Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Ulempen ved å kjøre to stock eller to custom er høyere temperatur i kabinettet og at ett av kortene vil alltid ha høyere temp enn det andre. Dette er fordi at det kortet som ligger øverst har mindre tilgang på luft enn det som ligger nederst, pluss at det som ligger nederst gir fra seg høy temperatur som stiger opp og blir "sugd" inn av det kortet som ligger over.

I en slik tilfelle har det lønt seg mye å modifisere kabinettet slik at man har en vifte som sitter mellom begge kortene (hvis man kjørere referansekort) som trekker den varme luften som kommer fra det nederste kortet ut, slik at det ikke treffer det kortet som ligger over, men igjen så må man passe på at man ikke setter vifta for nærme kjøleren(vifta) til det øverste referanse-kortet da dette vil føre til at vifta på kortet ikke klarer å "suge" nok luft inn, noe som igjen fører til dårligere kjøling.

Har man derimot 2 stykk ikke-referansekort (altså custom kort), så sett en vifte mellom begge kortene som blåser luft INN. På denne måten får kortet over kald lufta utifra kabinettet noe som hjelper til med å holde kortet kjølig. Har prøvd dette flere ganger og det fungere overraskende bra.

 

Eller så har man selvsagt vann, det er det mest effektive, men det koster.

 

 

Må legge til at jeg synes det er rart at du har dårlig kjøling i 800D da jeg elsker det kabinettet akkurat når det gjelder kjøling.

Det er også viktig å huske på det at bare fordi et kabinett er stort betyr det ikke nødvendigvis at det gir bedre kjøling.

Jo større kabinett jo lenger tid tar det for den varme luften å stige opp for å så å bli presset ut av kabinettet av en vifte i toppen eller i siden. Det vil si at det tar lenger tid for lufta å sirkulere.

Personlig syns jeg at det er enklere å oppnå god airflow i et miditower enn bigtower.

Endret av San22_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

800D blir en skikkelig stekeovn når man dumper 300W innvendig, annet enn ekstra støy er det ikke noe problem.

 

Hvis du vil se et fulltower med god luftkjøling er det bare å ta en kikk på Silverstones Temjin 11 som har en 180mm Air Penetrator med inntak utenfra blåsende rett på skjermkortene, det er god kjøling.

Lenke til kommentar

Dersom man kjøper en case med en stor vifte rettet mot skjerkortene (slik som HAF X) og snur viften bak til å blåse luft inn (slik at varmen ikke påvirker CPUen så mye) hvorav viftene på toppen blåser varmen ut så skal det ikke være noe problem. Jeg hadde både GTX 480 referansemodellen i 2-way SLI og så GTX 480 med custom kjøleløsning i HAF X. Forskjellen i temperatur var minimal for CPUen og Northbridge til tross for at GTX 480 ble ekstremt varm selv med custom kjøleløsning.

  1. HAF X er på den korte lista over de kabinettene som takler 2x custom kjøleløsninger i et kabinett.
  2. Du kjørte bare et custom 480, det er når du kjører to kort at du kan få problemer med intern varme siden luftflyten blir forstyrret kraftig av alle viftene på kortene.

 

Jeg kjørte to custom 480 og ikke et. Med tanke på alt jeg nevnte tidligere så økte ikke temperaturen i casen min generelt mye med unntaket av Northbridge (skylder på selve motherboarden for at den har dårlig kjøleløsning for Northbridge).

 

hva er kriteriene for to custom kjølte kort i ett kabinett egentlig?

 

mitt 800D har jo forferdelig kjøling, men takler likevel 2 stk. GTX 570 med DCII kjøler med en liten overklokk (825MHz) med temperaturer rundt 80 grader i 3DMark11

 

Etter min mening så er det en case som har en stor (eller flere) vifter som blåser rett mot skjermkortene, vifter foran, bak og på toppen med mye plass. For å få best temperatur med flere skjermkort så burde man (hvis mulig) separere kortene med mellomrom (for eksempel plassere skjermkortene i PCIe x16_1 og PCIe x16_3 og derav skape rom mellom dem).

Lenke til kommentar

800D blir en skikkelig stekeovn når man dumper 300W innvendig, annet enn ekstra støy er det ikke noe problem.

 

Hvis du vil se et fulltower med god luftkjøling er det bare å ta en kikk på Silverstones Temjin 11 som har en 180mm Air Penetrator med inntak utenfra blåsende rett på skjermkortene, det er god kjøling.

