Gå til innhold

Kva har skjedd siden C2D, X48, DDR2 og 9800GTX?


Anbefalte innlegg

Hei og hå!

 

Lenge sidan eg har drivet med data nå. Då eg holdt på med så var det C2D som var "inn". Dette hadde eg "full kontroll" over når det gjaldt chipset, CPU, ram og GPU. Etter at eg drepte 5(!) hk på 3 dagar, la eg bort alt. Fekk etter kvart også interessen for bil. MEN nå har eg lyst på ny maskinvare.

 

Har pr. dags dato:

C2Q q8xxx

P5q pro P45

Corsair PC2-6400

9800 GTX

 

Men kikar eg på maskinvarene nå, så er alt ukjent. lga 1366, 2011, 1155, 1156, GTX 580, 7950, x79, z68, p67, ddr3 2133(!) mhz, 2600k, 2600, seks kjerner....

 

Ja, nokon som har lyst og tid til å fortelle og forklare kva som skjedd med utviklinga? Også når det gjelder overklokkingsdelen? Holdt på med FSB på hk før, men det har vel endra seg?

 

NB! Kan en moderator flytte posten om den er posta feil?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ska me sjå...

 

Socket LGA 1155 er det som kan regnes som mainstream, eller på en annen måte så er det low-end, mid-end og high end, tar prosessorer opptil 4 kjerner og med innebygget grafikk. LGA 1155 bruker for nå prosessorer basert på "sandy bridge" arkitekturen som er på 32mm, kommende prosessorer kalt "ivy bridge" skal bruke den samme arkitekturen bare at den blir krympet til 22mm. LGA 1155 kan kjøre singlechannel og duanchannel minne. for å enkelt forklare de forskjellige chipsettene som hører til denne sokkelen;

 

H61 og H67 er basert for de som har litt lite penger å bruke, kan bruke den innebygde grafikken som ligger i prosessoren, men kan ikke overklokke

 

P67 er ett chipsett som på en måte er på vei ut, før var det det eneste som kunne overklokke, men den kan ikke bruke innebygget grafikk

 

Z68 er det nyeste som er nå til denne sokklen, det kombinerer både overklokking og bruk av innebygget grafikk fra prosessoren

 

Z77 er det kommende brikkesettet til LGA 1155, det skal komme med bedre støtte for de kommende prosessorene som kommer i juni, kalt "ivy bridge", H61/H67/P67/Z68 støtter også ivy bridge med en BIOS oppdatering

 

det finnes flere chipsets, men det er mange, denne Wikipedia siden kan fortelle litt mer

 

prosessorene til LGA 1155 er rangert fra Pentium til i3 til i5 til i7

 

Pentium er rangert som lavest, disse egner seg best til kontorarbeid og lignende, pentium prosessorer har opptil 2 kjerner og de har innebygget grafikk som ikke egner seg til annet enn rett og slett kontorarbeid. pentium har ingen mulighet for overklokking

 

i3 ligger ett stykke over pentium i ytelse, prosessorene har opptil 2 kjerner og ingen av dem kan overklokkes, i3 2100 og i3 2120 bruker intel HD 2000 grafikken mens i3 2105 og i3 2125 bruker intel HD 3000 grafikken, denne grafikken egner seg ikke til mye annet enn vanlig PC bruk som Internett og youtube. i3 prosessorene utgjør seg som et godt valg for gaming på lavbudsjett med et godt dedikert skjermkort.

