Gå til innhold

Guide: Ikke kast din gamle PC!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er totalt sjokkert over at artikkelen ikke nevner server!

Alt blir jo så mye bedre med en server, og t.o.m en P-III kan jo brukes som en helt kurrant server.

Så er mulighetene så mange:

 

- Filserver (Hvem er det som ikke forstår hvor ber-nais det er med filserver?)

- owncloud

- ampache media streaming

- torrent client eller den andre nedlastningsmetoden..

- Photo organiseringsverktøy (Ha bildene dine tilgjengelig hvorsomhelst)

- SSH

- IRC

- Git

- Eller bare en straight up web eller mail server?

Lenke til kommentar

er 15 år, sitter på to fungerende pc'er som funker fint.

hva kan JEG trenge den ene (2gb,2,94GHz duo,gamelt nvidia6000 skjermkort...) til ?

trenger den ikke til noe som er nevnt i artikkelen :/

 

Tja, sitter den i ett pent kablet nett så har du server.

En webserver, spillserver (Minecraft funker ypperlig eller Terraria) filserver, lokal DNS server (Lagrer DNS navn og addresser lokalt for fremtidig bruk)

 

Kort og greit, det er flere roller der ute enn man har maskinvare til :p

Du får tenke over hva du kunne tenke deg av roller først, og gjerne ta ett kjapt søk for å se hvilke alternativer som finnes.

Du vil garantert finne en server rolle som passer i hjemmet ditt, jeg har for mange og for lite hardware :D

Mangler harddisker, kabinetter og strømforsyninger for å bygge flere.

Lenke til kommentar

Sidan alle faktisk skriver kva dei har gjømt under senga hiver eg meg på. 2 core duo maskiner (type OEM frå dell, helt håplause), 3-4 Pentium 4 maskiner, 1 Pentium 2/3 maskin, 1-2 forholdsvis nye Core Duo maskiner. 4-5 kabinett. 20-30 Lause skjermkort (alt frå ATI Rage Pro til ATI X800). Mange gamle minnebrikker av typen sd-ram/ddr, kunne trengt ei og anna ddr2 brikker. Diskene frå NAS serveren min som får tida står ubrukt.

 

Har naturlegvis ikkje bruk for alt, men har store problem med å kaste ting som virker :p

Lenke til kommentar

Mine maskiner de går til de ikke går lenger eller at hk er så gammelt at det er utdatert, så makinene de har et tilnærmet evig liv her i huset, mye pga av at jeg kjører linux over hele huset, jeg bruker heller ikke mine maskiner mye til spill så et gammelt asus hk med slott 7 funker fint som server :-) htpc er mange gamle deler i et nytt kabinett (slik at det ser litt bedre ut for mor) og slik forsetter det, Men den eneste pc en som ikke er gjenbruk er jobb pc, der får jeg ny hvert 2 år enten om jeg vill eller ikke :-( og da gjerne en fresh ny intel core 5 maskin med 8gb ram og win 7 :-( jeg syns det er sløsing av næringslivet og dette er det jeg brenner for at alle skal ta ibruk linux så kan vi ha maskinen i minst 5 år, (siden vi kjører vpn så funker det helt 100%)

Lenke til kommentar

Håper ingen her kaster gamle mekaniske tastaturer... grøssKjøpte mitt Unicomp Model M fra usa for rundt 1000-lappen når moms var regnet..hvis noen sitter på et originalt Model M med norske taster så er jo det verd noen kroner.

 

Ooops, og jeg som har latt ungene leke med mitt gamle IBM-tasstatur.

Bør kanskje lete litt for å se hvor det ligger nå og hvor mange knappedeksel som mangler.

Det var tøff lyd i tastene, derfor syntes ungene det var kjekt å trykke på.

Lenke til kommentar

vel du kan si sikkert at jeg samler datadeler jeg finner og får, i tilfelle noen andre trenger det.

 

jeg har 2 europaller med servere og pckabinetter med og uten innhold + 2 hyllereoler med kasser med datakomponenter, ledninger, utvidelseskort etc.

 

Om noen sitter i Troms og trenger en server eller deler i klasse Pentium4, PM mhsalangli og få deg noe snacks :) Av de delene jeg hentet fra den tredje europallen (som han ikke nevnte), ble det UNreal Tournament LAN i kjelleren av (8 komplette PC'er fra 300Mhz til 3Ghz) I tillegg ble vel noe av delene brukt til å oppgradere andre PC'er som ble gitt bort. Mange har blitt glade grunnet resirkulering :)

Lenke til kommentar

Godt poeng det med "varmeovn".Vanligvis er jo argumentet at det nye er mye mer effektivt enn det gamle, så det lønner seg å kjøpe en ny mini-PC vs. å bruke en gammel P4. Siden en PC som bruker 100 W gir like mye varme som en panelovn på 100 W, og vi i Norge trenger varme store deler av året, mister det argumentet sin relevans.PCen er kansje til og med en bedre varmeovn, for viften sørger for litt luftsirkulasjon.

 

For en NAS er det nok bedre å ha en ny PC, spesielt med FreeNAS, for den går best med 4 GB eller mer

Lenke til kommentar

Godt poeng det med "varmeovn".Vanligvis er jo argumentet at det nye er mye mer effektivt enn det gamle, så det lønner seg å kjøpe en ny mini-PC vs. å bruke en gammel P4. Siden en PC som bruker 100 W gir like mye varme som en panelovn på 100 W, og vi i Norge trenger varme store deler av året, mister det argumentet sin relevans.PCen er kansje til og med en bedre varmeovn, for viften sørger for litt luftsirkulasjon.

 

For en NAS er det nok bedre å ha en ny PC, spesielt med FreeNAS, for den går best med 4 GB eller mer

 

Spørs jo helt på situasjonen, for det første trenger man ikke oppvarming halve året, for det andre så spørs det hvor man har PCen, personlig ønsker ikke jeg å ha servere stående i oppholdsrom, og "serverrommet" i kjelleren er varmt nok som det er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har en komplett pc med Intel Core 2 Duo E6300 og HD 4830 skjermkort og 2 GB RAM jeg ikke bruker. I tillegg til dette så har jeg 1 jobblaptop, 1 stasjonær pc, 1 minibærbar samt 1 liten server. Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre med gamle hw deler. :p

 

Bor du på sørlandet ? Jeg ønsker meg akkurat de delene :)

Bor i Østfold.

Skal dobbeltsjekke at delene faktisk fungerer etterpå, så kan jeg sende deg en pm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...