 

800D er et mareritt å kjøle ned. Når jeg klokker må jeg ta av dørene og sette en ekstra fifte til å gå over HK pga temp.

 

Jeg kjørte med ren luft en periode for å se hvordan det var, men uansett hvilke konfig jeg kjørte ble varme et problem.

Lenke til kommentar

Dersom man kjøper en case med en stor vifte rettet mot skjerkortene (slik som HAF X) og snur viften bak til å blåse luft inn (slik at varmen ikke påvirker CPUen så mye) hvorav viftene på toppen blåser varmen ut så skal det ikke være noe problem. Jeg hadde både GTX 480 referansemodellen i 2-way SLI og så GTX 480 med custom kjøleløsning i HAF X. Forskjellen i temperatur var minimal for CPUen og Northbridge til tross for at GTX 480 ble ekstremt varm selv med custom kjøleløsning.

  1. HAF X er på den korte lista over de kabinettene som takler 2x custom kjøleløsninger i et kabinett.
  2. Du kjørte bare et custom 480, det er når du kjører to kort at du kan få problemer med intern varme siden luftflyten blir forstyrret kraftig av alle viftene på kortene.

 

Jeg kjørte to custom 480 og ikke et. Med tanke på alt jeg nevnte tidligere så økte ikke temperaturen i casen min generelt mye med unntaket av Northbridge (skylder på selve motherboarden for at den har dårlig kjøleløsning for Northbridge).

 

hva er kriteriene for to custom kjølte kort i ett kabinett egentlig?

 

mitt 800D har jo forferdelig kjøling, men takler likevel 2 stk. GTX 570 med DCII kjøler med en liten overklokk (825MHz) med temperaturer rundt 80 grader i 3DMark11

 

Etter min mening så er det en case som har en stor (eller flere) vifter som blåser rett mot skjermkortene, vifter foran, bak og på toppen med mye plass. For å få best temperatur med flere skjermkort så burde man (hvis mulig) separere kortene med mellomrom (for eksempel plassere skjermkortene i PCIe x16_1 og PCIe x16_3 og derav skape rom mellom dem).

 

 

Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

Lenke til kommentar

Dersom man kjøper en case med en stor vifte rettet mot skjerkortene (slik som HAF X) og snur viften bak til å blåse luft inn (slik at varmen ikke påvirker CPUen så mye) hvorav viftene på toppen blåser varmen ut så skal det ikke være noe problem. Jeg hadde både GTX 480 referansemodellen i 2-way SLI og så GTX 480 med custom kjøleløsning i HAF X. Forskjellen i temperatur var minimal for CPUen og Northbridge til tross for at GTX 480 ble ekstremt varm selv med custom kjøleløsning.

  1. HAF X er på den korte lista over de kabinettene som takler 2x custom kjøleløsninger i et kabinett.
  2. Du kjørte bare et custom 480, det er når du kjører to kort at du kan få problemer med intern varme siden luftflyten blir forstyrret kraftig av alle viftene på kortene.

 

Jeg kjørte to custom 480 og ikke et. Med tanke på alt jeg nevnte tidligere så økte ikke temperaturen i casen min generelt mye med unntaket av Northbridge (skylder på selve motherboarden for at den har dårlig kjøleløsning for Northbridge).

 

hva er kriteriene for to custom kjølte kort i ett kabinett egentlig?

 

mitt 800D har jo forferdelig kjøling, men takler likevel 2 stk. GTX 570 med DCII kjøler med en liten overklokk (825MHz) med temperaturer rundt 80 grader i 3DMark11

 

Etter min mening så er det en case som har en stor (eller flere) vifter som blåser rett mot skjermkortene, vifter foran, bak og på toppen med mye plass. For å få best temperatur med flere skjermkort så burde man (hvis mulig) separere kortene med mellomrom (for eksempel plassere skjermkortene i PCIe x16_1 og PCIe x16_3 og derav skape rom mellom dem).

 

 

Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

Da hadde jeg heller solgt det, lagt til litt penger og kjøpt nytt kabinett :)

Lenke til kommentar
Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

Kan ikkje skjønne at 680 MÅ vannkjøles uansett hvilket kabinett man bruker. Referansekjøleren drar lufta godt ut av kabinetter, og er generelt ganske kjølige. Jeg har 19 harddisker og 8 ssder i et TJ07 kabinett, og her blir det varmt ja, men alikevel er det ikkje noe problem med å overklokke både x79 6 kjerner cpu og 2stk GTX 680.

