Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste norske filmer


Jonas2k

  

51 stemmer

  1. 1. Skal vi ha topp 10 eller topp 20 lister?

    • 10
      37
    • 20
      14


Anbefalte innlegg

For å ta Blindpassasjer så er den delt opp i episoder som starter med tilbakeblikk og intro på Nrk nett-tv, hvordan DVD'en av Blindpassasjer er oppbygd vet jeg ikke. Utenom intro og tilbakeblikk er den omtrent som en film, den har ikke episoder som er tilnærmet uavhengige av hveranda alà CSI. Litt usikker på om den kommer inn på min topp 10, men vil gjerne ha muligheten til å ha den med.

Hva med å sette et tak på rundt 3 timer på mini-serier? Litt usikker på strukturdelen, hva tenker du er en fornuftig struktur på mini-serier vi skal ta med?

3 timer kan muligens være noe for kort. For å gå tilbake til Edvard Munch igjen så varer den i 3'30". Men den er uansett klassifisert som en TV-film på IMDb da, så den blir med på lista mi lell, hehe.

En filmisk struktur er nok uansett for vagt som et kriterie, så med struktur er det vel først hvorvidt den er delt i episoder, eller ikke, som er relevant. Og om man veger å ha noe kriterie på dette i det hele tatt da.

 

EDIT: Ny side = Legge til quote.

EDIT2: Tre og en halv, ikke fire og en halv.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å såpass lenge ja. Har den selv i hylla, men den lange spilletiden var litt skremmende. Tv-film ser jeg uansett på vanlig film, så det er for meg ikke noe å diskutere en gang. Kanskje vi heller bare skal vurdere det forløpende om det kommer lister med tvilsomme kandidater.

Beklager at jeg satte et støkk i deg med tanke på avskrekkende spilletid. Jeg trykka feil, det var 3'30" det skulle stå, ikke 4'30".

Ja, er nok like greit å ta "problemet" om det dukker opp ja.

 

EDIT: La til quote.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Jeg har sett for lite norsk film til å delta her. Eller det vil si, antallet sette blir kun respektabelt om jeg tar med alle de norske Olsenbanden-filmene.

 

Noen som har erfaring med http://www.filmarkivet.no sin streamingstjeneste av norsk film? Kan det anbefales som et supplement til NRK sine nett-tv sider? Under sjangeren "Norsk" ser det ut til å være 945 titler tilgjengelig for øyeblikket (medregnet kortfilm og diverse småklipp antar jeg).

Lenke til kommentar

01. Orions Belte (1985)

02. Kjærlighetens kjøtere (1985)

03. Flåklypa Grand Prix (1975)

04. Reprise (2006)

05. To mistenkelige personer (1950)

06. DeUsynlige (2008)

07. Frida - med hjertet i hånden (1991)

08. Oslo, 31. august (2011)

09. Kongen av Bastøy (2010)

10. Trolljegeren (2010)

 

 

Ikke fullstendig ferdig liste, tror jeg.

Endret av Nopros
Lenke til kommentar

1. Flåklypa Grand Prix, Ivo Caprino (1975)

2. Reprise, Joachim Trier (2006)

3. Den Hemmelighetsfulle Leiligheten, Tancred Ibsen (1948)

4. Ni Liv, Arne Skouen (1957)

5. Jakten, Erik Løchen (1959)

6. Veiviseren, Nils Gaup (1987)

7. Jørgen+Anne=Sant, Anne Sewitsky (2011)

8. Gategutter, Arne Skouen (1949)

9. Orions Belte, Ola Solum (1985)

10. Reisen til Julestjernen, Ola Solum (1976)

Lenke til kommentar

Midlertidig liste:

 

1. Motforestilling (1972, Erik Løchen)

2. Orions belte (1985, Ola Solum)

3. Den brysomme mannen (2006, Jens Lien)

4. To mistenkelige personer (1950, Tancred Ibsen)

5. Hamsun (1996, Jan Troell)

6. Max Manus (2008, Joachim Rønning & Espen Sandberg)

7. Kautokeino-opprøret (2008, Nils Gaup)

8. Jakten (1959, Erik Løchen)

9. Døden er et kjærtegn (1950, Edith Carlmar)

10. Reprise (2006, Joachim Trier)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med http://www.filmarkivet.no sin streamingstjeneste av norsk film? Kan det anbefales som et supplement til NRK sine nett-tv sider? Under sjangeren "Norsk" ser det ut til å være 945 titler tilgjengelig for øyeblikket (medregnet kortfilm og diverse småklipp antar jeg).

