Gå til innhold

Kan virkelig tempen i BIos være så feil?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et ASUS P8P67 Pro hovedkort. Socket 1155 og en Intel i5 2500k.

Før jeg skifta CPU Kjøler så var CPU`en veldig varm synes jeg, så jeg bytta den ut. Bytta fra den orginale Intel Kjøleren til Corsair H80. Men jeg synes også fremdeles at CPU`en var litt varm, så jeg har ikke brukt den så mye. Så i kveld da så tok jeg motet til meg å flasha biosen på den. Hadde lasta ned Bios fila på en annen PC og brente en DVD med Drivere til Hovedkortet og Biosfila på. Så starta jeg opp Hovedmaskina. Kopierte Alt fra DVD Plata over til en partisjon. Så kopierte jeg mappen til Biosfila over på C:\

Det jeg gjorde så var at jeg brukte AII Suite for å ta backup av Bios`en som var på maskina. Så Flasha jeg Biosen til en nyere versjon. Så var det bare å restarte. Flashinga gikk med andre ord bra. Når jeg så går inni Bios så får jeg se at tempen plutselig er veldig lav igjen. Sånn rundt imellom 20 og 25 grader, og jeg fikk en overaskelse når jeg sjekka tempen i AII Suite programmet og da stod det imellom 18 og 19 Grader så det ut som.

Kan Bios virkelig måle så feil? Eller er det noe annet som gjør det. Jeg skjønner ikke dette jeg iallefall, men jeg hadde faktisk håp om at det skulle forandre seg i Bios da, og virkelig. Det gjorde det så det ut som.

Nå skal det sies at jeg bare hadde sjekka tempen i BIOS de gangene jeg sjekka den før jeg Flasha.

Noen som kan forklare hvordan dette går an? Dette må jo sånnsett bety at jeg egentlig ikke har gjort noe galt tydligvis.

 

 

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse


  1.  
  2. Strømforbruket i BIOS er høyere enn når du er på skrivebordet i Windows grunnet ekstra strømsparing som er skrudd på.
  3. Verken UEFI (BIOS) eller AI Suite å gi gode avlesninger på temperaturer
  4. Temperaturer under 70C er rimelig irrelevant, sensorene blir mer nøyaktige jo nærmere makstemperatur for CPU man kommer og det er først når man er 30°C unna eller mindre at du ikke ser slingringer på +- 5°C eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...