Gå til innhold

Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk, vol 1


Anbefalte innlegg

Kritikktråden - ærlig og interaktiv bildekritikk

 

Dette er tråden for deg som vil utvikle deg som fotograf, gjennom å gi tilbakemeldinger på andre fotografers verker, og å få det på ditt eget arbeid. Det er ingen krav til nivået på arbeidet du legger ut, men vær forberedt på at det kan bli fullstendig slaktet. Dette er ingen skrytetråd, tenk på å velge ett bilde du tror du kan lære noe av å få tilbakemelding på, heller enn bilder du selv anser som perfekte.

 

Les retningslinjene før du poster! Bidrag som ikke følger retningslinjene vil bli slettet uten forvarsel!

 

Alle må gi kritikk!

Ikke legg ut bilder uten å samtidig gi kritikk på ett eller flere andre bilder som er lagt ut. Innlegg med bilde som ikke følges av kritikk på andre bilder vil bli slettet. Det er dog helt i orden å poste kritikk uten å poste ett bilde.

 

Unngå annen diskusjon enn selve kritikken - vi har en egen tråd for småprat, og månedstrådene der du kan legge ut andre bilder uten å delta i kritikken. Generelt skal man heller ikke diskutere kritikken som blir gitt, det er kritikers ærlige meninger som blir avgitt og det finnes dermed ingen rett eller gal kritikk, men det er dog ok å stille utdypende spørsmål om det er noe du ikke helt forstår i tilbakemeldingene som blir gitt deg.

 

Diskusjon rundt retningslinjene til denne tråden og eventuelle endringer i disse foregår i denne tråden.

 

Kun kritikk det ligger innsats bak!

Meningsløs kritikk som "fint bilde", "liker lyset!", "fine farger" osv vil også bli slettet. Småfeil rundt det tekniske, sånn som "for mye støy", "skjev horisont" er heller ikke en fullverdig kritikk - i det minste må det begrunnes hvorfor dette er spesielt feil og ødeleggende på det aktuelle bildet. Forsøk å fokusere på helheten, på motivet, komposisjonen og hvordan fotografen har valgt å presentere det. En god kritikk er en som i det minste inneholder konkret begrunnelse for hvorfor du liker eller ikke liker bildet. Vær ærlig og ikke vær redd for å være tøff i din kritikk, men vær saklig - alle som deltar her i kritikktråden er fullt inneforstått med at man kan risikere å få ett bilde plukket i småbiter. Kosepraten finner man andre steder enn her :)

 

Andre regler

- Maks to bilder per fotograf per dag - legg heller innsats i å ta til deg tilbakemeldingene som blir gitt om du bruker opp "kvoten"

- Alle bilder som legges ut må følges av en grundig, konstruktiv kritikk på minst ett annet bilde som er postet tidligere i tråden. Som nevnt er det fullt lovlig å poste kritikk uten å poste ett bilde.

- Du skal også skrive en linje eller to om det bildet du legger ut. Trenger ikke være avansert, men litt om hva du vil formidle og hva du selv syns om bildet, noe som får i gang "diskusjonen" mellom deg og de andre deltakerne i tråden.

- Bilder som postes skal være maks 1024 piksler langs lengste side

- Bilder bør fortrinnsvis postes som vedlegg. Dersom du velger å linke ett eksternt bilde må du forsikre deg om at det er tilgjengelig for alle og ikke kommer til å forsvinne, og aller helst legge inn enn thumbnail/miniatyrbilde i tråden, som en klikkbar link til bildet i stor versjon. Denne BB-koden kan brukes for å linke til stor versjon av ett eksternt bilde:

 

[url=http://link_til_bilde_i_full_størrelse][img=http://link_til_miniatyrbilde][/url]

 

- diskuter bildene, ikke fotografen, og ikke bli sur fordi du har fått negativ kritikk. Unngå også i størst mulig grad å diskutere de tilbakemeldingene som blir gitt, den som kritiserer bildet ditt gjør det for å hjelpe deg og fordi du har bedt om det, og selv om du er uenig er det ingen vits i å krangle. Bruk rapporter-knappen om du føler at kritikken er usaklig og ikke hører hjemme selv i en tråd for tøff bildekritikk.