KAn aldri tenke meg at 800D er så tett og dårlig laget at det blir EVIG vamrmt inne i kabinettet med mindre man ikkje har noen vifter i det, og taper alle hull

 

Har man harddisker i slike "4in 3 slot" bracketer, så er det vifte i front på dem. Dermed får an luft nok. Hva er vitsen i å ha et stort kabinett hvis det nesten er tomt? Ganske teit spør du meg. Hadde sett ganske teit ut med Lianli cuben min med 1 harddisk og et matx kort f.eks

 

Silverstones Temjin 11 virker konge ja. NEsten samme pris som TJ07 da det kom hvis man tenker på prisvektst. 3400 første dagen det kom til norge i 2006 betalte jeg mener jeg på

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

som sagt, jeg har 2 stk. GTX 570 overklokka inni der, og de dumper all lufta inni kabinettet

 

kan ikke skjønne hvordan det kan være verre enn det med 2 stk. GTX 680 som produserer mindre varme og dumper lufta utenfor kabinettet

Lenke til kommentar

En av grunnene for at jeg liker referanse kjølere på skjermkort er fordi de får lufta UT av kabinettet. Noe annet er ofte jalle med 2 stk i SLI eller enda flere skjermkort. Har testet 4 stk "3vifte kjølere" 5870 kort i cfx, og de ble varme gitt. De fikk jo ikkje luft, så de ble nesten like bra som vifteløse skjermkort :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

Kan ikkje skjønne at 680 MÅ vannkjøles uansett hvilket kabinett man bruker. Referansekjøleren drar lufta godt ut av kabinetter, og er generelt ganske kjølige. Jeg har 19 harddisker og 8 ssder i et TJ07 kabinett, og her blir det varmt ja, men alikevel er det ikkje noe problem med å overklokke både x79 6 kjerner cpu og 2stk GTX 680.

KAn aldri tenke meg at 800D er så tett og dårlig laget at det blir EVIG vamrmt inne i kabinettet med mindre man ikkje har noen vifter i det, og taper alle hull

 

Har man harddisker i slike "4in 3 slot" bracketer, så er det vifte i front på dem. Dermed får an luft nok. Hva er vitsen i å ha et stort kabinett hvis det nesten er tomt? Ganske teit spør du meg. Hadde sett ganske teit ut med Lianli cuben min med 1 harddisk og et matx kort f.eks

 

Silverstones Temjin 11 virker konge ja. NEsten samme pris som TJ07 da det kom hvis man tenker på prisvektst. 3400 første dagen det kom til norge i 2006 betalte jeg mener jeg på

 

Ved normal bruk er det på ingen måte nødvendig å vannkjøle skjermkortene i 800d, men når du begynner å kjøre ting hardt i det kabinettet er det utrolig vanskelig å holde temperaturen nede. Det er mange som har klaget på 800d etter å forsøkt å kun bruke luft til kjøling. Når jeg klokker 580 kortet må jeg ta av side døren siden 800d ikke har noen vifter som gir/tar luft rundt skjermkortet.

Lenke til kommentar

Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

som sagt, jeg har 2 stk. GTX 570 overklokka inni der, og de dumper all lufta inni kabinettet

 

kan ikke skjønne hvordan det kan være verre enn det med 2 stk. GTX 680 som produserer mindre varme og dumper lufta utenfor kabinettet

 

Tror ikke det blir varmere med 680 enn 570. Jeg sier bare at 800d er et kabinett som det er vanskelig å få nok luft inn/ut av

Lenke til kommentar

Dersom man kjøper en case med en stor vifte rettet mot skjerkortene (slik som HAF X) og snur viften bak til å blåse luft inn (slik at varmen ikke påvirker CPUen så mye) hvorav viftene på toppen blåser varmen ut så skal det ikke være noe problem. Jeg hadde både GTX 480 referansemodellen i 2-way SLI og så GTX 480 med custom kjøleløsning i HAF X. Forskjellen i temperatur var minimal for CPUen og Northbridge til tross for at GTX 480 ble ekstremt varm selv med custom kjøleløsning.

  1. HAF X er på den korte lista over de kabinettene som takler 2x custom kjøleløsninger i et kabinett.
  2. Du kjørte bare et custom 480, det er når du kjører to kort at du kan få problemer med intern varme siden luftflyten blir forstyrret kraftig av alle viftene på kortene.

 

Jeg kjørte to custom 480 og ikke et. Med tanke på alt jeg nevnte tidligere så økte ikke temperaturen i casen min generelt mye med unntaket av Northbridge (skylder på selve motherboarden for at den har dårlig kjøleløsning for Northbridge).

