Gå til innhold

Nye Ubuntu vil kvitte seg helt med menyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg som trodde 12.04 skulle bli en stabil og "bugfri" LTS uten for mye nytt mikkmakk. :)

Men alt som gjør OSet mer tastaturvennlig er hjertlig velkommen her. Så får vi håpe det ikke blir blir et nytt lag med bugs og ustabilitet som Unity har vært til tider.

Nå har ikke jeg lest meg opp på noen planer rundt neste Ubuntu LTS, men jeg kan se for meg at neste LTS ikke blir fullt så LTS som man er vant med..

Lenke til kommentar

Artikkelen her på Hardware.no er noe unøyaktig. Foreløpig vil HUD komme som et tillegg, og ikke en erstatning.

 

In a comment to his blog post, Mark also said that HUD "may be default, but optional", so it will not replace the regular menus, at least not for now. Also, I'm not sure how this will work in the future, but for the moment, regular menus aren't removed and they are still displayed on the top panel, so HUD is only an alternate way of using the menus.

http://www.webupd8.org/2012/01/hud-ubuntus-new-smart-menus-announced.html#more

 

Is this going to land in 12.04?

 

Hopefully, fingers crossed!

 

But we are applying a high quality bar to all new features and the existing Unity code-base, and this feature will not be granted any special quality exceptions. It will certainly be available as an optional add-on, and even if it lands, it will not yet completely replace the menu, you can use the menu in the normal way or start playing with the HUD.

Where do you see the future of this feature? How will it evolve?

 

Ultimately the HUD will be combined with speech recognition, creating an environment where vocal commands are used in parallel with mouse, keyboard and touch interaction.

 

We want to lead the widening of human-computer interaction bandwidth, and we envision a world where a user speaks to their computer while simultaneously directing focus with a mouse (or other pointer) and sometimes reaching up and touching the screen to directly manipulate an object. Additional methods of interacting with a computer are very much complementary, in the same manner that human to human communication can utilise a mixture of speech, expression, gesticulation, drawing and writing.

 

There is a long and interesting journey to travel before we reach this destination. The HUD is just the first step, and we have a good map of what we need to do in order to get there.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/hud-new-unity-feature/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, blir spennende å se. Alt som er nytt er spennende å knote med og utforske. Det er ærlig talt det jeg bruker Linux til, å utforske og lære noe annet enn det jeg føler meg helt konfortabel med. Men jeg tror ikke noe operativsystem kommer til å erstatte gode gamle windows for min del :love:

Lenke til kommentar

Er det jeg som tar helt feil, eller er dette den samme funksjonen som søkefeltet i startmenyen i windows 7 (og Vista?). I så fall er det jo bare å ønske Ubuntu velkommen etter, slett ingen dum funksjon det der. :thumbup:

 

Dette betyr definitift bye bye til Ubuntu for min del, hvertfall hvis ikke dette er blir en tilleggsfunksjon. Er vel litt av hele meninga med et såkalt "grafisk brukergrensesnitt" å kunne velge programmer via, nettopp, et grafisk grensesnitt.
Enig.

 

Dette er ikke en launcher. (Som de fleste distroer har hatt 10 år før Windows forøvrig) Du "velger" ikke programmer i dette. Det gjøres fortsatt i Dash som er Unitys launcher/dock/meny.

http://www.google.com/search?tbm=isch&q=ubuntu+dash

 

 

Skriving virker som et tilbakeskritt i utviklingen.

Hadde det ikke vært mer fremtidsrettet med stemmestyring ?

 

Orginalkilden:

http://www.markshuttleworth.com/archives/939

 

Voice is the natural next step

 

Searching is fast and familiar, especially once we integrate voice recognition, gesture and touch. We want to make it easy to talk to any application, and for any application to respond to your voice. The full integration of voice into applications will take some time. We can start by mapping voice onto the existing menu structures of your apps. And it will only get better from there.

 

But even without voice input, the HUD is faster than mousing through a menu, and easier to use than hotkeys since you just have to know what you want, not remember a specific key combination. We can search through everything we know about the menu, including descriptive help text, so pretty soon you will be able to find a menu entry using only vaguely related text (imagine finding an entry called Preferences when you search for “settings”).

 

There is lots to discover, refine and implement. I have a feeling this will be a lot of fun in the next two years

Lenke til kommentar

Bruker utelukkende shortcuts i nesten alt jeg gjør i både windows og programmer :) blir vanskelig å vende seg bort fra det gitt

Det hadde vært bak mål om dette fjernet hurtigtaster (singel tast / multi-tast / sekvens). Det eneste som er mer effektivt tidsmessig og antall bevegelser er makroer eller funksjoner bundet til enkelt-taster.

Det er derimot veldig kjekt som et tillegg ala meny/funksjon søk, spesielt om det har feiltolleranse ala google's "mente du" eller kan søke i tags/beskrivelser av hva ting gjør.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruker Ubuntu 11.08 daglig. Med Unity. Pågrunn av Skjermkortdriver problem så bugger 3D Unity, men 2D funker greit nok. Mange program har litt vel problematiske navn: F.eks: Zynaddsubfx.- Et fint program for å bruke keyboard som tangenter som et synth program. Og so bruker eg før det QjackCTL som styrer MIDI tilkoplinger inn/ut til program.

 

Men det eg gidder bare å huske er: Zyn og jack.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...