Gå til innhold

Hvilke(t) bildeforum bruker du?


Anbefalte innlegg

I og med at aktiviteten på Akam.no Bildekritikk ikke er allverdens og tendensen er negativ lurer jeg på følgende:

 

1: Hvor legger du inn bilder for å få kritikk/kommentarer? Og hvorfor valgte du akkurat dette "stedet"?

 

2: Hvorfor legger du ikke inn bilder i Akam.no BK? Ev. hvorfor har du sluttet å legge inn bilder i BK ?

 

 

Årsaken til at jeg tillater meg å spørre er at jeg gjerne vil delta et sted hvor det er litt mere "liv"...

Har fram til nå deltatt mest her inne og forsøkt meg litt på foto.no, men finner sistevnte om mulig enda mer "traurig" enn det synes å være her inne.... :hmm:

 

Avventer med spenning all mulig respons!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Legger ikke inn bilder for å få kritikk/kommentarer for tiden. Bruker månedstråden for å laste opp ting jeg holder på med og har lyst til å vise frem. Bruker flickr som et online album.

 

2. Primært så har jeg ikke nok energi for tiden. Og login-problematikken jeg sliter med, gjør det så tungvindt at jeg ikke orker å gå inn å titte heller.

Lenke til kommentar

1. For tiden bare Akam.no Bildekritikk fordi stedet har potensiale.

 

2. Har ikke så veldig stort publiseringsbehov selv om jeg driver med

foto i en eller annen form hver eneste dag. Forumaktivitet er tidkrevende,

og nytten/gleden står ikke alltid i forhold til hverandre - noe som selvfølgelig

vil variere i perioder.

 

Er ikke så sikker på om jeg er enig i at økt aktivitet er av det gode heller, rent

bortsett fra at det genererer flere klikk og lønnsomhet.

Lenke til kommentar

De mest aktive bruker månedstrådene til avslappet bildevisning og litt bilde-prat, chattetråden til smalltalk, bare å henge seg på der :)

 

Beklageligvis er det ikke så mange her for tiden som er villig til å bedrive med bildekritikk, men det er i bølgedaler veldig avhengig av ildsjeler.

 

Edit: må ikke glemme utfordringene, enkelte av de har relativ god fremmøte :)

 

Edit II: vi påskjønner hverandres fotoarbeid ved å bruke + funksjonen i trådene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

2: Hvorfor legger du ikke inn bilder i Akam.no BK? Ev. hvorfor har du sluttet å legge inn bilder i BK ?

 

Fordi ingen av dem som deltar i BK gjør det fordi de har reelle ønsker eller målsettinger om å utvikle sine fotografiske evner, evt. er ikke villig til å gjøre den innsatsen som kreves for det, alle som legger ut bilder der er bare ute etter å få anerkjennelse for de evner og ferdigheter de besitter per i dag. Ingen tar seg tid til å kritisere ett bilde ordentlig, og jeg skjønner godt hvorfor, for om man prøver på det blir den som har lagt ut bildet regelrett fornærmet og bruker lang tid på å plukke fra hverandre og avvise alle former for tilbakemeldinger som blir gitt.

 

De som syns dette første avsnittet ble litt for rett på sak kan gjerne lese det på nytt, men legg til en "så godt som" foran hver "alle" og "ingen" i teksten.

 

Vil du ha skikkelig og seriøs bildekritikk finner du det på 1x.com. Men om du er ute etter å høre at bildene dine er bra er ikke det stedet for deg, for det får du neppe høre, uansett hvor gode eller dårlige de faktisk er. Men om du er ute etter å utvikle deg som fotograf og er klar for å gjøre en innsats kan stedet anbefales varmt.

 

Grunnen til at BK er så kameratslig og jovial, og dermed rimelig verdiløs når det er nettopp KRITIKK man er ute etter, er at systemet stiller for lite krav til deltakerne. Jeg var med i betatestingen og ga utdypende tilbakemelding om hvordan det nye BK-systemet burde vært for å på en pedagogisk måte stimulere deltakerne til mer gjennomtenkt aktivitet, for eksempel ved at man selv måtte gi tilbakemelding på ett visst antall bilder før man fikk lov til å poste bilder selv, men det viste seg at man egentlig bare var ute etter en ny brukerdrevet "fint bilde"-generator, og det har man fått, en bildekritikk som nesten ingen gidder å bruke og som absolutt ingen har noe nytte av.