 

Prøv å velg ut bilder som har fått få eller ingen tilbakemeldinger når du velger bilder å kritisere. Bildekritikk er gi og ta - dess mer innsats du legger i tilbakemeldingene dine, dess mer kan du forvente å få tilbake :)

 

Trådstarter må da nødvendigvis ta avspark og legge seg på huggestaben:

 

post-78758-0-42462600-1311198622_thumb.jpg

Fire on the track - her har jeg prøvd å kombinere en søkkvåt løpebane og en knall oransje resultattavle i bakgrunnen til ett inntrykk av ett glødende underlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fire on the track - her har jeg prøvd å kombinere en søkkvåt løpebane og en knall oransje resultattavle i bakgrunnen til ett inntrykk av ett glødende underlag.

 

Et godt bilde å begynne med. På mange måter, så kan vi si at det er helt greit slik som det er. Men jeg tror det kan bli bedre. Slik det fremstår nå, så synes jeg bildet blir rotete, og løperen blir for liten i bildet.

 

For å stramme opp bildet, ville jeg ha beskjært i bunn og på siden. I bunnen ville jeg kuttet slik at vi ikke ser sporene som kommer inn fra venstre, og på høyre side ville jeg ha kuttet vekk nok til å fjerne den blå "madrassen".

 

Det er mulig at du må da også justere litt i toppen og på venstre side for å få løperen godt plassert i bildet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

post-78758-0-42462600-1311198622_thumb.jpg

Fire on the track - her har jeg prøvd å kombinere en søkkvåt løpebane og en knall oransje resultattavle i bakgrunnen til ett inntrykk av ett glødende underlag.

Kult konsept. Det ser faktisk ut som at banen brenner! :)

 

Jeg synes løperen er litt liten, han kommer litt bort - drunker nesten i flammehavet. Den blå presenninga på høyresida drar fokus litt bort fra løperen - jeg greier ikke bestemme meg for hvor øynene skal feste seg. Gresset i venstre topphjørne gjør ikke så veldig mye, men tror kanskje det hadde gjort seg uten det også. Nå vet jeg ikke hvor mye du kan crope orginalbildet - men det hadde vært artig å se et utstnitt uten presenninga og det grønne gresset - samt litt tettere på løperen.

 

Synes det skjer litt for lite i venstre del av bildet generelt til at det er verdt å ha med hele banebredda - bakken er kul, men den dekker jo uansett nesten hele banebredda...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

post-78758-0-42462600-1311198622_thumb.jpg

Fire on the track

 

Spennende bilde! Den sterke rødfargen med et oransje preg er det første øynene mine fester seg på, og som leder meg bort til motivet. Hvitfargen på løpebanen er med på å skape en god kontrast til løperen, og også gi et litt røffere preg.

 

Det er enkelte småting jeg ville endret for å få et litt ryddigere bilde. Først og fremst ville jeg beskjært bildet i venstre hjørne, slik at det grønne underlaget på banen ikke syntes. Jeg ville også kuttet litt nederst, for å fjerne strekene som kommer inn når det flater ut. Den blå madrassen kunne vært skjært bort, men jeg vet ikke om dette krymper bildet og gjør det trang. Jeg ville kuttet bort den blå madrassen og sett om effekten av det.

 

Annet enn det syntes jeg bildet ser bra ut. Du kan muligens ha lyst opp løperen litt mer, eller økt kontrasten for å at han stikker bedre frem. Jeg føler nesten at han drukner litt i skyggområdet ved madrassen, og den mørke rødfargen på løpebanen. Å lyse opp løperen litt kunne nok gjort at løperen skilte seg mer ut på bilde.