 

hva er kriteriene for to custom kjølte kort i ett kabinett egentlig?

 

mitt 800D har jo forferdelig kjøling, men takler likevel 2 stk. GTX 570 med DCII kjøler med en liten overklokk (825MHz) med temperaturer rundt 80 grader i 3DMark11

 

Etter min mening så er det en case som har en stor (eller flere) vifter som blåser rett mot skjermkortene, vifter foran, bak og på toppen med mye plass. For å få best temperatur med flere skjermkort så burde man (hvis mulig) separere kortene med mellomrom (for eksempel plassere skjermkortene i PCIe x16_1 og PCIe x16_3 og derav skape rom mellom dem).

 

 

Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

Da hadde jeg heller solgt det, lagt til litt penger og kjøpt nytt kabinett :)

 

Vurderer det sterkt. 800D er et utrolig bra kabinett for å holde ting ryddig å pent, men silverstone frister akuratt nå.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både sli gtx 580 og crossfire 7970 i 800D og har ikke hatt sånn extremt problem med kjøling (GTX580 DirectCU II kort som lå oppå hverandre blant annet). Eneste problemet er at det blir støy som følger av at kortene blir så varme :p

 

Gigabyte 580 windforce er også et mareritt når viftene går for fullt. Tror jeg ble missforstått når jeg sa at 800d kjøler for dårlig. Det blir ikke kritisk varmt i 800d til vanlig, men hvis du kjøler det på luft eller en kombinasjon av luft og vann, så blir det mye varmere enn det blir i en del andre kabinetter. og hvis du har skjermkort som ikke drar ut luft bak, så har jo ikke 800d noen vifter som hjelper skjermkortet.

Lenke til kommentar
Dersom 800D hadde hatt mulighet til å dra luft fra fronten tror jeg det hadde vært meget bra. Blir spennende å se hva som skjer hvis det snart blir 2 680 kort i mitt 800d. Er redd for at det må vannkjøles.

 

Kan ikkje skjønne at 680 MÅ vannkjøles uansett hvilket kabinett man bruker. Referansekjøleren drar lufta godt ut av kabinetter, og er generelt ganske kjølige. Jeg har 19 harddisker og 8 ssder i et TJ07 kabinett, og her blir det varmt ja, men alikevel er det ikkje noe problem med å overklokke både x79 6 kjerner cpu og 2stk GTX 680.

KAn aldri tenke meg at 800D er så tett og dårlig laget at det blir EVIG vamrmt inne i kabinettet med mindre man ikkje har noen vifter i det, og taper alle hull

 

Har man harddisker i slike "4in 3 slot" bracketer, så er det vifte i front på dem. Dermed får an luft nok. Hva er vitsen i å ha et stort kabinett hvis det nesten er tomt? Ganske teit spør du meg. Hadde sett ganske teit ut med Lianli cuben min med 1 harddisk og et matx kort f.eks

 

Silverstones Temjin 11 virker konge ja. NEsten samme pris som TJ07 da det kom hvis man tenker på prisvektst. 3400 første dagen det kom til norge i 2006 betalte jeg mener jeg på

 

Den eneste gangen jeg kan tenke meg at vannkjøling blir et 'must' er når man kjører mange kort i SLI/CF som blokkerer luftstrømmen til skjermkortene.

 

En av grunnene for at jeg liker referanse kjølere på skjermkort er fordi de får lufta UT av kabinettet. Noe annet er ofte jalle med 2 stk i SLI eller enda flere skjermkort. Har testet 4 stk "3vifte kjølere" 5870 kort i cfx, og de ble varme gitt. De fikk jo ikkje luft, så de ble nesten like bra som vifteløse skjermkort :p

 

Sikker på at 5870 i 4x crossfire ikke er litt overkill? Jeg syntes at alt over to skjermkort (hvis de er bra) er unødvendig for gaming. Høyere temps, mer støy, og de vil bli 'gamle' med tiden uansett. Men nå gamer jeg 'bare' med 1920x1080..

 

Syntes custom skjermkort er fantastisk. Kjøpte MSI GTX 580 "twin frozr II" i fjor og maks temp var 75c på 900mhz og den produserte mye mindre støy enn referansemodellen. Så kjøpte jeg Acclero Extreme Plus II og har ikke opplevd høyere enn 65c på 900mhz og kan ikke høre viften over de andre viftene i casen min selv på maks hastighet.

 

Kanskje jeg skal gå tilbake til custom vannkjøling en gang... Etter et uhell jeg hadde før så blir nok ikke det aktuelt på en god stund.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...