Gå til innhold

Hvordan Skru av Ventemodus Bufferen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker dere i det hele tatt om samme ting nå?

 

Det er (for meg ihvertfall) litt uklart hva OP mener.

 

Hvis det er svalemodus det er snakk om så bruker ikke dette RAM, men det reserverer en del harddiskplass (det er vel like mange GB som du har minne, slik at minnet kan dumpes til fil i dvalemodus).

 

Hvis det er caching så er det superfetch vi snakker om - og dette bruker RAM, men bare på en slik måte at RAM som IKKE brukes til andre ting faktisk brukes til noe fornuftig fremfor å stå tom og ubrukt. Superfetch pre-loader mye bruke data slik at f.eks. mye bruke aplikasjoner laster inn raskere. Når du starter nye programmer så frigis det øyeblikkelig plass i RAM fra cachet slike data så applikasjonene kan få brukt det. Altså så vil du ikke gå tom for RAM noe fortere om du har på superfetch eller ikke. Superfetch er ikke noe kompromiss - men heller en smart metode for å bruke ledige systemressurser (RAM) for å optimalisere ytelsen. Når RAMen trengs til noe annet så blokkerer ikke superfetch dataene dette fra å skje som om all den plassen faktisk var ledig.

 

Hvordan reduserer funksjonen bandwidth basert på hvor mye data som finnes i RAMen? Hvis dette er en teknisk detalj-konsekvens av hvordan systemet fungerer som jeg ikke har fått med meg så er jeg interessert i å vite mer - men jeg ser ikke noen obvious grunn for at dette skulle skje.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har rask nok pc til å offre denne idiotiske funksjonen. Effektivt bettyr den ekstra loaden på ramet mindre bandwith for meg når jeg passerer 5,7GB.

Så du sitter altså med 50x SF2281 i RAID0 med 2-kanals minne?

Jeg tror ikke et øyeblikk på din påstand om at du ikke har nytte av denne funksjonen.

 

Båndbreddemessig er dette bare tull. En prosessor i dag er mye mer avhengig av lave aksesstider enn båndbredde i vanlige programmer. Sånn halvveis i DDR2-tida sluttet båndbredde til CPU å bety noe praktisk for CPU-ytelse.

 

@Stigma:

Han referer til dette:

 

Endret av arni90
Lenke til kommentar

@Stigma:

Han referer til dette:

 

 

Ok, i så fall så gjelder vel det jeg skrev over i forhold til superfetch.

 

Ved midnre som sagt det er noen teknisk detalj jeg ikke kjenner til i forhold til dette så er jeg enig i at det er liten grunn til å slå dette av. Hvis du har en rask SSD så vil bedringen i ytelse være prosentmessig langt mindre - men som du nevner så er selv den raskeste SSDen ikke like rask som internminnet - og man kan like godt så bruk ledig minne til noe nyttig. Tomt minne er ubrukelig minne.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Saken er vell at Superfetch ikke klarer å kvitte seg med nokk minne, før BF3 tar opp for mye plass. Og dette får Windows til å gå ut av "Aero mode", samt gi en pop up beskje midt i spillet samt en liten lagg.

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant en side som hjalp meg fixse dette:

http://www.tomshardw...eak,2911-5.html

 

Problemet er at jeg vil ha dette minne som fritt, ikke som buffret.

Ram'et mit er ikke O.C.et så å gjøre det mer effektivt på andre måter er kritisk for høy effektivitet i spill. OG jeg håper dette vil hjelpe Vsync.

http://www.wisegeek.com/what-is-buffered-memory.htm

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

Fant en side som hjalp meg fixse dette:

http://www.tomshardw...eak,2911-5.html

 

Problemet er at jeg vil ha dette minne som fritt, ikke som buffret.

Ram'et mit er ikke O.C.et så å gjøre det mer effektivt på andre måter er kritisk for høy effektivitet i spill. OG jeg håper dette vil hjelpe Vsync.

http://www.wisegeek....ered-memory.htm

Du vet at registrert minne ikke har en fjert å gjøre med Superfetch-bufferen til windows? Dette er noe som ligger i hardware og ingen software kan endre på det.

Today, buffered memory is more commonly referred to as registered memory.

 

Det eneste du har oppnådd nå er å øke responstidene i windows, men så lenge du er fornøyd med det gidder jeg ikke bry meg mer. Du kommer til å ha akkurat like mye minne tilgjengelig nå som du hadde før du skrudde av superfetch, det hadde heller vært lurere å skru av desktop composition når du starter BF3 (egenskaper->kompatibilitet)

Lenke til kommentar

kjører Win7, kan du gi meg en bedre forklaring? når jeg starter bf3...

Du har ikke den fjerneste peiling, derfor tar du feil.

