Gå til innhold

Noen andre som tjener rått på Kiwi Garantien?


piratentim

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Husker jeg leste om dette at Kiwi ikke hadde noen som helst oversikt over hvor mye de betalte ut til dette her. Så gode utsikter for dere :D

 

Tror ikke det er så gode utsikter lenger. Jeg vet ikke om de ansatte i Kiwi har tulla ned meg i dag eller ikke, men i 3 av 4 nærbutikker i dag sa dem at garantien skulle endres etter sommeren, sånn at man får gavekort om de ikke har erstatning på en vare som er gått ut på dato. Er det flere som har hørt noe om dette? Eventuelt noen ansatte på forumet her som kan bekrefte eller avkrefte?

 

Jeg vet de snakker noe om forandring på frukt & grønt, men har ikke jobba på lenge så veit ikke hvordan det er med datovarer dessverre....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til alle her som tror det er fritt fram og skattefritt å tjene store penger på kiwi sine garantier, dette er feil. Så lenge du tjener over 50k i året regnes dette som næringsinntekt og skal skattes på.

For de som går på trygd ligger det et inntektstak på en halv G, dvs ca 36k kr før det begynner å trekkes noe fra trygda di. Verste jeg ser er disse som er uføretrygdet som går rundt hele dagen og leter etter datovarer og tjener 150-200k i året + full trygd. For å si det slik, varslingstjenestene til nav brukes aktivt.

 

Mine kilder sier nå at Bob har blitt anmeldt for skatte- og trygdesvindel. Helt rett og rimelig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

hvis du jobber i kiwi annChristin så bør du ikke si så mye om hvordan de nye endringene er før omprofileringen er ferdig i september.

 

Omprofilering i september? Her får vist ikke jeg vite så mye gitt. Det med frukt og grønt hørte jeg fra ansatte og en kunde når jeg var i en annen butikk! Har ikke hørt noe om det selv på jobben faktisk!

Lenke til kommentar

Til alle her som tror det er fritt fram og skattefritt å tjene store penger på kiwi sine garantier, dette er feil. Så lenge du tjener over 50k i året regnes dette som næringsinntekt og skal skattes på.

For de som går på trygd ligger det et inntektstak på en halv G, dvs ca 36k kr før det begynner å trekkes noe fra trygda di. Verste jeg ser er disse som er uføretrygdet som går rundt hele dagen og leter etter datovarer og tjener 150-200k i året + full trygd. For å si det slik, varslingstjenestene til nav brukes aktivt.

 

Mine kilder sier nå at Bob har blitt anmeldt for skatte- og trygdesvindel. Helt rett og rimelig

Jeg forstår hva du mener, men hva bygger du dette grunnlaget på? Og jeg vil ikke si meg enig om at det er skattepliktig før første sak er ferdiggjort gjennom det norske rettsystemet... Det å bli anmeldt bytyr ikke i et hvert tilfelle at man faktisk har gjort noe galt / ulovelig...

Lenke til kommentar

Koffor skal det bli annmeldt som skattefradrag? Det er kiwi som starter dette med å kjøre en "rabatt" ordning slik at personer begynner å "leve" på dette sammen med trygd. Om noen skulle blitt straffet er kiwi en kandidat, mener nå eg.

 

Men, når du først har garanti er det da rettferdig å hindre noen med et større beløp å løse inn pengene? En dame som skulle handle på kiwi fikk ikkje utbetalt penger men noen gutter på 15 fikk mange tusen kontant uten spørsmål. Skal kiwi ha garanti da man ha en garanti for at garantien blir opprettholdt (?).

Denne saken er slike saker som gjør at det virker som Kiwi lover noe men gjør noe annet.

 

Kilder: bt.no

 

Feilformulert!

Endret av Twilde
Lenke til kommentar

Koffor skal det bli annmeldt som skattefradrag? Det er kiwi som starter dette med å kjøre en "rabatt" ordning slik at personer begynner å "leve" på dette sammen med trygd. Om noen skulle blitt straffet er kiwi en kandidat, mener nå eg.

I all verden? Er det feks. arbeidsgiver som bør straffes dersom du klarer å snyte på skatten fordi det er arbeidsgiver som gir deg pengene?? Selvfølgelig har ikke Kiwi noe med videre oppfølging av hva personen gjør med pengene. Det er du og du alene som er ansvarlig for å ikke drive med trygdesvindel.

Lenke til kommentar

I all verden? Er det feks. arbeidsgiver som bør straffes dersom du klarer å snyte på skatten fordi det er arbeidsgiver som gir deg pengene?? Selvfølgelig har ikke Kiwi noe med videre oppfølging av hva personen gjør med pengene. Det er du og du alene som er ansvarlig for å ikke drive med trygdesvindel.

Det eg mener er at det er Kiwi som har skapt problemet med folk som snylter på "garantien deres" og samtidig lever på trygd. Kiwi burde fjernet garantien og dermed fjernet hele problemet.

Eg har jobba i butikk og vet kor stress det er ellers om ikkje garantien skulle vert der også.

