Gå til innhold

student. hjelp!?


awezum

Anbefalte innlegg

hei.

 

Jeg har en del problemer med skole fortiden, merker at jeg har null motivasjon, orker verken å gjøre eller å lese på prøver og lekser. Og jeg skulker mer enn aldri før, og det har ikke noe med at jeg bare vil sove lengre, eller at jeg bare ikke gidder, men jeg finner ikke motivasjon. Jeg har 5 måneder eller noe igjen av 3. klasse idrett, og jeg vurderer rett og slett bare å slutte fordi jeg ikke orker mere. Mye av grunnen til at jeg har mistet motivasjon er som sagt at jeg er skolelei, og fordi jeg nå har strøket på matteeksamen 2 ganger, og karakterene mine bare synker og synker.

 

Så mitt spørsmål er hva jeg eventuelt må betale tilbake til skolen i forhold til stipend? Og jeg fikk en bærbar datamaskin som jeg har betalt avdrag på, alle avdragene er betalt, men må pcen leveres inn?

 

Og jeg har planer om å begyne helt på nytt igjen til sommeren, altså å gå på en yrkesfaglig linje som er 3 år. Hvor lenge kan jeg gå på skole før jeg mister stipendstøtte? Og hva annet må jeg eventuelt betale selv?

 

Jeg takker på forhånd! :)

 

Mvh Tommy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med å manne seg opp har ikke fungert helt for meg, har prøvd utallige ganger siden første klasse, og har enda ikke lykkes, men jeg tenker mer på i forhold til å begynne i 1. klasse igjen. Hvordan fungerer det? Kan jeg starte på nytt i det hele tatt? Og hva må eventuelt til?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjøre en aller siste innsats på idrett nå, dette siste halvåret, viss du har slitt deg gjennom 2 og 1/2 år? Da har jo de to årene med slit vært helt bortkasta! Jeg er sikker på, at hvis du bestemmer deg for at du skal greie det siste halvåret, så gjør du det! Du har en russetid å se frem til, og du kan ta et velfortjent friår etterpå.

 

Jeg vil da si at dette er en mye bedre veg å gå, enn å begynne helt på nytt igjen? Finner du motivasjon i det?

Lenke til kommentar

Russ skal jeg ikke bli da :p Jeg har fått høre det at jeg ikke skal være russ for å si det slik, og ja. Jeg har slitt meg igjennom 2 1/2 år, men hva skal jeg gjøre når jeg stryker i matte om og om igjen? Karakterene mine synker og jeg prøver så godt jeg kan, men kommer liksom ingen veg.. Jeg har mistet all motivasjon og jeg er for å være helt ærlig, stuck.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer deg gjennom dette halvåret, hva skjer da? Må du ta opp igjen matte, evt. andre fag også? Hvis du kommer ut i en slik situasjon, skjønner jeg at du vil begynne på nytt.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg må, det er en stor grunn til minsket motivasjon. Men jeg er bare så usikker på om dette går. Fordi jeg orker rett og slett ikke å gå videre på en linje som jeg rett og lett er.. lei? Si lei av. Det blir først og fremst for mye for meg, og jeg vet at jeg kommer ingen veg uten videre studering, noe som kan ta nok så lang tid, enn å bare begynne på en yrkesfaglig linje nå til sommeren igjen, hvor jeg faktisk kan bli noe uten å måtte videre studere.

Lenke til kommentar

Du har nok ikke forsøkt nok. Du nevner kun matte som fag du sliter med. Er det noen fag du faktisk liker? Får du ting til i disse fagene er jeg sikker på at motivasjonen kommer snikende også i fag du er lei. Du er kommet inn i en nedadgående spiral. Gjør det du kan for å snu den.

 

For meg ville det vært ganske demotiverende å begynne på nytt på noe annet og la 2,5 år gå i dass. Hvorfor tror du alt blir rosenrødt om du starter på nytt egentlig? da har du jo bare enda mer arbeid, prøver og eksamener foran deg. Du kan ikke hvile på laurbærbladene der heller. Du er ingenting når du er ferdig med 2 år yrkesfaglig uansett, det må enda 2,5 nye år som lærling før du kan ta fagprøven. Tar du deg i nakken, og består matte og andre fag nå har du mulighet til en bachelor grad 0,5 år før du kan ta en ev fagprøve om du går yrkesfag.

 

Ta deg i nakken og vit at det blir tøft, men du klarer det.

 

Og la ikke matten ødelegge for deg, den kan du fint ta om igjen som privatist om det mot formodning skullle gå dårlig.

 

Stå på og lykke til videre som student.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...