Han bor på selvvalgt hotell, mens de bor i søpla. Likevel klarer de å komme på jobb hver bidige dag. Det står det respekt av, selv om vi kan være uenige om karrierevalgene.

 

Det er nå likevel prisverdig at du avser en skorpe i ny og ne rolleyes.gif

Vi tilbyr dem åpenbart ikke det verst vi kan tenke oss, det skal ikke mer til enn noen få prosent av forbipasserende som gir penger; for at de skal få mat til å overleve. Forøvrig, de er samfunnets svake, hadde darwins lov samsvart med vår ideologi, ville det ikke vært tiggere.

 

Strengt talt skal du nok lete lenge etter en nordmann som mener at tiggerne er verre enn Mullah Krekar, vil jeg tro.

 

 

Da har du vel missforstått? Darwins lære går bare ut på at de best tilpassede overlever. Vår art har blant annet overlevd gjennom medmenneskelighet, samarbeid, hjelpe de som er i nød, og så videre.

 

Darwins lov kan ikke brukes i denne sammenheng, da velferdsstaten strider mot den.

Hva har velferdstaten med dette å gjøre? Det jeg sa?

Det jeg påpeker er at Darwins lære (Lov) aldri har handlet om "den sterkestes rett", men "den best tilpassningsdyktiges rett" ... Og måten vi historisk har overlevd på er gjennom samarbeid... Hjelpe de svakeste og så videre...

 

Men strengt talt, i følge den, burde tiggere være de første til å forsvinne fra samfunnet.

Strengt talt avhenger det hvor godt de klarer å tilpasse seg.

Det avhenger også av om hvor mange som ønsker å hjelpe / ikke hjelpe dem. ...Men stort sett finnes det mennesker som ønsker å hjelpe ved å gi, så i følge denne loven kan de likegjerne forbli i all evighet.... Evolusjonen har også gitt oss medmenneskelige følelser som empati og så videre, som da er med på å bestemme hvorvidt man skal hjelpe mennesker i nød og så videre.. Dette er rett og slett en overlevelsesmekanisme i menneskerasen.. Man finner det også i dyreriket ellers.

Lenke til kommentar

Man kunne jo gitt romfolket et sted å bo, og mat etc.

Så kunne man slengt Anders Behring Breivik i ei råtten celle og gitt ham matrestene... Det paradoksale er jo at ABB har det flott i fengselet: Spiser godteri (Heksehyl og krokodiller) mens han spiller PC-spill, og trener på tredemølle etc... Mens folk som ikke egentlig kan noe for den situasjonen de har havnet i, som romfolket, har det 100 ganger verre enn denne massemorderen.... Noe er galt et eller annet sted...

 

Ja, vi gjør mye som er rart og paradoksalt når det gjelder det å leve etter prinsippet om menneskeverdet. Noe av det siste jeg har begynt å legge merke til er at jeg får skråblikk fra hvermansen når jeg er "snill" med den typen tiggere!? En annen opplevelse var ved Kirkens Bymisjon hvor de gjør en flott innsats for trengende, men når jeg spurte om trengende Romfolk, fikk jeg ikke annet svar enn taushet.

 

 

 

 

Jeg har aldri, og vil aldri gi penger til romfolket. Mest sannsynlig ville jeg bare støttet en kriminell jævel. Jeg føler faktisk overhodet ingen sympati når de kommer og rister med koppen sin, bare irritasjon.

 

Gir du til noen andre - eller er du i mot hele konseptet?

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre), men er ekstra imot romfolk. Uteliggerne bruker bare penga på dop uannsett, og romfolk er en kriminell gruppe som burde vært ute av landet, å støtte dem er det verste jeg kan gjøre. Romfolket gir landet ingenting tilbake, gjør landet vårt bare dårligere, de fortjener ikke en krone.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre),

 

Ok, du vil altså gi hvis fillefransen eller narkisen er gøyal nok - vel, alle monner drar. Visste du at Charlie Chaplin var sigøyner? Og han var veldig gøyal, tror han var litt narkis også (hm, det beste fra to verdner) - altså en type fillefrans som du gjerne ville gitt til.

