Gå til innhold

Kan ikke svømme - 19 år gammel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor ille den vannskrekken din er, men om du kommer deg i vannet så skal det ikke veldig mye til for å lære seg å holde seg flytende. Selve svømmingen og teknikken der kommer etter hvert. Jeg tror ikke du trenger noe kurs, jeg tror en venn kan gjøre like stor nytte.

 

Om du har veldig vannskrekk er det en annen sak. Det er nok verre å overkomme enn selve svømmingen, og da kan et kurs være på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å svømme er ikke så fryktelig vanskelig (heh, kanskje lett for meg å si). Ville anbefalt å stikke til en litt avsideliggendes strand/svaberg hvor du kan plaske litt rundt i fred. Les litt på internett om hvordan det gjøres først, og så burde det gå relativt lett å lære seg "the basics"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Vannskrekken er ikke veldig stor. Jeg kan fint gå ut i vannet så lenge det ikke er dypt da jeg ikke klarer å flyte. Nå om vinteren kan jeg ikke gå på stranda, hva med å gå på svømmehall ? Er det å anbefale å gjøre alene ? Tenker da på hvor lett det er å svømme ? Eller ser det veldig dumt ut ? :blush:

 

Tips til eventuelle haller i oslo ?

Lenke til kommentar

Om det ser dumt ut skal du ikke tenke på. Alle ser dum ut når de skal lære seg noe nytt, men det er enda dummere å droppe det i frykt for å dumme seg ut.

 

Jeg tror det kan være lurt å ha med seg en venn som kan svømme. Da kan du få gode råd og veiledning av en som kan det og ser det hele fra en bedre vinkel enn du selv klarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er dårlig til å svømme, men klarer det bedre når jeg svømmer på ryggen. Brystsvømming gjør meg utslitt veldig raskt, og jeg føler at jeg bruker mer energi på å holde meg flytende enn på å komme meg fremover. På ryggen føler jeg at jeg slipper å tenke så mye på å holde meg flytende og kan dermed fokusere mer på fremdriften.

 

Kanskje du også gjør det bedre på ryggen, TS? Kanskje det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ikke gå på et kurs.

Det eneste du får utav kurset er at det "ikke ser teit ut" fordi det er flere av dere.

 

Ja, det vil se litt dumt ut når du står der og ikke klarer å svømme, desverre.

Men ville jeg le av det? Nei.

 

At du når tar deg opp og prøver å gjøre noe med problemet står det respekt av.

Kjør på, allier deg med en venn du betror deg til og få dem til å være med å hjelpe deg.(Betal eventuelt timen hennes/hans så det er en bedre deal)

Lenke til kommentar

Det er lettere å flyte i sjø pga saltvannet(har jeg hørt), men det er ikke store forskjeller. Om du kommer deg ut i vannet så er det bare til å holde seg til områder hvor du kan stå og prøve deg litt frem, gjerne med en kompis eller andre som faktisk kan svømme.

 

Ellers er det verdt å vite at man flyter automatisk dersom man fyller lungene med luft. Bare pust rolig, lek litt og prøv å løfte beina fra bunnen så tar det ikke lang tid før du kan svømme :)

Lenke til kommentar

Har du veldig vannskrekk anbefaler jeg deg å finne ett sted hvor de driver med vanntilvenning etter halliwick-metoden. Blir du trygg i vann så tar det to timer før du svømmer. Har jobbet på rehabsenter og lært ganske mange å svømme opp gjennom tiden, felles for de fleste som ikke kan svømme er en liten dose vannskrekk. Vannskrekken fjernes enkelt ved hjelp av halliwick-metoden.

 

Ryggsvømming er den enkleste måten å lære å svømme på. Crawl den nest letteste. Bryst og butterfly er noe herk å lære bort:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...