 

Det kunne vært spennende med et bilde av samme motiv, men hvor du sto lengre mot madrassen, og heller måtte kuttet bort rester i venstre del av bildet. Da hadde du fått mer rom, et ryddigere bilde, og fortsatt fulgt det gyldne snitt (som jeg er redd blir borte dersom du cropper på de stedene jeg nevnte).

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg ville i likhet med andre kuttet det grønne feltet øverst til venstre. Jeg kunne også tenke meg å se en versjon av bildet med og uten de ekstra strekene nederst, da jeg ikke er sikker på om jeg vil ha de der eller ikke. Jeg tror også kutting av "tjukkamassen" hadde hatt en positiv effekt på komposisjonen.

 

Når det kommer til selve motivet, løperen, så synes jeg han er plassert godt, men de lukkede øynene og posituren hans gjør han ikke intens/interessant nok i forhold til de flotte, men muligens litt for markante, refleksjonene. Jeg tror bildet hadde fungert bedre med en mer aggressiv løper som matcher intensiteten i refleksjonene, eller en enda roligere, men mer statue-esque person som en motpol mot "flammene".

Lenke til kommentar

Fire on the track

 

Synes dette er veldig bra sett. Flammehavet i banedekket understreker energien i løpet, -det ser ut som han har løpt en stund, men enda har en bit igjen... Hvis dette er fra en skuddserie ville jeg sett etter en eksponering der han er et litt annet sted i steget, et mer dynamisk punkt. Det er allerede sakt mye bra om beskjæring, jeg vil og gjerne beskjære litt, men tror ikke det er så mye som skal til. Linjene fra venstre kan godt få være med, de støtter retningen til løperen. Litt avhengig av tiltenkt bruk av bildet så kan du vurdere å skarpe opp ganske mye her, f.eks. radius 5, 50% for en dramatisk grafisk effekt. Det får også, sammen med en tettere beskjæring, løperen og speilingen av ham sterkere fram. Jeg ville ikke stresse med å få løpern i det gyldne snitt, synes ikke det har noe å si her, uten at det betyr at løperen kan plasseres hvor som helst.

 

Jeg har lagd et rakst forslag, si fra på pm så fjerner jeg det straks:

 

 

 

øy, jeg nedskalerte etter oppskarpingen, så nå ble oppskarpingen litt mer enn jeg hadde tenkt, men...

 

post-116334-0-69812300-1311240647_thumb.jpg

 

 

Edit: En time senere, synes jeg Ventle's opprinnelige komp er bedre enn mitt forslag her...

 

 

##

Ok. Da prøver jeg med et gatefoto fra Egertorget i går. For meg er det er noe ved bildet, men er det bare meg? Det er litt kaotisk i en travel gate, kan jeg ha fått fram det uten at bildet blir altfor rotete?

Jeg foretrekker sort/hvitt, men legger ved fargeversjonen for referanse og eventuelt innspill på om farger gir noe positivt ekstra, eller bare bidrar til at situasjonen blir unødvendig konkret?

 

Retninger

 

post-116334-0-48637100-1311241921_thumb.jpg

 

 

 

post-116334-0-60240000-1311241929_thumb.jpg

 

 

 

Edit: Legg gjerne ut alternative redigeringer

Endret av kaian
Lenke til kommentar

@ventle: Synes den blå tjukkasen ødela litt på høyresiden - ville croppet den vekk, og litt venstre og over - ville hatt fram flaten hvor han skal løpe til. Liker bakken "av gull" - fine assosiasjoner til gulløp. Dette var godt fanget.