Lenke til kommentar

[

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre),

 

Ok, du vil altså gi hvis fillefransen eller narkisen er gøyal nok - vel, alle monner drar. Visste du at Charlie Chaplin var sigøyner? Og han var veldig gøyal, tror han var litt narkis også (hm, det beste fra to verdner) - altså en type fillefrans som du gjerne ville gitt til.

 

Poenget er at han som sitter med gitaren og spiller gjør en innsats, de andre er bare frekke pengeinnkrevere, stortsett de som går rundt ihvertfall.

 

Jeg gir heller penger til folk som gjør en innsats enn folk som ikke gjør en dritt. Dog det er bare hvis jeg skulle velge, jeg har aldri gitt penger til de heller, nettopp pga pengene går til dop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Darwins lære burde Romfolket være de første tiggerne vi hjelper!

 

I følge Darwins lov, burde vi la Romfolket Tiggerne dø, siden de åpenbart ikke er de sterkeste i samfunnet. :whistle:

 

Nå er jeg ikke darwinist, og kjøper gjerne mat til en tigger. Men å gi dem penger, hjelper ingen.

 

EDIT: leif

Da har du vel missforstått? Darwins lære går bare ut på at de best tilpassede overlever. Vår art har blant annet overlevd gjennom medmenneskelighet, samarbeid, hjelpe de som er i nød, og så videre.

Han tenker på mennesklig tilpasset darwinisme, altså sosial-darwinisme.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

[

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre),

 

Ok, du vil altså gi hvis fillefransen eller narkisen er gøyal nok - vel, alle monner drar. Visste du at Charlie Chaplin var sigøyner? Og han var veldig gøyal, tror han var litt narkis også (hm, det beste fra to verdner) - altså en type fillefrans som du gjerne ville gitt til.

 

Poenget er at han som sitter med gitaren og spiller gjør en innsats, de andre er bare frekke pengeinnkrevere, stortsett de som går rundt ihvertfall.

 

Jeg gir heller penger til folk som gjør en innsats enn folk som ikke gjør en dritt. Dog det er bare hvis jeg skulle velge, jeg har aldri gitt penger til de heller, nettopp pga pengene går til dop.

 

Jeg respekterer det at de i det hele tatt holder ut, jeg.

 

Har du bevis for at Rom-tiggerne doper seg?

Lenke til kommentar

Jeg gir ALDRI noe til tiggere fra romfolket, av en enkel grunn:

- Jeg ønsker ikke å støtte tiggeradferden eller levemåten deres. De er frekke, innpåslitne, illeluktende, møkkete, og skyver de syke og barna foran seg.

 

Dersom alle sluttet å gi noe til dem ville færre av de komme hit, og mange av de som er her ville trolig gi opp og reise sørover igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

[

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre),

 

Ok, du vil altså gi hvis fillefransen eller narkisen er gøyal nok - vel, alle monner drar. Visste du at Charlie Chaplin var sigøyner? Og han var veldig gøyal, tror han var litt narkis også (hm, det beste fra to verdner) - altså en type fillefrans som du gjerne ville gitt til.

 

Poenget er at han som sitter med gitaren og spiller gjør en innsats, de andre er bare frekke pengeinnkrevere, stortsett de som går rundt ihvertfall.

 

Jeg gir heller penger til folk som gjør en innsats enn folk som ikke gjør en dritt. Dog det er bare hvis jeg skulle velge, jeg har aldri gitt penger til de heller, nettopp pga pengene går til dop.

 

Jeg respekterer det at de i det hele tatt holder ut, jeg.

 

Har du bevis for at Rom-tiggerne doper seg?

