Gå til innhold

INDØK vs SIVØK


Jaktern

Anbefalte innlegg

Her blir det skrevet mye tull. Vanskelighetsgraden på Indøk er langt høyere enn på Sivøk NHH da retningen innebefatter tyngre matte- og vitenskapsfag. Dette er selvfølgelig subjektivt, men generelt sett er Indøk tyngre. Du kan spørre deg selv om du kan se for deg 5 år med ren økonomi og markedsføring, eller fem år med både økonomi og teknologi? De to ulike utdanningen leder til mange tilsvarende jobber, der den eneste markante forskjellen er at en indøker er "sivilingeniør", mens en fra NHH er "siviløkonom".

 

Og ser det blir nevnt at statuskurven for indøk i næringeslivet er synkende -- dette er bare tull. Nylige nyhetsartikler sier det stikk motsatte; google it. Det skal nå sies at jeg er pro-indøk i ditt tilfelle.

Endret av Sagan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til diskusjon.no, en gjeng med pseudo-intellektuelle som ikke er kapable til å bruke annet enn ett argument; "kilder? kilder? kilder?" Hadde du, Tufsen22, lest innlegget mitt ordentlig hadde du latt merke til "Dette er selvfølgelig subjektivt." Realfag er generelt (må du ha kilder for å forstå dette?) kjent for å være tyngre enn økonomiske fag, noe de fleste sosialt oppegående vesener klarer å oppfatte. Dette gjelder selvsagt ikke for alle.

Endret av Sagan
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skjønner godt dilemmaet ditt. Både indøk og sivøk er veldig gode generelle utdannelser, som begge to er sikre kort i overskuelig framtid.

 

Studentby er subjektivt, men jeg synes ikke du bør overdrive forskjellene mellom Bergen og Trondheim heller.

 

Hva angår interesser og videre jobbmuligheter så overlapper de hverandre på mange punkt, men forskjellene vil ligge ved større muligheter innen teknologi på indøk. Det betyr at du kan få noen mer ingeniørrelaterte stillinger i (eller konsulent for) teknologibedrifter, f.eks. lede et prosjekt for programmering av et datasystem i en bedrift. I praksis så vil du allikevel ofte komme inn i mange av de samme posisjonene som en sivøk´er vil.

 

Hva angår startlønn har jeg inntrykk av at indøk ofte har noe høyere enn sivøk, men begge ligger høyt i klassen.

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4941&expand=4631,4941&artikkelid=8843

Selvfølgelig, gjennomsnittlig startlønn er alltid litt misvisende å sammenligne seg med, bak tallet så ligger det alltid folk som ikke får jobb, og det kan være mye viktigere å komme inn i en bedrift der du kan utvikle deg og avansere, da blir 10 000 mer eller mindre i begynnelsen irrelevant. Begge utdanningene er rettet mot ledelse og da vil åpenbart lønnstigen være veldig individuell. Slik at forskjellene mellom utdanningene viskes ut og dine personlige kvaliteter blir mer drivende.

 

Mitt råd vil derfor hovedsaklig være at hvis du er god i og komfortabel med realfag velg indøk - ellers velg sivøk.

Lenke til kommentar

Hei,

Hvilke fag og karakterer må man ha for å komme inn på indøk? :)

 

http://www.ntnu.no/studier/mtiot/indok/opptakskrav

 

R1 + R2 og Fysikk 1 (karakter 4 eller bedre i R2)

 

Poenggrense for førstegangsvitnemålskvote 2011: 58,9

 

Det betyr at hvis du har maks. realfagspoeng (4) så må du ha gjennomsnittskarakter på minst 5,49 rett fra videregående (tar du opp fag som privatist går du inn i ordinær kvote). Med andre ord, selv om du har hatt gode karakterer før, så er det en avgjørende innsats du gjør til våren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...