 

Feil formulert!

Endret av Twilde
Lenke til kommentar

Det eg mener er at det er Kiwi som har skapt problemet med folk som snylter på "garantien deres" og samtidig lever på trygd. Kiwi burde fjernet garantien og dermed fjernet hele problemet.

Eg har jobba i butikk og vet kor stress det er ellers om ikkje garantien skulle vert der også.

Skjønner ikke tankegangen din. Dette er jo overhodet ikke noe problem inntil folk selv velger å svindle på trygden og ikke rapportere inn inntekten. Mener du også at det er arbeidsgivers feil dersom noen velger å snyte på skatten? Er det arbeidsgiveren som er årsak til problemet eller er det arbeidstakeren? Kiwi har jo overhodet ikke gjort noe ulovlig her. De eneste som har gjort noe ulovlig er trygdesvindlerne.
Lenke til kommentar

Det eg mener er at det er Kiwi som har skapt problemet med folk som snylter på "garantien deres" og samtidig lever på trygd. Kiwi burde fjernet garantien og dermed fjernet hele problemet.

Eg har jobba i butikk og vet kor stress det er ellers om ikkje garantien skulle vert der også.

Skjønner ikke tankegangen din. Dette er jo overhodet ikke noe problem inntil folk selv velger å svindle på trygden og ikke rapportere inn inntekten. Mener du også at det er arbeidsgivers feil dersom noen velger å snyte på skatten? Er det arbeidsgiveren som er årsak til problemet eller er det arbeidstakeren? Kiwi har jo overhodet ikke gjort noe ulovlig her. De eneste som har gjort noe ulovlig er trygdesvindlerne.

Jeg kan si at slike saker har vært oppe før og det er ingen straffesaker som er kjent, der noen har blitt dømt for å tjene penger via Kiwi.. Det regnes rett og slett ikke som en inntekt, det regnes ikke som en jobb. Det er ingen lov som passer inn her. Men en advokat, eller egentlig enhver juss orientert person tolker jo loven på forskjellige måter...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke tankegangen din. Dette er jo overhodet ikke noe problem inntil folk selv velger å svindle på trygden og ikke rapportere inn inntekten. Mener du også at det er arbeidsgivers feil dersom noen velger å snyte på skatten? Er det arbeidsgiveren som er årsak til problemet eller er det arbeidstakeren? Kiwi har jo overhodet ikke gjort noe ulovlig her. De eneste som har gjort noe ulovlig er trygdesvindlerne.

SÅ vidt eg har forstått har folk fått problemer fordi dei har brukt garantien og trygd samtidig og det er dette eg har tatt stillig ut ifra. Og utifra at kiwi har garantien burde dei vert ansvarlig om folk blir anklaget for skattefusk når dei bruker systemet til Kiwi. Kan være meg som roter og blander meg noe annet.

 

Jeg kan si at slike saker har vært oppe før og det er ingen straffesaker som er kjent, der noen har blitt dømt for å tjene penger via Kiwi..

Da har eg altså bommet og trodd man ble straffet for å tjene penger via kiwi.

 

Beklager, meg som roter! Sak løst :)

Endret av Twilde
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har blitt straffet for å tjene penger via Kiwi. Det man evt. kan bli straffet for er dersom man ikke oppgir dette som inntekt dersom det overstiger et minstebeløp. At alt man tjener via Kiwi skulle være skattefritt høres helt usannsynlig ut. Dersom man er trygdet og ikke oppgir Kiwi pengene man tjener kan det altså være at man blir urettmessig trygdet og dermed i praksis svindler til seg trygd. Men så lenge man oppgir mottatt beløp fra Kiwi så er det ingenting man kan straffes for. Jeg kjenner ikke til saker hvor folk har blitt anmeldt for eller dømt for svindel og underslag via Kiwi-garantien men dersom det nå er riktig som noen sa tidligere i tråden, at "Kiwi-Bob" har blitt anmeldt for trygdesvindel, da kan man jo håpe at kanskje det kommer noe informasjon ut av den saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har blitt straffet for å tjene penger via Kiwi. Det man evt. kan bli straffet for er dersom man ikke oppgir dette som inntekt dersom det overstiger et minstebeløp. At alt man tjener via Kiwi skulle være skattefritt høres helt usannsynlig ut. Dersom man er trygdet og ikke oppgir Kiwi pengene man tjener kan det altså være at man blir urettmessig trygdet og dermed i praksis svindler til seg trygd. Men så lenge man oppgir mottatt beløp fra Kiwi så er det ingenting man kan straffes for. Jeg kjenner ikke til saker hvor folk har blitt anmeldt for eller dømt for svindel og underslag via Kiwi-garantien men dersom det nå er riktig som noen sa tidligere i tråden, at "Kiwi-Bob" har blitt anmeldt for trygdesvindel, da kan man jo håpe at kanskje det kommer noe informasjon ut av den saken.

