Gå til innhold

Platespiller?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kobla til en gammel platespiller fra loftet til annlegget mitt.

 

Lånte et par LP'er av en venn (riktignok gamle LP'er men de dugde som test selv om mesteparten var bedritent utenom litt metal og noe dumdum boys) og jeg likte hva jeg hørte.

 

Derfor har jeg netopp slengt inn en bestilling av en haug med plater på stress sin nettbutikk.

 

Så lurte jeg på følgende:

 

1) Vet noen om en bra platespiller, til ikke alt for mye? Må spille litt bra, og det hadde vært kult om den tåler å scrathes litt med (har ingen DJ-planer, bare for morroskyld).

 

Hadde tenkt til å stikke innom Rolfs, hvor jeg kjøpte forsterkeren. La ikke merke til om de hadde noen platespillere sist gang jeg var der. Bare en liten bonus om det er Sony-spiller, siden det hadde matcha forsterkeren/surroundreceiveren. Men de selger vel andre platespillere en Sony anntar jeg...

 

2) Hvor selges det LP'er? Både MAXI'er, album og mixtapes. Tenker da spesielt på rap-albumer (gjerne klassikere) og electronica (Ralph Myerz, Ugress, Prefuse 73, Groove Armada, Mad Lib, Four Tet osv...)

 

Men også vanlig musikk.

 

Finnes det ikke noen sjapper i oslo som selger litt? Hva med nettbutikker?

 

Har ikke tenkt å satse helt villt, vil bare ha en liten samling og en brukbar spiller.

 

På forhånd takk for svar...

(er foresten klar over at denne topicen finnes, og jeg har lest den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg med noen av de, men jeg kan si den barnelærdommen min far ga meg. Det var at selv om du hadde verdens beste plastespiller så ville lyden høres ut som britny spears på en dårlig dag med en dårlig stift. Samme kan du ha en relativt dårlig sak som vil gi god lyd så lenge stiften er god.

Dette lærte jeg etter at jeg knuste stift nr2, så kjøpte han billigstift. Den har vart i 10 år :-?

Så vidt jeg vet så er det stiften det går på når du skal scrathe, pluss motoren til platespilleren. Kan desverre ikke gi deg tips på noen, men om du vil ha god lyd så invester litt i en god stift.

Ellers så tror jeg du kan finne masse plater på garasjesalg og loppemarkeder rundt om kring. Se litt på kvaliteten før du kjøper selvfølgelig,men tror du kan finne bra ting.

Lenke til kommentar

velkommen til vinylens vidunderlige verden.

 

platespillere er så mangt; etter å ha blitt dus med mine altfor kjære (hørte jeg "my preeeecious"?) technincs sl1210m3d, er det ingen over og ingen ved siden.

 

stiften har mye og si (bruker ortofon concorde nightclub e-stifter), og motoren og stabiliten generellt. du får det du betaler for. for enkel avspilling duger sikkert det meste. om du bor i oslo kan du stikke innom ljudia i torggata (?), de har et ok utvalg. i andre etasje (eller har de flytta?) er platebutikken HS records. de har for det meste house og kan til tider være noen surrehuer, men bevares, de har skriver i lange baner.

 

sjekk ut på:

www.ljudia.no

www.hsrecords.no

 

til avspilling skulle man tro at det meste duger, men som sagt får du det du betaler for. vil likevel anbefale å investere i en direktedrevet spiller (ikke belte-drevet) dersom du ønsker at den skal vare en stund. disse er vel generelt også bedre på å holde farten konstant. og er du gal etter musikk, og mikser og står i (det kan jo hende du får dilla), så er det technics sl1210 som er tingen. mange liker andre spillere, men det får bli opp til dem.

 

gg on the spinning :)

 

(yay! ble 17 i dag forresten! det feirer vi med å snurre på en fet beat)

 

 

bfisk teh platesnurrer.

Lenke til kommentar
velkommen til vinylens vidunderlige verden.

 

platespillere er så mangt; etter å ha blitt dus med mine altfor kjære (hørte jeg "my preeeecious"?) technincs sl1210m3d, er det ingen over og ingen ved siden.

 

stiften har mye og si (bruker ortofon concorde nightclub e-stifter), og motoren og stabiliten generellt. du får det du betaler for. for enkel avspilling duger sikkert det meste. om du bor i oslo kan du stikke innom ljudia i torggata (?), de har et ok utvalg. i andre etasje (eller har de flytta?) er platebutikken HS records. de har for det meste house og kan til tider være noen surrehuer, men bevares, de har skriver i lange baner.