 

Vi forsøkte å dra i gang ett "høyterskeltilbud" ganske enkelt basert på en forumtråd der man kunne poste og kritisere hverandres bilder, med krav om at det måtte gjøres en innsats for å få være med. Det døde litt ut, for som sagt, "ingen" er særlig interessert i å gjøre den innsatsen som kreves for å få noe ut av bildekritikk, alle er bare ute etter å høre hvor fine bilder de tar. Meg inkludert, for jeg har ikke gjort så mye for å holde liv i det sjøl... dog, jeg syns de tilbakemeldingene jeg fikk på de få bildene jeg la ut var veldig nyttige. Fritt frem for hvem som helst å delta så lenge retningslinjene i førsteposten følges, og der skal jeg gjerne bidra med mine tilbakemeldinger, fordi der er jeg sikker på å slippe å få tilbakemeldingene mine nedsablet og avvist, det er nemlig mot retningslinjene å begynne å diskutere de tilbakemeldinger som blir gitt - take it or leave it.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En grunn til at mange vegrewr seg mot å innlate seg på kritikk er at man mangler en del grunnleggende forståelse utover "greit" bilde. A sette seg inn i og analysere et bilde for så å skrive ned synspunktene er ikke så lett for for alle, meg inkludert da det vil kreves litt kompetanse på området. Og da blir det til at man skipper bildekritikken og fortsetter å sysle med egen knipsing.

 

 

Har prøvd meg på noen kritikker på noen forum, men det har nok dessverre blitt til begrenset hjelp for den hjelpetrengende. ;)

Lenke til kommentar

Fortell meg da ventle.. hvorfor har du ikke gitt den sisteposten noen tilbakemelding? Det er gått et halvt år.. hvor mye lenger tid trenger du?

 

Som sagt, jeg er ikke noe flinkere og ivrigere enn alle andre, akkurat like uinspirert og tiltaksløs. Men vi fikk vel avklart at markedet for ett bildekritikkmiljø som faktisk krever noe av deltakerne er rimelig smalt... ;)

Lenke til kommentar

Godt sagt.

 

Noe som på en måte irriterer meg er disse nivåene som er på dagens kritikk. På de to laveste nivåene så skinner det liksom litt gjennom at de er lagd spesielt for dem som ikke tåler å få høre den "ærlige meningen" om bildene, men bare er ute etter et klapp på skuldra. Og om man legger noe ut der har man liksom satt seg i den båsen, "jeg er egentlig ikke ute etter kritikk", at man ikke tåler kritikk. Det trenger ikke være sånn, man kan være slik at man gjerne tar imot alt, også disse "det var pent"-kommentarene.

Lenke til kommentar

På de to laveste nivåene så skinner det liksom litt gjennom at de er lagd spesielt for dem som ikke tåler å få høre den "ærlige meningen" om bildene, men bare er ute etter et klapp på skuldra.

 

Er ikke bedre på "kritikk", det behøver ikke og være en negativ kritikk man gir, holder bare med noen velmenende råd så sletter TS bildet og legger tråden død, ikke mye morsomt og gi kritikk da.

 

"kritikk" skulle være litt vanskeligere og legge bilde i, så brukere forstår at de har kommet til et annet nivå innen kritikk/bildevisning.

Lenke til kommentar

Jo, ser den også nautica. Men der er det mere at brukeren faktisk ikke tålte det. Samme med karakterene. Spesielt 1'ere. Opplevde selv at en la ut et bilde under "kritikk" for en stund siden. Jeg ga en positiv tilbakemelding om at jeg syns det var et særdeles flott bilde. Omtrent samtidig så ga en annen det bildet karakteren 1. Brukeren som hadde lagt det ut slettet bildet kort tid etterpå. Om det var fordi jeg ga en kort tilbakemelding når brukeren skulle ha "fyldige, begrunnede.." eller om det var pga 1'eren vet jeg selvsagt ikke. Neste bilde brukeren la ut var uten mulighet for karakterer.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat en hemmelighet at flertallet hær i verden slett ikke tåler kritikk. Folk er stort sett bare ute etter ett "klapp på skuldra". Jeg holder meg unna alt som har med kritikkdelen å gjøre, fordi jeg veit at "ingen" egentlig vil ha kritikk uansett.

