Gå til innhold

brukt speilrefleks hvilket? nikon som er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette saker ? Linken over ? Med linse og blits ? Hva kan man sammenligne det med ?

 

finner det nye kameraet av linken over til ca samme pris bare uten blitsen tror jeg.

 

hjelp meg litt her folkens. ja dere har hjulpet meg mye.

 

ser jeg kan få denne

 

Min lenke

 

for ca samme pris som denne

 

Min lenke

 

 

er dette noe for en som leter etter brukt kamera opp mot 3000 kroner ?

 

må si jeg falt for kameraet i første linken, det hvite pentax. snakker kun om utseende da altså.

 

trenger noen til å fortelle meg hva som er bra eller dårlig med de to over, og hvorfor :)

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Uten å ta stilling til disse to så ville jeg sagt at om alternativene for meg var såkalte innstegsmodeller så hadde jeg uansett valgt nytt fremfor brukt. De er så billige at det å betale en tusenlapp mer og ha garanti og sånt ville vært verdt det for meg.

..

den utvidete infoen om pentaxen var ikke mye nyttig hos JP.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

For å kutte ned hele det store siste innlegget mitt'

 

Er dette et skikkelig speilrefleks?

 

Jeg liker prisen.

Jeg liker utseende.

Jeg liker fargen.

 

Jeg ser det er helt nytt, men jeg klarer ikke å lese meg til om dette er noe skikkelig sammenlignet med nikon. Ikke om det har stabilisator i linsen eller huset. Om ditt og datt.

 

Link til Japan foto

 

Min lenke

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Er dette et skikkelig speilrefleks?

Ja. Like skikkelig som Nikon D3100.

 

Jeg liker prisen.

Jeg liker utseende.

Jeg liker fargen.

Da er det bare å løpe og kjøpe ;)

 

Jeg ser det er helt nytt, men jeg klarer ikke å lese meg til om dette er noe skikkelig sammenlignet med nikon. Ikke om det har stabilisator i linsen eller huset. Om ditt og datt.

 

Link til Japan foto

 

Min lenke

Pentax har stabilisatoren i huset, slik at du alltid ha stabilisering; uansett objektiv.

 

Nikon har større utvalg av objektiver enn Pentax; men Pentax har alle de objektivene som du som glad amatør trenger. Og Pentax har en god del objektiver som ikke Nikon har. Bl.a. kompakte fastobjektiver.

 

Og byggekvaliteten og konstruksjonen til Pentax sitt kit-objektiv er klart bedre enn Nikon sitt. Optisk sett er de mer like.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon eos 350d med kitlinse uten stabilis i linsen kr 1000.

 

Tillbud bra ? Er altså brukt.

Nei.

 

Ikke et dårlig tilbud, men heller ikke et bra kamera og et skikkelig crappy objektiv. Gå for pentax pakken du. Eller nikon D3100 om du vil.

Begge to er gode, tror selv jeg ville valgt pentax.

 

Alternativt et 40D eller D90 hvis du finner noen i din prisklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir brukt som argument at Pentax har objektiver ikke Nikon har. Men hva om en hadde snudd på akkurat den påstanden, da hadde det vel blitt mer riktig.

 

Jeg kan være enig med at Pentax har noen kompakte fastobjektiver. Men det du må ta med deg da, det er høy pris og dårlig lystyrke.

 

Ingen slår f.eks Nikon sin AF-S 35mm G 1.8 når det kommer til kvalitet og lystyrke, når en tar prisen i betraktning. Fåes kjøpt brukt for ca. 1000,- Det er mer enn nok kompakt, og blir trukket frem av andre enn Nikonfanboys.

 

Brukte objektiver av nevnte kompakte Pentaxobjektiver er så og si ikke eksisterende.

 

Kitobjektiv Nikon 18-55 VR holder mer enn bra nok kvalitet og yter meget bra optisk.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Det blir brukt som argument at Pentax har objektiver ikke Nikon har. Men hva om en hadde snudd på akkurat den påstanden, da hadde det vel blitt mer riktig.

Hvis du hadde lest min post litt nøyere, så hadde du sett at jeg snakket om objektiver for glade ammatører. Mange av de objektivene som Nikon har, og Pentax mangler, er dyre objektiver beregnet for yrkesfotografer med fullformatshus.

 

Jeg kan være enig med at Pentax har noen kompakte fastobjektiver. Men det du må ta med deg da, det er høy pris og dårlig lystyrke.

Ja, det er muligens "dårlig" lysstyrke, men det er ikke alltid lystyrke som den viktigste egenskapen til et objektiv. Skarphet, kontrast og liten størrelse kan være mer viktig for mange. Jeg synes at Pentax sine objektiver fint forsvarer den høye prisen.

 

Ingen slår f.eks Nikon sin AF-S 35mm G 1.8 når det kommer til kvalitet og lystyrke, når en tar prisen i betraktning. Fåes kjøpt brukt for ca. 1000,- Det er mer enn nok kompakt, og blir trukket frem av andre enn Nikonfanboys.

Nikon skal ha skryt for å lage den. Men det er det eneste objektivet i Nikons samling som er unik sett i forhold til andre produsenter når vi ser på bruken den er beregnet på.

 

Brukte objektiver av nevnte kompakte Pentaxobjektiver er så og si ikke eksisterende.

Et tegn på at de er så bra at ingen vil selge de? Pentax er vel det merket etter Nikon som har best utvalg.

