Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkreving av gjeld etter avslag hos namsmannen?


Thag

Anbefalte innlegg

Har penger utestående, har hatt saken hos namsmannen, og resultatet ble intet til utlegg, dette fordi den ene var på dagpenger hos NAV, og den andre allerede hadde tvangstrekk, dette utløp dog i 2013. Er løpet da kjørt? Trodde kravet mitt ble stående til dovre falt, slik at dersom disse menneskene fikk noe av verdi, gikk namsmannen inn og tok det, men jeg har ikke oppfattet at dette er tilfelle...

 

Noen som har noen ideer? Kan jeg f.eks fremme kravet en gang i året til noen har noe å ta pant i? Dette dreier seg om en vesentlig sum penger, som jeg nødig ønsker skal være utestående til evig tid...

 

.Thag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En utleggsforretning sikrer kravet for 10 år mot foreldelse. Bedrer vedkommendes økonomi seg i løpet av denne perioden, kan du begjære nytt utlegg. Går det mer enn 10 år må du passe på å sikre kravet ditt ytterligere mot foreldelse.

 

Men jeg må selv finne ut om økonmien har endret seg? Fikk beskjed om at resultatet av utleggsforretningen havner i Brønnøysundregisteret. Hvilke konsekvenser får dette for vedkommende det gjelder?

 

Og en annen ting, og det er her det begynner å bli interessant: Dette er penger som er skattbare, og jeg har skattet dem. Men dersom jeg ikke får dem, får jeg vel tilbakebetalt skatten jeg allerede har betalt? Men i forhold til skatt er det vel en foreldelsesfrist? Hva kreves av dokumentasjon?

 

.Thag

Lenke til kommentar

Det er ingen offentlig instans som overvåker privatpersoners økonomi med formål å sikre andre privatpersoners krav.

 

En utleggsforretning med "intet til utlegg" blir registrert på personens blad i Løsøreregisteret (jfr. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-25). Konsekvenser vil kunne være at man ikke kan få stillinger med krav om økonomisk vederheftighet (som stillinger hos namsmannen), eller at man ikke kan få sikkerhetsklarering. Det vil også være et skudd for baugen i enhver kredittvurdering.

 

 

Dersom du ikke får pengene får du fradrag i skatten. Det får du i det året tapet er konstatert (ikke i det opprinnelige året inntekten ble skattlagt); du trenger derfor normalt ikke bekymre deg over de forskjellige fristene for å ta en ligning opp til ny behandling. Skatterettslig sett kan du konstatere tap i det inntektsåret der tvangsinndriving har vist seg forgjeves (altså når namsmannen kommer til "intet til utlegg").

 

Det som kreves av dokumentasjon er rett og slett dokumentasjon på at innkreving har skjedd uten resultat.

 

Se ellers Lignings-ABCs kapittel om Utestående fordringer. Merk at det ikke er adgang til å fradragsføre slikt tap i andre år enn det året det aktuelle tapet er konstatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man må altså starte inndrivingsprosessen "på nytt" dersom namsmannen først kommer til "intet til utlegg"? Når man vet at vedkommendes økonomi har bedret seg.

 

Jeg går ut fra at renter løper hele tiden, samt at utgifter på tidligere forsøk på inndrivelse legges på "nytt" forsøk? Artig å få "intet til utlegg" ganger to, og så få en regning på 1600 kroner pr avslag for jobben som ble gjort ;-(, når det egentlig er jeg som er taperen her...

 

.Thag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...