 

Vanlige tiggere doper seg, om romfolket gjør det vet jeg ikke, men de er en del av en kriminell gruppe, gjør stortsett bare faenskap i landet vårt og fremstår også som utrolig frekke etter min mening, så de har jeg ikke en krone til overs for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

[

 

Jeg gir ikke til noen(isåfall kanskje til en som er flink til å opptre),

 

Ok, du vil altså gi hvis fillefransen eller narkisen er gøyal nok - vel, alle monner drar. Visste du at Charlie Chaplin var sigøyner? Og han var veldig gøyal, tror han var litt narkis også (hm, det beste fra to verdner) - altså en type fillefrans som du gjerne ville gitt til.

 

Poenget er at han som sitter med gitaren og spiller gjør en innsats, de andre er bare frekke pengeinnkrevere, stortsett de som går rundt ihvertfall.

 

Jeg gir heller penger til folk som gjør en innsats enn folk som ikke gjør en dritt. Dog det er bare hvis jeg skulle velge, jeg har aldri gitt penger til de heller, nettopp pga pengene går til dop.

 

Jeg respekterer det at de i det hele tatt holder ut, jeg.

 

Har du bevis for at Rom-tiggerne doper seg?

Jeg forstår bare ikke hvorfor "jeg respekterer at de står på" er et gyldig argument for hvorfor man skal bidra til dem?

 

Jeg respekterer så absolutt mange diktatorer for hvordan de klarer å styre et land med så mye motstand, og så mye motarbeid fra utenomverden.

Jeg har da absolutt inget behov for å støtte dem for det om? eller i det hele tatt å like dem!

Lenke til kommentar

Man kunne jo gitt romfolket et sted å bo, og mat etc.

Så kunne man slengt Anders Behring Breivik i ei råtten celle og gitt ham matrestene... Det paradoksale er jo at ABB har det flott i fengselet: Spiser godteri (Heksehyl og krokodiller) mens han spiller PC-spill, og trener på tredemølle etc... Mens folk som ikke egentlig kan noe for den situasjonen de har havnet i, som romfolket, har det 100 ganger verre enn denne massemorderen.... Noe er galt et eller annet sted...

 

Ja, vi gjør mye som er rart og paradoksalt når det gjelder det å leve etter prinsippet om menneskeverdet. Noe av det siste jeg har begynt å legge merke til er at jeg får skråblikk fra hvermansen når jeg er "snill" med den typen tiggere!? En annen opplevelse var ved Kirkens Bymisjon hvor de gjør en flott innsats for trengende, men når jeg spurte om trengende Romfolk, fikk jeg ikke annet svar enn taushet.

 

Slik jeg ser det, så handler dette om at man i bunn og grunn er litt primitiv ... Og at det er noe galt med staten og den politikken som føres der...

 

 

Før man går forbi en tigger tenker man:

1. Man har penger, og vil gjerne bruke disse på seg selv eller på noen man kjenner...

2. Man ser et skittent og stusslig fremmed menneske som sitter på gata og spør om han eller hun kan få litt av pengene dine..

3. Man reagerer med avsky, irritasjon, eller får en litt ubehagelig følelse; og man skulle egentlig ønske at det ikke fantes tiggere... Tiggere som hele tiden spør etter penger til mat...

 

Ofte tenker man at dersom man ikke gir dem noen ting, så blir de borte... De tenker vel på dem som noen rotter, og ikke mennesker slik som du og jeg... Dersom man ikke gir dem noe mat, så forsvinner de av seg selv...

 

 

 

Det jeg mener angående denne saken, er at vi kanskje hadde unngått mye av dette dersom det var steder disse kunne ha gått og fått seg gratis mat og drikke... Det kan være mat som har gått ut på dato og som skal kastes, men som ikke er ødelagt... (På NRK var det et nyhetsinnslag om akkurat dette, hvor fattige studenter rotet i søpla etter mat som var utgått på dato..) ....Det er mye man kan gjøre for å hjelpe de svakeste i samfunnet og kanskje få bukt med veldiig mye av tigginga. Altså at man her i Norge gjør tigging helt unødvendig! ... Og da blir tigging også mindre sosialt akseptabelt også! På en god måte. Ingen gidder jo å gi penger til folk, når de vet at det bare er å gå til en bestemt plass i byen å få mat helt gratis der...