 

sjekk ut på:

www.ljudia.no

www.hsrecords.no

 

til avspilling skulle man tro at det meste duger, men som sagt får du det du betaler for. vil likevel anbefale å investere i en direktedrevet spiller (ikke belte-drevet) dersom du ønsker at den skal vare en stund. disse er vel generelt også bedre på å holde farten konstant.

 

gg on the spinning :)

 

bfisk teh platesnurrer.

Takk for svar! (begge to..)

 

og er du gal etter musikk, og mikser og står i (det kan jo hende du får dilla), så er det technics sl1210 som er tingen. mange liker andre spillere, men det får bli opp til dem.

Finnes det ikke flere "varianter" av den spiller'n da?

 

Isåfall, hvilke er de rimeligste og hva koster de?

 

Ser jo veldig stilig, og ikke minst, bra ut.

300.jpg

Har hørt masse bra om den.

 

Vet ikke helt om dette er den beste spilleren for meg...

 

Skal vel egentlig bare ha en til å spille musikk på, og bare scratche litt for morro-skyld, hva med denne ???

Numarks enkleste modell for den som vil prøve vinylmiksing. Også svært bra Hifi til prisen. Tross remdrift er TT-1600 meget startrask og bør sammelignes med eldre modeller med direktedrift. Er antageligvis den kraftigste remdrevne spilleren på markedet. TT-1600 er ellers lik TT-1650. Leveres med slipmat og med montert Groove Tool pickup/nål.
Nei, den var vel remm-frevet den... Behøver det å være en ulempe?

 

Vet noen om andre alternativer til bra, solid, rimelig plate-spiller som også egner seg til litt scratching?

 

Helst til prisen 1000-2000?

(yay! ble 17 i dag forresten! det feirer vi med å snurre på en fet beat)
Grattis :) !

 

Og et par ting til;

 

1) Åssen er det med pick-up'er? Er det en standard type som passer til alle (selfølgelig ikke alle, men de fleste eller .no) platespillere, gamle som nye?

 

2) er det vanskelig å bytte ut/sette på pickup? Burde vel ikke bli noe problem...

 

3) Vil det ikke se litt teit ut med en DJ-platespiller i et stereo-rack? Hifi-spillere pleier jo å ha støv-deksel og sånn...

Lenke til kommentar
velkommen til vinylens vidunderlige verden.

 

stiften har mye og si (bruker ortofon concorde nightclub e-stifter),

 

 

Hvor kjøper du concorde stifter? (ikke head) min nightclub og broadcast stift er ikke hva de engang var... Enig med deg at dette er av de beste stiftene, og dem er billigere en trackmaster.

 

Til bruno:

 

Er du heldig så får du en brukt SL 1210/1200 til 2000,- Dem dør ALDRI så vel verdt pengene.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke flere "varianter" av den spiller'n da?

 

Jo, MK2, MK3 og MK5. De koster omtrent det samme, er bare et par småjusteringer som er forskjellige. Technincs er technics, og etter min mening det beste (men ikke nødvendigvis det mest prisgunstige).

 

Skal vel egentlig bare ha en til å spille musikk på, og bare scratche litt for morro-skyld, hva med denne ???

Numarks enkleste modell for den som vil prøve vinylmiksing. Også svært bra Hifi til prisen. Tross remdrift er TT-1600 meget startrask og bør sammelignes med eldre modeller med direktedrift. Er antageligvis den kraftigste remdrevne spilleren på markedet. TT-1600 er ellers lik TT-

1650. Leveres med slipmat og med montert Groove Tool pickup/nål.

Nei, den var vel remm-frevet den... Behøver det å være en ulempe?

 

Den gjør definitivt nytten, men den bruker en gummireim til å dra platetallerkenen. Dersom det du er litt hardhendt med scratchinga har denne reimen lett for å bli slakk og av og til ryke helt. Det er ingen dyr affære å skifte den, men det kan bli veldig frustrerende. Jeg vil ikke anbefale noen remdrevet spiller dog, men idéen om Numark i seg selv er ikke dum. De lager gode greier, som oftest.

 

Helst til prisen 1000-2000?

 

det kan bli vanskelig å få noe nytt til den prisen! har du sjekket på qxl og liknende? det hender stadig vekk noen selger spillere der.

 

 

1) Åssen er det med pick-up'er? Er det en standard type som passer til alle (selfølgelig ikke alle, men de fleste eller .no) platespillere, gamle som nye?

