Gå til innhold

Her er Apples nye operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, ikke bare et Mac'er dyre å kjøpe, men de er også dyre å ha (og også dyre å utvikle på).

Jeg ttrenger vel kanskje ikke å nevne at Lion kostet 209 kroner, mens Windows 7 såvidt meg bekjent kostet en del mer.

Jeg er ikke enig med noen av dere.. sist jeg lastet ned Lion kostet det ikke en krone, og sist jeg lastet ned Win 7 kostet ikke dette heller en eneste krone. Ser ikke helt problemet ;)

Lenke til kommentar

Går de ikke tom for kattepuser snart?

 

Det finnes temmelig mange katteraser ute i den stor verden av typen store og små, ville og tamme new_woot.gif

 

Jeg betaler heller 200-250,- per år for en lisens på et operativsystem, enn 2000,- hvert 5. år.

Tja, spiller vel liten rolle på hvordan de lurer pengene fra deg...

 

Han skriver jo "jeg betaler", han er jo da fult vitende om at han betaler så på hvilken måte lurer noen som helst, penger fra noen som helst her?

Lenke til kommentar

De bør virkelig få på plass støtte for moderne OpenGL-spesifikasjoner, det er utrolig at dette ennå ikke er ordnet med Apples forsøk på å gjøre plattformen med attraktiv for spill.

 

Men Nvidia og AMD har jo allerede 4.2 støte i driverne sine?

CGL for Mac OS X støtter kun "legacy" og 3.2 Core, dette er hardkodet inn, så støtte for nyere OpenGL-versjoner er ikke mulig uten ny versjon av CGL, i motsetning til slik WGL og GLX fungerer. Så det hjelper lite at en driver ønsker å støtte nyere versjoner. Jeg har sett bekreftelser på at 3.2 Core er støttet på AMD og nVidia, men så vidt jeg vet er Intel ennå begrenset til 2.1.
Lenke til kommentar
Og hva vil OS X Mountain Lion koste? Toppen $29.99 / 260-270 kr.

 

Hva hjelper vel det når man må kjøpe en slik oppdatering en gang hvert år? Er jo bare et drøyt år siden Lion kom for salg.

 

Windows XP kom i 2001, Vista i 2006 og Win 7 i 2009.

For OSX er tilsvarende:

- Cheetah i 2001

- Puma i 2001

- Jaguar i 2002

- Panther i 2003

- Tiger i 2005

- Leopard i 2007

- Snow Leopard i 2009

- Lion i 2011

- Mountain Lion i 2012

 

Det blir dyrt om man skal betale 210 kroner per oppdatering...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Og hva vil OS X Mountain Lion koste? Toppen $29.99 / 260-270 kr.

 

Hva hjelper vel det når man må kjøpe en slik oppdatering en gang hvert år? Er jo bare et drøyt år siden Lion kom for salg.

 

Windows XP kom i 2001, Vista i 2006 og Win 7 i 2009.

For OSX er tilsvarende:

- Cheetah i 2001

- Puma i 2001

- Jaguar i 2002

- Panther i 2003

- Tiger i 2005

- Leopard i 2007

- Snow Leopard i 2009

- Lion i 2011

- Mountain Lion i 2012

 

Det blir dyrt om man skal betale 210 kroner per oppdatering...

 

Du er jo klar over at du lister opp en periode på 12 år her. Hvordan du kan får det til å bli dyrt skjønner jeg ikke. Vi snakker da om en årlig pris på 180kr, så da kan du i utgangspunktet ikke har råd til en pc heller vil jeg tro.

 

Hvor mye hadde du betalt for de tre windows versjonene der da i samme periode ? Hadde vel ikke kommet så langt unna det heller..

Lenke til kommentar

Jeg er på begge måter enig.

 

Ikke det er dyrt å betale oppgradering, men de burde gjøres en fordel å kjøpe Apple maskin.

Vet ikke om det ville redusert inntektene noe.

Men godt mulig flere ville kjøpt apple.

 

Selv lurer jeg på om Mountain Lion blir god til hackintosh og virtuel software.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk folkens apple tjener på maskinvare, mens microsoft tjener på programvare.

Det går ikke ann å sammenligne pris på programvare mellom windows/Apple uten om det vi ser.

 

Ikke det at jeg ikke kunne betale en 1000 lapp for Lion eller Mountain Lion men apple ønsker ikke dette.

Lenke til kommentar
Du er jo klar over at du lister opp en periode på 12 år her. Hvordan du kan får det til å bli dyrt skjønner jeg ikke. Vi snakker da om en årlig pris på 180kr, så da kan du i utgangspunktet ikke har råd til en pc heller vil jeg tro.

 

Hvor mye hadde du betalt for de tre windows versjonene der da i samme periode ? Hadde vel ikke kommet så langt unna det heller..

 

Jepp, en periode på 12 år.

I den perioden har jeg betalt 0 kroner i lisenser for mine Windows-maskiner, og foreløpig 0 kroner i lisenser for min Mac. På mine to eldste laptop'er har jeg ennå Win XP som fulgte med da jeg kjøpte maskinene. Og det fungerer ennå i beste velgående selv om eldstelaptop'en nærmer seg 11 år. På min nyeste laptop har jeg Win 7 som fulgte med.

