Gå til innhold

[Løst] Lefdal - garanti på tastatur


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte et gamer tastatur hos Lefdal for et år tilbake, jeg kjøpte da med garanti. Jeg finner ikke noe info på sidene deres om hvor lenge evt. en slikt garanti varer. Turen dit er litt lang, så jeg vil helst vite i forkant hva jeg kan forvente.

 

Er det noen som vet hvor lenge en slik garanti er gyldig? Betalte 200kr for garantien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kjøpt trygghetsavtale med ulik varighet. Dersom alternativene er 24 mnd eller 36 mnd er det ulik pris for disse. Prisen varierer også etter prisen på produktet. Det er derfor temmelig vanskelig for oss å si noe om hvor lenge trygghetsavtalen din gjelder basert på hva den kostet alene.

 

Jeg tror imidlertid ikke du får kjøpt kortere trygghetsavtale enn ett år for noe annet enn mobil. Korrigér meg gjerne om jeg tar feil her.

 

Men som sagt: du har minst 2 års reklamasjonsrett om feilen er en mangel slik mangel er definert i forbrukerkjøpsloven. Ta en tur til forhandler og se hva de er villige til å gjøre, om du er misfornøyd kan du komme tilbake hit og diskutere saken videre. Husk å ta med kvitteringen hvis du har den liggende ;)

Lenke til kommentar

Tok en tur dit og de nekter for at jeg har noen som helst avtale med dem. I tillegg påstår de at tastaturet koster 749,- noe det helt klar ikke gjør eller gjorde. Bare ta en titt på nettsiden så er tastaturet priset 549,- akkurat som det var da jeg kjøpte det. Selgeren spurte i tillegg "vil du ha forsikring på det" så oppga jeg navn adresse etc. Så det betyr at jeg ble svindlet? De nekter for at jeg betalte noe som helst ekstra, noe jeg helt klart gjorde. Det er jo helt latterlig.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Kan du ikke be om en utskrift av regningen da? Der bør du jo se ganske klart om du har betalt for forsikring eller ikke? Det med at du har oppgitt navn og adresse er ikke synonymt med at du har forsikring, det er bare for at kjøpet er registrert i ditt navn i stystemet, slik at du ikke trenger spare på kvittering osv.

 

Hva er galt med tastaturet da? Litt lettere å vurdere om det er en mangel hvis du sier noe om det.

Lenke til kommentar

Kan du ikke be om en utskrift av regningen da? Der bør du jo se ganske klart om du har betalt for forsikring eller ikke? Det med at du har oppgitt navn og adresse er ikke synonymt med at du har forsikring, det er bare for at kjøpet er registrert i ditt navn i stystemet, slik at du ikke trenger spare på kvittering osv.

 

Hva er galt med tastaturet da? Litt lettere å vurdere om det er en mangel hvis du sier noe om det.

Det er jo ganske tydelig at jeg betalte for et eller annet. Tastaturet koster/kostet ikke 749. Hvor ble det av de ekstra 200 kronene? De kan ikke dokumentere hva det ble brukt til, så dette ser jeg på som slakk fra butikkens side. Det er vannskade, hadde det vært en mangel hadde det ikke vært et problem.

Lenke til kommentar

Du og de har nok rett. Du har nok ingen avtale med de, men om du har kjøpt forsikring i tillegg så har du en avtale med en tredjepart, som er et forsikringsselskap.

 

Men uansett er det noe som skurrer. De fleste butikker tilbyr ingen å betale ekstra for ekstra garanti, bortsett fra en del PC-produsenter. Og hvertfall ikke på tastaturer. Dessuten vil det være helt idiotisk å betale for forsikring på et tastatur til 549. Trygghetsforsikringer koster fort 200-500 kr, noe som da er mellom halvparten av kjøpssummen til tilsvarede kjøpssummen.

 

Men her er saken relativt enkelt. DERSOM feilen med tastaturet er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven så har du minst to års reklamasjonsfrist. Du kan dermed kreve mangelen rettet i to år etter kjøpstidspunkt, uavhengig av garanti eller forsikring.

 

Og prisspørsmålet løses jo enkelt ved å fremlegge kvittering eller sannsynliggjøre kjøpet via en kontoutskrift fra det tidsrommet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal nettpris/butikkpris være den samme hos Elkjøp/Lefdal. Jeg har selv mange ganger sagt ifra at nettprisen er lavere enn butikkprisen, og da fått nettpris. Jeg vet ikke hvorfor butikkene gjør dette, men det lukter lureri på lang vei. Men dette er ikke et problem.

 

Kanskje jeg skal dra ned en tur imorgen å vise dem en utskrift fra deres egen nettside. Jeg har lagt frem kvittering.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Eg klarer ikke helt å relatere meg til måten du beskriver de ansatte på.

 

Om du har kvittering som sier at du har kjøpt trygghetsforsikring, så tar du kontakt med skadesenteret slik avtalen sier at du skal gjøre. Ser ikke problemet her. Det er forsikringsselskapet du har avtale med, ikke Lefdal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...