Gå til innhold

INDØK vs SIVØK


Jaktern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vil dere anbefale en utdanning ved NHH (siviløkonom) eller NTNU (INDØK) med tanke på lønn og fremtidsutsikter? Hørt noen rykter om at INDØK linja blir mindre og mindre populær, og at arbeidsgiver heller foretrekker "rene" ingeniører eller siviløkonomer? Vet at det er interessen som burde avgjøre, men er såpass usikker der også, så må ta med litt andre ting i betraktning.

 

Går nå siste året VGS studiespesialisering og har både fag og karakterer til å komme inne på begge skolene ;)

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indøk er linjen som er mest etterspurt blant økonomi-linjene i Norge (tror jeg), og det er færre som tar det fordi det er mye vanskeligere enn sivøk

"Mye vanskeligere enn sivøk" har du vel ikke så mye belegg for å hevde.

 

Problemet med å skulle spå hva som "lønner seg" er at situasjonen i dag ikke nødvendigvis sier så mye om situasjonen om hva 5++ år. Når du er ferdigutdannet kan bildet være helt annerledes. Mulighetene er svært gode enten du går indøk eller sivøk i bergen, se på nettsidene og dann deg et bilde av hvilke fag man har og sånn, gå litt i dybden og se hva du finner mest interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er lurt å ta det man er mest interessert i. Da blir man god i det, og får en god jobb. Enten du er Sivøk fra NHH eller Indøk fra NTNU så er du sannsynligvis ettertraktet i jobbmarkedet etterpå uansett. Hvis du går sivøk men egentlig er mer interessert i teknologi, så er det selvfølgelig en sjanse for at du angrer og hopper over, og vice versa.

 

Hva kan du tenke deg å jobbe med da? Er du interessert i teknologi?

Lenke til kommentar

Jeg har studert 4(/5) år i Trondheim og jobber nå i Bergen. Begge byene var nye for meg og jeg kan anbefale begge to. Likevel vil jeg tro at Trondheim trekker det lengste strådet som studentby. Den er gjennomsyret av aktiviteter for og av studenter :) Miljøet på Gløshaugen er også stort sett veldig bra.

 

Mange indøk-ere ender vel opp som konsulenter i bedrifter som retter seg mot tjenester for teknologibedrifter. Det er også fullt mulig å ende opp med en ren økonomi-jobb når man kommer fra indøk, men jeg vet ikke hvor lett det er å ende opp med en ren ingeniør-jobb.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

Hva kaller man seg etter å ha gått indøk? Sivilingeniør? Det finnes vel ingen egen tittel? ;)

 

Og hva er forskjellen på en sivilingeniør, og en "vanlig" ingeniør? Vet det er mye dumme spørsmål :tease:

 

Takker for flotte svar!

Endret av Jaktern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...