Har ikke noe erfaring, men filmarkivet har jo et enormt utvalg. Det "kjipe" er jo at det ser ut til at de fleste filmene der koster noen kroner i motsetning til Nrk sin nett-tv som er gratis.

 

 

Må man nominere 10 filmer?

Nei, du kan godt nominere f.eks. 5 filmer om du sliter med å fylle ut en topp 10.

 

 

Den Brysomme Mannen er en av de få filmene jeg ikke orker se mer enn et par ganger, traff meg midt i den eksistensielle 'fryktsonen', så det må nok bli #1.

Denne skulle jeg nok ha fått tatt et gjensyn med ja. Husker at jeg hatet den når den kom ut, tror jeg ville likt den mye bedre i dag. Får skylde på at jeg var ung og dum.

Lenke til kommentar

Som jeg foreslo for BreezerBoy, angående vektlegging av topp 10 listene til sci-fi-lista. Så tror jeg et system som gir fra 20-11 poeng vil være et godt system for topp 10 lister, i det tilfellet at de ti er å se på som ganske jevne. Hvis dette er tilfelle, vil dette være et system som ligger på en fin middelvei mellom det å favorisere rangering, og det å favorisere antall lister en film er på.

Men som jeg også foreslo for BreezerBoy, om man antar at mange av de som har stemt, ser på tiendeplassen sin som en vesentlig svakere film enn førsteplassen, noe jeg mistenker at muligens kan være tilfelle med en del av listene i denne tråden, så vil muligens et system som gir fra 30-12 poeng være et godt et. Altså da med 30 poeng til førsteplassen, med 2 poeng trekk pr. plass, og da 12 poeng til tiendeplassen.

Og det er dette systemet jeg tror BreezerBoy gikk for.

 

Det som er litt flaut er at det ikke umiddelbart gikk opp for meg at alle poengene i dette systemet da ble partall. Og at man like greit kunne dele hele skalaen på to, og med det få en poenggivning som går fra 15-6, med et poengs drop pr. plass, istedet.

 

For denne kåringen tror jeg 15-6 systemet vil være et godt et. Med dette systemet får sisteplassen da 2/5 av poengene til førsteplassen. Dette systemet gir da fire ganger mer kredit til sisteplassen enn med et 10-1 poengsystem.

 

EDIT: La til noe helt til slutt her.

EDIT2: Og skrev om noe midt inni der.

Endret av Labraxas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser vel for lite norsk film og spesielt eldre norsk film har jeg vært dårlig på. Da med tanke på at alle filmene på lista er fra etter 2000.

 

 

1. Svidd Neger (Erik Smith Meyer, 2003)

2. O' Horten (Bent Hamer, 2007)

3. Den Brysomme Mannen (Jens Lien, 2006)

4. Elling (Petter Næss, 2001)

5. Villmark (Pål Øie, 2003)

6. Hawaii, Oslo (Erik Poppe, 2004)

7. Mannen som elsket yngve (Stian Kristiansen, 2008)

8. Reprise (Joachim Trier, 2006)

9. Kongen av Bastøy (Marius Holst, 2010)

10. Salmer Fra kjøkkenet (Bent Hamer, 2003)

Lenke til kommentar

1. Sult (1966) Henning Carlsen

2. Oslo, 31. august (2011) Joachim Trier

3. Reprise (2006) Joachim Trier

4. DeUsynlige (2008) Erik Poppe

5. Bare skyer beveger stjernene (1998) Torun Lian

6. Kautokeino-opprøret (2008) Nils Gaup

7. Flåklypa Grand Prix (1975) Ivo Caprino

8. Max Manus (2008) Joachim Rønning og Espen Sandberg

9. Elling (2001) Petter Næss

10. Upperdog (2009) Sara Johnsen

 

Kan ikkje seie at eg er veldig fornøgd med lista, men med mindre eg får sett fleire norske filmar før fristen går ut må det berre li slik.

Lenke til kommentar

01. Flåklypa Grand Prix (1975)

02. Drømmeslottet (1986)

03. Svidd neger (2003)

04. Blindpassasjer (1978)

05. Trolljegeren (2010)

06. Lasse & Geir (1976)

07. Himmel og helvete (1970)

08. Døden på Oslo S (1990)

09. Mannen som ikke kunne le (1968)

10. Skulle det dukke opp flere lik, så er det bare å ringe... (1970)

 

 

Er en del filmer jeg skulle ha sett. Motforestilling, X og Joachim Trier sine filmer for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...