 

i5 er der intel har truffet spikeren midt på hodet, disse prosessorene har fire kjerner og det til en god pris, i5 er et godt valg for de fleste "gamere", god pris og topp ytelse, i5 2310, i5 2320, i5 2400 og i5 2500 bruker intel HD 2000 grafikken, mens kronen på verket, nemlig i5 2500K bruker intel HD 3000, det som er spesielt med i5 2500K er at den kan overklokkes, den er også det beste valget for en gaming PC

 

i7 er toppen av linja, men differensierer seg ikke mye fra i5 prosessorene, de har maks 4 kjerner, med de har også hyperthreading (kan ikke mye om C2D tiden fordi jeg er teknisk sett ikke gammal nok, men jeg antar du vet hva det er) prosessorlinja består av i7 2600 som bruker intel HD 2000, og deretter kommer i7 2600K og i7 2700K, disse bruker begge intel HD 3000 grafikken, modellene med K bak er de som er overklokkabare, disse prosessorene sitt bruksområde ligger mest ved videoredigering og andre programmer som tar bruk av så mange kjerner som mulig, men den er også et populært valg blant gamere av forskjellige grunner som jeg selv ikke skjønner med helt på

 

socket LGA 1156 er forgjengeren til LGA 1155, her er mine kunnskaper litt på det svakeste nivået, men siden det er en ut datert sokkel regner jeg med at det går greit

 

nå har vi kommer til LGA 2011, LGA 2011 er basert på "sandy bridge-E" arkitekturen og er entusiast/ekstrem/workstation sokkelen, den kan ikke bruke innbygget grafikk og har kun ett brikkesett, det brikkesettet heter X79, denne sokkelen drar nytte av fire kanals minne og opptil 64GB av det, prosessorene rangerer fra 4 kjerner og opp til 6.

 

prosessorene til LGA 2011 er som følger; i7 3820 som har fire kjerner, og ingen mulighet for overklokking, etter det kommer i7 3930K, denne prosessoren har 6 kjerner og er overklokkbar, til sist kommer i7 3960X som også er på 6 kjerner og er overklokkbar, alle prosessorene til LGA 2011 støtter hyperthreading. disse prosessorene er mest valgt av folk som trenger en kraftig workstation, men det er også noen gamere som her veldig mye penger å sløse som kjøper dette

 

LGA 1336 er ut datert på lik linje med LGA 1156, så jeg skal ikke skrive om det

 

jeg kan fortsette hvis det er ønskelig, men nå orker jeg ikke skrive mer...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Men skjermkortet ligger då vel ikkje på sjølve CPUen? Den ligger vel integrert på hovedkortet, slik som det gjorde før? :)

 

Og alle CPUene er vle muleg å klokke. K-en står vel strengt tatt for at det er åpen MP, som vanlegvis var kun ulåst på xtreme CPUene.

 

Men kva med GPUene og overklokkingsdelen av CPUene da? Er vel ikkje lenger den gode gamle FSBen?

Lenke til kommentar

Kun hos AMD ligger skjermkortet i hovedkortet på AM3 sokkelen.

Men hos Intel har det reist inn i CPUen, det har også skjedd med de "billigere" AMD CPUene også.

 

Klokkingen er litt sånn hips som haps, de fleste går å klokke men buss hastigheten er ikke like relevant som før, idag er det mest multiplier det går på og det er skummelt mye lettere enn X48 :D

Lenke til kommentar

En annen ting du også må huske på er at PCI-E biten er OGSÅ integrert i CPUen hos Intel.

Det betyr at antall PCI-E lanes bestemmes ikke lengere av hovedkort og brikkesett slik som P45 og X48.

Så uansett hvilket hovedkort du ser på til 1155 så har ALLE x16 PCI-E til resten av systemet, HK produsentene kan ikke forandre på det dessverre.

Lenke til kommentar

hmmm, grafikkort

 

i dag så er det AMD som sitter på toppen av tronen med sin HD 7900 serie hvor begge kortene i serien overgår Nvidias nåværende beste kort, nvidia skal komme ut med ny serie omtrent da Ivy bridge prosessorene til intel kommer ut.

