Gå til innhold

Must have Objektivet for fotografering i Roma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle valgt et enkelt objektiv å ha med rundt i byens gater, så ville jeg valgt "en god normalzoom".

 

Tror jeg til crop helst ville hatt EF-S 15-85 IS - gir etter min mening best avveining mellom pris, brennviddeområde og bildekvalitet.

Vil gi bedre bildekvalitet enn superzoomen din og har det lille ekstra i vidvinkel. Billig er den ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle valgt et enkelt objektiv å ha med rundt i byens gater, så ville jeg valgt "en god normalzoom".

 

Tror jeg til crop helst ville hatt EF-S 15-85 IS - gir etter min mening best avveining mellom pris, brennviddeområde og bildekvalitet.

Vil gi bedre bildekvalitet enn superzoomen din og har det lille ekstra i vidvinkel. Billig er den ikke.

 

15-85 er et perfekt valg til ferier, men Roma/Vatikanet tilsier endel innvendig fotografering og blits er forbudt på de fleste steder, spesielt i Vatikanet og det er flere ting som ikke blir sett på med blide øyner der :)

 

Sleeveless shirts and short pants or skirts are not permitted within the border of the Vatican.
Lenke til kommentar

Et litt off-topic tips er å kjøpe billetter til (spesielt) vatikanmuseet på forhånd, og vær tidlig ute. Ellers kan du risikere ett par timer i kø bare for å kjøpe billettene + en times køvandring gjennom museet for å komme til det sixtinske kapell - jeg antar dere har tenkt dere dit...

Og der trenger du lyssterk optikk, gjerne vidvinkel, for der er blits forbudt - selv om ingen av de amerikanske turistene bryr seg.

De aller fleste kirkene i Roma har mye flott å se på / fotografere, vi fant en med tre-fire Caravaggio'er (og et sidealter dedikert til Olav den Hellige), mens i nærheten av presidentpalasset er det en hvor hele interiøret er designet av Michelangelo. Mangefarget marmor - kjempeflott. For ikke å snakke om Villa Borghese. Ikke lov å fotografere der, og du må bestille billett på forhånd, men fyttikatta for noen fantastiske marmorstatuer det er der... Berninis "David" slår Michelangelos variant langt ned i støvlene.

 

Du får sikkert en flott tur - husk gode sko :-)

Lenke til kommentar

Jeg var i Roma med min D700 og AF 18-35mm, og synes IKKE jeg kunne hatt noe mindre vidvinkel!

 

18mm er "minimum" til alle severdighetene i trange gater/gårdsrom, og samtidig var 35mm greit og ha til portretter av fruen, da det gav fremdeles bra med bakgrunn uten å forvrenge perspektivet i ansiktet slik kortere brennvidder ville gjort.

Til by-ferie tar jeg alltid kun med vidvinkelzoom! (Pluss en lettvekts normalzoom i reserve om vidvinkelzoomen skulle gå i stykker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...