 

@kaian: Tror jeg ville hatt et annet øyeblikk - tror jeg heller ville sett bildet uten damen som er "hovedmotivet" i midten. Det interessante er for meg damen med hodet vridd til siden, og henne og hva hun ser på ser jeg for lite av. Litt blasse toner. Og ja - skjev horisont. :whistle:

 

 

Slenger fram et bilde jeg egentlig er ganske fornøyd med - men det har en defekt. Tok bilde av noen roser i oktoberfesten siste år, men da jeg kom hjem så jeg en ting jeg ikke blir enig med meg selv om - en knopp nede til høyre.

post-71211-0-35631000-1311270384_thumb.jpg

(ISO 200, 125mm, f/4, 1/160)

Er også veldig uenig med meg selv om jeg skulle croppet noe inn - tilfører egentlig rommet på venstresiden noe? Skulle jeg bare (litt sent å ta nytt bilde nå) photoshoppet knoppen vekk? Eller er den ok?

Lenke til kommentar

@Trondster

Behagelige toner, og behagelig skarphet gjør dette til noe jeg tror hadde passet i en eller annen slags resepsjon, hvor det å roe ned ventende mennesker er viktig. Som du sier, finnes det en knopp i bildet, som for min del ødelegger resten. Rosene er pene, runde og myke, mens knoppen er styg, kantete og hard, og skaper en kontrast som for meg er uønsket. Fototeknisk bra, men motivet blir på grunn av knoppen under middels.

 

 

 

Dette bildet ble tatt på Manhattan, og er kanskje favorittbildet mitt derfra. Jeg liker at jeg fikk med både arkitektur og mennesker, i en situasjon som ikke er helt ryddig.

post-116985-0-97749400-1311281197_thumb.jpg

 

Edit: Ser jeg har lagt ved feil versjon her. Dette er en scan av en papirkopi, for å sjekke hvordan kvaliteten ble til et evt. print. Bildet er tatt med et filmkamera (analogt, om du vil kalle det det), og scanningen til Japan Photo er ikke på mange megapikslene. Det er grunnen til at bildet er så stort, og at man kan se fingermerker og slikt. Jeg legger opp riktig versjon når jeg kommer hjem (med unntak av støv og fingermerker ser det helt identisk ut).

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

@Trondster: Godt opplegg til en god klisje, får man disse rett så kan de brukes både av interiørarkitekter og til diverse korttyper. Jeg skjønner godt hvorfor du ikke har skåret vekk venstre side, det er plenty nydelig bokeh der. Knoppen i seg selv er egentlig ok den, men den og bladene under skjemmes av et for kaldt lys. Egentlig kan rosene få et lett skift i fargebalansen også, men der må ditt minne om hvor mye synlig rødt det var i kronbladene guide deg. Får du varmet knoppen og særlig bladene under den blir bildet en god del mer behagelig å se på. Men, jeg er redd det fremdeles ikke er helt der oppe. :nei: Bladene under knoppen er for imperfekte, og sammen med bretten på det nederste kronbladet så bidrar det til at illusjonen om den perfekte rose ryker, og det kan den ikke i et slikt bilde, trur eg.

Og, selvom du snedig nok har ungått refernaser, så kan jeg nesten vedde på at horisonten er litt skjev, ca 1.27 grader? :grin:

 

 

 

@Boffeeen: Først et regelbrudd, bildene skal være maks 1024px langs lengste side. Men, siden det er så høyoppløst, så ser jeg at kvaliteten på scanningen står endel tilbake å ønske, -jeg misstenker at du kan få ut endel mer dynamikk og detaljer i en bedre scanning? Vel, egentlig ikke så veldig viktig. Jeg liker hvordan du får fram hvordan skyskraperene dverger folk på gata i storbyen, men jeg skulle gjerne ha sett fotgjengerene bedre. Det beste hadde kanskje vært om du satt på huk et sted mellom midt i krysset og fotgjengerfeltet, men en god nummer to er å beskjære til 4:5 slik at du beholder alt unntatt asfalten før fotgjengerfeltet. Liker at ROADWAY er med, og det gjør egentlig ingen ting at B'en mangler, men det er litt dumt med de to som bare nesten er ute av ramma der. Jeg liker godt at du har med en bil som forteller at til tross for det fotografiske uttrykket ellers, så er dette et rimelig nylig tatt bilde. Alt i alt et bilde jeg forstår godt at du liker, men som jeg håper du får nye anledninger til å gjøre omigjen.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Dette bildet ble tatt på Manhattan, og er kanskje favorittbildet mitt derfra. Jeg liker at jeg fikk med både arkitektur og mennesker, i en situasjon som ikke er helt ryddig.

