Gå til innhold

[Løst] Bilradiator til PC?


Anbefalte innlegg

Jeg har lekt litt med tanken på å finne en gammel bilradiator å putte i kjølingen min. Mer enn lekt egentlig, jeg har allerede vært innom én bilopphugger, men jeg ante ikke egentlig hva jeg så etter så jeg ble ikke noe klokere av turen.

 

Jeg vet det har vært gjort før, og selv om det er mange humper i veien burde det være en relativt billig måte å skaffe seg god kjøling på. Planen har vært å ha den som en ekstern radiator, gjerne plassert i en slags stand (Phobya Radiator Stand), med hurtigkoblinger så jeg kan ta den av om jeg vil. Da vil jeg ha muligheten til å flytte den litt rundt, så jeg kan få varmen vekk fra under bordet der PC'en gjerne står, og heller varme opp huset.

 

Noen radiatorer må selvfølgelig være igjen i kassa så jeg kan kjøre uten, men med muligheten til å sette den på om det skal foldes eller det er varmt vær osv. Skulle jeg klare å finne en så stor radiator antar jeg det måtte festes en ekstra pumpe på den for å hjelpe til å dra.

 

Hvor ligger egentlig utfordringene i dette?

 

Den må jo være av kobber (ihvertfall ikke aluminium), og gjengene på inntakene er vel en del større enn 1/4". Finnene i radiatoren står antakelig ganske tett, men i en så stor sak trenger man jo ikke mye luftgjennomstrømning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå tenkte jeg på radiatoren bak.

 

Jeg brukte en 220cm høy kjøleskapsrad. til kjøling for ca 10 år sia (før du fikk kjøpt radiatorer på nettbutikkene her til lands). Det var en 520w PC og rad'en klarte akkurat og ta unna (så allverdens kjøling er det ikke i dem). Den sto dessuten i vinfanget (hull gjennom veggen til rommet med PC'en). Ble litt doggprobl. om vinteren husker jeg.

 

Prøvde opprinnelig å finne bil rad. Jeg prøvde et par fra gamle biler(fikk dem) og det var ikke noe særlig (rust, treg gjennomstrømming etc) så tror du må ha tak i en relativt ny en.

Fikk aldri egentlig prøvd hvor godt de funker.

Lenke til kommentar

Hvis du skal unngå aluminium har du en rimelig svær oppgave foran deg, for de aller fleste (om ikke alle) bilradiatorene de siste 20-30 årene er laget av aluminium.

 

De fleste har heller ikke gjenger, men bruker nipler og slangeklemmer på samme måte som pc-radiatorene.

Endret av Raven_Heart
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en billig måte å få en stor radiator på - men det er lite praktisk og krever en del arbeid. Ingenting er tilpasset bruk i et slikt kjølesystem som du skal bruke det til, så det blir en del mcgyvering.

 

Du må også være obs på at det er lite ideelt å blande alu og kobber i samme loop. Det går ann, men du vil få en del reaksjon mellom de to, og i så fall er riktig antikorrosjonsmiddel viktig å bruke.

 

Hvis det ikek nødvendigvis er prisen det står på - men størrelsen - så er det ikke noe spesieltl problem å skaffe til veie ekstra store radiatorer altså. Det finnes "XL" modeller i kobber som er designet for bruk med PC kjøling og lignende, og disse er i motsetning til en typisk bilradiator høy-effektivitet i kompakt format. Bilradiatorer er rimeig enkle greier i forhold uten voldsomme krav til effektivitet.

 

Jeg har sett 120mm-X-9 radiatorer eksempelvis:

http://www.frozencpu.com/products/12293/ex-rad-196/Watercool_MO-RA3_9_x_120mm_PRO_Extreme_Radiator_-_Black_Powder_Coat_22020.html?tl=g30c95

Med en passende pumpe - og ideelt sett en enkelt enorm vifte på lavt turtall så vil det være skremmende mye kapasitet for å flytte varme i noe sånt. Selvfølgleig det vil være totalt overkill, men det er jo en annen sak. I den prisklassen og plass-kategorien kan man gjerne like godt se seg om etter en custom waterchiller og oppnå bedre praktiske resultater.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det var nå prisen som var den viktige faktoren har ja. Jeg vet det finnes mange store radiatorer tilpasset PC-kjøling, men med frakt, moms og fortolling blir nok det i dyreste laget for morsomhetens skyld.

Det hadde vært kjekt å få unna en stor radiator til når en skulle trenge det, så jeg ikke trenger 800D-størrelse for å få nok radiatorplass internt.

Jeg hadde sett meg ut Lian-Li's PC-V1020 med 280-radiator foran, men det er jo grenser hva for et multi-GPU-oppsett det kan kjøle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...