Gå til innhold

brukt speilrefleks hvilket? nikon som er best?


Anbefalte innlegg

Skulle jeg lagt penger i et nytt system, ville jeg holdt meg til Canon eller Nikon. Kjøper du noe annet, er du nesten avhengig av å kjøpe nye objektiv eller hus. Med Canon eller Nikon er det et fantastisk stort bruktmarked å boltre seg i. Ofte legges ting ut til 50-70% av nypris.

 

Dette. Er svak for Pentax, men bruktmarkedet var avgjørende for at jeg gikk for Nikon. Kunne likegodt endt opp på Canon, men hadde to alternativer fra de to produsentene, så lukket øynene og pekte på et av de. Da ble det Nikon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow prøvde linken i innlegg 58 og der blir disse to kameraene sammenlignet på en skikkelig måte. Den må dere se. Takk til torve for den.

 

Det jeg fikk ut av den sammenligningen av d3100 og pentax k-r er at nikon var bedre på flere punkter innen film, mens pentax var best på alt annet .

 

Overraskende.

 

Etter å ha lest litt flere innlegg nå så er jeg blitt litt mer i tvil. Det høres ut som om jeg kjøper pentax så sitter jeg igjen med et kamera jeg ikke får solgt og om jeg vil kjøpe litt ekstra til det koster det meg skjorta.

Lenke til kommentar

Wow prøvde linken i innlegg 58 og der blir disse to kameraene sammenlignet på en skikkelig måte. Den må dere se. Takk til torve for den.

Tror du skal lese den oppstillingen med en klype salt. F.eks. det at Pentax har ISO 12800 som maks ISO, betyr ikke at Pentax er bedre i dårlig lys. Bare at du kan velge en såpass høy ISO at bildene blir ubrukelig grøt.

 

 

Det jeg fikk ut av den sammenligningen av d3100 og pentax k-r er at nikon var bedre på flere punkter innen film, mens pentax var best på alt annet .

 

Overraskende.

Totalt sstt så synes jeg Pentax er bedre på de tingene jeg er opptatt av (AF kryss sensor, DR, fargedybde osv), mens Nikon er nok noe bedre på høyere ISO.

 

Etter å ha lest litt flere innlegg nå så er jeg blitt litt mer i tvil. Det høres ut som om jeg kjøper pentax så sitter jeg igjen med et kamera jeg ikke får solgt og om jeg vil kjøpe litt ekstra til det koster det meg skjorta.

Nå skal du huske at de som har terpet på bruktsalg er Nikon fans, og for meg virker det som om det er viktig for dem at du skal velge Nikon ;)

 

Nå er det jo også et spørsmål om du faktisk kommer til å selge kameraet, eller om du kommer til å beholde det til det er så gammelt at du ikke får solgt det, unansett hvilket merke det er?

 

Velger du en sort K-r, så vil jeg si at argumentet om at den er vanskelig å selge faller bort. Og denne pakken er med en ekstern blits som er meget nyttig.

Lenke til kommentar

Såg det svarte pentax igjen. Og det står merkelig nok med ekstern blitz. Rett under bildet står det, kjøp ekstern blitz og få 300 i rabatt. Så tipper kanskje noe er feil med annonsen.

 

Trodde først dette kameraet var et utgått ett, og at det jeg så på i hvit var et som kom etter dette. Men det er jo samme kameraet. Så da blir det enda du,mere om jeg kjøper det hvite siden jeg får med en utgått blitz til samme pris om jeg velger det svarte.

 

3500 pluss frakt for kamera og blitz og linse.

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Her er en annen vri på det å velge. Hvilken av disse merkene har objektiver som egner seg best på andre platformer (via adapter)? Som vanlig lønner det seg å bruke penger på god optikk, disse kan du ha resten av livet i motsetning til et hus som kanskje varer 2-3 år.

 

Når du neste gang velger hus så vil det kanskje være et speilløst av et annet merke hvor du kan bruke din topp objektiver via et adapter. I dag får du ikke AF via adapter (unntatt på NEX for Sony objektiver), men hvem vet om ikke dette kan fikses?

 

Det er også litt mer vanskelig med nedblending på dagens adaptere for de objektiver som ikke har blenderring, men dette kan også løses.

 

 

Hvilke merke er "best" i forhold til dette? Aner ikke :) .

 

 

P.S. Beklager litt OT, og lykke til!

Lenke til kommentar

Hvilke merke er "best" i forhold til dette? Aner ikke :) .

Et godt spørsmål. Foreløpig er svaret til det spørsmålet mest sannsynlig "Vet ikke".

 

Jeg vil nok si at spørsmålet er ikke så aktuellt for en som skal inn i markedet; mer for en som har en god samling av eldre objektiver.

 

Et bedre spørsmål er egentlig "har du sett på de speilløse som et alternativ?"

Lenke til kommentar

Hvilke merke er "best" i forhold til dette? Aner ikke :) .

 

Et bedre spørsmål er egentlig "har du sett på de speilløse som et alternativ?"

 

Meget godt poeng :)

Der fins jo nå et hav av speilløse, til og med kjente og kjære Pentax hiver seg med!

(og da må det sies at du som eneste "speilløse på haugen" får kompitabilitet med optikk tilbake til K-mounts spede begynnelse og fram til DA-serien fra idag ;) )

 

Oooom du bare klarer å holde deg på hesten -eller hva det nå heter;) - til medio mars, som visst er slippdato for Pentax K-01.

 

Det vil være det speilløse systemet med størst sensor (videreutvikling fra Sony 16.2mp-sensoren som sitter i Nikon D7000/Pentax K5/Sony et el annet og visstnok også Fuji X1Pro (correct me if mistaken)) sammen med Fujifilms, og du vil kunne ha i alle fall 500bilder pr opplading av batteri, som for øvrig deler samme batteritype som K5/K7, og dette med konstant bruk av Liveview.

Det er mao som et mega-avansert p&s (point and shoot) og kommer til å koste bare ca.5000 ved slipp.

Det kan ta 6 bilder/sekund, HD-video m/autofokus,og opp til 60 bilder i sekundet, stillbar blender/lukker i videomodus (som også har dedikerte videoknapper) og 3" LCD-skjerm for best mulig utnyttelse av Ricoh-patenterte fokus-assistering.

Dette ble implementert for bruk Ricohs GXR-modell til Leica-objektiver. Og gjør at du MYE lettere enn med andre konkurrerende kameraer ser hva som ER og hva som IKKE er i fokus.

 

Kameraet er forresten utviklet i samarbeid med designer Mark Newson.

 

Eller du kan velge noen av de andre bra systemene på markedet som jeg ikke kan noe særlig om, annet enn gamle Olympus E-Pl1 som ikke anbefales pga det aller meste av innstillinger for å få til eksponeringer man ønsker, ligger inne i menysystemet. Men dette er sikkert forbedret på de nåværende speilløse fra den kanten.

 

Canon har vel eller holder på å slippe en interessant sak (til en mye dyrere penge riktignok) og Fuji/Sony/Nikon har også inne noen spennende innen segmentet.

 

Der er mye spennende på gang mao :)

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...