 

Kitobjektiv Nikon 18-55 VR holder mer enn bra nok kvalitet og yter meget bra optisk.

Optisk ja, konstruksjonmessig nei. Sammen med Canon og Sony sine kitobbjektiver er dette en traurig konstruksjon av flere grunner. Roterende frontelement og mangel på solblender er de viktigste ankepunktene. Deretter fulgt av en elendig manuell fokusring (ytterkanten på det roterende frontelementet).

 

Det er også grunnen til at jeg anbefaler de som ser på Canon, Nikon og Sony å velge et annet objektiv enn kitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ser virkelig ut som at det blir dette pentax kameraet om det ikke kommer noen inn å forklarer hvorfor man ikke skal bruke penger på dette.

 

Finnes ingen grunn til å fraråde den. Det er et supert hus og har greit med muligheter videre.

Min holdning er at de fleste kameraer i butikken i dag leverer varene. Det er oss brukere som er begrensningen. Så løp og kjøp.

 

(Jeg hadde aldri klart å hatt et hvitt kamera, blir litt femi, men det er nå en annen sak)

Lenke til kommentar

lol huff :)

 

tenkte at svart var så vanlig, at rød ble for damene, men at hvit var en litt fin ren nøytral farge som ikke oste feminisme. kanskje jeg tok litt feil der da lol :)

 

I mitt hode skal et kamera skal være sort. Det kan også være metall. Altså sølv titan gull whatever.

Et hvitt kamera oser av budskap, og det er ihvertfall ikke nøytralt.

Lenke til kommentar

Jeg leste posten din og jeg tomsi42, der hvor du prater om amatører. Men de nette små objektivene til Pentax har ihvertfall ikke pris for en glad amatør. Jeg sier ikke at objektivene er dårlig selv om de har dårlig lysstyrke, men det er jo på grunn av dårlig lystyrke de kan gjøre objektivene små og nette. Det er jo de fysiske lover som avgjør det.

 

Du sier også at fokusringen til 18-55 VR er dårlig å fokusere manuelt med, og i dårlig kvalitet. Jeg sier heller ikke at byggekvaliteten er den beste. Jeg ser heller ikke vitsen med å fokusere manuelt på det objektivet.Men skal vi fokusere manuelt så kan jo Nikon hoste opp objektiver som er nette og fine. Bl.a Nikon 45 f/2.8

 

I tillegg til 35mm som nevnt har jo Nikon et stort antall fastobjektiver , som både passer på FX og DX brikke.

 

Det er ikke p.g.a at de er så bra at det ikke blir avertert noe brukt Pentaxoptikk, det er p.g.a at det er så lite av det i markedet.

 

Trådstarter pratet om brukt Nikon var det beste brukt i startinnlegget. Da tok jeg med i betraktningen også brukt opptikk når jeg svarte første gang, jeg sa også at jeg holdt en knapp på Canon hvis Nikon ikke fenget.

 

Jeg tok et søk på optikk på foto.no 16 objektiver kom opp etter søk på Pentax, på Nikon og Canon var det henholdsvis ca. 140 og 170 objektiver. Pentax kommer ikke i nærheten av de to store hverken på tilgjengelighet eller varianter av opptikk.

 

Kitobjektivet syens jeg ikke er dårlig når en tar prisen i betraktning og billedkvalitet. Det koster koster jo ca.200-500 Kr å ta med ved kjøp av kit, kamerahus og objektiv sammen. I forhold til Nikon AF-S 17-55 2.8 til 10.000 Kr. , så må en jo si at sistnevnte er et ran.

 

Men om trådstarter synes Pentax kamera som det er nevnt i denne tråden er interessant, så synes jeg han skal kjøpe den. Men kjøp svart om du noen gang skulle få lyst til å kvitte deg med det.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

det blir nikon d3100 vr kit til under fire lapper eller pentax sitt som linket til. Vet ikke hvorfor den hvit fargen med svart i var så tiltalende, og når det blir srekvet at jeg bør kjøpe svart når jeg en gang vil selge det blir jeg i stuss. høres ut som folk bare klikker seg videre om dem ser et hvitt speilreflekskamera. det er jo ikke bra, for man vil jo selge.

 

en annen ting er vel at når man legger ut et kamera for salg så er det vel kanskje slik at nikon går raskest. ser slik ut nå som jeg elter etter kamera iallefall.

 

det kommer ut nikon kamera på finn så er det borte fra siden bare få timer eterpå. det kommer canon kamera og dem ligger endel lenger, men er overpriset, iallefall mange av dem. spess 400d og i den kategorien.

 

kanskje pentax i hvit er en ok investering nå, men om jeg ikke får solgt det etterpå er jo det ikke bra. og om det i tillegg oser av kvinne og eller ute tter budskap er jo det ikke positivt heller :)

Lenke til kommentar

Skulle jeg lagt penger i et nytt system, ville jeg holdt meg til Canon eller Nikon. Kjøper du noe annet, er du nesten avhengig av å kjøpe nye objektiv eller hus. Med Canon eller Nikon er det et fantastisk stort bruktmarked å boltre seg i. Ofte legges ting ut til 50-70% av nypris.

 

Skal du kjøpe et speilrefleks og bare bruke kitobjektivet (og kanskje en 70-300mm som alle tydeligvis ender opp med), kan du kjøpe hva som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...