 

HD 7900 serien til AMD er basert på 28nm teknologi, og serien består av HD 7950 og HD 7970, det skal også komme ett dobbel GPU kort som skal kalles HD 7990, alle kan kan så klart overklokkes med det med denne serien er at siden den er basert på 28nm så kan den overklokkes ganske høyt. disse kortene er også priset ganske høyt

 

HD 7800 serien er en kommende serie fra AMD som skal dekke den litt lavere delen av pris skalaen, lite er visst om den bortsett fra at den skal også være på 28nm og at den kommer til å bestå av HD 7850 og HD 7870

 

HD 7700 serien er den nyeste som er kommet, denne dekker budsjett gamer sjiktet, kortene i denne serien er HD 7750 og HD 7770, for å gi et lite bilde av hvordan de yter kan jeg si at HD 7770 yter omtrent 15% bedre enn HD 4870 som jeg regner med du kjenner til

 

det er ikke så mye vits å nevne noe lavere enn dette i HD 7000 familien etter min mening, si ifra hvis jeg skal

 

når vi kommer til en litt eldre familie kommer vi til HD 6000, den er litt gammel men fortsatt med i spillet, HD 6000 familien er basert på 40nm teknologi

 

HD 6900 serien består av HD 6950, HD 6970 og HD 6990 hvor sistnevnte er et dobbel GPU kort basert på to nedklokkede HD 6970 kjerner. HD 6970 plasserer seg omtrent på Nvidia sitt nest best kort, med 10% klarering til Nvidia sitt beste, HD 6950 er teknisk sett også ett HD 6970 bare at det har noe låste shadere og er klokket litt ned, kortet plasserer seg omtrent midt mellom nvidia sitt andre i rekken og tredje i rekken. HD 6950 finnes med både 1GB minne og 2GB minne, HD 6970 finnes kun med 2GB minne og HD 6990 har 4GB minne, men siden kortet har 2 GPUer regnes dette egentlig som 2GB

 

HD 6800 serien består av HD 6850 og HD 6870, disse kortene er valgt for de som er på et budsjett og for de som vil ha mest for pengene, for hvis du vil ha mest for penga så er HD 6870 best plassert, med ca. 75% av ytelsen til toppkortene i 7900 serien mens de bare koster rundt 25% av hva 7900 serien koster. denne serien har kort med 1GB minne

 

HD 6700 serien er basert på det samme som HD 5700 serien bare ved ett nytt navn, disse kortene er hva jeg vil si er det laveste man burde gå hvis man skal spille spill, serien består av HD 6750, HD 6770 og HD 6790, for å forklare litt så ligger HD 6770 ca. 10-15% over 9800GTX. denne serien har kort med 1GB minne

 

når har vi da kommet til Nvidia

 

Nvidia har kommer til sin 500 familie med grafikkort, Nvidia sitt tokjernede kort heter GTX 590 som bare er to nedklokkede GTX 580 på ett brett, GTX 590 har 3GB minne, men siden det er ett dobbel GPU kort så regnes det som 1.5GB

 

GTX 580 er da Nvidia sitt beste enkjernede kort, dette plasserer seg ett sted mellom HD 6970 og HD 7950 i AMD sine kort, men dette kortet koster da mer enn HD 7950, noe som gjør det til et idiotisk kjøp nå for tiden. GTX 580 fåes kjøpt med 1.5GB minne og enkelte spesial modeller med 3GB minne

 

GTX 570 ligger omtrent hvor HD 6970 ligger, 10% under GTX 580, og ca. 5% over HD 6950, kortet fåes kjøpt med 1.25GB og noen spesialversjoner med 2.5GB

 

GTX 560 Ti er Nvidia sitt "value" kort, yter omtrent 5% mindre enn HD 6950 og 5% bedre enn HD 6870, kortet fåes kjøpt med 1GB og noen spesialversjoner med 2GB

 

GTX 560 er et kort som plasserer seg på ytelse som er mindre enn HD 6870, men koster mer, noe som gjør kortet til et dårlig kjøp. det fåes kjøpt med 1GB og spesialversjoner med 2GB

 