 

Det første som slår meg er at dette bildet ikke er ferdig for publisering på web enda. Da er det ikke størrelsen alene jeg sikter til, men en god start ville vært å redusere størrelsen til en oppløsning roughly tilsvarende det folk flest får plass til på skjermen, ettersom de fleste bildebehandlingsprogrammer gjør en bedre jobb med å resize bildet enn det nettleserne gjør. Jeg ville nok også kuttet litt oppe og nede, jeg syns ikke bilder så høye og smale som det ett vanlig 3:2-bilde satt på høykant er er så estetisk pent å se på - bare det å klippe til 5:4 gjør underverker for meg. Til slutt en runde fornuftig oppskarping som frisker opp de detaljene bildet har å by på, så har du i hvertfall hentet ut mest mulig av bildet sånn som det er. Kanskje en runde dodge and burn også om du vil ha litt ekstra sterke kontraster for å fremheve detaljer og teksturer (gjøres helst før du forminsker til webstørrelse).

 

Over til selve bildet. Det er ikke helt klart for meg hva som er hovedmotivet, hva du vil fremheve i den scenen du har fanget. Jeg antar at personene som krysser gangfeltet er viktige, og da ville jeg søkt å få dem til å fylle mer av rammen, for eksempel ved å bruke en kortere brennvidde og gå nærmere, gjerne også med kamera nærmere bakken og pekende oppover. Lengre brennvidde evt. bare cropping kunne også gått an, men da ville jo mye av den omkringliggende arkitekturen også blitt klippet bort.

 

---------------------------

 

My tune

post-78758-0-81772300-1311882819_thumb.jpg

Ett produktfoto av ett vesentlig større produkt enn det jeg har øvd på tidligere, og i low-key, før har jeg stort sett jobbet med high-key på produktfoto. Spesielt interessert i tilbakemelding på lyssetting, men ikke nøl om du har andre kommentarer på hjertet. Den er lyssatt med en blits reflektert i en 40x80cm hvit papplate på høykant på venstre side, og to nakne blitser som ligger bak gitaren (den ene skyter oppover, den andre nedover/utover gulvet på undersiden.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Ville brukt større blender for å få den til å stå mer ut fra bakgrunnen - gir meg ikke nok dybde - dette kunne like gjerne vært en pappgitar.

 

Bakgrunnen er litt rotete - de hvite kornene står veldig mye ut og ser "møkkete" ut - distraherer og tar oppmerksomhet fra hovedmotivet. Kunne med fordel photoshoppes vekk, eller du kunne skutt med større avstand til bakgrunnen og/eller som tidligere nevnt vært med større blender. Og - bakgrunnen er ellers litt for fylt av detaljer - skarp og distraherende. Ikke den man først og fremst skal feste blikket på her, antar jeg. ;)

 

Kunne gjerne hatt mer oppskarping på strengene, tror jeg, men ikke over hele bildet - bakgrunnen er mer enn nok forstyrrende og sirkelen har allerede svake aliasing-artifakter. Var dette skutt med bakfokus, tro?

Lenke til kommentar

@Boffeeen

Meget pent bilde. Må si jeg er litt svak for svarthvitt-gatefoto. Ang gatefoto kan jeg ikke trekke så mye på at du kutter litt menneske på venstre kant; for man kan jo ikke følge med på ALT i søkeren, samtidig. Bilde kunne trengt litt mer kontrast; men det er kanskje bare min mening, og jeg mener at kontrast trengs ved svarthvitt.

