Gå til innhold

Don Rosa samlede verk


Anbefalte innlegg

I desember fikk jeg endelig Don Rosa samlede verk kassett 1 (av 3) med tre av totalt ni bind, der de siste blir utgitt senere i år.

Bokserien inneholder Don Rosas komplette Disney-produksjon i kronologisk rekkefølge, samt omfattende bakgrunnsstoff og kommentarer for hver historie fra norske historikere og Don Rosa selv, inkludert hans selvbiografi. Jeg har nr. 1768 av totalt 2500 utgitte eksemplarer.

 

Fikk også en hakkespett-medalje med skriften "E.I.E.R - Eminent Innehaver av Ekslusiv Rosasamling"

 

Beklager dårlig bildekvalitet, har bare mobilen å ta bilder med her.

post-23895-0-92055300-1326549928_thumb.jpg

post-23895-0-08373600-1326549954_thumb.jpg

post-23895-0-94703800-1326550002_thumb.jpg

post-23895-0-89449700-1326550046_thumb.jpg

post-23895-0-92561000-1326550076_thumb.jpg

post-23895-0-69060700-1326550151_thumb.jpg

post-23895-0-58814600-1326550178_thumb.jpg

post-23895-0-95602800-1326550207_thumb.jpg

post-23895-0-13388200-1326550239_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jepp, det var det jeg også mente. At historiene er litt bedre oversatt og fargelagt betyr nada for meg, er egentlig bare interessert i ekstramaterialet. I Hall of Fame-serien har jo Don Rosa selv skrevet utfyllende kommentarer til hvert kapittel - er det omtrent det samme her? Og er det mye ny info i artiklene om han?

 

Selv om jeg var interessert kjøpte jeg ikke verket siden jeg ikke har interesse av å få historiene på nytt, rett etter at hans del i HOF-serien var fullført (utrolig dårlig timing!) Tok også sjansen på at mesteparten av artiklene var gammelt nytt (står veldig mye i hall of fame-bøkene og på diverse hjemmesider). Dessuten tror jeg det er en bedre løsning for min del å anskaffe den nye danske biografien om Don Rosa. Denne ville jeg nok kjøpt selv om jeg hadde de Samlede Verkene, da biografien sannsynligvis inneholder vel så mye, hvis ikke mer, nytt og utfyllende bakgrunnsstoff om han.

 

EDIT: Har også sett den relativt ferske dokumentaren om han. Mao vet jeg det som er verdt å vite om DR. Hovedsakelig lurer jeg på om det nye verket inneholder nye kommentarer fra Rosa selv?

Endret av Nycolan
Lenke til kommentar

Jepp, det var det jeg også mente. At historiene er litt bedre oversatt og fargelagt betyr nada for meg, er egentlig bare interessert i ekstramaterialet. I Hall of Fame-serien har jo Don Rosa selv skrevet utfyllende kommentarer til hvert kapittel - er det omtrent det samme her? Og er det mye ny info i artiklene om han?

 

Selv om jeg var interessert kjøpte jeg ikke verket siden jeg ikke har interesse av å få historiene på nytt, rett etter at hans del i HOF-serien var fullført (utrolig dårlig timing!) Tok også sjansen på at mesteparten av artiklene var gammelt nytt (står veldig mye i hall of fame-bøkene og på diverse hjemmesider). Dessuten tror jeg det er en bedre løsning for min del å anskaffe den nye danske biografien om Don Rosa. Denne ville jeg nok kjøpt selv om jeg hadde de Samlede Verkene, da biografien sannsynligvis inneholder vel så mye, hvis ikke mer, nytt og utfyllende bakgrunnsstoff om han.

 

EDIT: Har også sett den relativt ferske dokumentaren om han. Mao vet jeg det som er verdt å vite om DR. Hovedsakelig lurer jeg på om det nye verket inneholder nye kommentarer fra Rosa selv?

 

Jeg vet ikke hva som står i Rosas Hall Of Fame bøker, men her er litt fra Samlede verk:

 

Biografisk forord i hver bok

I tillegg til alle de fantastiske tegneseriene inneholder verket også rundt 450 sider med artikler og kommentarer. Her finner man blant annet historiske faktaartikler, referanser til Carl Barks og introduksjoner til historiene. Don Rosa selv har mye å si om historiene sine, og de viktigste historiene blir her kommentert av ham i helt nyskrevne artikler.