GTX 550 ti er på lik linje med HD 6700 serien det laveste jeg ville gått, kortet koster litt under tusenlappen på noen kort og yter ett sted mellom HD 6770 og HD 6850, kortet kan kun kjøpes med 1GB minne

 

kort som støtter opptil 4 grafikkort i SLi/CrossfireX: GTX 580, HD 6950, HD 6970, HD 7950, HD 7970, GTX 590 og HD 6990

 

kort som støtter opptil 3 grafikkort i SLi/CrossfireX: GTX 570

 

kort som støtter opptil 2 grafikkort i SLi/CrossfireX: GTX 550 Ti, GTX 560, GTX 560 Ti, HD 6870, HD 6850, HD 7770, HD 6770, HD 6790 og HD 6750

 

liste over hvordan de yter fra dårligst til best

 

HD 6750 - HD 6770 - GTX 550 ti - HD 6790 - HD 6850 - GTX 560 - HD 6870 - GTX 560 Ti - HD 6950 - GTX 570 - HD 6970 - GTX 580 - HD 7950 - HD 7970 - GTX 590 - HD 6990

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Vel det at AMD er på toppen NÅ når det gjelder gpu er nå så. Om 1-2 mnder er ikke det sikkert at det er tilfellet lenger. (Nvidias nye skjermkort kommer i følge ryktene i April / Mai en gang.

 

Og må vel ikke glemme at Intel slipper nye cpuer vel samtidig med release av kepler kortene.

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Vel det at AMD er på toppen NÅ når det gjelder gpu er nå så. Om 1-2 mnder er ikke det sikkert at det er tilfellet lenger. (Nvidias nye skjermkort kommer i følge ryktene i April / Mai en gang.

 

Og må vel ikke glemme at Intel slipper nye cpuer vel samtidig med release av kepler kortene.

 

vel, siden ivy bridge er satt til juni så kommer vel kepler i juni da...

Lenke til kommentar

når det kommer til RAM er det egentlig ikke så veldig mye å forklare

 

nå for tiden så skal man vel ha en PC med minst 4GB RAM og man kan sette det opp slik

 

4GB: egentlig er det nok for 98% av befolkningen, holder til de aller flest spill, kjøres helst med 2x2GB eller 4x1GB

 

6GB: greit nok for 99% av befolkningen, dette holder til alle spill og man trenger egentlig ikke mer, når man bruker 6GB RAM burde man bruke LGA 1366 hovedkort som har trippel kanals minne så man kan bruke 3x2GB med brikker, 2GB+4GB er ikke den beste løsningen for hovedkort med dobbel kanals minne.

 

8GB: holder for daglidags arbeid, spilling og litt videoredigering, men ikke den mest avanserte spillingen, mange kjøper 8GB minne i sin nye maskin fordi det er så billig og du har nok for fremtiden. kjøres helst som 2x4GB eller 4x2GB

 

12GB: for mer minnekrevende oppgaver kan det være fint med 12GB, dette er igjen for bruk med LGA 1366 og trippel kanals minne i konfigurasjonen med 6x2GB eller 3x4GB

 

16GB: her går grensen for vanlige folk kjøper, dette er for høyre klasse videoredigering og annet workstation arbeid, mange som ikke vet helt hva de driver med kjøper 16GB fordi de tror at det gjør maskinen bedre, og salgs trikset virker... kjøres vanligvis som 4x4GB, men i nyere tid har det kommer noe litt dyrere 2x8GB

 

24GB: her er vi kommer til de som har LGA 1366 som vil ha mer minne enn 12GB, mest for workstation arbeid eller pengsløsning, kjøres kun i 6x4GB konfigurasjon

 

32GB: for høy klasse workstation eller for på LGA 1155 må dette kjøres med 4x8GB og der er ikke alle hovedkort som kan bruke det, kjøres med enten 4x8GB eller 8x4GB på LGA 2011

 

64GB: kan kun kjøres på LGA 2011, kun for de 0.0001 prosentene av folk som virkelig trenger mye RAM eller bruker RAMDisk, kan kun kjøres som 8x8GB

 

på nåtidens intel plattform så har det omtrent ingenting å si hvor høy MHz RAmen har bare den er over 1333MHz, opp fra 1333MHz er det omtrent 0.1% økning i ytelse per "klasse", med klasse mener jeg 1333MHz, 1600MHz, 1866MHz, 2000MHz, 2133MHz 2400MHz OSV...