 

Er forsåvidt enig med deg, de som ønsker kritikk "utgangspunktet høy bildekvalitet/kvalifiserte fotografer" er heller ute etter nyanser i bildene, så som skygger, softing, positurer og bakgrunn etc. et konsept som i utgangspunktet er meget god.

 

Jeg liker heller kategorien "tips" siden der kan man gi TS "trådstarter" tips angående hva jeg synes kunne gi bildet et bedre uttrykk, men det fordrer også at TS er villig.

Lenke til kommentar

Noen synspunkter på bildekritikk generelt:

 

Ser man bort fra rent læremessige (skole) forhold som har en eller flere maler å forholde seg kan man ikke se bort fra det subjektive element når Per og Kari skal kommentere bildene til Ole og Anne. Utgangspunktet er jo at det egentlig ikke finnes en mal og man bør heller se på bildeinntrykk som ikke bare bilder - tekniske puslespill.

 

Jeg har sikker sagt det før, men: Lar man 10 fotografer ta bilde av samme motiv, f.eks et landskap, vil man få 10 ulike måter å se motivet på. Og lar man de 10 behandle et og samme bilde får man 10 ulike resultater, enten det gjelder cropping eller justeringer av farger og lys etc. Men ingen av de har krav på den eneste rette måten dette blir gjort.

 

Jeg kan forstå tildels at hvis en fersk nybegynner ber om kommentarer på bildene sine at man nevner det helt grunnleggende som f.eks å rette horisonten og justere skarphet og kontrast etc. Men det er ikke det dette dreier seg om i flertallet av tilfellene. Det er mer at likeverdige nivåmessig skal kommentere hverandre - noe som man bør stille spørsmålet om hensikten med.

 

For de helt ferske er det antagelig bedre å anbefale de en god og enkel bok om fotografering og bildebehandling enn at diverse personer skal komme med sine subjektive og helt personlige preferanser. I en bok har man i det minste kun en person å forholde seg til.

 

Vi som har en viss fartstid og erfaring bør heller møte andres bildeinntrykk med åpne øyne og prøve å forstå og kanskje lære av hverandres måter å se motiver på og hvordan tekniske muligheter/justeringer er brukt for å oppnå målet. Selvsagt kan man tenke at "jeg ville heller gjort det sånn og sånn" - men da har man misforstått friheten og de kunsteriske mulighetene som ligger i det å fotografere. Det å skape sin egen vei, sin egen stil.

 

Det er liksom ikke noen standard som sier det og det er feil, for det skal være slik og slik heller. Hvis f.eks jeg vil ha et spesielt inntrykk og bruker selve bildebehandlingen til å oppnå dette så er det mitt bevisste valg. At noen så drar frem en A-4 mal omkring fotografering og påpeker at jeg har justert det feil der og der så er det en total misforståelse av hvordan bildeinntrykk kan skapes - og mangel på kunstnerisk forståelse.

 

Bilder må ikke være et 100% dokumentarisk korrekt element, mener man det er det heller en selv som er helt på jordet og man bør da kanskje stoppe opp og prøve å forstå det man ikke har forstått - ellers vil man neppe bli en allsidig, selvstendig og kreativ fotograf.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen synspunkter på bildekritikk generelt:

 

Ser man bort fra rent læremessige (skole) forhold som har en eller flere maler å forholde seg kan man ikke se bort fra det subjektive element når Per og Kari skal kommentere bildene til Ole og Anne. Utgangspunktet er jo at det egentlig ikke finnes en mal og man bør heller se på bildeinntrykk som ikke bare bilder - tekniske puslespill.

 

Jeg har sikker sagt det før, men: Lar man 10 fotografer ta bilde av samme motiv, f.eks et landskap, vil man få 10 ulike måter å se motivet på. Og lar man de 10 behandle et og samme bilde får man 10 ulike resultater, enten det gjelder cropping eller justeringer av farger og lys etc. Men ingen av de har krav på den eneste rette måten dette blir gjort.

 

Jeg kan forstå tildels at hvis en fersk nybegynner ber om kommentarer på bildene sine at man nevner det helt grunnleggende som f.eks å rette horisonten og justere skarphet og kontrast etc. Men det er ikke det dette dreier seg om i flertallet av tilfellene. Det er mer at likeverdige nivåmessig skal kommentere hverandre - noe som man bør stille spørsmålet om hensikten med.

