Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til å sette opp Amilo Li1718


Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Jeg har en gjenstridig Fujitsu Siemens Amilo Li1718 som har kranglet i hele sitt liv. Det største problemet har vært at den ikke aktiviserte det trådløse netter, samt at den ble fryktelig varm.

 

Jeg endte med å sette den til side å kjøpe meg en maskin til.

 

Nå har det seg sånn at jeg trenger en ekstra maskin til lett tekstbehandling, og surfing fra sofakroken, og tenkte igjen på å få til denne Li1718. Jeg startet med et meget elendig forsøk på å installere Linux mint 11. Dette fungerte svært dårlig, og ingenting virket etter på.

I enda et nytt forsøk på å få den opp å gå installerte jeg Win XP på den. Den virker nå, men synes det er dårlig oppløsning, samtidig som jeg mangler alt som er av drivere på maskinen.

 

Mulig det har med å gjøre at det er en Vista maskin.

 

For meg betyr dette lite, så lenge den fungerer til sitt bruk.

 

Trenger derfor en "step by step" what to do for å få den opp å kjøre.

 

Noen som har anledning til å hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som heter vistamaskin da det impliserer at maskinen bare kan kjøre vista, noe som ikke er riktig. Det greieste for en maskin med slik bruk som du beskriver er Ubuntu.

 

 

Har forsøkt Ubuntu, men fikk ikke gjennomført installasjonen.

Og om jeg skulle få det til. Jeg må vel hente alle drivere på ny fra et sted?

Jeg er ikke helt stødig på en slik installasjon/oppsett, så om noen kunne gi meg en "step by step"? :-)

Lenke til kommentar

Jeg sjekket fujitsu siemens sida, og det finnes kun vista drivere til den maskina der.

Men om du finner ut hva slags komponenter som er i den, så skal du ikke se bort ifra at du kan laste ned drivere fra andre sider.

Fikk til dette for noen år siden med en annen fujitsu siemens maskin.

 

Et annet alternativ er vel å prøve windows 7? (det kan jo til nød kjøres på windows vista drivere, om ikke maskina finner noe selv, via windows update).

En annen ting er at jeg syns windows 7 yter bedre enn vista :)

 

 

Lenke til kommentar

Hei. Er det ingen som har hørt om Enhetsbehandling her? Veldig fin funksjon for å nettop installere drivere. Det er jo da slik at når maskina ikke har installert drivere, så er det gult utropstegn på maskinvaren som ikke har drivere i Enhetsbehandlingen. Det du da gjør er å laster ned alle driverne fra Fujitsu Siemens sin hjemmeside. Drivere for din PC selvfølgelig. Så installerer du et pakkeprogram. F. eks 7zip. Installerer det.

Så pakker du bare ut alle driverfilene.

Det hender at man kan pakke ut EXE Setup filene til driverne.

Så når de er pakka ut så blir det å finne .inf filene da. De ligger da vanligvis i mappene der.

 

Så går du inni enhetsbehandlingen, høyreklikker på maskinvaren du vil installere, og egenskaper. Så velger du Reinstaller Driver eller hva det enn står på Norsk. Så finner du frem til mappen og inf fila, og den skal normalt sett bli installert på riktig måte. Dette gjør du med alle maskinvarene med gult utropstegn på seg. Reinstaller driver og naviger til riktig mappe og inf fil.

 

Slik har jeg gjort med gud veit hvor mange maskiner.

 

Det er veldig enkelt å da får du ikke med all dritten som følger med Setup filene heller.

 

 

Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Her nå fått Vista opp og kjøre igjen. Alt fungerer bortsett fra det trådløse. Jeg installerte "Launch manager", og fikk trådløst nett. Men plutselig virket det ikke lenger.

Mår jeg er inne i enhetsbehandlingen, så finner den ikke trådløskortet (det gjorde det før).

Når jeg trykker av/på på trådløsknappen, så får jeg skrudd på/av, men det ser ikke ut som det skjer noe "fysisk" med den trådløse senderen.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter vistamaskin da det impliserer at maskinen bare kan kjøre vista, noe som ikke er riktig. Det greieste for en maskin med slik bruk som du beskriver er Ubuntu.

 

 

Har forsøkt Ubuntu, men fikk ikke gjennomført installasjonen.

Og om jeg skulle få det til. Jeg må vel hente alle drivere på ny fra et sted?

Jeg er ikke helt stødig på en slik installasjon/oppsett, så om noen kunne gi meg en "step by step"? :-)

Ubuntu har de fleste drivere til vanlig maskinvare inkludert. De maskinene jeg har innstallert med Ubuntu har ihvertfall kommet rett opp, og det inkluderer endel eldre ukurante bærbare fra HP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...