 

det er en annen sak for AMD når det kommer til MHz, der er ytelses-økningen høyre per "klasse"

 

jeg gidder ikke skrive noe om AMD med mindre det ønskelig

 

nå er det også en annen ting om DDR3 minne, det er at minnet egentlig ikke produserer noe særlig varme, så egentlig er de store varmesprederen som er på enkelte RAM brikker bare for at de skal se fine ut

 

Edit: litt små fikser...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Det var igrunnen ingen 24-GiB-grense på LGA 1366. De største minnebrikkene som var tilgjengelig for hvermansen på den tiden var på 4 GiB mot 8 GiB som er tilgjengelig nå. Det skal funke på en rekke hovedkort hvis BIOSen støtter minnet og minnekontrolleren i prosessoren er villig. Man bør uansett ha workstation grade hardware og ECC-minne om man skal opp i slike mengder pga det teoretisk oppstår ca 1 bitfeil i døgnet per 4 GiB uten ECC.

 

olestokk:

Svært få greier å utnytte mer enn 3 GiB minne med mindre de aldri lukker programer og bruker PCen på en lite effektiv måte til alt går i lås. Det blir rett og slett dumt å dele det inn slik i grupperinger. Det som teller er hvor my minne programvaren krever for å jobbe effektivt og hvor mange instanser man kjører av programvaren.

 

Til vanlig bruk er det ytelsesforskjeller mindre enn 5% mellom 3 og 12 GiB minne.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Wow! Takk for utfyllande svar! :D

 

Jo meir eg blir fortalt, jo fleire spørsmål får eg. Hehe.

 

Men korleis er det då med ytelsen med FIRE kort? f.eks. hd 6950/7950?

 

For når eg holdt på med, begynte sli/crossfire med to kort gi grei nok ytelse.

Problemer øker eksponensielt med hvert kort du legger på ;)

SLI/CFX har egentlig ikke klart å fikse problemene siden ideen ble introdusert med ATI Rage Fury Maxx i 1999.

 

Etter 2 kort faller typisk ytelsesgevinsten drastisk fort, hvor mye kommer an på spillet, drivere som er i bruk, og gjerne litt flaks på toppen av kaka. Med mindre du har planer om å spille i eyefinity hadde jeg ærlig talt holdt meg unna CrossfireX, et 7970 vil la seg overklokke så langt at CFX er praktisk talt unødvendig for 1920x1080.

 

Annet:

SSDer er meget brukbare og veldig å anbefale nå. En alvorlig økning i responstid!

Minnekontroller på CPU betyr at lavere latencies merkes lite på annet enn benchmarks eller merkelig "multitasking" der du spiller et spill samtidig som du kjører folding@home.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Et lite tillegg til et ellers utfyllende svar:

 

4GB: veldig lav budsjett PC for de som ikke har mer enn 200kr å bruke på RAM, egentlig er det nok for 98% av befolkningen, holder til de aller flest spill, kjøres helst med 2x2GB eller 4x1GB

 

4 GB holder i massevis per i dag. Jeg har ikke kjennskap til noen spill som trenger mer enn det.

 

64GB: kan kun kjøres på LGA 2011, kun for de 0.0001 prosentene av folk som virkelig trenger mye RAM, kan kun kjøres som 8x8GB

 

RAM-disk/-caching. I følge linken under, får en opptil 7 GB/s(!!) skrivehastighet hvis en bruker den teknologien. Til sammenligning, så har en supergrom SATA-SSD oppunder 0.6 GB/s skrivehastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...