 

For de helt ferske er det antagelig bedre å anbefale de en god og enkel bok om fotografering og bildebehandling enn at diverse personer skal komme med sine subjektive og helt personlige preferanser. I en bok har man i det minste kun en person å forholde seg til.

 

Vi som har en viss fartstid og erfaring bør heller møte andres bildeinntrykk med åpne øyne og prøve å forstå og kanskje lære av hverandres måter å se motiver på og hvordan tekniske muligheter/justeringer er brukt for å oppnå målet. Selvsagt kan man tenke at "jeg ville heller gjort det sånn og sånn" - men da har man misforstått friheten og de kunsteriske mulighetene som ligger i det å fotografere. Det å skape sin egen vei, sin egen stil.

 

Det er liksom ikke noen standard som sier det og det er feil, for det skal være slik og slik heller. Hvis f.eks jeg vil ha et spesielt inntrykk og bruker selve bildebehandlingen til å oppnå dette så er det mitt bevisste valg. At noen så drar frem en A-4 mal omkring fotografering og påpeker at jeg har justert det feil der og der så er det en total misforståelse av hvordan bildeinntrykk kan skapes - og mangel på kunstnerisk forståelse.

 

Bilder må ikke være et 100% dokumentarisk korrekt element, mener man det er det heller en selv som er helt på jordet og man bør da kanskje stoppe opp og prøve å forstå det man ikke har forstått - ellers vil man neppe bli en allsidig, selvstendig og kreativ fotograf.

 

Tor

Du har helt rett, hovedsaklig så er vurderingen av et bilde en subjektiv "sannhet" som vil variere fra person til person.

Samtidig så finnes det en del "vedtatte sannheter" som enkelte ikke klarer å se bort fra når de skal kommentere et bilde.

 

Et eksempel er 3-dels-regelen, som jeg skal innrømme svært ofte gir et bedre bilde. Men det finnes noen få bilder der jeg har prøvd å croppe bildet innenfor den regelen, men vurderer det så slik at det passer bedre å ha hovedmotivet sentralt i bildet. Men uansett hva jeg mener og sier så er det de samme personene som automatisk kommer med tre-dels-regelen som første kommentar. Slik har de lest i en fotobok at det skal være og da er det en absolutt sannhet.

Dette gjelder lokal fotoklubb og ikke her på akam, men denne måten å bruke slike "sannheter" på finnes over alt og i alle mulige situasjoner der det er snakk om subjektiv vurdering.

 

Selv om jeg kan gi uttrykk for en skepsis til andres kommentarer, så er jeg på ingen måte motstander til dette. Jeg er ikke i tvil om at jeg har lært både teknisk og komposisasjonsmessig av bildekommentarer.

Noen som klarer å komme med kommentarer som er konstruktive og dessverre så er det noen som i hovedsak kommer den mer nedlatende (bedrewisser) typen kommentarer som egentlig ikke gir meg noen nye impulser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg legger fra tid til annen ut bilder på http://www.photosig.com. Der kan man i hvertfall kalle en spade for spade.

I og med at jeg ikke er betalende medlem, kan jeg bare legge ut bilde hver 3. dag, og om jeg ikke gir minst 3 kritikker for hvert bilde jeg legger ut, får jeg på pukkelen. Det overvåkes visstnok også at du ikke gir for mange kritikker (venneevalueringer) til samme fotograf.

Man kan nok diskutere om det er noe mer å lære på dette stedet, men en ting er sikkert, uinteressante bilder forbigås i stillhet.

Lenke til kommentar

Jeg legger fra tid til annen ut bilder på http://www.photosig.com. Der kan man i hvertfall kalle en spade for spade.

I og med at jeg ikke er betalende medlem, kan jeg bare legge ut bilde hver 3. dag, og om jeg ikke gir minst 3 kritikker for hvert bilde jeg legger ut, får jeg på pukkelen. Det overvåkes visstnok også at du ikke gir for mange kritikker (venneevalueringer) til samme fotograf.

Man kan nok diskutere om det er noe mer å lære på dette stedet, men en ting er sikkert, uinteressante bilder forbigås i stillhet.

Virker innteressant dette nettstedet! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...