 

@Ventle

Fin gitar. Men jeg synes det virker litt dunkelt og trist. Bakgrunnen burde også ikke være krøllete. Du sier du som oftest jobber med High-key på produktfoto. Vel, en hvit bakgrunn og litt High-key ville mest sannsynlig gitt et mer appelerende bilde i mine øyne hvertfall. Dog kudos for å prøve ut noe nytt.

 

 

 

 

 

Kopi av innlegg fra bildetråden, August:

 

Er selv ingen fan av sportsbilder; synes ofte det er teknisk begredelig. Eneste som ofte er bra er timing, fokus og eksponering; resten er lite kreativt på f.eks. fotballbanen.

 

Prøvde dog på noe sportsfoto i dag, på en kanskje litt mere kreativ måte. Prøvde å ''ramme'' inn syklisten med sperrebåndet og litt av kjeglen, samt få fram det med ''siste kneika før mål nå!!''.

 

Håper på noen kommentarer ang hva folk på foraet her syns. Takk.

 

NB: Bilde er redigert i KAMERAET fordi jeg ikke har tilgang på LR3 eller Camera Raw for øyeblikket, så måtte ty til den raw-konvertern. :) Ser også at bildet kunne nytt godt av en crop i bunn; men det får vi ta senere da jeg kommer hjem igjen.

 

6009672030_19aec5c71f_z.jpg

Lenke til kommentar
Husk trådens retningslinjer og særlig punktet om at alle som poster bilde også må samtidig gi kritikk til minst ett annet bilde. Ytterligere spørsmål/diskusjon rundt dette kan hvis nødvendig taes i diskusjonstråden


iHouse: når jeg nå likevel gir kritikk på ditt bilde regner jeg med du "gjør opp" for deg ved å bidra med tilbakemelding på minst ett av de andre bildene i tråden (trenger ikke være ett av mine bilder, altså ;) )

Lys, eller mangelen på sådan, er nevnt som en svakhet ved bildet. Jeg må si meg enig i at det er veldig lite detaljer som stikker seg ut på bildet, men bare det å gjøre selve bilen lysere trenger ikke å være eneste utvei. Hovedpoenget er å få separert hovedmotivet fra bakgrunnen, og da kan du like gjerne gjøre bakgrunnen lysere, og beholde bilen forholdsvis mørk, alt ettersom du lyster. Jeg synes også lysene rundt omkring på bilen skriker litt vel mye, særlig lysene på nummerskiltet, disse burde vært litt mer balansert mot omgivelsene om de i det hele tatt skal være tent.

Perspektivet du har valgt, lavt nede, tett innpå og 45 grader ut fra baken gjør ikke så mye for å vise meg linjene i karosseriet, som jeg antar er noe av det du vil fokusere mest på her. Bakskjermen og venstre side av bakfangeren er det som dominerer bildet, og selv om disse sikkert glir elegant inn i helheten på bilen er ikke disse delene alene det mest spennende å se på, i hvertfall ikke når de er så godt som helt mørklagte... jeg tror du kunne forbedret dette mye ved å løfte kamera litt opp, gått litt lenger mot høyre eller venstre, og gjerne gått litt lenger unna (men brukt lengre brennvidde slik at bilen fortsatt fyller mye av rammen - da ville bilens linjer som helhet kommet tydeligere frem i bildet.

