Gå til innhold

Baby foto - Tips til motiv og utstyr?


Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg prøver meg alikevel....

 

Jeg trenger tips til hvordan akkurat DERE ville fotografert en liten baby, tenker da på fra A-Å......

 

Ta utgangspunkt i babyen på et saueskinn, hvilken blender, eventuelt lyssetting, utsnitt osv....

 

Går utifra at det beste er å ta i raw. (nå har jeg elements 9.0)Hva bør jeg videre gjøre med bildet?

 

Eventuelt om jeg vil ha samme bildet i svart/hvit, hva må i såfall gjøre anderledes?

 

Det kan nevnes at jeg har tilgang til, 35, 50 og 85 mm, alle f.1,8.

og en sb-700 blits.

 

Setter STOR pris på gode tips som hjelper meg til og forevige dette... :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hodeskudd 50/80mm og helportrett 30mm'tern.

 

Når det gjelder blitsbruk så er det nesten umulig å gi et fornuftig svar siden det er så mye som spiller inn, kan ta en liten generell innstillling.

 

kamerainnstillinger ved blitsbruk, manuell, iso 200,blender 5,6 lukker 1/250sec, men dette er avhengig av eksisterende lys i omgivelsene.

 

Med en blits på kameraet, rett blitsen opp i et lyst tak eller vegg, og juster styrken på blitsen til eksponeringen blir bra.

Med en blits av kameraet inkludert en påmontert softboks eller paraply, ca 35 grader på den ene siden av motivet og en hvit vegg eller en reflektor på andre siden for å få myket opp skyggene litt, kan med hell også bruke utelys fra et vindu istedenfor reflektor bare ikke direkte sollys.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt kjedelig med "baby på saueskinn"-bilder? Ikke nok med at det har vært gjort før, men alle har gjort det før.

 

Desverre har jeg ingen forslag selv, så kanskje jeg ikke burde si noe...

 

Driver nå og knipser en del bilder av datteren min også for tiden, men mennesker, og spesiellt babyer, er ikke akkurat min spesialitet. Jeg bruker forresten 50 mm og blits i taket mye, noe som gir et helt greit resultat.

Lenke til kommentar

Man kan da få tatt spektakulære bilder av baby inntullet i et saueskinn, bare og finne et område med ulv i :p

 

for og være litt seriøs, selv om vi ser denne type bilder ofte behøver det ikke og bety at TS skulle unngå og ta denne type bilder, man kan lære noe av og prøve å kopiere andre sine bilder, og jeg er helt sikker på at svigers blir å like det bilde :)

Lenke til kommentar

tomsi: den var påståelig!

Kan være at jeg er allergisk mot babyer på ullskinn - men det er vel noe sånt som 30 bilder på dusinet av de. Kongen av klisjeer, på en måte.

 

Hvorfor ikke finne på noe anderledes som barnet (særlig rundt 15 ås-alderen), foreldre og forgrafen er fornøyd med.

Lenke til kommentar

tomsi: den var påståelig!

Kan være at jeg er allergisk mot babyer på ullskinn - men det er vel noe sånt som 30 bilder på dusinet av de. Kongen av klisjeer, på en måte.

 

Hvorfor ikke finne på noe anderledes som barnet (særlig rundt 15 ås-alderen), foreldre og forgrafen er fornøyd med.

 

Hehe.. sant! klisjeer som bare det! men "alle" foreldre/besteforeldre vil ha et sånt, jeg tenker at det kan være greit å ta noen av disse, så blir alltids noen fornøyd! :) så heller prøve litt annerledes ting etter det!

Lenke til kommentar

Hehe.. sant! klisjeer som bare det! men "alle" foreldre/besteforeldre vil ha et sånt.

 

Du har postet et bilde i månedstråden, hva med å legge det ut på bildekritikk, bare for å se hvor mange som liker det, tror du får mange "fint bilde" kommenterer der :)

 

Posten min er ment i positiv forstand, bare så den ikke misstolkes og litt for å mobbe tomsi42 :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hehe.. sant! klisjeer som bare det! men "alle" foreldre/besteforeldre vil ha et sånt.

 

Du har postet et bilde i månedstråden, hva med å legge det ut på bildekritikk, bare for å se hvor mange som liker det, tror du får mange "fint bilde" kommenterer der :)

 

Posten min er ment i positiv forstand, bare så den ikke misstolkes og litt for å mobbe tomsi42 :)

 

Takk for det! Jeg har nå slengt det ut, så får vi se! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har postet et bilde i månedstråden, hva med å legge det ut på bildekritikk, bare for å se hvor mange som liker det, tror du får mange "fint bilde" kommenterer der :)

 

Posten min er ment i positiv forstand, bare så den ikke misstolkes og litt for å mobbe tomsi42 :)

Godt forslag. Tror også det får mange positive kopmmentarer.

 

Jeg er bare i "gretten gammel gubbe" modus og trenger å få ut litt lett agro... Fortjener sikkert litt vennlig mobbing ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har postet et bilde i månedstråden, hva med å legge det ut på bildekritikk, bare for å se hvor mange som liker det, tror du får mange "fint bilde" kommenterer der :)

 

Posten min er ment i positiv forstand, bare så den ikke misstolkes og litt for å mobbe tomsi42 :)

Godt forslag. Tror også det får mange positive kopmmentarer.

 

Jeg er bare i "gretten gammel gubbe" modus og trenger å få ut litt lett agro... Fortjener sikkert litt vennlig mobbing ;)

Hehe.. Gretten gubbe modus må da være lov! ;)

Lenke til kommentar

Hehe.. sant! klisjeer som bare det! men "alle" foreldre/besteforeldre vil ha et sånt.

 

Du har postet et bilde i månedstråden, hva med å legge det ut på bildekritikk, bare for å se hvor mange som liker det, tror du får mange "fint bilde" kommenterer der :)

 

Posten min er ment i positiv forstand, bare så den ikke misstolkes og litt for å mobbe tomsi42 :)

 

Takk for det! Jeg har nå slengt det ut, så får vi se! :)

Til nå har du nå fått flere plusser i akamtråden enn hos digit. Og enda ikke en eneste "fint bilde". Så Akam leder med å like saueskinnsbilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...