 

du har stort sett to typer pickuper, "cartidges" og "concordes". Cartene må du montere på det som heter et headshell med små skruer og muttere og ledninger (henger på kabelsko da, så det er plugandplay sånn sett), og concorder kan du sette rett på tonearmen med en standard koblingsak. selve nålene sitter på disse igjen (blir kalt stylus, flertall styli), og kan ofte byttes uten at du må bytte hele "stiften". om det er slik på eldre platespillere har jeg ingen idé om. Headshell pleier som regel å følge med platespillere, og de billigere modellene legger ved en helt ok stift også.

 

[/quote=megavolt]

2) er det vanskelig å bytte ut/sette på pickup? Burde vel ikke bli noe problem...

 

concorder er bare å sette rett i tonearmen og låse fast ved å vri rundt en ring. det tar maksimalt 5 sekunder. cartidges må du først montere på headshellet, men med litt tolmodighet så tar det ikke mange minuttene. headshellet plugger du forøvrig i tonearmen akkuat som du ville med en concorde, det er en slags overgang.

 

3) Vil det ikke se litt teit ut med en DJ-platespiller i et stereo-rack? Hifi-spillere pleier jo å ha støv-deksel og sånn...

 

de fleste dj spillere leveres også med støvlokk, så det er null problem. om estetikken og fargene stemmer, får være en annen sak, men personlig synes jeg technincs spillerne (og de som likner) er nokså pene og rene i linjene.

 

lykke til med kjøpet =)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
velkommen til vinylens vidunderlige verden.

 

stiften har mye og si (bruker ortofon concorde nightclub e-stifter),

 

 

Hvor kjøper du concorde stifter? (ikke head) min nightclub og broadcast stift er ikke hva de engang var... Enig med deg at dette er av de beste stiftene, og dem er billigere en trackmaster.

 

Til bruno:

 

Er du heldig så får du en brukt SL 1210/1200 til 2000,- Dem dør ALDRI så vel verdt pengene.

 

jeg kjøpte mine i paris hos Stars Music DJ Shop på 1-11 bd St. clichy (genial butikk!!), men det er vel litt utopisk for folk flest, da. hs records ( www.hsrecords.no ) er de eneste jeg vet om i norge som forhandler ortofon. om de ikke har hva du skal ha i sortimentet sitt kan de sikkert skaffe det meste. evt har jeg gode erfaringer med www.sapphires.co.uk , her bestilte jeg ikke mindre enn 4 stk 1210m3d med stifter og det hele. veldig ok betjening, men tar ordre kun pr telefon og tar forskuddsbetaling (men de er dønn seriøse da, så det er null pes). ellers kan du jo ta en titt på www.ortofon.dk

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Til bruno:

 

Er du heldig så får du en brukt SL 1210/1200 til 2000,- Dem dør ALDRI så vel verdt pengene.

 

Hadde en 1200 for mange år siden (da vinyl var helt ute), da jeg skulle ha ny falt valget på en Pro-Ject 6.1 og det har jeg ikke angret på.

Ok, den er simpelt bygget uten kabinett, alle delene er montert på ei MDF plate, hastigheten forandres med at tallerkenen løftes av og drivreima flyttes til et annet spor på reimhjulet,tallerkenen startes og stoppes med en vippebryter. Den eneste luxusen på spilleren er et innebyggd vater men lyden er helt prima. :D

Lenke til kommentar

Til bruno:

 

Er du heldig så får du en brukt SL 1210/1200 til 2000,- Dem dør ALDRI så vel verdt pengene.

 

Hadde en 1200 for mange år siden (da vinyl var helt ute), da jeg skulle ha ny falt valget på en Pro-Ject 6.1 og det har jeg ikke angret på.

Ok, den er simpelt bygget uten kabinett, alle delene er montert på ei MDF plate, hastigheten forandres med at tallerkenen løftes av og drivreima flyttes til et annet spor på reimhjulet,tallerkenen startes og stoppes med en vippebryter. Den eneste luxusen på spilleren er et innebyggd vater men lyden er helt prima. :D

 

Ups... Mente til megavolt.

 

hehe.. men stiliig med MDF plate :)

 

OG hva er det som fucka den posten her helt nå?

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på bølgen her, Technics SL 1210 er standarden som er satt. Har du den så har du kred. Søl en pils på den - det spiller ingen rolle. Spill vinyl til du blir blå - det spiller ingen rolle. SL 1210 er rett og slett en helt rå spiller, gå for den og du vil aldri se deg tilbake.

 

(Forresten, i Opera ser denne tråden heelt ødelagt ut - på den måten at tabeller og slikt har helt gale mål. Det gjelder kun denne tråden. Noen andre som har dette problemet?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...