-------------

My tune ver. 2
post-78758-0-76038800-1312720261_thumb.jpg

Ny versjon av bildet jeg postet sist. Det som er endret er at gitaren er flyttet unna bakgrunnen (på forrige bildet sto den støttet mot bakgrunnsteppet), Lyskilden som lyser opp gitaren er byttet ut med en mindre som gir mer kontroll over hvor mye den lyser opp bakgrunnen, og de to blitsene som lyste opp bakgrunnsteppet har fått rød gel og lyser nå kun opp underlaget som også er nytt. Gitaren er også rotert noe, og jeg har valgt ett objektiv med større blenderåpning for å gi ytterligere separasjon mot bakgrunnen.
Lenke til kommentar

iHouse: Bildet/motivet er for mørkt, og motivet skiller seg ikke noe særlig ut. Antennen er kutta, noe den ikke burde vært. Den er faktisk så forstyrrende at den helst ikke burde vært der. Om jeg skal være veldig krass, og det skal jeg, så vil jeg si at det eneste interessante med bildet er at bygningen og trelinja går med ca samme vinkel i samme retning, og som du kunne prøvd å gjort noe mer ut av, hadde du bare fjerna bilen i front.

 

Ventle: Jeg er ikke helt habil når det gjelder å gi kritikk på rene produktbilder. De er for det meste kjedelige, og er derfor lite givende som fotografier for min del. Uansett, så synes jeg bildet du har tatt er estetisk pent. Det røde lyset er behagelig, og passer selvfølgelig godt til motivet. Det som "ødelegger" bildet er headstocken. Øverst er det litt gjenskinn separert i forskjellige flekker som gjør at bildet ser ut som om det er i lav kvalitet. I tillegg ser det også ut til å være noen skader i form av riper eller små hakk som ikke burde være der på kroppen under lydhullet. Det er kult med slitte gitarer, men da må de gjerne være mer slitte enn det din der.

 

-------------------------

 

Jeg liker at bildet ser litt "drømmete" ut, og jeg liker at horisonten heller bittelitt skevt nedover mot venstre, og blir mer rotete, og at det samme gjelder trærne. Jeg vet ikke om jeg liker komposisjonen eller fargestikket (JP Scan, ikke redigert på noen som helst måte).

 

6009209498_bb8cf46e86_m.jpg

Trees by hanskristoffer, on Flickr

Lenke til kommentar

post-116334-0-48637100-1311241921_thumb.jpg

Gatefoto, greit nok. Problemet er at jeg ikke føler det gir meg noe. Det er bare et enkelt snapshot tatt på gaten. Hva skal jeg feste øynene mine på? Komposisjonen blir for min del veldig rotete. Jeg føler jeg skal se på damen, men øynene mine blir trukket til han fyren med skyggelue. Samtidig så syns jeg det mangler kontrast. Det kan godt være det er min skjerm som er litt ... grums, men det blir så veldig lyst. Det skuffer meg litt, for jeg har vært imponert over gatefotoene dine tidligere.

 

post-71211-0-35631000-1311270384_thumb.jpg

Jeg både liker det. Fargene og bokehen gjør det herlig dust å se på. Det har fått en slags kodak film-look og det passer godt til motivet, kanskje det er fra tidlig 80-tall? Komposisjonen er også fin, selv om den kanskje blir litt tung på den ene siden. Skal jeg pirke på noe spesielt så må det være den visne knoppen. Den tiltrekker seg litt for mye oppmerksomhet, rett og slett.

 

Mine bildebidrag:

post-41529-0-01929200-1312912082_thumb.jpg

Et bilde jeg tok i våres og kanskje det landskapsbildet jeg er mest fornøyd med. Det er en sjanger jeg er lite kjent med, så fortell meg hva dere synes og hva jeg skal gjøre for evt å gjøre ting bedre.

Kamera Canon EOS 50D

Objektiv Canon EF 100mm macro F2.8L IS USM

Lukkertid 0.006 sec (1/160)

Blender f/11.0

Brennvidde 100 mm

ISO 100

 

post-41529-0-07584900-1312912320_thumb.jpg

Samme dag, men litt mer farger og liv. Om man i det hele tatt kan kalle det "fargerikt".

Exif:

Camera Canon EOS 50D

Objektiv Tamron 17-50 VC

Lukkertid 0.04 sec (1/25)

Blender f/6.3

Brennvidde 25 mm

ISO Speed 100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...