 

Uansett: Folk tigger ikke fordi de har lyst, men de gjør det fordi de må... De er heller ikke noen udyr, men de er født inn i en mye dårligere livssituasjon enn oss andre...

 

 

De narkomane som ber om penger til mat, og som bruker dem på dop, det er de mest ærlige narkomane (bortsett fra dem som sier rett ut at de må ha penger til dop) rett og slett fordi det er de som IKKE er de som gjør vinningskriminalitet, som for eksempel innbrudd og liknende for å skaffe penger, men skaffer dem på lovlig måte (tigging/be om å få noen kroner) .. Så konklusjonen i dette tilfellet blir at dersom man gir narkomane tiggere penger, så vil det ikke bli så mange innbrudd... Narkomane blir jo ikke tvingt til å skaffe seg penger på ulovlig vis for å få tak i det de må ha for å ikke få problemer...

 

Uansett sytes jeg Venstres forslag med sprøyterom er genialt... Da slipper de å betale i dyre dommer til noen narkodealere for å få "medisinen" sin... Og det vil bli færre overdoser og mindre død, samtidig som man får dem over i helsesektoren hvor de har lettere tilgang til hjelp som kan få dem ut av rusmisbrukerlivet... (Og tigging blir jo da selvsagt svært lite nødvendig, for å få "den dagelige dosen"!!!)

 

Edit: skriveleif =)

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merking av tiggere hadde nok hjulpet. Om jeg møtte en tigger som tigget av opprinnelige grunner, hadde jeg nok vurdert å gi bort.

 

Nå er min forståelse at enkelte tiggere, gjør dette som et tillegg til trygd, og tjener mer enn enkelte i arbeid. - Dette mener jeg er en ukultur.

 

Forøvrig, blir ofte spurt om penger av tiggere, til dette svarer jeg ofte at jeg ikke vil gi dem penger, men gladelig kjøper en matbit til dem. - Selvfølgelig skal ingen sulte, men jeg donerer ikke penger til dem som ikke har vett til å bruke dem.

 

EDIT: Kan legge til at de fort mister interessen så snart det dreier seg om å få mat istedenfor penger; og da er de ikke mine penger verdig, i mine øyne.

 

Enig! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Dersom alle sluttet å gi noe til dem ville færre av de komme hit, og mange av de som er her ville trolig gi opp og reise sørover igjen.

 

 

Jeg har ikke noen spåkule, men tipper basert på tingenes tilstand for tiden, og de grep som statslederne i Europa foretar seg for å demme opp for krisene, at dette bare er begynnelsen.

 

Hvor andre steder enn der hvor pengene befinner seg foreslår du at de plutselig skal få lyst til å dra til?

 

Selv hvor kjipe vi bare vil være, klarer vi ikke å "motivere" dem til å dra, og det kan jo være at dit vi ønsker dem er ett hakk kjipere ...

Lenke til kommentar

I følge Darwins lære burde Romfolket være de første tiggerne vi hjelper!

 

I følge Darwins lov, burde vi la Romfolket Tiggerne dø, siden de åpenbart ikke er de sterkeste i samfunnet. :whistle:

 

Nå er jeg ikke darwinist, og kjøper gjerne mat til en tigger. Men å gi dem penger, hjelper ingen.

 

EDIT: leif

Da har du vel missforstått? Darwins lære går bare ut på at de best tilpassede overlever. Vår art har blant annet overlevd gjennom medmenneskelighet, samarbeid, hjelpe de som er i nød, og så videre.

Han tenker på mennesklig tilpasset darwinisme, altså sosial-darwinisme.

Da må han si det, og ikke snakke om Darwins lære!

:) Det er ikke Darwin som oppfant "Sosial-darwinismen" ... Det var Herbert Spencer på slutten av 1800-tallet. Senere har den blitt en del av nazistisk og fascistisk ideologi...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...