Gå til innhold

Nye Ubuntu vil kvitte seg helt med menyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slags mellomting mellom hotkeys og menyer..

-Firefox: dårlig eksempel: man kan allerede skrive hva som helst i adressefeltet, og den søker gjennom alle sider man har vært på. Favoritter kan legges til ved å klikke stjernen i adressefeltet, mye lettere enn å skrive "book" og så begynne å fikle med musa.

- Inkscape: "Glow" er et godt eksempel hvis man har brukt det før og husker (ca.) hva det heter. Angre er helt idiotisk, alle vet jo om Ctrl-Z.

- Pidgin(eller hva det kalles for tiden): Hvis man faktisk ønsker å skifte status manuelt er dette en veldig god måte

- E-post: HUD kan være nyttig hvis man ikke vil huske på Ctrl-N

- Låse skjerm: nyttig hvis man ikke har en egen tast for det

- Musikk: ser ut som man ganske fort trenger musa uansett -- men: hvis man kan styre musikken uten å vise programmet kan det jo være nyttig (f.eks skrive "pause")

- I terminalen: vet ikke hva de prøver å oppnå

 

Alt i alt et interessant system, som kan gjøre et par ting enklere. Jeg tviler på at det fungerer når man ikke vet hva menyvalget heter, fordi menyvalgene har sjeldent et klart og entydig navn.

-

Lenke til kommentar

At den kan overta for tradisjonelle menyer tviler jeg på. Ofte er det jo sånn at man husker ikke navnet på tingen man ønsker å ha, men heller hvor den ligger hen.

Ja helt enig. ;)

 

Og noen ganger du ikke husker hva tingen man ønsker heter, Men husker hvordan ikonet ser ut,

Da er det fint med et ikon man kan klikke på.

 

Og kommer ikke dette til og bli vanskelig for førstegangs brukere til og bli kjent med dette systemet?

 

Og Hvorfor kan de ikke kombinere museklikk menyen med HUD?

Lenke til kommentar

Vi burde ikke totalt motsette oss dette, eller andre nye ting.

Menyer har tross alt vært standard GUI elementer siden tidlig 80-tallet, og har egentlig ikke forandret seg noe som helst. At en linux-distro prøver å finne på noe nytt burde heller hylles, enn å fordømmes nord og ned av linux-brukere.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten seriøs når jeg mener de burde teste dette ut på hvite mus først ! Og det gjelder Unity også. Men likevel, dette er en tydelig trend over hele linja og betyr vel egentlig at programmererne sliter med å tilføre systemene noe nytt og bra.

Nei jeg tror ikke dette blir greia, ikke annet enn som en tilleggsfunksjon for å finne noe en svært sjelden bruker.

 

Joda, er brukbar Ubuntu fan, men har alt startet på turen fra Ubuntu til PinguyOS som er basert på Ubuntu, og da på grunn av tvungen Unity.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

huff.. Mulig det er individuelle forskjeller, men jeg hater denne måten å finne frem på... selv med programmer jeg har brukt tusenvis av timer på vet jeg ikke hva hver komando eller funksjon heter, bare sånn cirka hvor det ligger i menysystemet. Når jeg ser det symbolet jeg trenger klikker det til i hjernen, og jeg skjønner at det er det riktige.

Lenke til kommentar

Dette ser ikkje så dumt ut. MEN det må vere ein mulighet å få fram ei liste over alle program. Det er ikkje alltid eg kjem på at "Brasero" er cd-brennings applikasjonen. Men den kjem gjerne opp dersom ein skriv "Burn cd"... kven veit. Fram til den tid fungerer gnome-shell ypparleg.

Lenke til kommentar

Det er _ikke_ sant at dette erstatter menyene. Dette er et valgfritt _tillegg_ til menyene. En gang i fremtiden er det mulig at det kan utvides på en måte som gjør at man kan erstatte menyene med noe annet, men det er det ikke snakk om i denne sammenhengen i det hele tatt. Menyene vil fungere på nøyaktig samme måte som før. Jeg skulle ønske at dere som skriver om disse tingene kunne lære dere å prøve tingene dere skriver om. Eller i det aller minste lese kunngjøringen skikkelig. Det ble uttrykkelig sagt at dette var et tillegg og ikke en erstatning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det står da at HUD skall erstatte Menyen etter vert.

Les hva joerlend skriver. Det eneste som er _sikkert_ er at 12:04 vil få synlige menyer i tillegg til dette:

We’ll resurrect the (boring) old ways of displaying the menu in 12.04, in the app and in the panel.

 

Dette ser ikkje så dumt ut. MEN det må vere ein mulighet å få fram ei liste over alle program. Det er ikkje alltid eg kjem på at "Brasero" er cd-brennings applikasjonen. Men den kjem gjerne opp dersom ein skriv "Burn cd"... kven veit. Fram til den tid fungerer gnome-shell ypparleg.

Du snakker om noe annet nå. Det du beskriver er en launcher hvor de fleste allerede gjør nøyaktig det du ønsker.

Lenke til kommentar
Det står da at HUD skall erstatte Menyen etter vert.

Les hva joerlend skriver. Det eneste som er _sikkert_ er at 12:04 vil få synlige menyer i

Jeg sa etter vert ikke 12.04

HUD kommer i en prøve versjon i 12.04.

 

Håper ikke Ubuntu gjør den feilen de gjore med 11.10.

11.04 var helt grei fordi den hadde Ubuntu Classic og da var alt som før men i 11.10 fjærna de Ubuntu Classic og gnome 3 Classic er ikke så bra som Ubuntu Classic.

 

Men vist hud får en liste over alle programmer med kategorier så ser jeg ikke HUD som et problem og venne seg til.

Endret av Leseren
Lenke til kommentar

Jeg ble ikke solgt etter å ha oppgradert til hhv 11.04 og 11.10 for å si det sånn, for ressurskrevende og buggy etter min mening.

 

Om ikke annet; canonical skal ha honnør for at man forsøker noe nytt. Om det vil være en fornuftig satsning det vil tiden vise.

Endret av hda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...