 

I tillegg til alle artikler og kommentarer skriver Don Rosa selv i hver bok et biografisk forord som omhandler bokens periode. Rosa har også gravd i sine personlige arkiver og gitt oss tilgang til unikt materiale. Noe av dette inngår som naturlig bakgrunnsstoff til en spesifikk historie.

 

Annet stoff samles opp i egne kapitler i hver bok, som belyser spesielle sider ved Don Rosa som kunstner. Artikkelstoffet og biografien i verket følger den samme kronologien som fortellingene, slik at man som leser kan følge Don Rosas utvikling både som tegneserieskaper og person.

 

Bakgrunnsstoff og kommentarer

 

-All informasjon man kan ønske seg om Don Rosa

-Personlig og gjennomillustrert biografi om Don Rosa og hans produksjon

-Kommentarer til sentrale historier og temaer skrevet av Don Rosa selv

- Uoffisielt materiale, skisser og illustrasjoner som aldri tidligere har

vært publisert

-Historisk bakgrunnsstoff og introduksjoner

- Fyldige referanselister for hver historie

 

Se på f.eks bilene 6 og 7 i førstepost.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

Tusen takk for opplysende informasjon! Som med Carl Barks' Samlede Verker kan det være at denne også dukker opp på Finn i framtida, så jeg får følge med. Hadde rett og slett ikke råd denne gangen. Men igjen må jeg si at det var utrolig dårlig timing mtp at Hall of Fame nettopp var fullført.. :thumbdown:

 

EDIT: Droppet du å kjøpe HOF fordi du visste at Don Rosa Samlede Verker ville komme? Når ble det egentlig annonsert?

Endret av Nycolan
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Droppet du å kjøpe HOF fordi du visste at Don Rosa Samlede Verker ville komme? Når ble det egentlig annonsert?

 

Jeg kjøpte faktisk bok 1 av HOF Don Rosa da den kom ut en gang i tiden, men ble bare med den den gangen. Husker ikke hvor den ligger heller. Det var faktisk i en artikkel om tegneserier i et Pondus-blad jeg fikk vite om Samlede Verk, tror det var våren 2011. Ble fort bestilt ja. Utgivelsen av den første kasetten ble også utsatt fra Juli til Desember, ble fin julegave til meg selv :)

 

Er egentlig ikke en stor samler, men er såpass fan av Don Rosa, (med Marco Rota som nr.2), og har lenge hatt lyst til å kjøpe "Life and times of Scrooge" i hardback, men fant heldigvis denne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+130498

jeg har både et samlet hof og første kasset i denne serien, og jeg må si at i samlede verker så er det mer kronologisk, en del historier jeg faktisk ikke hadde lest i hof! og ikke minst mer og lengre selvbiografi samt en del ukjent matriale blant annet den aller første duck historien don rose skrev og tegnet men som har vært borte 40år!

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal alle historiene Don Rosa har laget være i Hall of Fame (mener at det er i kronologisk rekkefølge), bortsett fra den historien du nevner, som har vært borte i 40 år. Er ganske sikker på at det er den eneste "Disney"-produksjon av Don Rosa som ikke er publisert i Hall of Fame (opplys meg gjerne hvis jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

kan ikke huske å å lest en del av historiene, men når jeg ser på omslag av hof 3 så ser jeg jo også en god del av de historiene som var nye for meg, vel, hvertfall noen av de. hmm på tide og sjekke bok hylla hjemme ordentlig.

Lenke til kommentar

Heldiggris! Jeg var visst for sent ute pluss at det jo og koster en del. :/ Det er vel ikke noen muligheter for et nytt opplag? Jeg tipper nei …

Nei, men du kan føre deg opp på venteliste. Hvis du er heldig får du kanskje overta noen andres verk (pga at noen ombestemmer seg, dobbeltrykking osv). Dog tror jeg du er såpass sent ute at den sjansen har røket, men det skader ikke å prøve. ;)

 

Sitat fra spørmål & svar på siden:

Hvorfor utgis Don Rosa Samlede Verk i et begrenset opplag?

Dette er en eksklusiv samleutgave for de som er spesielt interessert, dvs. de som virkelig ønsker en komplett samling av Don Rosas Disney-tegneserier. De som kjøper verket får en unik boksamling – som har gode muligheter til å oppnå en samlerverdi, i tillegg til selve leseverdien.

 

Ellers ville jeg fulgt jevnlig med på finn, qxl, minetegneserier og andre sider, spesielt når verket er ferdig utgitt. Etter at Carl Barks' Samlede verker ble ferdig utgitt har jeg gjentatte ganger sett det til salgs på diverse sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...