Det er sant det du sier, men det som er med kiwi er at det ikke regnes som inntekt, slik jeg har forstått det i følge det norske lovsystem. Altså er dette et smutthull i systemet hvis du forstår meg rett? Det å tjene penger via en garanti og hvor mye du da maksimalt kan tjene er det ingen norsk lov som dekker. Det er ingen hjemmel i lov på dette området. Før noen straffes må loven i såfall tolkes på en ny måte, eller så må det skapes en ny lov som dekker dette området.

Lenke til kommentar

Det høres usannsynlig ut synes jeg. Hvorfor skulle ikke dette regnes som inntekt? Penger via lotteri,arv,gaver etc. er heller ikke inntekt i vanlig forstand ved at man har tjent dem via en jobb, men likevel er man pliktig til å skatte fra dem. Og det at "Kiwi-Bob" nå har blitt anmeldt av staten er jo ting som tyder på at det ikke er lov å unndra slike penger.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det høres usannsynlig ut synes jeg. Hvorfor skulle ikke dette regnes som inntekt? Penger via lotteri,arv,gaver etc. er heller ikke inntekt i vanlig forstand ved at man har tjent dem via en jobb, men likevel er man pliktig til å skatte fra dem. Og det at "Kiwi-Bob" nå har blitt anmeldt av staten er jo ting som tyder på at det ikke er lov å unndra slike penger.

Jeg forstår selvsagt det du sier, og jeg er da enig at det høres usannsynlig ut, men det har i hvert fall vært slik, det har vært og slik jeg har forstått det er det ingen som har blitt straffet for noe enda...

Du sier at Kiwi Bob har blitt anmeldt av staten? Hvor har du dette fra? At det er staten som har anmeldt han? Var vel en på forumet som skrev Bob var anmeldt, men han sa vel ikke at det var staten? Og hvor pålitelig er egentlig dette?

Uansett så har denne tråden gang på gang hatt diskusjon om penger fra kiwi er skattepliktig...

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Det høres usannsynlig ut synes jeg. Hvorfor skulle ikke dette regnes som inntekt? Penger via lotteri,arv,gaver etc. er heller ikke inntekt i vanlig forstand ved at man har tjent dem via en jobb, men likevel er man pliktig til å skatte fra dem. Og det at "Kiwi-Bob" nå har blitt anmeldt av staten er jo ting som tyder på at det ikke er lov å unndra slike penger.

Jeg forstår selvsagt det du sier, og jeg er da enig at det høres usannsynlig ut, men det har i hvert fall vært slik, det har vært og slik jeg har forstått det er det ingen som har blitt straffet for noe enda...

Du sier at Kiwi Bob har blitt anmeldt av staten? Hvor har du dette fra? At det er staten som har anmeldt han? Var vel en på forumet som skrev Bob var anmeldt, men han sa vel ikke at det var staten? Og hvor pålitelig er egentlig dette?

Uansett så har denne tråden gang på gang hatt diskusjon om penger fra kiwi er skattepliktig...

Nei det var kun basert på det som ble sagt tidligere i tråden. Grunnen til at jeg skrev staten var at det alltid er staten som anmelder folk for trygdesvindel og skatteunndragelse. Men om jeg forstår deg rett så mener du at det har vært saker som dette før men at folk faktisk har blitt frikjent? Hvilke saker sikter du til og hvor finnes dokumentasjon på dette?
Lenke til kommentar

Det høres usannsynlig ut synes jeg. Hvorfor skulle ikke dette regnes som inntekt? Penger via lotteri,arv,gaver etc. er heller ikke inntekt i vanlig forstand ved at man har tjent dem via en jobb, men likevel er man pliktig til å skatte fra dem. Og det at "Kiwi-Bob" nå har blitt anmeldt av staten er jo ting som tyder på at det ikke er lov å unndra slike penger.

Jeg forstår selvsagt det du sier, og jeg er da enig at det høres usannsynlig ut, men det har i hvert fall vært slik, det har vært og slik jeg har forstått det er det ingen som har blitt straffet for noe enda...

Du sier at Kiwi Bob har blitt anmeldt av staten? Hvor har du dette fra? At det er staten som har anmeldt han? Var vel en på forumet som skrev Bob var anmeldt, men han sa vel ikke at det var staten? Og hvor pålitelig er egentlig dette?

Uansett så har denne tråden gang på gang hatt diskusjon om penger fra kiwi er skattepliktig...

Nei det var kun basert på det som ble sagt tidligere i tråden. Grunnen til at jeg skrev staten var at det alltid er staten som anmelder folk for trygdesvindel og skatteunndragelse. Men om jeg forstår deg rett så mener du at det har vært saker som dette før men at folk faktisk har blitt frikjent? Hvilke saker sikter du til og hvor finnes dokumentasjon på dette?

Jeg har nok ingen dokumentasjon på dette, dessvere. Så blir vel like lite pålitelig som det vi så på forumet her :) Det jeg har denne innformasjonen fra,e r samtale med flere ansatte i forskjellige kiwi butikker på sørlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...