Gå til innhold

Visakortsvindlet, hva gjør jeg nå?


Dufen

Anbefalte innlegg

På et eller annet vis er Visakortinfoen min på avveie. Jeg er forsiktig med all bruk o.s.v... Se bort fra dette, jeg er ikke ute etter en preken om forsiktighet...

 

Det som har skjedd er at noen har prøvd å bruke kortet på forskjellige plasser rundt om i verden og fått det til hos en leverandør av klokker og smykker.

De brukte på fredag 2642 kroner/450 dollar der, og bankens eget system hadde reagert og reservert resterende på kontoen min for å forhindre videre misbruk.

 

Jeg oppdaget dette på lørdag etter at jeg ikke fikk betalt for middag i butikken (flaut? JA!) og ringte umiddelbart og sperret kortet.

Etter kontakt med banken i dag fikk jeg beskjed om at dette ville bli refundert, men jeg måtte følge protokoll for dette. Det er ok.

Jeg anmelder dette til politiet og sender så en egenærklæring til banken så går det sin gang.

 

Denne butikken hvor beløpet ble registrert/reservert åpner om 4 timer (tidsforskjeller Norge-USA) og jeg har da tenkt å ringe de og forklare saken for kanskje å finne ut av hvor varene skulle sendes, eventuelt at jeg er så heldig å få stoppet shipping av varene.

 

Er det mer jeg kan gjøre? Jeg har lyst til å skade vedkommende som har gjort dette, enten fysisk eller økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke noe mer du kan gjøre. Etterforskning i saken gjøres av Politiet(som du anmelder saken til) og/eller av banken(som er den som blir skadelidende her, ikke du). Ikke ta det så tungt eller personlig. Dette skjer med mange personer og er bare noe du må komme deg over raskest mulig og kanskje du kan le av det om noen år.

 

Og ikke for å komme med formaning, men heller tips. Separer lønnskonto og brukskonto, og ha flere betalingskort tilgjengelig. På den måten vil ikke svindlere kunne tømme kontoen din, og når kortet blir sperret har du fortsatt tilgang på størsteparten av pengene(som står på egen konto) via ekstra kort. I tillegg er det også særdeles lurt å kun bruke kredittkort på netthandel. Blir du da svindlet så er det ikke dine penger det går ut over.

Lenke til kommentar
Dette skjer med mange personer og er bare noe du må komme deg over raskest mulig og kanskje du kan le av det om noen år.

Sant nok, selv om jeg for øyeblikket kunne tenkt meg ulovlige mothandlinger :p

 

Det var ikke så dumt å separere kontoene nei, jeg har en konto som ikke brukes til noe som helst som kan benyttes her.

De gangene jeg handler på nett bruker jeg Paypal, har bare brukt Visadelen på bankkortet en gang det siste året. (Er vel der kortinfoen er blitt tatt)

PayPal er sagt å være det sikreste alternativet, hva tenkes om det?

 

edit: da jeg brukte visadelen så var det på en etter sigende sikker side som mange har bestilt fra uten problemer gjennom flere år... :hmm:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Kjedelig sak Doofen :<

 

Men om du har en god forsikringsavtale så kan faktisk det dekke svindel, ergo du får pengene dine atende.

 

Har selv reist pretty much all over the world og har blitt svindlet for mellom 100-250.000 kr, fått igjen rubbel og bit med renter :)

 

edit: da jeg brukte visadelen så var det på en etter sigende sikker side som mange har bestilt fra uten problemer gjennom flere år... :hmm:

 

Er mest sansynlig ikkje her du har blitt svindlet, om det er igjennom en godkjent web-portal bank så er alt kryptert.

 

svindelen kan ha skjedd via kortavlesning eller at noken har tatt en kopi av kortet ditt i en minibank etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...