På min imac har jeg Lion, som da naturligvis også fulgte med.

 

Ellers la du kanskje merke til at Apple på fire siste år har tre utgivelser av ny versjon av OSX? Og selvsagt tenker man jo "men, det koster jo bare 210-250 kroner, så da er det så billig at jeg bare MÅ ha den. Og Windows er jo bare såååå mye dyrere".

Lenke til kommentar

Hæ?? hva mente du med det? At du må kjøpe deg en mac for å få OSX? I det tilfellet er det jo slik med windows også...

 

Vel, med Windows kan du kjøpe deg, evt bygge selv, en helt vilkårlig maskin og installere Windows på denne. OSX forutsetter (med mindre du velger de riktige komponenter og bygger en hackintosh, dog uten Apples velsignelse) at du kjøper Apples hardware.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Jeg ttrenger vel kanskje ikke å nevne at Lion kostet 209 kroner, mens Windows 7 såvidt meg bekjent kostet en del mer.

Servicepackene til Windows har bestandig vært gratis, men OSx nå skal igjen ha betalt for sin servicepack.

Hadde løva inne, men den var dårligere en snøleoparden, så man måtte bytte kattedyr. Tviler på at fjelløva kommer hit til hus, men skal nok prøve den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Går de ikke tom for kattepuser snart?

Enda endel igjen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Felidae#Extant_species

 

FAMILY FELIDAE[1]

 

Subfamily Felinae

Genus Felis [Lineage 8]

Chinese Mountain Cat (Felis bieti)

Domestic Cat (Felis catus)

Jungle Cat (Felis chaus)

Sand Cat (Felis margarita)

Black-footed Cat (Felis nigripes)

Wildcat (Felis silvestris)

Genus Otocolobus [Lineage 7]

Pallas's Cat (Otocolobus manul)

Genus Prionailurus [Lineage 7]

Leopard Cat (Prionailurus bengalensis)

Iriomote Cat (Prionailurus bengalensis iriomotensis)

Flat-headed Cat (Prionailurus planiceps)

Rusty-spotted Cat (Prionailurus rubiginosus)

Fishing Cat (Prionailurus viverrinus)

Genus Acinonyx[14] [Lineage 6]

Cheetah (Acinonyx jubatus)

Genus Puma [Lineage 6]

Cougar (Puma concolor)

Jaguarundi (Puma yagouaroundi)

Genus Lynx [Lineage 5]

Canadian Lynx (Lynx canadensis)

Eurasian Lynx (Lynx lynx)

Iberian Lynx (Lynx pardinus)

Bobcat (Lynx rufus)

Genus Leopardus [Lineage 4]

Pantanal Cat (Leopardus braccatus)

Colocolo (Leopardus colocolo)

Geoffroy's Cat (Leopardus geoffroyi)

Kodkod (Leopardus guigna)

Andean Mountain Cat (Leopardus jacobitus)

Pampas Cat (Leopardus pajeros)

Ocelot (Leopardus pardalis)

Oncilla (Leopardus tigrinus)

Margay (Leopardus wiedii)

Genus Leptailurus [Lineage 3]

Serval (Leptailurus serval)

Genus Caracal [Lineage 3]

Caracal (Caracal caracal)

Genus Profelis [Lineage 3]

African Golden Cat (Profelis aurata)

Genus Catopuma [Lineage 2]

Bay Cat (Catopuma badia)

Asian Golden Cat (Catopuma temminckii)

Genus Pardofelis [Lineage 2]

Marbled Cat (Pardofelis marmorata)

Subfamily Pantherinae

Genus Neofelis [Lineage 1]

Clouded Leopard (Neofelis nebulosa)

Sunda Clouded Leopard (Neofelis diardi)

Genus Panthera [Lineage 1]

Lion (Panthera leo)

Jaguar (Panthera onca)

Leopard (Panthera pardus)

Tiger (Panthera tigris)

Genus Uncia [Lineage 1]

Snow Leopard (Uncia uncia)

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg ttrenger vel kanskje ikke å nevne at Lion kostet 209 kroner, mens Windows 7 såvidt meg bekjent kostet en del mer.

Servicepackene til Windows har bestandig vært gratis, men OSx nå skal igjen ha betalt for sin servicepack.

Service pakkene til windows inneholder skjelden ny funksjonalitet.

I Windows Vista og Winodws 7 var det primært en samling av "Windows Update".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi slutte å ta en heftig diskusjon sammenlignet (Windows vs mac).

Det blir jo som å sammenlignet Jorden mot månen som ikke går ann.

 

Selvsagt har både apple og microsoft sin måte å gjøre ting på.

Er enig i at apple burde gi oppdateringer gratis, så får heller folk vurdere å degradere igjen hvis maskinen blir for treg eller kjøpe ny maskin spessielt hvis oppdateringen kommer fra apps store. Det koster nok apple så lite hvis folk ikke gidder å oppgradere på grunn av det, hos meg kunne jeg godt betale for programvare siden jeg velger å bygge frem til Macbook/air kommer noe som jeg vil ha, ikke kun styling.

 

På den måten kan det se ut at folk heller vurdere å betale mere for maskinen sin istedenfor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...