 

Registered Memory er noe som brukes i servere, ofte sammen med ECC skrudd på. Dette for å øke stabiliteten siden en feil kan føre til mange dager med tapt arbeid. Enkelt forklart er registrert minne at hver operasjon tar en ekstra klokke, og det koster litt ytelse (i den grad RAM-ytelse har noe å si for spill). Du får i dag ikke tak i registrert minne som ikke er ECC-merket, dette er serverminne og koster ofte en del mer enn vanlig RAM. Navnet "Buffered Memory" kommer av at operasjonene bufres.

 

Det du snakker om, bufferen som skapes av superfetch, har ingenting å gjøre med registrert minne. Superfetch laster inn ofte brukte filer i RAM for å forbedre oppstartstiden på programmene dine. Det koster deg ingen ytelse når programmer allokerer RAM, fordi dataene som ligger lagret i RAM blir helt enkelt overskrevet.

 

 

Så eksemplet som forklarer akkurat hvor dust det er å skru av Superfetch:

 

Superfetch aktivert: superfetch har bufret 6.2GB RAM for å starte opp programmer, 300MB er ledig og 1.5GB er brukt av programmer i bakgrunnen.

Du starter BF3, det tar 2 sekunder for Battlelog å komme opp, superfetch har nå bufret 6GB RAM siden du startet nettleseren som spiser 200MB RAM. Så blir du med i et spill: det tar 20 sekunder for BF3 å laste opp, superfetch har nå bare 3GB bufret for oppstart av programmer siden BF3 spiser opp 3GB RAM med en gang det starter, 300MB RAM sitter ubrukt. Ingen ytelse er tapt, å skrive over RAM tar akkurat like mye tid uansett om det er noe brukbar data i RAM eller bare 0er.

 

Superfetch deaktivert: 6.5GB RAM sitter ubrukt på skrivebordet og 1.5 GB brukes av programmer i bakgrunnen.

Du starter BF3, det tar nå 5 sekunder for Battlelog å komme opp siden harddisken må bruke tid på å lete opp filene til nettleseren og støttefiler i Windows. 6.3GB RAM sitter ubrukt på skrivebordet og gjør ingenting når du har nettleseren din oppe. Så blir du med i et spill: det tar nå 40 sekunder for BF3 å starte opp siden Superfetch ikke har lastet inn deler av BF3 i minnet, når du omsider kommer inn i BF3 sitter du med 3.3GB RAM ubrukt. Så kommer vi inn på andre problemer, Superfetch henter inn ofte brukte data fra harddisken din, siden du har skrudd av denne funksjonen vil det nå gå mer data til og fra harddisken din mens du kjører BF3. Samtidig liker BF3 å bruke pagefila di for å bufre teksturer i spillet. I praksis ender du opp med lik gjennomsnittlig ytelse i BF3, men flere problemer når du beveger på deg i fly og andre kjøretøy siden det vil være konkurranse mellom BF3 og andre programmer kjørende om harddisktilgang.

 

Oppsummert: deaktiverer du superfetch får du tregere oppstartstider og dårligere ytelse i spill.

 

Ja, jeg har overdrevet tallene for å få frem poenget, men da skjønner du i det minste hvorfor du tar feil når du påstår at å skru av superfetch er smart.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et tips: aero spiser 100-150MB VRAM, i BF3 bør du skru av desktop composition (kompatibilitet) så ikke Aero spiser VRAM i bakgrunnen.

 

Det at du ikke får feilmeldingen nå lenger kan like godt komme av at du kjører færre programmer i bakgrunnen enn før. Superfetch spiser ikke mer enn 50MB RAM, og er ikke nok til å forårsake problemet med at du dropper ut av Aero i BF3. Om teorien din om at Superfetch forverrer latency i systemet ditt hadde stemt hadde du ikke gått ut av aero i BF3, du hadde fått en drop til 5-10 fps i 500-2000 ms før du gikk opp til normal ytelse. Det du påstår gir rett og slett ikke mening og sier mer om hvor lite du egentlig enn noe annet.

Lenke til kommentar

Her er et tips: aero spiser 100-150MB VRAM, i BF3 bør du skru av desktop composition (kompatibilitet) så ikke Aero spiser VRAM i bakgrunnen.

 

Det at du ikke får feilmeldingen nå lenger kan like godt komme av at du kjører færre programmer i bakgrunnen enn før. Superfetch spiser ikke mer enn 50MB RAM, og er ikke nok til å forårsake problemet med at du dropper ut av Aero i BF3. Om teorien din om at Superfetch forverrer latency i systemet ditt hadde stemt hadde du ikke gått ut av aero i BF3, du hadde fått en drop til 5-10 fps i 500-2000 ms før du gikk opp til normal ytelse. Det du påstår gir rett og slett ikke mening og sier mer om hvor lite du egentlig enn noe annet.

 

Kjører like mye i bakgrunnsprogrammer, tror aero ram shutdown har problemer med å virke riktig med superfetch på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...